cinco Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 Is dit zo een kwestie van in het tijdsgewricht van de uitgave geleefd te hebben zoals ook het geval is met de mythische status van Citizen Kane als film? Moeilijk te doorgronden vanuit een hedendaags perspectief wat de impact ervan was. Bewijs me aub het tegendeel. Quote Link to comment
cinco Posted May 25, 2021 Author Share Posted May 25, 2021 Bijlkomende vraag: hoe staan puristen tegenover het feit dat ze die beroemde M nu zitten te melken in recentere verhalen? Quote Link to comment
Peter Motte Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 Iets dat me opvalt in Het Gele Teken is, dat Jacobs daarin heel ver ging in de (pseuod-)wetenschappelijke uitleg voor de werking van zijn omega-straal. In zijn andere verhalen is wetenschap alleen maar aanwezig in de vorm van gerealiseerde techniek. Over achtergronden en theorieën kom je niets te weten. Verder is het zo dat In HGT je wel sterke scènes in de mistige dokken krijgt, waardoor het ook een van de meest spannende verhalen uit de reeks is. Ik geef toe dat De Valstrik werd gecensureerd in Frankrijk, omdat de tere Franse kinderzieltjes geen kapotgeschoten Parijs mochten zien, en sommige mensen zullen De Valstrik waarschijnlijk griezeliger vinden dan HGT. Maar je moet toegeven dat het verhaal baadt in de typische griezelige sfeer die wel eens aan horrorverhalen wordt toegeschreven. Ter zijden: Citizen Kane is ook nu nog altijd een geweldige film, niet alleen omdat hij toen uitkwam. Hetzelfde geldt voor 2001, a space odyssee. Ik denk trouwens dat beide films géén kassuccessen waren. Het is dus niet zo dat ze hun mythische status kregen toen ze in de zalen kwamen, maar pas erna. PPS en inderdaad is die uitmelkerij van HGT en de hele Olrik een stap te ver. Ze zouden wel eens met wat originelers mogen aankomen. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cartoonesk Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 Dupa heeft een hele pagina (of twee pagina's) uit Het gele teken geparodiëerd! Zelf ken ik de strip verder niet zo goed. Quote Link to comment
TDPB Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 t is een beetje zoals met al die muziek top 100's waar telkens dezelfde nummers bovenaan staan, ook al zijn die objectief gezien niet zo opvallend beter dan andere nummers. Maar veel mensen redeneren als volgt: als zoveel mensen zeggen dat een nummer geweldig is, zal dat wel zo zijn, en dus ga ik daar ook maar voor stemmen. Quote Link to comment
cinco Posted May 26, 2021 Author Share Posted May 26, 2021 Een tekening zoals deze ziet er natuurlijk erg sfeervol en filmisch uit. Quote Link to comment
Tom MDP Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 16 uren geleden, cinco zei: Bijlkomende vraag: hoe staan puristen tegenover het feit dat ze die beroemde M nu zitten te melken in recentere verhalen? Ik ben absoluut geen purist, maar ze mogen dat van mij toch laten. Die Septimus Golf verteerde absoluut niet goed en aan die Moloch heb ik niet eens bekeken. Ik ben wel fan van Het Gele Teken. Als kind heb ik eerst Zwaardvis en Pyramide gelezen en toen bleek dat de geheimzinnige geheimzinnigaard in Het Gele Teken niemand minder dan Olrik was, was dat wel een "oh shit!!" moment toen. Voor de rest oozed dat album gewoon sfeer en intrige en klikt alles mooi in mekaar. 