Ga naar inhoud

Waaraan heeft Het Gele Teken zijn hoge plaats in allerlei lijsten te danken?


Recommended Posts

Is dit zo een kwestie van in het tijdsgewricht van de uitgave geleefd te hebben zoals ook het geval is met de mythische status van Citizen Kane als film?

Moeilijk te doorgronden vanuit een hedendaags perspectief wat de impact ervan was.

 

Bewijs me aub het tegendeel.

 

afbeelding.thumb.png.ce22f76eeb2d8156360a7f50a87bbc88.png

Link naar reactie

Iets dat me opvalt in Het Gele Teken is, dat Jacobs daarin heel ver ging in de (pseuod-)wetenschappelijke uitleg voor de werking van zijn omega-straal.

In zijn andere verhalen is wetenschap alleen maar aanwezig in de vorm van gerealiseerde techniek. Over achtergronden en theorieën kom je niets te weten.

 

Verder is het zo dat In HGT je wel sterke scènes in de mistige dokken krijgt, waardoor het ook een van de meest spannende verhalen uit de reeks is. Ik geef toe dat De Valstrik werd gecensureerd in Frankrijk, omdat de tere Franse kinderzieltjes geen kapotgeschoten Parijs mochten zien, en sommige mensen zullen De Valstrik waarschijnlijk griezeliger vinden dan HGT. Maar je moet toegeven dat het verhaal baadt in de typische griezelige sfeer die wel eens aan horrorverhalen wordt toegeschreven.

 

Ter zijden: Citizen Kane is ook nu nog altijd een geweldige film, niet alleen omdat hij toen uitkwam. Hetzelfde geldt voor 2001, a space odyssee. Ik denk trouwens dat beide films géén kassuccessen waren. Het is dus niet zo dat ze hun mythische status kregen toen ze in de zalen kwamen, maar pas erna.

 

PPS en inderdaad is die uitmelkerij van HGT en de hele Olrik een stap te ver. Ze zouden wel eens met wat originelers mogen aankomen.

Link naar reactie

t is een beetje zoals met al die muziek top 100's  waar telkens dezelfde nummers bovenaan staan, ook al zijn die objectief gezien niet zo opvallend beter dan andere nummers. Maar veel mensen redeneren als volgt: als zoveel mensen zeggen dat een nummer geweldig is, zal dat wel zo zijn, en dus ga ik daar ook maar voor stemmen.

Link naar reactie
16 uren geleden, cinco zei:

Bijlkomende vraag: hoe staan puristen tegenover het feit dat ze die beroemde M nu zitten te melken in recentere verhalen?

 

Ik ben absoluut geen purist, maar ze mogen dat van mij toch laten. Die Septimus Golf verteerde absoluut niet goed en aan die Moloch heb ik niet eens bekeken.
Ik ben wel fan van Het Gele Teken. 
Als kind heb ik eerst Zwaardvis en Pyramide gelezen en toen bleek dat de geheimzinnige geheimzinnigaard in Het Gele Teken niemand minder dan Olrik was, was dat wel een "oh shit!!" moment toen.
Voor de rest oozed dat album gewoon sfeer en intrige en klikt alles mooi in mekaar. 'meer niet' (dat is aartsmoeilijk, maar dat is het maar)

Die recentere verhalen komen binnen als Solo. 
3 regels tekst uit de originele Star Wars trilogie en we zullen daar eens een hele film uit trekken.
 

Het interessante aan HGT (en zijn 2 voorgangers) vind ik ook dat ze een beeld werpen op een wereld die vandaag eigenlijk niet meer bestaat maar dat die wereld toch tastbaar lijkt.
Oorlogsvoering en avontuur zoals in Zwaardvis en Pyramide bestaat niet meer vandaag de dag, maar voedt wel het "exploratie" gevoel, een relatief simpele taak die moeilijker in uitvoering is dan gedacht met een scheut "we zijn niet 100% zeker of dat wel goed gaat uitdraaien". Ze durfden hun tijd te nemen en het wat te rekken en te trekken zonder ooit stil te vallen want op elke pagina gebeurt wel iets. 
En bij HGT is dat ook. Iedereen kent Londen. De meesten zullen er wel eens geweest zijn. Maar het Londen dat in HGT wordt gepresenteerd bestaat niet meer.
Dit is de tijd van schimmige gangen en steegjes en rondhangende smog. (Waar in 1952 op enkele dagen tijd een paar duizend mensen aan stierf) 
 

Link naar reactie

De impact van het Gele Teken was in 1953 enorm groot. Dit verhaal was vernieuwend ten opzichte alles wat er tot die tijd verschenen was voor kinderen. Door de publicatie in Kuifje werd een groot publiek bereikt. De albumpublicatie in 1956 was ook een groot succes. Het Gele Teken was, 12 jaar voor Abby Road van de Beatles, bij mijn weten het eerste album waarop de held niet vermeld stond. 

