Ga naar inhoud

Grueson, de tweede cyclus


Yan

Recommended Posts

Er verschenen tot nu toe 4 albums van Grueson, en daarmee is de eerste cyclus 'De projecten' volledig. Er verscheen zelfs een album (hardcover, 334 pagina's, zwartwit) met alle korte verhalen uit de eerste cyclus en twee extra verhalen, in beperkte oplage.

 

Ondertussen ben ik gestart met het tekenen van het vijfde album (eerste deel van de tweede cyclus). Er verandert heel wat: het wordt een lang verhaal opgedeeld in 11 hoofdstukken, in kleur, het uiterlijk van de personages wijzigt en beetje, en het verhaal is een misdaadverhaal.

 

Zo nu en dan toon ik wat beeldmateriaal (meestal zonder tekst, om spoilers te vermijden en de hoofdstukken worden niet in de leesvolgorde afgewerkt), ik start met de reeds ingekleurde openingspagina.

 

 

G1.jpg

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
10 minuten geleden, Spiro zei:

Ik heb je kortverhalen online gelezen, ze zijn wel leuk. Een mooi grafische tekenstijl. 🙂

Dankuwel, bij de korte verhalen lag de nadruk op het absurde. Bij de tweede cyclus ligt de nadruk op misdaad/avontuur. Het reguliere verhaal telt 67 pagina’s, voorafgegaan door een prequel. Niet langer geschikt voor publicatie online, maar nu heb ik meer tijd om alles meer uit te werken 😉.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
4 uren geleden, esteban² zei:

Ik ben eigenlijk wel onder de indruk van wat ik hier zie verschijnen.

Dankuwel, ik doe mijn best. Het is een bestaande reeks, die nu een andere richting inslaat. Het tekenwerk verandert ook iets, ik hou nu rekening met de inkleuring (die er bij de voorgaande albums niet was) en de personages zouden iets realistischer moeten zijn.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Ik heb de eerste cyclus aan me voorbij laten gaan, was niet wild van de verhaaltjes (te bizar voor mij vermoedelijk), maar met wat ik hier zie ga ik dit wel een kans geven. Alhoewel ik erg hou van z/w geeft de inkleuring van Shirow hier zeker meerwaarde.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
34 minuten geleden, SPeeDy zei:

Ik heb de eerste cyclus aan me voorbij laten gaan, was niet wild van de verhaaltjes (te bizar voor mij vermoedelijk), maar met wat ik hier zie ga ik dit wel een kans geven. Alhoewel ik erg hou van z/w geeft de inkleuring van Shirow hier zeker meerwaarde.

 

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Het is je vergeven, er komt trouwens een prequel voor het reguliere verhaal zodat iedereen bij is. Je zal wat geduld moeten hebben het album (in principe een hardcover, Amerikaans formaat) is pas voorzien voorjaar 2022. En Shirow is zeker een meerwaarde. Ondertussen zal ongeveer een pagina per week hier verschijnen (zonder te veel spoilers weg te geven 🙄). Het verhaal is eerder een misdaadverhaal met nu en dan een absurde insteek (zelden).

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
17 minuten geleden, Spiro zei:

Allemaal heel knap getekende pagina's!

 

Geef niet teveel weg, anders komen er spoilers.😉. Maar ziet er zeer goed uit in zwart-wit.

Komt in kleur, en de pagina’s die jullie zien zijn random, geen tekst en geven niet te veel weg 🤪

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

De helft van de pagina's zijn geïnkt. Ik ben nu ook gestart met een testversie van de lay-out voor het album. Elk hoofdstuk krijgt een titelblad en op de achterzijde ervan komt een grotendeels blanco pagina met enkel onderaan een uitvergroot detail van een tekening uit dat hoofdstuk. Het zijn de enige pagina's die niet in kleur komen, hierbij een voorsmaakje.

 

Drie van de twaalf pagina's (elf hoofdstukken en de prequel).

 

 

 

schut-P.gif

schut-1.gif

schut-6.gif

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Aan het verhaal gaat een prequel vooraf zodat de nieuwe lezers kennismaken met enkele van de hoofdpersonages uit de eerste cyclus, maar ook voor de trouwe lezers zodat zij de hertekende personages herkennen.

76-04.gif

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Voor de prequel keer ik terug naar oude scènes uit de eerste cyclus, de tekeningen zijn opnieuw geïnkt. Bij een aantal van de oudste kortverhalen gebruikte ik een ander penseel. De personages zijn aangepast, soms ook het decor. Wat je hier ziet lijkt is een pagina die het meest gelijkt op een oude pagina (uit 2014), toch is ze anders en uiteraard wordt ze helemaal anders eens ze gekleurd is. In de zwarte rechthoeken komt commentaar, maar die blijft verborgen 😉.

76-01.gif

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Hier zie je dat er soms heel wat wijzigt. Er zit zeven jaar tussen deze tekeningen. Door niet langer online pagina's te publiceren en ik dus bevrijd ben van tijdsdruk, kan ik meer aandacht schenken aan decors.

 

Uit kortverhaal van 2014: en de versie van 2021 uit de PrequelChambers-2014.thumb.gif.40ebc154933fd235d2032b28b12a6443.gif:

 

 

en de versie van 2021 uit de Prequel:

Chambers-2021.thumb.gif.c57572c416f5029cb1af385c34af277f.gif

 

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...