Ga naar inhoud

Asterix en de Belgen en de review


cinco

willekeurige Asterix-poll  

32 leden hebben gestemd

  1. 1. Kostunrix of Hoefnix: aan wiens kant sta je meestal?

  2. 2. Zijn de Belgen de dappersten onder de Galliërs?



Recommended Posts

Dit is het exemplaat dat ik heb.

Niet de beste versie van die cover.

Het is van die periode toen de eerste 24 Asterixen nog bij Dargaud zaten en ze fout genummerd waren op de gele achterflap waar ook andere reeksen van Dargaud op vermeld stonden.

 

PHI_0033.thumb.JPG.461c646417fe438cc0e70fede0dad272.JPG

 

Eigenlijk zou ik deze cover moeten hebben.

De omgeving wordt er dadelijk bosrijker door. (en de lucht een pak geler)

Je hoort de vogels tsjilpen. Al heeft Nicotine rechtsonder wel niet haar rode jurk, maar een blauwe.

En dat everzwijn van Obelix ziet er ook een pak sappiger uit.

Zelfs in het tekenen van die hutten is veel meer zorg gestoken.

En er staat rechts in het midden een pront Belgenvrouwtje dat op de cover die ik heb afwezig is.

Waarom is die dame ons ontnomen?

 

afbeelding.png.62215a927745d9aa9fef397b34f74eab.png

 

Waarom valt ze op zo veel andere versies van de cover uit de boot?

Is zij niet één van de personen die heeft zitten zwoegen om die everzwijnen op de meest smakelijke wijze te kunnen opdienen, haar behelpend met het beperkt aantal kruiden en specerijen dat zo'n 2000 jaar geleden beschikbaar was?

Wat heeft die roodharige met haar vlechten trouwens gedaan? Waarschijnlijk nagedacht over de manier waarop ze het best kon poseren op de cover. Borsten vooruit. Zwoele blik. Zich niet storend aan de okselgeur van die halfnaakte Belg die zich laveloos zit te zuipen op die ton achter haar. Als die straks door het uitblijven van het functioneren van zijn evenwichtsorgaan volle bak naar beneden dondert langs de verkeerde kant van de ton, dan ligt ze er wel onder. Nu is het nog zonsondergang, maar we weten dat zo een schranspartij waar alcohol in het spel is onmogelijk een goed einde voor iedereen kan betekenen.

 

afbeelding.thumb.png.c53a133a83d192fafb2ed3b02ccd3930.png

 

Link naar reactie

Wat is dit nu weer in de binnenkant van mijn kaft?

 

PHI_0034.thumb.JPG.0eb75dd3272a67430d6d46745cf29909.JPG

 

Jaja, een stempel van de locatie waar ik dit album als jeugdig persoon heb verkregen.

Een ziekenhuis nog wel.

Ik werd daar in die periode regelmatig mee naar toegenomen om iemand te gaan bezoeken en ik mocht dan een strip in die cadeauwinkel kiezen. En zo ben ik begonnen met Asterixen. Dit is waarschijnlijk de derde of de vierde Asterix die ik ooit gehad heb. (Cleopatra en De Ziener waren 1 en 2)

Weet je, als je in België woont en je begint Asterixen aan te schaffen, dan heb je de neiging om redelijk snel die van de Belgen te kiezen.

 

 

Link naar reactie

De even voorstellen-pagina in dit album is een speciaal geval. (vind ik toch)

het is niet meer die oorspronkelijke, maar het is ook niet diegene die de laatste 20 jaar wordt gebruikt.

Het is er eentje tussenin en ik was compleet vergeten dat die bestond.

 

PHI_0036.thumb.JPG.9a98944062aa42b1b64a8747efcaf796.JPG

 

Ik dacht dat alleen deze twee versies hieronder weergegeven bestonden.

Maar je ziet dus duidelijk dat de versie van mijn album die erg op de tweede lijkt er toch nog van verschilt.

Het gaat niet om de tekst of de kaders. De personages zijn anders getekend.

 

afbeelding.thumb.png.d30fdc0b5d00aaac8ed5167fdeef823c.png

 

afbeelding.thumb.png.40ba6772342fbd349718c635926da125.png

 

In die laatste versie zouden ze wel de andere personages mogen toevoegen:

Bellefleur, Hoefnix, Kostunrix, Nestorix en zijn vrouw...