'meer niet' (dat is aartsmoeilijk, maar dat is het maar) Die recentere verhalen komen binnen als Solo. 3 regels tekst uit de originele Star Wars trilogie en we zullen daar eens een hele film uit trekken. Het interessante aan HGT (en zijn 2 voorgangers) vind ik ook dat ze een beeld werpen op een wereld die vandaag eigenlijk niet meer bestaat maar dat die wereld toch tastbaar lijkt. Oorlogsvoering en avontuur zoals in Zwaardvis en Pyramide bestaat niet meer vandaag de dag, maar voedt wel het "exploratie" gevoel, een relatief simpele taak die moeilijker in uitvoering is dan gedacht met een scheut "we zijn niet 100% zeker of dat wel goed gaat uitdraaien". Ze durfden hun tijd te nemen en het wat te rekken en te trekken zonder ooit stil te vallen want op elke pagina gebeurt wel iets. En bij HGT is dat ook. Iedereen kent Londen. De meesten zullen er wel eens geweest zijn. Maar het Londen dat in HGT wordt gepresenteerd bestaat niet meer. Dit is de tijd van schimmige gangen en steegjes en rondhangende smog. (Waar in 1952 op enkele dagen tijd een paar duizend mensen aan stierf) Quote Link to comment
sanderg Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 17 uren geleden, cinco zei: Bijlkomende vraag: hoe staan puristen tegenover het feit dat ze die beroemde M nu zitten te melken in recentere verhalen? Samen met het feit dat Dufaux de scenarist is precies de reden dat ik dit album niet heb gekocht. Enige in de lijst die ontbreekt in mijn kast.. Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Rik Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 De impact van het Gele Teken was in 1953 enorm groot. Dit verhaal was vernieuwend ten opzichte alles wat er tot die tijd verschenen was voor kinderen. Door de publicatie in Kuifje werd een groot publiek bereikt. De albumpublicatie in 1956 was ook een groot succes. Het Gele Teken was, 12 jaar voor Abby Road van de Beatles, bij mijn weten het eerste album waarop de held niet vermeld stond. De motivatie hiervoor was dat dit verhaal zo bekend was dat iedereen al wist dat het om Blake en Mortimer ging. De Beatles gaven dezelfde motivatie qua naamsbekendheid bij Abby Road. Met de blik van anno 2021 oogt het verhaal traag met veel tekst, echter de magistrale inkleuring van dit album, met name de scenes in de docks, blijft nog steeds staan. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Boekenmagazijn Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 5 uren geleden, cinco zei: Een tekening zoals deze ziet er natuurlijk erg sfeervol en filmisch uit. Zit dat stuur niet aan de verkeerde kant? Quote Link to comment
Aleksandr Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 euh, voor een Engelse wagen wel een beetje ja Quote Link to comment
TDPB Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 Op die pagina heeft Jacobs 4 keer een stuur links getekend terwijl ze in de rest van het verhaal allemaal rechts zitten. Quote Link to comment
Yan Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 7 uren geleden, Tom MDP zei: Ik ben absoluut geen purist, maar ze mogen dat van mij toch laten. Die Septimus Golf verteerde absoluut niet goed en aan die Moloch heb ik niet eens bekeken. Ik ben wel fan van Het Gele Teken. Als kind heb ik eerst Zwaardvis en Pyramide gelezen en toen bleek dat de geheimzinnige geheimzinnigaard in Het Gele Teken niemand minder dan Olrik was, was dat wel een "oh shit!!" moment toen. Voor de rest oozed dat album gewoon sfeer en intrige en klikt alles mooi in mekaar. 'meer niet' (dat is aartsmoeilijk, maar dat is het maar) Die recentere verhalen komen binnen als Solo. 3 regels tekst uit de originele Star Wars trilogie en we zullen daar eens een hele film uit trekken. Het interessante aan HGT (en zijn 2 voorgangers) vind ik ook dat ze een beeld werpen op een wereld die vandaag eigenlijk niet meer bestaat maar dat die wereld toch tastbaar lijkt. Oorlogsvoering en avontuur zoals in Zwaardvis en Pyramide bestaat niet meer vandaag de dag, maar voedt wel het "exploratie" gevoel, een relatief simpele taak die moeilijker in uitvoering is dan gedacht met een scheut "we zijn niet 100% zeker