Jump to content

Lestats Tekentafel

Lestat

Recommended Posts

Posted

Hallo allen,

Nieuw jaar en dus nieuwe voornemens. En hopelijk slaag ik er in om voor 2022 weer wat vaker potlood en tekenpen vast te nemen. De zin is er, de tijd ontbreekt vaak (door drukke job en bijberoep), maar ik wil er het beste van maken.

Ik heb altijd al wat getekend voor zover ik me herinner, en krijg wel wat bescheiden lof in mijn omgeving. Dus misschien is het ook eens tijd om het wat meer te delen.

Let wel: ik ben een amateur. Op geen enkel moment heb ik lessen gevolgd in tekenen of iets gelijkaardigs, behalve wat je in het lager en het middelbaar leert. Dus alle opmerkingen over fouten in perspectieven, verhoudingen, etc. zijn compleet terecht. Maar ik hoop voldoende bij te leren in de toekomst!

En hopelijk kan ik hier om de zoveel tijd iets posten.

Posted

Dus hier gaan we voor een eerste bijdrage. In november 2021 kreeg ik het idee om een kort kerstverhaal te tekenen, dus met deadline 25 december. Na even denken besloot ik 'Dream Child' op papier te zetten.

'Dream Child' is een bewerking van een kortverhaal van Paul O' Neill (1956-2016), uitgebracht in 1998 op 'The Christmas Attic'. Het zijn 6 korte pagina's, in het Engels omdat dit de enige taal is waarin ik het verhaal vond.

En er is een soundtrack bij: https://www.youtube.com/watch?v=dFW8wzVs_VU

Dream Child 1-min.jpg

Dream Child 2-min(1).jpg

Dream Child 3-min.jpg

Dream Child 4-min.jpg

dream-child-5-min_optimized.jpg

Dream Child 6-min.jpg

Posted

Bedankt! Ik zal mijn best doen :)

Ik heb een brede voorliefde voor allerlei strips, maar de stijl van Ledroit is toch wel een paar niveaus boven mijn kunnen (ooit wel geprobeerd hoor).

Posted

Het tekenen is niet echt van de grond gekomen wegens corona (gelukkig al aan de beterhand). Er is door die toestand wel een kleine cartoon voortgekomen gisteren, doordat mijn beste vriendin ook besmet raakte en ik haar eens wou doen lachen.

Karen en Corona.jpg

Posted

Pas gisterenavond begonnen aan het herwerken van een ouder tekenproject.

In afwachting een cartoon van een tweetal maand terug. Sidonia stond snel op papier maar op Lambik heb ik lang gezwoegd (bij de start dacht ik dat het omgekeerd zou zijn).

Suske en Wiske - Het Nieuwe Normaal.jpg

• 2 weeks later...
Posted

Misschien meer in de stijl die @Spiro voor ogen had met mijn avatar? De tekening is al wat ouder en gemaakt op A3, dus niet in één keer in te scannen. Vandaar een foto en dan de scans in 2 delen.

Eens een belegering proberen tekenen in fantasy-stijl, met dan een inzet van de leider.

P1190175.JPG

IMG_20220130_0001-min.jpg

IMG_20220130_0001-min.jpg

Posted

Inderdaad. Ik had toen iets gelezen over de Maya-demon Camazotz, en vond zo'n vleermuisdemon wel eens iets origineels. Uit beeldjes blijkt die ook een hoefijzerneus te zijn (https://en.wikipedia.org/wiki/Camazotz), en heb ik dus wat meer afbeeldingen van het beestje gezocht (want op de Maya-beelden kan je niet voldoende afgaan).

Daarom ook de kraag, zoals Camazotz deze ook heeft.

Posted

Amper terug echt beginnen tekenen en ik heb een kleine opdracht. Een hele reeks van mijn vrienden zijn geschiedenisleerkrachten, en ik heb dus de vraag gekregen iets te doen voor hun lessen.

