Ga naar inhoud

Top 10 Klassieke Dupuis-Stijl


Tweetie

Recommended Posts

ik voel een afsplitsing aankomen :)

 

Maar nog rap voor de mods hun schaar boven halen.

 

Voor mij op de absolute nummer 1 plaats van de Dupuis catalogus uit de tijd dat ik Robbedoes las: Kogaratsu.

 

Maar dat is geen reeks in de stijl van Guus Slim.

 

Dus als we de stijl als criterium nemen dan zou ik zeggen (buiten Guus Slim dan): Baard en Kale, 421, Rob en Kwab en Soda.  Die al zeker op het podium. De overige ereplaatsen voor Blauwbloezen, Ginger, Johan en pirrewiet, Lucky Luke, Jerome bloks, Arkel, Ragebol, Bizu, frommeltje en viola (maar da's ook weer iets anders), minimensjes old scool en Katamarom ... maar nu ben ik eigenlijk het hele blad van de jaren 80 aan het opnoemen :D en een paar die niet bij Dupuis zaten want eerlijk gezegd vind ik qua verhalen Bernard Prince van hetzelfde niveau als Guus Slim (avonturen met een streepje humor) maar dan nét iets volwassener verteld en realistisch getekend. En Rozebottel zat dan wel niet bij Dupuis, maar had er wel tussen gepast. Idem voor Yakari, Maarten Milaan, Asterix, Robin Hoed, snoesje (chlorophyl), Adler, Chick Bill, Suske en Wiske blauwe periode, Domino, ... en dan vergeet ik er ongetwijfeld nog een hele hoop.

 

Als je graag strips uit dat tijdscharnier leest en je bent daar nog niet helemaal in thuis (je kent bvb Baard en Kale niet, dus doet het me vermoeden dat je er nog niet tot over je oren in zit ;) ) dan staan er jou enkele schitterende jaren te wachten. Het meeste vlot te vinden in tweedehands bakken (niet allemaal HC) en een schat aan te ontdekken reeksen (de ene al wat beter dan de andere). Veel leesplezier.

Link naar reactie

1. kogaratsu. Maar zoals ik al zei, die hoort er niet echt in thuis. Dat vind ik ook opgaan voor Buck Danny, Yoko Tsuno, Bernard Prince etc ... of zie ik het onderscheid realistisch vs dikke/gekke neuzen niet juist? Ach wat maakt het uit :D

 

 

...

 

Dikke/gekke neuzen stijl ;)

 

1. Robbedoes en Kwabbernoot

2. Guus Slim

3. 421

4. Soda

5. Rozebottel (ja, is geen Dupuis, maar het gaat om de stijl, toch?)

6. Frommeltje en Viola

7. Baard en Kale

8. Maarten Milaan

9. Suske en Wiske Blauwe periode

10. minimensjes/blauwbloezen/katamarom van die periode (maar niet van de latere periode)

Link naar reactie

Ik mag er maar 10 kiezen? That's tough, als het moet kom ik met gemak aan 30...

1. Aurora en Ulysses (Seron)

2. Papyrus (De Gieter)

3. Sophie (Jidéhem)

4. Baard en Kale (Will)

5. Yoko Tsuno (Leloup)

6. Minimensjes (Seron)

7. Roel en zijn Beestenboel (De Jager)

8. Sandy en Hoppy (Lambil)

9. Geniale Olivier (Devos)

10. Khena en de Katamarom (Gos)

Link naar reactie

Goh, ik ben echt voor m'n boekenkast gaan staan. En ga echt voor de klassiekers (dus niet de spotlight uitgaves van JKJ Bloks, Aria, Jeremiah, Ragebol, Theodoor Cleysters etc).

 

1. Robbedoes & Kwabbernoot

2. Lucky Luke

3. Guust Flater

4. Steven Sterk

5. De Minimensjes

6. Bollie & Billie

7. Natasja

8. Johan & Pirrewite

9. Yoko Tsuno

10. Blauwbloezen

Dan vallen af:

11. Sophie

12. De Smurfen

13. Arme Lampil

14. Khena en de Katamarom

15. Baard en Kale

Link naar reactie

Voor wie het zo'n beetje volgt in het Frans (zoals ik). Dit zijn recente aankondigingen van integrale reeksen die in 2015 bij Dupuis starten: Jan Kordaat, Ramtamtam en Kielikili, Jojo, De Mazdabende en Pedro de Neusbeer.