Komaan, zelfs die twee Galliërs die vanaf het 21ste album de vaste dragers van het stamhoofd zijn geworden, zelfs die twee mogen op de cover figureren. Waarom dan niet de bekendere figuren die vanaf een bepaald moment evenveel in de albums voorkwamen als bijvoorbeeld de bard? (ja, ik probeer de namen van de hernoemden voorlopig te ontwijken)

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Als iemand Dargaud-versies heeft van de jaren '90... wat vonden jullie eigenlijk van de kwaliteit van dat papier?

Dat papier voelt zo wat rauw en het buitenwit is ook redelijk gelig. En dat is niet door de tand des tijds gekomen, het heeft altijd die gelige schijn gehad. Je ziet dat niet op de foto, maar het is wel zo.

 

PHI_0063.thumb.JPG.fa8bd8297ef5c1d719e728f8b2d6a4c8.JPG

 

Er zijn andere albums van andere reeksen die ik in dezelfde periode heb gekocht en daarvan is het wit van betere kwaliteit.

 

afbeelding.thumb.png.f5e25a40db709358774fb3a410a16c55.png

 

Link naar reactie

Veel Asterixen openen met die halve bladzijde waarbij we het dorp vanuit een vogelperspectief zien.

Vaak idyllisch, maar in dit geval wordt er vanaf de eerste prent al op de vuist gegaan en slingeren de rotte vissen in het rond.

Ah... dat doet me er aan denken dat ik een random Kostunrix vs Hoefnix poll kan invoegen. (be right back)

 

PHI_0037.thumb.JPG.8a222ca07d7b26f957836b84bdefcef6.JPG

 

 

Link naar reactie

Ik heb deze strip dus sinds de jaren '90 maar ik heb hem al meer dan een decennium niet meer gelezen.

Dus dan kan ik hem wel op een ietwat frisse manier opnieuw benaderen.

Zo te zien zijn er weer een verse lading legionairs afgeleverd in het naburig kamp nadat degenen met PTSD terug naar Rome zijn gestuurd. Gele luchten ook weer aanwezig daar op die linkerpagina. (ok, en nu zal ik zwijgen over die gele luchten)

 

PHI_0062.thumb.JPG.6215919793d67cabebf89656d5378fb9.JPG

 

Ah die legionairs met hun uniforme pakjes.

Herinner je dat de Romeinen in de eerste Asterixen allerhande kleuren hadden voor hun legeroutfit.

Blauw met geel in het voorbeeld hieronder. (komende van het allereerste album)

 

afbeelding.thumb.png.ba6adde489ce084210d9795116a4ee01.png

 

Ik weet niet of er mensen fan zijn van die kleurkeuze van de oudste Asterixen, maar ik ben op sommige vlakken toch wel blij dat ze die inkleuring doorheen de jaren herzien hebben.

 

 

 

 

Link naar reactie

Om toch nog even terug te komen op die eerste prent: de bard komt vastgebonden aangehuppeld terwijl hij claimt dat ze hem zijn vergeten los te maken na het laatste feestmaal.

 

afbeelding.thumb.png.be01bc93b2d66db7ba839af04e620fda.png

 

Nochtans was hij in het voorgaande album (Obelix & Co) niet vastgebonden in de laatste tekening. Hij lag onder een menhir. We zullen maar veronderstellen dat er tussen de albums ook nog lustig geschranst wordt tijdens late banketten en dat ook dan de culturele sector van het dorp het moet ontgelden door vastgebonden aan een boom de avond te moeten doorbrengen.

 

(tussen haakjes: merk aan de pagina hierboven dat ook dit album ondertussen heringekleurd is. Daar zit ik dan met mijn oude Dargaud-versie)

 

afbeelding.png.9e6908ea315f53129f737f42fdd7cf4a.png

 

 

Link naar reactie

Het komt Asterix & co aan de oren dat Caesar de Belgen als de dappersten onder de Galliërs beschouwt.

Dat kunnen ze natuurlijk niet laten passeren.

Tijd voor een vergadering.

 

PHI_0061.thumb.JPG.e87f522b89e9332b8c8117745189029e.JPG

 

Merk dat die kerels die in Obelix & Co opdraafden (en ook op de cover stonden), merk dat diezelfde kerels ook mee aan de vergadertafel zitten in de eerste strook van de linkerpagina. Was het de bedoeling dat die ook regelmatig terugkerende dorpsbewoners gingen worden?