of dat wel goed gaat uitdraaien". Ze durfden hun tijd te nemen en het wat te rekken en te trekken zonder ooit stil te vallen want op elke pagina gebeurt wel iets. En bij HGT is dat ook. Iedereen kent Londen. De meesten zullen er wel eens geweest zijn. Maar het Londen dat in HGT wordt gepresenteerd bestaat niet meer. Dit is de tijd van schimmige gangen en steegjes en rondhangende smog. (Waar in 1952 op enkele dagen tijd een paar duizend mensen aan stierf) Grotendeels mee eens. Ik doe niet in lijstjes maar sommige strips, films, lp’s (cd’s) springen er uit. Dit is er zeker ene, de smog is verdwenen maar in 2020 liep ik rond in de openingsscene en ik kreeg er kippevel van (het hielp dat het die dag regende). Na Jacobs liep het volledig mis, beginnend bij De Moor (nochtans een zeer goede tekenaar), enkel Juillard doorstond de test. De laatste twee Franse en Nederlandse tekenaars waren zwak (soms de grootmeester die ook wel fouten maakte, onwaardig), hetzelfde kan je zeggen van de scenaristen (absoluut geen sukkelaars, maar B&M is niet te evenaren, een schrijfstijl is niet voldoende). Ik haak af, platte commerce Quote It could be worse, it could be raining ! Link to comment
Peter Motte Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 9 uren geleden, TDPB zei: t is een beetje zoals met al die muziek top 100's waar telkens dezelfde nummers bovenaan staan, ook al zijn die objectief gezien niet zo opvallend beter dan andere nummers. Maar veel mensen redeneren als volgt: als zoveel mensen zeggen dat een nummer geweldig is, zal dat wel zo zijn, en dus ga ik daar ook maar voor stemmen. Zo simpel is het toch ook niet. Het is wel waar dat zo'n positie ertoe leidt dat mensen die het numemr niet (of niet meer goed) kennen, het zullen beluisteren, maar het is niet zo dat ze het zomaar in de top stemmen omdat het al in de top staat. Overigens wordt zo'n top op diverse manieren samengeseld. Soms is het op basis van verkoopcijfers, soms op basis van stemmen door de liefhebbers (maar die mogen nooit een volledige top-lijst inzenden, en ze maken dus altijd een keuze), soms samengesteld door critici en 'kenners' (zoals die vakjury die altijd denkt dat België het euroviezesongfestival zal winnen), soms door betaling door de verkopers (jawel), en soms door een combinatie ervan. Wat mij opvalt bij zulke top's, is dat ze geweldig tijdgebonden zijn. Je moet eens op die evoluties in de loop der jaren letten. Enkele jaren geleden stonden er bijv. veel nummers van Abba in. Nu niet meer. Maar sommige klassiekers blijven er heel lang instaan. Ze worden hoogstens verdrongen door de tijd (Time - He's waiting in the wings, He speaks of senseless things, His script is you and me, Boy) Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Tom MDP Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 15 uren geleden, Yan zei: Na Jacobs liep het volledig mis, beginnend bij De Moor (nochtans een zeer goede tekenaar), enkel Juillard doorstond de test. De laatste twee Franse en Nederlandse tekenaars waren zwak (soms de grootmeester die ook wel fouten maakte, onwaardig), hetzelfde kan je zeggen van de scenaristen (absoluut geen sukkelaars, maar B&M is niet te evenaren, een schrijfstijl is niet voldoende). Ik haak af, platte commerce Ik vind het na Jacobs nog best goed eigenlijk. Maar ik wil dat ze nieuwe avonturen beleven. Voronov of de zaak Francis Blake, Gondwana, zilverlingen, de vijf lords etc. Van politiek naar spionage naar scifi naar geschiedenis, etc... Top! Het is dat gedraai rond dat gele teken potje dat ik beu ben. Wat wel is: Jacobs was de betere verteller. In dat shakespeare verhaal heb je 3 pagina's hoe ze op zoek zijn naar een pilaar waar al eeuwenlang iets verstopt was en het raadsel is op 2 prentjes opgelost... die dosering loopt compleet mank. Quote Link to comment