Vele jaren geleden heb ik ooit eens op school een overzicht gemaakt van heel de geschiedenis van Perzië, enkel met potlood en op minderwaardig papier (wegens geen geld voor goed papier). Nu ben ik het dus voor enkele lessen aan het herwerken. Ik heb kopies gemaakt op beter papier, zet het in inkt, en retoucheer /herteken waar nodig. En dat is vaak nodig want toen maakte ik wel heel wat fouten.

Het is niet mijn beste werk, maar het begint er wel deftig uit te zien. Hieronder pagina 1 en 2. Als ik wat meer tijd heb, zal ik er wat meer schakering in zwart en grijs aan toebrengen.

Perzië 1.1.jpg

Perzië 2.1.jpg

• 4 weeks later...
Posted

Ok, na extra drukke weken en mijn tekenhand bezeerd te hebben eindelijk verder kunnen werken. Pagina 3 van het schoolproject is af, pagina 4 is halverwege. Deze is dus de verovering van Perzië door Makedonië.

Perzië 3.1.jpg

Posted

Deze is er wat sneller: van de Seleuciden naar de Sassaniden (dus nog steeds project "9000 Jaar Perzische Geschiedenis" voor een school). Hierna volgen nog 2 pagina's.

Perzië 4.1.jpg

• 2 weeks later...
Posted

Even wat trager door meer naar de bureau te moeten gaan en terug het land rond te reizen voor het werk. Pagina 5 van de Perzische Geschiedenis: van de Sassaniden tot de Mongolen. Nu nog ééntje om af te sluiten, en dan naar nieuwe taakjes.

Perzië 5.1.jpg

• 3 weeks later...
Posted

Weer vertraging, maar het project voor de school is af: laatste pagina Perzische geschiedenis.

Ik weet het, droge materie, maar ik probeer de volgende zaken leuker te maken :) Er is al een klein opdrachtje binnen.

IMG_20220415_0001.jpg

• 2 weeks later...
Posted

Bedankt, leuk te horen! Misschien wel niet vergelijken met de Perzische Geschiedenis hierboven, want dat was herwerken van ouder materiaal (wat altijd wat minder is).

Maar het kan ook zijn omdat ik me met deze wel goed geamuseerd heb ook :)

• 2 weeks later...
Posted

Twee laatste cartoons rond circulaire economie die de publicatie niet gehaald hebben, maar ze hadden er sowieso maar twee nodig en die heb ik hierboven gepost. De eerste hieronder vonden ze minder goed dan de andere over de R-ladder, en de tweede zat blijkbaar "iets te dicht bij de waarheid".

R-ladder 1.jpg

Smeltoven.jpg

• 2 weeks later...
Posted
Op 1/6/2022 om 13:12, Lestat zei:

afbeelding.thumb.png.46e987638155d9f7b7d239daea44c4de.png

De passagiers van een lijnbus die hun final destination tegemoetgaan.

Ik zie het al voor me dat die bus deze halte voorbijrijdt en vanuit het oogpunt van een passagier zie je een glimp van dit figuur, net genoeg om te gaan twijfelen of het een hersenspinsel was of niet, om dan plots de bus wild naar links te voelen zwenken voordat alles zwart wordt.

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

Lang geleden dat ik hier postte, maar ik had vakantie en ben met enkele evenementen van het werk bezig.

In tussentijd de cover van een ouder werk: Karen in Wonderland. De Karen in kwestie is mijn beste vriendin, en ons favoriete boek als kind was Alice in Wonderland. Voor haar verjaardag lang geleden maakte ik daarom eens een korte parodie met haar in de hoofdrol.

104660956_2611032305802844_7358708092765823546_n.jpg

• 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

Miljaar, ik heb hier totaal niet aan gedacht maar ik herken het precies wel. Mogelijks heb ik dit echt gezien als kind. Ik vraag me af of mijn onderbewuste nu hier aan het werk is geweest.