 

afbeelding.thumb.png.a0f023883ca9cec47ea85700971c820c.png

 

Stemt tot nadenken. Mag het huidige team bijvoorbeeld nieuwe dorpsbewoners bedenken die net zoals Hoefnix, Bellefleur of Kostunrix regelmatig terug in de strips opduiken of zou er ergens vastliggen dat er geen nieuwe vaste personages meer verzonnen mogen worden?

 

 

Link naar reactie

Heel zelfbewust zijn ze ook geworden. Obelix denkt natuurlijk dat er te bikken valt. (bikken = het nuttigen van voedsel)

Maar Asterix vermeldt dat ze nog maar aan het begin van een nieuw avontuur zitten.

Ze weten dus dat ze personages in een verhaal zijn?!? Misschien kunnen ze ook vertellen hoeveel bladzijden het nog duurt voordat ze aan hun culinaire activiteiten kunnen beginnen.

Obelix moet trouwens niet klagen. Dit is het enige album waar er ook al op de cover op zo een uitgebreide wijze vlees en alcohol naar binnen wordt gewerkt.

 

Link naar reactie

Wat volgt is een wedstrijd om te zien wie het verst kan plassen.

 

PHI_0041.thumb.JPG.f3f872e61c8be2b059e47999cfa7161c.JPG

 

PHI_0042.thumb.JPG.b7659a75d302e3f40e6feb3b8b8776e6.JPG

 

Dat stoort mij eigenlijk wel aan dit album en daarom reken ik het zeker niet tot de beste Asterixen.

Teveel gebatter. (batteren = klappen uitdelen)

Bezoek aan andere landen in voorgaande Asterixen had toch wat meer om het lijf dan deze vergelijkende competitie van wie er het stevigst op los kan kloppen.

 

 

Link naar reactie

 

bij Asterix gaat er bij de vertaling vaak wat verloren.

Hier in de tweede strook bijvoorbeeld was er in de Franse versie een Jacques Brel-verwijzing.

 

PHI_0043.thumb.JPG.731f1a787b6c039c52fb197c39a6b197.JPG

 

Nog een karikatuur, maar ook weer eentje dat over mijn hoofd ging omdat ik de desbetreffende zangeres niet kende.

 

afbeelding.thumb.png.39a26f29125a325cf53833f539017f29.png

 

Hier kan je je altijd verder verdiepen in de oorspronkelijke verwijzingen van de Franse versie:

https://fr.wikipedia.org/wiki/Astérix_chez_les_Belges

 

 

 

Link naar reactie

 

Dan volgen verschillende pagina's waarin de competitie om ter meeste aantal legerkampen ineen te timmeren verdergaat. En op de duur raken de piraten er ook bij betrokken.

Dat stuk overgebleven hout van hun schip waar wat mosselen aan vast hangen, je kan al van ver voelen aankomen waar de auteurs daarmee naartoe willen.

 

PHI_0045.thumb.JPG.bab80453322eab8dc912457557708a02.JPG

 

Over auteurs gesproken, dit album heeft Uderzo verder moeten afwerken zonder Goscinny.

Dus eigenlijk is Obelix & Co het echte laatste album waar beide heren van begin tot einde samen aan gewerkt hebben.

Misschien daarom dat Asterix en de Belgen meer aanvoelt als eentje van Uderzo's solo-periode.

Dat vinnige dat Goscinny er altijd wist in te steken, dat is al minder aanwezig in vergelijking met voorgaande albums.

 

Link naar reactie
54 minuten geleden, cinco zei:

Dat vinnige dat Goscinny er altijd wist in te steken, dat is al minder aanwezig in vergelijking met voorgaande albums.

 

 

Misschien was het weer terug gekomen in een volgend album, we zullen het nooit weten. Er wordt vaak hoog opgegeven over de vele referenties in dit album (Jansen en Janssen e.d.) maar ze voelen mat en plichtmatig. Maar... een album met heel veel fans dus tsja... 

Link naar reactie

PHI_0055.thumb.JPG.fa5305518b84f76d490c819c8a331b34.JPG

 

16 minuten geleden, Vittorio zei:

 

Toch zou ik, als ik Belg, meer plezier beleven aan een Beatles-cameo dan aan een cameo van een lapje kant en Manneke Pis...

 

 

Kwestie decors valt de feel van België ook wat tegen. Je hebt dat dorp waar Asterix en Obelix vertoeven en dat ziet er krek hetzelfde uit als hun eigen dorp. In andere strips waar Asterix in het buitenland vertoeft, zie je aan alles dat ze zich in een andere omgeving bevinden. Maar als je door dit album bladert zonder te lezen, dan denk je dat het een verhaal is dat gewoon in en rond hun dorp afspeelt.

