Ga naar inhoud

De kwaliteit is ... ?


Drei86

Recommended Posts

Hallo allen,

 

Als kersvers lid vroeg ik mij af hoe een ieder hier de kwaliteit van de huidige stripuitgaven ervaart?

 

Door de jaren heen zie ik als verzamelaar behoorlijk wat zaken fout gaan.

Van het niet afronden van lopende series tot recent de "slordige" fouten zoals de vertalingen in Blueberry, een Franse rug op een Guust integraal, een paar missende paginas in Robin Hoed van Uitgeverij Arcadia of een misdruk op de rug van Govert Suurbier.

 

De geboden oplossingen (stickers, een kleine folder met de missende pagina's of zelfs helemaal niets) doet voor mij niet af aan de beeldvorming dat het allemaal nogal gehaast / amateuristisch in elkaar wordt gezet en de kopers dit blijkbaar accepteren.

 

Zijn dit uitzonderingen of komt het simpelweg door de kleinere organisaties die dit allemaal zelf in elkaar moeten zetten en fouten om de hoek loeren?

 

Ik ben benieuwd hoe jullie dat zien.

 

Groeten Bart.

 

Link naar reactie

Welkom, Bart,

Je haalt enkele interessante zaken aan.

 

Op dit forum is veel te doen geweest over een verkeerde rug van de Guust Flater-integrales (waarop je achteraf een sticker kon kleven).

 

Als je specifieker over bepaalde fouten en slordigheden wil praten, geef ik alvast enkele links naar bestaande onderwerpen:

 

01 | over de kwaliteit bij SU

 

 

02 | over vertalingen

 

 

03 | over de inhoud

 

 

Link naar reactie
35 minuten geleden, Hamirubi zei:

Welkom, Bart,

Je haalt enkele interessante zaken aan.

 

Op dit forum is veel te doen geweest over een verkeerde rug van de Guust Flater-integrales (waarop je achteraf een sticker kon kleven).

 

Als je specifieker over bepaalde fouten en slordigheden wil praten, geef ik alvast enkele links naar bestaande onderwerpen:

 

01 | over de kwaliteit bij SU

 

 

02 | over vertalingen

 

 

03 | over de inhoud

 

 

Hoi Hamirubi,

 

Dank voor de moeite.

Ik was benieuwd of dit anderen ook was opgevallen, maar het blijkt van wel.

 

Link naar reactie

Ik denk dat de leeftijd een rol speelt: die dingen zijn bedoeld voor hele en halve snotneuzen, en zij zien die fouten nog niet. Hoe ouder je wordt, hoe meer ze echter opvallen. Ik heb dat zelf genoeg ondervonden.

Dat betekent niet dat er geen fouten mogen zijn.  Zeker taalfouten moeten zo veel mogelijk worden vermeden.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Peter Motte zei:

Ik denk dat de leeftijd een rol speelt: die dingen zijn bedoelt voor hele en halve snotneuzen, en zij zien die fouten nog niet. Hoe ouder je wordt, hoe meer ze echter opvallen. Ik heb dat zelf genoeg ondervonden.

Dat betekent niet dat er geen fouten mogen zijn.  Zeker taalfouten moeten zo veel mogelijk worden vermeden.

 

Wat een veralgemening weer... Toen ik een snotneus was, zag ik zo'n dingen wel. Ik heb dat zelf genoeg ondervonden.

Link naar reactie

O ja? Had jij dan gemerkt dat bijna alle uitroeptekens in Jommeke overbodig zijn? Dat die opeenstapeling van uitroeptekens een volledig dolgedraaide stijl is?

En jij hebt dus nooit spelfouten gemaakt tijdens dictees e.d.?

 

Ach, je bent waarschijnlijk gewoon aan het trollen.

 

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

O ja? Had jij dan gemerkt dat bijna alle uitroeptekens in Jommeke overbodig zijn? Dat die opeenstapeling van uitroeptekens een volledig dolgedraaide stijl is?

En jij hebt dus nooit spelfouten gemaakt tijdens dictees e.d.?

 

Ach, je bent waarschijnlijk gewoon aan het trollen.

 

Ik denk niet dat Gilles dat per se bedoelt.

 

Maar bv als ik als kind (pakweg vanaf 7-8 jaar toen ik aan mijn verzameling begonnen ben) een strip kocht waarvan de ruggen niet overeenkwamen (verschillende uitgaven bv) dan stoorde ik me daar toch ook aan dat dat er niet als een mooi geheel uitzagen. Of wanneer een tekstballon bv in een vertaling leeg was gebleven en dergelijke dingen.

 

Ik denk dat hoe hard men zich stoort aan fouten vooral afhangt van hoe veel belang je stelt aan de kwaliteit en het uitzicht van de strips die je verzamelt. En dat kinderen daar al vaker minder belang aan hechten. Dat zal wel kloppen. Maar er zullen er zeker ook zijn voor wie dergelijke onvolmaaktheden toch belangrijk zijn.