 

De motivatie hiervoor was dat dit verhaal zo bekend was dat iedereen al wist dat het om Blake en Mortimer ging. De Beatles gaven dezelfde motivatie qua naamsbekendheid bij Abby Road.

 

 

Met de blik van anno 2021 oogt het verhaal traag met veel tekst, echter de magistrale inkleuring van dit album, met name de scenes in de docks, blijft nog steeds staan. 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
7 uren geleden, Tom MDP zei:

 

Ik ben absoluut geen purist, maar ze mogen dat van mij toch laten. Die Septimus Golf verteerde absoluut niet goed en aan die Moloch heb ik niet eens bekeken.
Ik ben wel fan van Het Gele Teken. 
Als kind heb ik eerst Zwaardvis en Pyramide gelezen en toen bleek dat de geheimzinnige geheimzinnigaard in Het Gele Teken niemand minder dan Olrik was, was dat wel een "oh shit!!" moment toen.
Voor de rest oozed dat album gewoon sfeer en intrige en klikt alles mooi in mekaar. 'meer niet' (dat is aartsmoeilijk, maar dat is het maar)

Die recentere verhalen komen binnen als Solo. 
3 regels tekst uit de originele Star Wars trilogie en we zullen daar eens een hele film uit trekken.
 

Het interessante aan HGT (en zijn 2 voorgangers) vind ik ook dat ze een beeld werpen op een wereld die vandaag eigenlijk niet meer bestaat maar dat die wereld toch tastbaar lijkt.
Oorlogsvoering en avontuur zoals in Zwaardvis en Pyramide bestaat niet meer vandaag de dag, maar voedt wel het "exploratie" gevoel, een relatief simpele taak die moeilijker in uitvoering is dan gedacht met een scheut "we zijn niet 100% zeker of dat wel goed gaat uitdraaien". Ze durfden hun tijd te nemen en het wat te rekken en te trekken zonder ooit stil te vallen want op elke pagina gebeurt wel iets. 
En bij HGT is dat ook. Iedereen kent Londen. De meesten zullen er wel eens geweest zijn. Maar het Londen dat in HGT wordt gepresenteerd bestaat niet meer.
Dit is de tijd van schimmige gangen en steegjes en rondhangende smog. (Waar in 1952 op enkele dagen tijd een paar duizend mensen aan stierf) 
 

Grotendeels mee eens. Ik doe niet in lijstjes maar sommige strips, films, lp’s (cd’s) springen er uit. Dit is er zeker ene, de smog is verdwenen maar in 2020 liep ik rond in de openingsscene en ik kreeg er kippevel van (het hielp dat het die dag regende). Na Jacobs liep het volledig mis, beginnend bij De Moor (nochtans een zeer goede tekenaar), enkel Juillard doorstond de test. De laatste twee Franse en Nederlandse tekenaars waren zwak (soms de grootmeester die ook wel fouten maakte, onwaardig), hetzelfde kan je zeggen van de scenaristen (absoluut geen sukkelaars, maar B&M is niet te evenaren, een schrijfstijl is niet voldoende). Ik haak af, platte commerce

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
9 uren geleden, TDPB zei:

t is een beetje zoals met al die muziek top 100's  waar telkens dezelfde nummers bovenaan staan, ook al zijn die objectief gezien niet zo opvallend beter dan andere nummers. Maar veel mensen redeneren als volgt: als zoveel mensen zeggen dat een nummer geweldig is, zal dat wel zo zijn, en dus ga ik daar ook maar voor stemmen.

 

Zo simpel is het toch ook niet.

Het is wel waar dat zo'n positie ertoe leidt dat mensen die het numemr niet (of niet meer goed) kennen, het zullen beluisteren, maar het is niet zo dat ze het zomaar in de top stemmen omdat het al in de top staat.

Overigens wordt zo'n top op diverse manieren samengeseld.

Soms is het op basis van verkoopcijfers, soms op basis van stemmen door de liefhebbers (maar die mogen nooit een volledige top-lijst inzenden, en ze maken dus altijd een keuze), soms samengesteld door critici en 'kenners' (zoals die vakjury die altijd denkt dat België het euroviezesongfestival zal winnen), soms door betaling door de verkopers (jawel), en soms door een combinatie ervan.

Wat mij opvalt bij zulke top's, is dat ze geweldig tijdgebonden zijn. Je moet eens op die evoluties in de loop der jaren letten. Enkele jaren geleden stonden er bijv. veel nummers van Abba in. Nu niet meer.

