Ga naar inhoud

Volgend jaar verschijnt: Piet Pienter en Bert Bibber - De Stalen Zeemeermin van Pom


Lavas

Recommended Posts

Volgend jaar is het juist 70 jaar geleden dat ‘De stalen zeemeermin’ van Piet Pienter en Bert Bibber in het Handelsblad verscheen. Dit is het vierde verhaal dat Pom voor deze krant tekende. In april geeft de Culturele Vereniging Spirit te Temse dit verhaal in luxe-album uit. Het verhaal werd rechtstreeks van de krant ingescand en wordt volledig gerestaureerd. Er komt ook een tentoonstelling van Piet Pienter en Bert Bibber.

In bijlage alvast de eerste goedgekeurde platen. 

248356710_10159488039769650_3735058749828071106_n.jpg

Link naar reactie

Van 2 april tot en met 24 april 2022 organiseert Spirit i.s.m. het gemeentebestuur een tentoonstelling over Piet Pienter en Bert Bibber. Naar aanleiding hiervan zal Spirit een luxe-editie realiseren, met name de uitgave van “De stalen zeemeermin” (alsdan 70 jaar geleden in 1952 gepubliceerd in het Handelsblad).

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
1 minuut geleden, TDPB zei:

 

Ah, mag er nu toch door iemand anders een cover getekend worden?

Het bleek niet mogelijk om een prentje uit de strip te vergroten en in te kleuren. Charel werd dan door Standaard Uitgeverij naar voor geschoven met de beperking van de familie Pom dat Charel in zijn eigen stijl de cover zal tekenen. Het mocht geen copie in de stijl van Pom zijn.

Link naar reactie
37 minuten geleden, Lavas zei:

Het bleek niet mogelijk om een prentje uit de strip te vergroten en in te kleuren. Charel werd dan door Standaard Uitgeverij naar voor geschoven met de beperking van de familie Pom dat Charel in zijn eigen stijl de cover zal tekenen. Het mocht geen copie in de stijl van Pom zijn.

Terwijl we nochtans weten dat Pom met covers door iemand anders in zijn stijl zeker geen probleem (meer) had :)

Oh well.

Link naar reactie

 

Op 15/11/2021 om 11:31, Lavas zei:

Het luxe-album zal 55€ kosten. LUXE HARD COVER - FORMAAT 24x30 cm

De cover zal door Charel Cambré getekend worden en krijgt een Temses karakter.

746498055_15-11-20217-30-17.thumb.jpg.95f26b28b60a0fbe8f3a93c684ece858.jpg

 

Reserveren kan via pietpienter_bertbibber_temse@yahoo.com of lavas@telenet.be

 

 

 

Ik zou het verhaal wel  eens interessant vinden om te lezen want ik vind zijn verhalen en humor soms de top, maar zoveel geld ...😐 

Link naar reactie
2 uren geleden, Spiro zei:

 

 

 

Ik zou het verhaal wel  eens interessant vinden om te lezen want ik vind zijn verhalen en humor soms de top, maar zoveel geld ...😐 

Ik zou zeggen: lees "De Plakijzerpiraten". Dat is de remake van "De stalen zeemeermin". Kan je tweedehands voor een paar euro vinden.

Het blijft jammer dat de eerdere versies niet in de integrale van Standaard zijn opgenomen, maar soit.

 

Link naar reactie
44 minuten geleden, TDPB zei:

Ik zou zeggen: lees "De Plakijzerpiraten". Dat is de remake van "De stalen zeemeermin". Kan je tweedehands voor een paar euro vinden.

Het blijft jammer dat de eerdere versies niet in de integrale van Standaard zijn opgenomen, maar soit.

 

Ja dat weet ik. Die eerste verhalen in  Het Handelsblad zijn ook wat minder qua scenario. Althans deze indruk gaven zijn 2 eerste verhalen "Het vredeswapen" en "Het gestolen vredeswapen".  Pom moest echt nog wel groeien in het vak, zowel op het vlak van vertelling als grafisch. Het leuke van die oudere verhalen ligt in fragmenten te herkennen die hij later heeft hergebruikt in zijn reguliere reeks, en zijn beginnende pasjes eens te bekijken.

Link naar reactie
Op 16/11/2021 om 17:04, Spiro zei:

Ja dat weet ik. Die eerste verhalen in  Het Handelsblad zijn ook wat minder qua scenario. Althans deze indruk gaven zijn 2 eerste verhalen "Het vredeswapen" en "Het gestolen vredeswapen".  Pom moest echt nog wel groeien in het vak, zowel op het vlak van vertelling als grafisch. Het leuke van die oudere verhalen ligt in fragmenten te herkennen die hij later heeft hergebruikt in zijn reguliere reeks, en zijn beginnende pasjes eens te bekijken.

De stalen zeemeermin telt ook 55 bladzijden. Dus een pak dikker dan Plakijzerpiraten.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

In april verschijnt het Piet Pienter en Bert Bibber verhaal: De Stalen Zeemeermin. Het vierde verhaal uit de reeks dat toen nog in Het handelsblad verscheen. Helaas bestaan de originelen van dat verhaal niet meer dus moest er een andere oplossing gekozen worden. De kwaliteit van de microfilms waren niet geschikt bevonden om te kunnen gebruiken voor een uitgave. Daarom werd er gekozen om rechtstreeks van de krant in te scannen en daarvan te restaureren. Aangezien de kranten heel fragiel waren mocht er met een gewone scanner niet werkt worden. We hebben hiervoor een speciale 'reverse' scanner aangekocht waardoor er geen rechtstreeks contact meer was met het papier. Na 5-600 werkuren is de restauratie eindelijk voltooid en is gisteren alles naar Standaard Uitgeverij gestuurd die het album voor ons gaat drukken. ook benieuwd naar het eindresultaat? Hieronder een voorproefje voor en na restauratie...

Alle info: hhttps://culturele-vereniging-spirit.jouwweb.be/tentoonstelling-piet-pienter-en-bert-bibber-uitgifte-de-stalen-zeemeermin

pp11-01-2022 9-19-25.jpg

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...