 

Dit jaar nog beginnen ze met 421 en De Blauwbloezen.

 

Verder in de toekomst liggen integrales van Lucky Luke (eindelijk met bonuspagina's in plaats van de extra-loze bundels), Papyrus, Jess Long en Ouwe Niek. Over Félix hebben ze het ineens niet meer.

 

1408281046438668212482263.jpg

Link naar reactie

De Timoers zijn wel erg saai. De Blauwbloezen en de Minmensjes (van beiden alleen de eerste 10-15 deeltjes) was ik dan weer vergeten in mijn opsomming:

 

1 Rob Kwab

2 Bloks

3 Guus Slim

4 Guust

5 Baard en Kale (en Isabel die ik er gemakshalve bijsmokkel)

6 Soda

7 Lucky Luke

8 Yoko Tsuno

9 Minimensjes

10 Blauwbloezen

Link naar reactie

Alle klassiekers (Blauwbloezen, Smurfen, Robbedoes & kwabbernoot, Guust Flater, Cédric, Kleine Robbe, Mini-Mensjes, enz...) en - wat mij betreft een vergeten pareltje: Slemper & Slof van Sandron & Cauvin.  :e007:

 

En inderdaad - als je het als stijl-genre bekijkt dan hoort Yakari, Robin Hoed (Turk & De Groot), zelfs Asterix ook in dat rijtje thuis. Ook absolute toppers in de stijl van de school van 'Marcinelle'.  :e002:

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Alle klassiekers (Blauwbloezen, Smurfen, Robbedoes & kwabbernoot, Guust Flater, Cédric, Kleine Robbe, Mini-Mensjes, enz...) en - wat mij betreft een vergeten pareltje: Slemper & Slof van Sandron & Cauvin.  :e007:

 

En inderdaad - als je het als stijl-genre bekijkt dan hoort Yakari, Robin Hoed (Turk & De Groot), zelfs Asterix ook in dat rijtje thuis. Ook absolute toppers in de stijl van de school van 'Marcinelle'.  :e002:

 

Daar sluit ik me bij aan.

Link naar reactie

Alle klassiekers (Blauwbloezen, Smurfen, Robbedoes & kwabbernoot, Guust Flater, Cédric, Kleine Robbe, Mini-Mensjes, enz...) en - wat mij betreft een vergeten pareltje: Slemper & Slof van Sandron & Cauvin.  :e007:

 

En inderdaad - als je het als stijl-genre bekijkt dan hoort Yakari, Robin Hoed (Turk & De Groot), zelfs Asterix ook in dat rijtje thuis. Ook absolute toppers in de stijl van de school van 'Marcinelle'.  :e002:

 

Hm, Robin Hoed misschien (alhoewel de tekenstijl eigenlijk te statisch is en de scenario's te absurd en te tekstueel zijn), maar Yakari en Asterix voelen voor mij toch echt niet Dupuisesq aan.

 

Eigenlijk zijn alle vervolgverhaalreeksen van Cauvin Dupuis-klassiekers. Zijn gagreeksen zijn wat minder, vind ik. Slemper & Slof, Ramtamtam & Kirikilie, De musketiers... ze worden meestal vergeten, maar zijn wel leuk leesvoer (toch zeker als je tussen de 8 en 14 jaar oud bent). Waar is de tijd dat die man wekelijks de helft van de Robbedoes volschreef.

Link naar reactie

Onder "klassieke Dupuis"-stijl versta ik wel de dikke neuzenschool, dus geen Yoko Tsuno, Bloks e.d.m. maar wel:

 

1. Sarah Spits (eerste 4-5 albums)

2. Robbedoes & Kwabbernoot (de Franquin en de Tome & Janry-periodes)

3. Lucky Luke (de Goscinnyperiode en daarvoor)

4. Soda

5. De Mazdabende (eerste 5 albums)

6. Guus Slim

7. De Tentoonstelling blijft open tijdens de verbouwingen

8. Baard & Kale (maar lang niet alle albums)

9. Guust Flater

10. Blauwbloezen 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...