Ga naar inhoud

Waaraan heeft Het Gele Teken zijn hoge plaats in allerlei lijsten te danken?


Recommended Posts

23 minuten geleden, Peter Motte zei:

Ik denk eerlijk gezegd dat de oplages in die tijd LAGER waren.

Maar er kunnen ook bijdrukken zijn geweest.

Er zijn ten slotte geen regels om te bepalen wanneer iets een nieuwe druk is, een nieuwe uitgave, een bijdruk of nog wat anders. Iedere uitgver doet wat hij zelf wil.

In die tijd werd er niet zo enthousiast herdrukt. Van series als Lucky Luke en Buck Danny verschenen de 2e drukken pas vanaf 1965. De eerste druk van het Gele Teken had overigens, voor die tijd, een grote oplage.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
7 uren geleden, Peter Motte zei:

Ik denk eerlijk gezegd dat de oplages in die tijd LAGER waren.

Maar er kunnen ook bijdrukken zijn geweest.

Er zijn ten slotte geen regels om te bepalen wanneer iets een nieuwe druk is, een nieuwe uitgave, een bijdruk of nog wat anders. Iedere uitgver doet wat hij zelf wil.

volgens mij zijn daar wel regels rond, namelijk het ISBN-nummer. Wat niet betekent dat er uitgevers waren/zijn die dat nummer niet opnieuw aanvragen en zo ‘bijdrukken’. Oplagen waren zeker tot het einde van de jaren 80 hoger dan nu. Zonder in detail te gaan: Dupuis geeft nu oplagen in het Nederlands uit die lager (1/3) liggen dan oplages van de Standaard uit die periode die zo laag waren dat de reeks stopgezet werd.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Ik denk niet dat het isbn-nr echt een regel is.

Je bent in B wel verplicht twee exn van een uitgave bij het WD in te dienen, maar ik denk niet dat je verplicht bent bijv. een isbn-nr te hebben.

En als je het hebt, kun je er ook mee rommelen zo veel als je wilt, omdat het alleen maar een nummer is om boekhandels te helpen om boeken te bestellen.

Maar zelfs zonder isbn kunnen ze boeken bestellen. Dan hebben ze wel meer gegeens over de uitgever nodig, zoals naam en adres.

Het is mogelijk dat sommige boekhandels het bij de uitgever afdwingen om een isbn te hebben, maar ik denk niet dat er een wettelijke verplichting is.

 

Link naar reactie
13 uren geleden, Yan zei:

Zonder in detail te gaan: Dupuis geeft nu oplagen in het Nederlands uit die lager (1/3) liggen dan oplages van de Standaard uit die periode die zo laag waren dat de reeks stopgezet werd.

 

Best mogelijk, maar daar speelt een andere economische wet mee: nl. dat je uitbrengt wat het best verkoopt. Als een reeks minder goed verkoopt dan andere reeksen, stop je ermee, zelfs al verkoopt ze erg veel in vergelijking met wat andere uitgevers uitbrengen of in vergelijking met wat dezelfde uitgever in andere perioden uitbrengt.

Een uitgave is een investering, en iedere investeerder heeft een beperkt budget, dus maximaliseer je het effect van dat budget.

Er is ook nog een effect dat kan meespelen: diversifiëren kan in sommige omstandigheden interessanter zijn dan in andere. We zitten momenteel met een dalend aantal stripkopers, dus moet je aan een beperktere groep verkopen, en dus ben je verplicht meer verschillende titels uit te brengen, want zelden kopen mensen twee keer hetzelfde stripalbum (tenzij om cadeau te geven of omdat ze hun oude exemplaar verloren hebben of omdat het zo erg versleten is dat het niet meer te doen is).

Het is net zoals de overwegingen die ik maak als ik 2e-hands strips verkoop: dat kost erg veel tijd, en brengt me per uur minder op dan mijn echte werk. Dus is het misschien verstandiger om te stoppen met die verkoop. Dat is een puur economische overweging. Maar als ze in de weg staan (van nieuwe aankopen), verkoop ik ze liever dan ze weg te gooien.

Link naar reactie

Je hebt me verkeerd begrepen. Ik wou enkel stellen dat de oplages in de jaren 60-80 veel hoger liggen dan nu, zelfs bij de grote uitgeverijen (er zijn enkele uitzonderingen). Ik haalde daarvoor een voorbeeld aan. Uitgeverijen geven nu veel meer verschillende albums uit. Maar dit wijkt te ver af van het topic.

 

Daarom, weet iemand waar ik het volgende vandaan heb (ik heb me suf gezocht, ik vermoed uit een Kuifje uit die periode): bij de voorpublicatie van Het gele teken doemde de letter mu overal op in het straatbeeld (in Brussel, mogelijk ook andere steden), Jacobs had dus zijn lezers op de hand.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
1 uur terug, Yan zei:

 

 

Daarom, weet iemand waar ik het volgende vandaan heb (ik heb me suf gezocht, ik vermoed uit een Kuifje uit die periode): bij de voorpublicatie van Het gele teken doemde de letter mu overal op in het straatbeeld (in Brussel, mogelijk ook andere steden), Jacobs had dus zijn lezers op de hand.

Dit is o.a. vermeld in onderstaande bibliografie

123.jpg

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
53 minuten geleden, Rik zei:

Dit is o.a. vermeld in onderstaande bibliografie

123.jpg

dank je wel (soms begin je aan jezelf te twijfelen), het is bevestigd, alleen heb ik dat boek niet ... ik heb het dus ergens anders gehaald. In ieder geval duidt dit op de belangrijkheid van dit verhaal. 🤪😉😂

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
4 uren geleden, Peter Motte zei:

Best mogelijk, maar daar speelt een andere economische wet mee:

 

Wat daarbij vooral van belang is, is dat drukken véééél goedkoper is geworden. En dat het tegenwoordig mogelijk is om op heel kleine oplages (eventueel 1 stuk) te drukken. Nog niet zo heel lang geleden, toen het drukken en monteren en lay-outen nog niet hoofdzakelijk digitaal gebeurde waren de startkosten voor het drukken van een boekje behoorlijk groot. Of je er nu 1000 drukte, of 10.000, zoveel verschil maakte dat niet qua drukkosten. Het was dan ook voor de hand liggend om er meteen zoveel mogelijk te drukken.

Link naar reactie
Op 2/6/2021 om 18:47, Yan zei:

dank je wel (soms begin je aan jezelf te twijfelen), het is bevestigd, alleen heb ik dat boek niet ... ik heb het dus ergens anders gehaald. In ieder geval duidt dit op de belangrijkheid van dit verhaal. 🤪😉😂

Best mogelijk dat jij het uit dezelfde bron heb die gebruikt werd voor Dossier Jacobs.

Link naar reactie
Op 26/5/2021 om 14:27, sanderg zei:

Samen met het feit dat Dufaux de scenarist is precies de reden dat ik dit album niet heb gekocht. Enige in de lijst die ontbreekt in mijn kast..

 

Is dit misschien een oplossing? Heel die toestand droppen in een wannabe B&M reeks...

 

afbeelding.png.801e487bb8c0c645b590d66bbe595655.png

Link naar reactie
6 minuten geleden, cinco zei:

Als iedereen eens stopte met in piramides en andere bouwsels van weleer rond te snuffelen, ze zouden zich heel wat problemen besparen...

 

 

Het is in ieder geval interessanter dan rondsnuffelen in een frietkot :e007:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...