 

 

 

Link naar reactie
Zojuist, Vittorio zei:

 Moest je erom lachen?

 

Ik weet niet meer hoe ik er op reageerde toen ik oorspronkelijk het album las.

Nu weet ik natuurlijk dat het erin zit.

En eigenlijk ben ik de Kuifjes ook later beginnen lezen dan de Asterixen.

Daardoor dat ik die verwijzing naar de kwalijke gewoonte van de Jans(s)ens om zich in foute stereotiepe outfits te tooien pas bij een latere herlezing heb opgemerkt.

 

Link naar reactie

Caesar is ondertussen (zoals het een bezorgde huisbaas betaamt) afgezakt naar de streek de Belgen om te kijken wat er eigenlijk gaande is.

 

PHI_0054.thumb.JPG.cf7c444aa7e6aa00cb3b3401cb2d0e3a.JPG

 

De piraten komen tussendoor ook nog even langs met hun met mosselen begroeide plank.

Kwestie van de opzet voor die toekomstige knipoog naar mosselen met friet levendig te houden.

 

PHI_0053.thumb.JPG.f85e83439638817267f93449c1592fea.JPG

 

Een gevierd wielrenner maakt ook een cameo.

 

Link naar reactie
30 minuten geleden, cinco zei:

 

 

 

 

Kwestie decors valt de feel van België ook wat tegen. Je hebt dat dorp waar Asterix en Obelix vertoeven en dat ziet er krek hetzelfde uit als hun eigen dorp. In andere strips waar Asterix in het buitenland vertoeft, zie je aan alles dat ze zich in een andere omgeving bevinden. Maar als je door dit album bladert zonder te lezen, dan denk je dat het een verhaal is dat gewoon in en rond hun dorp afspeelt.

 

 

 

 

 Scherp opgemerkt. Vergelijk het met Bij de Britten, alleen die aankomst al, eerst mist, dan stromende regen, een glooiend landschap met, natuurlijk, een tuinierende Brit... Goscinny lijkt geen enkele moeite te doen om in België uitvergrootte couleur locale te bedenken. Dat dorpje... Waarom niet pal aan de weg gebouwd? Met levensgevaarlijk paard-en-wagenverkeer, want Belgen zijn levensgevaarlijk op de weg... Even ervoor gaan zitten er zijn genoeg clichés te bedenken die het album een feel geven. 

Link naar reactie

 

Quote

Il restait huit pages à Uderzo lorsque le scénariste est mort.

 

bron: https://fr.wikipedia.org/wiki/Astérix_chez_les_Belges

 

Die resterende pagina's zijn grotendeels gevuld met het gebakkelei tussen de Romeinen en de Galliërs.

De lucht ziet onafgebroken grijs. Is dat ons weer in België dat ze op de korrel willen nemen?

 

PHI_0052.thumb.JPG.b92b93d2b283fa1028e6038658baadc3.JPG

 

Ik ben niet echt weg van deze bladzijden. Maar de omstandigheden waaronder deze pagina's gemaakt zijn, verklaren natuurlijk veel.

 

PHI_0057.thumb.JPG.ac36bfa3faf39edb557120d6930bcdef.JPG

Link naar reactie

Wat wel de moeite is, dat is die Brueghel-persiflage.

 

PHI_0058.thumb.JPG.d87ce97bf00b936bfbb2d5af848906cb.JPG

 

Die gedenkwaardige bijdrage is van Marcel Uderzo, de broer van Albert.

Marcel leverde hiermee zijn laatste bijdrage aan de reeks af.

 

bron: http://stripspeciaalzaak.be/StripFacts-2101.php#Marcel-Uderzo

 

Wacht, deze plaat verdient om op een betere manier weergegeven te worden.

 

afbeelding.thumb.png.68426b731a4dda4816419e2d715d75e1.png

 

Hier ter vergelijking De Boerenbruiloft van Brueghel.

 

afbeelding.thumb.png.475c28378ff3de291e495836a348e2f9.png

 

En ook in andere stripreeksen zijn verwijzingen naar dit schilderij opgedoken.

 

afbeelding.thumb.png.5d1057be02e45dda1a206e7096331421.png

 

 

 

Link naar reactie

De strijd is gestreden. De mosselen met friet-verwijzing is gebeurd.