Maar sommige klassiekers blijven er heel lang instaan. Ze worden hoogstens verdrongen door de tijd (Time - He's waiting in the wings, He speaks of senseless things, His script is you and me, Boy)

 

Link naar reactie
15 uren geleden, Yan zei:

 Na Jacobs liep het volledig mis, beginnend bij De Moor (nochtans een zeer goede tekenaar), enkel Juillard doorstond de test. De laatste twee Franse en Nederlandse tekenaars waren zwak (soms de grootmeester die ook wel fouten maakte, onwaardig), hetzelfde kan je zeggen van de scenaristen (absoluut geen sukkelaars, maar B&M is niet te evenaren, een schrijfstijl is niet voldoende). Ik haak af, platte commerce

 

Ik vind het na Jacobs nog best goed eigenlijk.
Maar ik wil dat ze nieuwe avonturen beleven. Voronov of de zaak Francis Blake, Gondwana, zilverlingen, de vijf lords etc. Van politiek naar spionage naar scifi naar geschiedenis, etc... Top!

Het is dat gedraai rond dat gele teken potje dat ik beu ben. 

Wat wel is: Jacobs was de betere verteller.
In dat shakespeare verhaal heb je 3 pagina's hoe ze op zoek zijn naar een pilaar waar al eeuwenlang iets verstopt was en het raadsel is op 2 prentjes opgelost... die dosering loopt compleet mank. 

 

Link naar reactie

De Moor valt overigens helemaal niets te verwijten. Hij deed zijn job (de tekenstijl van Jacobs laatste album imiteren) prima.

Ik ben B&M eigenlijk beginnen te lezen door het eerste Van Hamme-album. Dus dat heeft zeker zijn werk goed gedaan. Maar ik moet toegeven dat de recente albums mij niet echt konden boeien.

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

De Moor valt overigens helemaal niets te verwijten. Hij deed zijn job (de tekenstijl van Jacobs laatste album imiteren) prima.

Ik ben B&M eigenlijk beginnen te lezen door het eerste Van Hamme-album. Dus dat heeft zeker zijn werk goed gedaan. Maar ik moet toegeven dat de recente albums mij niet echt konden boeien.

De Moor tekende bijna een humoristische Mortimer (misschien onder tijdsdruk want hij kan veel beter). De laatste 4 à 5 albums zijn miskleunen. Van Hamme en Sente willen het te veel laten lijken op Jacobs, maar het is meer tekst omdat de meester veel tekst schreef, alleen was al zijn tekst zinvol, hij schreef niet te veel. De zwaardvis leek meer een krantenstrip (en een kopie van de U-straal), daarna kwam hij pas goed op dreef (enkel Atlantis viel me wat tegen). Ondanks dat puristen Het Halssnoer geen echte B&M vinden, vind ik het een schitterend verhaal. Zijn tekenwerk was niet altijd van hetzelfde niveau (soms huurde hij iemand in), hij blijft zoals je vermeldde een begenadigd verteller (vergeet niet dat hij meewerkte aan scenario’s van Kuifje)

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
1 uur terug, Yan zei:

Ondanks dat puristen Het Halssnoer geen echte B&M vinden, vind ik het een schitterend verhaal. Zijn tekenwerk was niet altijd van hetzelfde niveau (soms huurde hij iemand in), hij blijft zoals je vermeldde een begenadigd verteller (vergeet niet dat hij meewerkte aan scenario’s van Kuifje)

Het Halssnoer is inderdaad afwijkend ten opzichte van de delen die hier aan vooraf gingen. In feite is dit een protest van Jacobs. Het verhaal hiervoor, de Valstrik, ging over de gruwelijke gevolgen van een kernoorlog. Toevallig viel dat samen met de plannen van de Gaulle die van Frankrijk een kernmacht wilde maken. De valstrik kreeg daarom veel kritiek en tegenwerking vanuit Frankrijk. Uit protest schreef hij een verhaal met geen enkel B&M element...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 uur terug, Yan zei:

Ondanks dat puristen Het Halssnoer geen echte B&M vinden, vind ik het een schitterend verhaal. Zijn tekenwerk was niet altijd van hetzelfde niveau (soms huurde hij iemand in), hij blijft zoals je vermeldde een begenadigd verteller (vergeet niet dat hij meewerkte aan scenario’s van Kuifje)

 

Wie huurde hij volgens jou in voor het tekenwerk?

Link naar reactie
43 minuten geleden, Rik zei:

Het Halssnoer is inderdaad afwijkend ten opzichte van de delen die hier aan vooraf gingen. In feite is dit een protest van Jacobs. Het verhaal hiervoor, de Valstrik, ging over de gruwelijke gevolgen van een kernoorlog. Toevallig viel dat samen met de plannen van de Gaulle die van Frankrijk een kernmacht wilde maken. De valstrik kreeg daarom veel kritiek en tegenwerking vanuit Frankrijk. Uit protest schreef hij een verhaal met geen enkel B&M element...