TDPB Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 De Moor valt overigens helemaal niets te verwijten. Hij deed zijn job (de tekenstijl van Jacobs laatste album imiteren) prima. Ik ben B&M eigenlijk beginnen te lezen door het eerste Van Hamme-album. Dus dat heeft zeker zijn werk goed gedaan. Maar ik moet toegeven dat de recente albums mij niet echt konden boeien. Quote Link to comment
Yan Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 1 uur geleden, TDPB zei: De Moor valt overigens helemaal niets te verwijten. Hij deed zijn job (de tekenstijl van Jacobs laatste album imiteren) prima. Ik ben B&M eigenlijk beginnen te lezen door het eerste Van Hamme-album. Dus dat heeft zeker zijn werk goed gedaan. Maar ik moet toegeven dat de recente albums mij niet echt konden boeien. De Moor tekende bijna een humoristische Mortimer (misschien onder tijdsdruk want hij kan veel beter). De laatste 4 à 5 albums zijn miskleunen. Van Hamme en Sente willen het te veel laten lijken op Jacobs, maar het is meer tekst omdat de meester veel tekst schreef, alleen was al zijn tekst zinvol, hij schreef niet te veel. De zwaardvis leek meer een krantenstrip (en een kopie van de U-straal), daarna kwam hij pas goed op dreef (enkel Atlantis viel me wat tegen). Ondanks dat puristen Het Halssnoer geen echte B&M vinden, vind ik het een schitterend verhaal. Zijn tekenwerk was niet altijd van hetzelfde niveau (soms huurde hij iemand in), hij blijft zoals je vermeldde een begenadigd verteller (vergeet niet dat hij meewerkte aan scenario’s van Kuifje) Quote It could be worse, it could be raining ! Link to comment
TDPB Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 Links de schetsen van Jacobs, rechts de versie van De Moor Quote Link to comment
Rik Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 1 uur terug, Yan zei: Ondanks dat puristen Het Halssnoer geen echte B&M vinden, vind ik het een schitterend verhaal. Zijn tekenwerk was niet altijd van hetzelfde niveau (soms huurde hij iemand in), hij blijft zoals je vermeldde een begenadigd verteller (vergeet niet dat hij meewerkte aan scenario’s van Kuifje) Het Halssnoer is inderdaad afwijkend ten opzichte van de delen die hier aan vooraf gingen. In feite is dit een protest van Jacobs. Het verhaal hiervoor, de Valstrik, ging over de gruwelijke gevolgen van een kernoorlog. Toevallig viel dat samen met de plannen van de Gaulle die van Frankrijk een kernmacht wilde maken. De valstrik kreeg daarom veel kritiek en tegenwerking vanuit Frankrijk. Uit protest schreef hij een verhaal met geen enkel B&M element... Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
TDPB Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 1 uur terug, Yan zei: Ondanks dat puristen Het Halssnoer geen echte B&M vinden, vind ik het een schitterend verhaal. Zijn tekenwerk was niet altijd van hetzelfde niveau (soms huurde hij iemand in), hij blijft zoals je vermeldde een begenadigd verteller (vergeet niet dat hij meewerkte aan scenario’s van Kuifje) Wie huurde hij volgens jou in voor het tekenwerk? Quote Link to comment
Yan Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 39 minuten geleden, TDPB zei: Wie huurde hij volgens jou in voor het tekenwerk? Forton, duidelijk herkenbaar in ‘Het halssnoer van de koningin’ Quote It could be worse, it could be raining ! Link to comment