 

Uitzonderingen bevestigen de regel zegt men dan ;) 

Link naar reactie
2 uren geleden, kbellon zei:

Okey, ik had het inderdaad niet over taalfouten ;) 

 

Ik ook niet (of toch niet voornamelijk, ik zag er ook wel een aantal op jonge leeftijd). Je had het ook alleen maar in je laatste zin over taalfouten Peter. Zoals ik al eerder zei, je veralgemeent. Als je jouw bericht leest lijkt het dat jouw ervaringen standaard zijn en dus iedereen iets dergelijks ervaart. Kbellon zijn uitleg hierover is zeer goed. 

 

Overigens maak ik nu nog steeds schrijf/taalfouten hoor. 

Link naar reactie
4 uren geleden, Gilles zei:

Och, dat stelt helemaal niets voor hoor. We hebben wel andere dingen zien voorbij komen de laatste week (of weken). :D

Had ik er misschien toch beter aan gedaan om enkel te blijven (mee)lezen. Ik heb een deel van de discussies gevolgd maar had gehoopt dat dat een incident was. De reacties hierboven zijn al direct erg fel vind ik.

Link naar reactie
20 minuten geleden, Drei86 zei:

Had ik er misschien toch beter aan gedaan om enkel te blijven (mee)lezen. Ik heb een deel van de discussies gevolgd maar had gehoopt dat dat een incident was. De reacties hierboven zijn al direct erg fel vind ik.

Het voorval dat wordt aangehaald is wel het enige grote incident dat ik heb zien passeren in het half jaar dat ik er op zit. Maar inderdaad, het gebeurt soms dat reacties meteen wat scherper zijn dan zou hoeven. 

Zo lang je daar zelf niet aan mee doet, ga je denk ik geen problemen ondervinden. En geen zorgen, er zijn veel aangename gesprekken en onderwerpen hoor :D 

Link naar reactie
36 minuten geleden, kbellon zei:

Het voorval dat wordt aangehaald is wel het enige grote incident dat ik heb zien passeren in het half jaar dat ik er op zit. Maar inderdaad, het gebeurt soms dat reacties meteen wat scherper zijn dan zou hoeven. 

Zo lang je daar zelf niet aan mee doet, ga je denk ik geen problemen ondervinden. En geen zorgen, er zijn veel aangename gesprekken en onderwerpen hoor :D 

Mooi! 

Link naar reactie

Onafgewerkte reeksen vind ik spijtig maar als er geen verkoop is dan is er ook geen reden als uitgeverij om ze te blijven uitgeven. Ze kunnen toch geen geld blijven steken in iets dat verlieslatend is.

 

Het is sowieso moeilijk om een reeks succesvol en winstgevend te maken. 


Dus ik ben ontzettend blij dat FRNCK nu wordt verdergezet bij daedalus.

Link naar reactie

Het is voor Dargaud heel moeilijk om alle albums even groot uit te geven, als ik naar mijn integrale reeksen van bv Blueberry of Leo kijk... 

 

Hoe die Gaston rug er is doorgekomen bij een toch wat prestigieuze heruitgave van Guust is mij ook een raadsel. Ik heb btw geen sticker. Ik heb het album gewoon verwijderd uit mijn collectie.

Link naar reactie
Op 29/12/2020 om 14:46, Drei86 zei:

Als kersvers lid vroeg ik mij af hoe een ieder hier de kwaliteit van de huidige stripuitgaven ervaart?

 

Door de jaren heen zie ik als verzamelaar behoorlijk wat zaken fout gaan.

Van het niet afronden van lopende series tot recent de "slordige" fouten zoals de vertalingen in Blueberry, een Franse rug op een Guust integraal, een paar missende paginas in Robin Hoed van Uitgeverij Arcadia of een misdruk op de rug van Govert Suurbier.

In de eerste plaats welkom als kersvers Reep deelnemer.

 

Verder denk ik dat de aandacht van de verzamelaars voorla uitgaat naar de dingen die niet goed gaan.

Maar in het algemeen gaat het veel beter dan vroeger. De inbinding is veel beter, de inkleuring is veel beter, de lettering is leesbaarder en de vertaling is in de meete gevallen behoorlijk neutraal voor Nederland/Vlaanderen. 

En wat betreft de dingen die niet goed gaan: 

* Ik vind niet dat je van een uitgever kunt verwachten dat ze door blijven gaan met het uitgeven van dingen die niet verkopen. Enige negatieve uitschieter hier is Arboris waar tal van uitgaven nog steeds op de plank liggen die waarschijlijk best wel goed zouden verkopen.

* Voor de rest zijn er af en toe wat incidentele uitglijders. Maar er is geen aankoopplicht, dus als de verzamelaars zich er echt aan storen kunnen ze het in de winkel laten liggen en wachen op een herdruk.

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...