Rest er alleen nog het gebruikelijke einde voor een Asterixverhaal.

 

afbeelding.png.0f3a863436b5d1934a097dfb3c811460.png

 

Merk toch dat konijn op:

 

Quote

Uderzo a dessiné dans la dernière case un petit lapin qui part en pleurant. Ceci est un clin d'œil au fait que Goscinny appelait couramment son épouse « mon lapaing » (avec l'accent niçois de son épouse).

 

bron: https://fr.wikipedia.org/wiki/Astérix_chez_les_Belges

 

afbeelding.thumb.png.4f1ed3fef00c2ac712e2341b78fb752c.png

 

Een bitterzoet einde voor één van de meest legendarische samenwerkingen van het Europese beeldverhaal.

 

Link naar reactie
14 hours ago, cinco said:

Dat vinnige dat Goscinny er altijd wist in te steken, dat is al minder aanwezig in vergelijking met voorgaande albums.

Ik vraag me af of Asterix en de Belgen niet meer dan gewoonlijk te lijden heeft van de vertaling. De strip speelt heel erg met de verschillen tussen Waals en Frans Frans, nog meer dan bij de Britten, en veel is quasi onvertaalbaar.

Ik vond ook niet zo veel aan Asterix en de Belgen, tot we in de Franse les het eens over het Waalse Frans hadden, en ik de Franse versie opgezocht heb. Plots hielden veel dingen veel meer steek.

Link naar reactie
12 minuten geleden, Yncke zei:

Ik vraag me af of Asterix en de Belgen niet meer dan gewoonlijk te lijden heeft van de vertaling. De strip speelt heel erg met de verschillen tussen Waals en Frans Frans, nog meer dan bij de Britten, en veel is quasi onvertaalbaar.

Ik vond ook niet zo veel aan Asterix en de Belgen, tot we in de Franse les het eens over het Waalse Frans hadden, en ik de Franse versie opgezocht heb. Plots hielden veel dingen veel meer steek.

 

Ja, op de Franse wikipedia-pagina van de strip staan zulke voorbeelden van de 'Belgicismes' opgesomd.

 

Link naar reactie

Zo een voorbeeld:

 

Quote

En réponse à Gueuselambix qui invite les Gaulois pour dîner (p. 19-c7/8), Obélix remarque qu'ils dînent de bonne heure et demande à quelle heure ils déjeunent. La réponse du Belge Le matin en nous levant, fieu ! fait frapper Obélix son index contre son front, avec l'approbation du légionnaire Trottemenus. Là aussi, les Belges diffèrent des Français en nommant leurs repas du matin le déjeuner au lieu du petit déjeuner, du midi le dîner au lieu du déjeuner, et du soir le souper au lieu du dîner.

 

En dit is dan hoe het in de Nederlandse versie vertaald is:

 

"Het is al bijna noen. Kom mee naar ons dorp, een stukske bikken."

"Nu al? Hebben jullie dan soms nog niet gegeten?"

"Vanmorgen hebben we koffie gedronken, hè!"

 

(rechterpagina, laatste strook)

 

afbeelding.png.608de37a04fcb2d65f6bf227a22863a8.png

Link naar reactie

De vete tussen Kostunrix en Hoefnix vind ik één van de leukste dingen in het dorp. Ik kies daarom geen kant maar moedig ze beiden aan. Het zijn dat soort dingen die de mayonaise doen pakken in de reeks.

 

En uiteraard zijn de Belgen 't dapperst. Zij nemen geen doping maar een goeie pint alvorens de Romeinen aan te vallen.

15 uren geleden, Vittorio zei:

 

Toch zou ik, als ik Belg, meer plezier beleven aan een Beatles-cameo dan aan een cameo van een lapje kant en Manneke Pis...

 

Weer een bewijs dat er geen Belgen zijn. Wij hebben geen gemeenschappelijke identiteit of cultuur. Bier, frieten en Manneken Pis, en daar stopt het voor de meesten, tenzij de Rode Duivels het goed doen.

 

 

Link naar reactie
15 uren geleden, cinco zei:

 

 

Die resterende pagina's zijn grotendeels gevuld met het gebakkelei tussen de Romeinen en de Galliërs.

De lucht ziet onafgebroken grijs. Is dat ons weer in België dat ze op de korrel willen nemen?

 

 

Als ik het goed heb is het slechte weer in het laatste deel van het boek een bewuste keuze van Uderzo, om de periode van rouw na de dood van Goscinny uit te beelden.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...