Peter Motte Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 43 minuten geleden, Rik zei: Het Halssnoer is inderdaad afwijkend ten opzichte van de delen die hier aan vooraf gingen. In feite is dit een protest van Jacobs. Het verhaal hiervoor, de Valstrik, ging over de gruwelijke gevolgen van een kernoorlog. Toevallig viel dat samen met de plannen van de Gaulle die van Frankrijk een kernmacht wilde maken. De valstrik kreeg daarom veel kritiek en tegenwerking vanuit Frankrijk. Uit protest schreef hij een verhaal met geen enkel B&M element... 't Ligt een beetje anders. B&M had regelmatig af te rekenen met censuur, soms om de domste redenen. Er mocht bijv. een voorpagina niet omdat Septimus er in een tijdschrift leest, met een ballerina op de voorpagina. Al die censuur beu, was Het Halssnoer een poging om iets risicoloos te maken. Dat zijn gewikste Olrik daardoor plotsing niet meer is dan een Arsène Lupin (let maar eens op de overeenkomsten), nam hij er dan maar bij. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
TDPB Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 34 minuten geleden, Yan zei: Forton, duidelijk herkenbaar in ‘Het halssnoer van de koningin’ Ah, da's nieuws voor mij. Een beetje googelen leert me dat hij de eerste 15 à 20 pagina's zou getekend hebben. Quote Link to comment
Tom MDP Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 3 uren geleden, Yan zei: het is meer tekst omdat de meester veel tekst schreef, alleen was al zijn tekst zinvol, hij schreef niet te veel. al zijn tekst? Neen! Bepaalde pagina’s bieden dapper weerstand! Quote Link to comment
Yan Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 1 uur terug, TDPB zei: Ah, da's nieuws voor mij. Een beetje googelen leert me dat hij de eerste 15 à 20 pagina's zou getekend hebben. bij de aankomst voor de receptie zie je duidelijk aan de mensen op het voorplan dat dit geen Jacobs is. Mooie tekeningen van Forton toch. Er is meer ... Albert Weinberg (Dan Cooper) zou de eerste 3 platen van 'Het geheim van de grote piramide' getekend hebben. Liliane en Fred Funcken tekenden mee aan 'De valstrik' - middeleeuwse scènes - en Roger Leloup sprong bij voor de kleuren. De Moor was trouwens niet de eerste keuze, Chaillet was eerste keuze maar die weigerde. Quote It could be worse, it could be raining ! Link to comment
Yan Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 1 minuut geleden, Tom MDP zei: al zijn tekst? Neen! Bepaalde pagina’s bieden dapper weerstand! Quote It could be worse, it could be raining ! Link to comment
Yan Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 Quote It could be worse, it could be raining ! Link to comment
TDPB Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 52 minuten geleden, Tom MDP zei: al zijn tekst? Neen! Bepaalde pagina’s bieden dapper weerstand! Wat wil je, die mens kreeg maar 120 pagina's om zijn verhaal te vertellen. Quote Link to comment
sanderg Posted May 30, 2021 Share Posted May 30, 2021 Op 26/5/2021 om 21:40, Yan zei: Grotendeels mee eens. Ik doe niet in lijstjes maar sommige strips, films, lp’s (cd’s) springen er uit. Dit is er zeker ene, de smog is verdwenen maar in 2020 liep ik rond in de openingsscene en ik kreeg er kippevel van (het hielp dat het die dag regende). Na Jacobs liep het volledig mis, beginnend bij De Moor (nochtans een zeer goede tekenaar), enkel Juillard doorstond de test. De laatste twee Franse en Nederlandse tekenaars waren zwak (soms de grootmeester die ook wel fouten maakte, onwaardig), hetzelfde kan je zeggen van de scenaristen (absoluut geen sukkelaars, maar B&M is niet te evenaren, een schrijfstijl is niet voldoende). Ik haak af, platte commerce An sich waar.. qua tekenkunsten en verhaal vond ik de benoit delen echter ook uitstekend.. Die Dufaux delen hadden er sowieso nooit moeten komen.. Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Peter Motte Posted May 31, 2021 Share Posted May 31, 2021 Dat zijn er maar 2 van de 27: De Septimus-Golf De Schreeuw van de Moloch Dus zo'n ramp is dat dan niet. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