 

't Ligt een beetje anders.

B&M had regelmatig af te rekenen met censuur, soms om de domste redenen. Er mocht bijv. een voorpagina niet omdat Septimus er in een tijdschrift leest, met een ballerina op de voorpagina.

Al die censuur beu, was Het Halssnoer een poging om iets risicoloos te maken.

Dat zijn gewikste Olrik daardoor plotsing niet meer is dan een Arsène Lupin (let maar eens op de overeenkomsten), nam hij er dan maar bij.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Ah, da's nieuws voor mij. Een beetje googelen leert me dat hij de eerste 15 à 20 pagina's zou getekend hebben.

bij de aankomst voor de receptie zie je duidelijk aan de mensen op het voorplan dat dit geen Jacobs is. Mooie tekeningen van Forton toch.

Er is meer ... Albert Weinberg (Dan Cooper) zou de eerste 3 platen van 'Het geheim van de grote piramide' getekend hebben. Liliane en Fred Funcken tekenden mee aan 'De valstrik' - middeleeuwse scènes - en Roger Leloup sprong bij voor de kleuren.

De Moor was trouwens niet de eerste keuze, Chaillet was eerste keuze maar die weigerde.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
Op 26/5/2021 om 21:40, Yan zei:

Grotendeels mee eens. Ik doe niet in lijstjes maar sommige strips, films, lp’s (cd’s) springen er uit. Dit is er zeker ene, de smog is verdwenen maar in 2020 liep ik rond in de openingsscene en ik kreeg er kippevel van (het hielp dat het die dag regende). Na Jacobs liep het volledig mis, beginnend bij De Moor (nochtans een zeer goede tekenaar), enkel Juillard doorstond de test. De laatste twee Franse en Nederlandse tekenaars waren zwak (soms de grootmeester die ook wel fouten maakte, onwaardig), hetzelfde kan je zeggen van de scenaristen (absoluut geen sukkelaars, maar B&M is niet te evenaren, een schrijfstijl is niet voldoende). Ik haak af, platte commerce

An sich waar.. qua tekenkunsten en verhaal vond ik de benoit delen echter ook uitstekend.. 

 

Die Dufaux delen hadden er sowieso nooit moeten komen..

Link naar reactie
9 uren geleden, sanderg zei:

Correct - hopelijk blijft het daarbij.. 
Ik meen echter dat Dufaux (in de lijn van Nolan met zijn 3 Batman films) nog voor een derde deel wil gaan.

The horror...

Dat was het plan, maar een groot deel van die trilogie ging over Olrik’s jeugd gaan. En daar botste Dufaux op een njet van Yves Schlirf. Dus werd het geheel een duologie. Het is dus gedaan.

 

Natuurlijk kan Dufaux steeds met een nieuw verhaal op de proppen komen…

Link naar reactie
22 minuten geleden, Heer Veder zei:

Dat was het plan, maar een groot deel van die trilogie ging over Olrik’s jeugd gaan. En daar botste Dufaux op een njet van Yves Schlirf. Dus werd het geheel een duologie. Het is dus gedaan.

 

Natuurlijk kan Dufaux steeds met een nieuw verhaal op de proppen komen…

Leve Schlirf!

 

Hopelijk stort Dufaux zich nu weer op zijn eigen vaagheden..

 

 

Link naar reactie
18 uren geleden, cinco zei:

Is dit trouwens hoe die tekening er effectief uitziet in het album, met die korrel?

 

afbeelding.png.78c0e6ec592b84c4e0860621fad694e4.png

In de editie van 1970 ziet het er zo ongeveer uit (hoeveel edities er voor waren, de publicatie in het weekblad niet meegerekend, weet ik niet.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
21 minuten geleden, Yan zei:

In de editie van 1970 ziet het er zo ongeveer uit (hoeveel edities er voor waren, de publicatie in het weekblad niet meegerekend, weet ik niet.

Slechts 2. De eerste druk uit 1956 en de Lombard 2e druk uit 1965. De mist blijft ongeveer hetzelfde.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
21 minuten geleden, Rik zei:

Slechts 2. De eerste druk uit 1956 en de Lombard 2e druk uit 1965. De mist blijft ongeveer hetzelfde.

Dat is verrassend weinig, de oplages waren in die periode natuurlijk groter.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Ik denk eerlijk gezegd dat de oplages in die tijd LAGER waren.

Maar er kunnen ook bijdrukken zijn geweest.

Er zijn ten slotte geen regels om te bepalen wanneer iets een nieuwe druk is, een nieuwe uitgave, een bijdruk of nog wat anders. Iedere uitgver doet wat hij zelf wil.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...