sanderg Posted May 31, 2021 Share Posted May 31, 2021 16 minuten geleden, Peter Motte zei: Dat zijn er maar 2 van de 27: De Septimus-Golf De Schreeuw van de Moloch Dus zo'n ramp is dat dan niet. Correct - hopelijk blijft het daarbij.. Ik meen echter dat Dufaux (in de lijn van Nolan met zijn 3 Batman films) nog voor een derde deel wil gaan. The horror... Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Heer Veder Posted May 31, 2021 Share Posted May 31, 2021 9 uren geleden, sanderg zei: Correct - hopelijk blijft het daarbij.. Ik meen echter dat Dufaux (in de lijn van Nolan met zijn 3 Batman films) nog voor een derde deel wil gaan. The horror... Dat was het plan, maar een groot deel van die trilogie ging over Olrik’s jeugd gaan. En daar botste Dufaux op een njet van Yves Schlirf. Dus werd het geheel een duologie. Het is dus gedaan. Natuurlijk kan Dufaux steeds met een nieuw verhaal op de proppen komen… Quote Link to comment
sanderg Posted May 31, 2021 Share Posted May 31, 2021 22 minuten geleden, Heer Veder zei: Dat was het plan, maar een groot deel van die trilogie ging over Olrik’s jeugd gaan. En daar botste Dufaux op een njet van Yves Schlirf. Dus werd het geheel een duologie. Het is dus gedaan. Natuurlijk kan Dufaux steeds met een nieuw verhaal op de proppen komen… Leve Schlirf! Hopelijk stort Dufaux zich nu weer op zijn eigen vaagheden.. Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Ambreville Posted May 31, 2021 Share Posted May 31, 2021 47 minuten geleden, sanderg zei: Leve Schlirf! Hopelijk stort Dufaux zich nu weer op zijn eigen vaagheden.. Zonder Dufaux en Yves Schlirf zouden we wel geen draak krijgen van Paul Teng. Quote Link to comment
sanderg Posted May 31, 2021 Share Posted May 31, 2021 5 minuten geleden, Ambreville zei: Zonder Dufaux en Yves Schlirf zouden we wel geen draak krijgen van Paul Teng. Klaagzang was enkel de twee eerste delen de moeite waard vond ik (met Rosinski aan het roer). Eeuwig zonde dat Delaby zijn talent aan die tweede cyclus heeft verspild.. Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
cinco Posted May 31, 2021 Author Share Posted May 31, 2021 Is dit trouwens hoe die tekening er effectief uitziet in het album, met die korrel? Quote Link to comment
Yan Posted June 1, 2021 Share Posted June 1, 2021 18 uren geleden, cinco zei: Is dit trouwens hoe die tekening er effectief uitziet in het album, met die korrel? In de editie van 1970 ziet het er zo ongeveer uit (hoeveel edities er voor waren, de publicatie in het weekblad niet meegerekend, weet ik niet. Quote It could be worse, it could be raining ! Link to comment
Rik Posted June 1, 2021 Share Posted June 1, 2021 21 minuten geleden, Yan zei: In de editie van 1970 ziet het er zo ongeveer uit (hoeveel edities er voor waren, de publicatie in het weekblad niet meegerekend, weet ik niet. Slechts 2. De eerste druk uit 1956 en de Lombard 2e druk uit 1965. De mist blijft ongeveer hetzelfde. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Yan Posted June 1, 2021 Share Posted June 1, 2021 21 minuten geleden, Rik zei: Slechts 2. De eerste druk uit 1956 en de Lombard 2e druk uit 1965. De mist blijft ongeveer hetzelfde. Dat is verrassend weinig, de oplages waren in die periode natuurlijk groter. Quote It could be worse, it could be raining ! Link to comment
Peter Motte Posted June 1, 2021 Share Posted June 1, 2021 Ik denk eerlijk gezegd dat de oplages in die tijd LAGER waren. Maar er kunnen ook bijdrukken zijn geweest. Er zijn ten slotte geen regels om te bepalen wanneer iets een nieuwe druk is, een nieuwe uitgave, een bijdruk of nog wat anders. Iedere uitgver doet wat hij zelf wil. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.