Jump to content

de opkomst van A.I. tekenwerk

Recommended Posts

Posted

Amnesty: AI bedreigt rechtsstaat

In een jaarrapport waarschuwt de mensenrechtenorganisatie dat kunstmatige intelligentie een vruchtbare bodem creëert voor racisme, discriminatie en verdeeldheid.

De grote ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) zullen de afbraak van de rechtsstaat waarschijnlijk versnellen, zo staat in het jaarrapport. Volgens Amnesty is dit een enorme bedreiging voor de mensenrechten en is regelgeving rondom AI daarom van cruciaal belang.

Volgens Callamard wordt de toekomst „alleen maar duisterder” als de verspreiding van deze technologie niet aan banden wordt gelegd. „Wetteloosheid, discriminatie en straffeloosheid worden mogelijk gemaakt door het ongecontroleerde gebruik van nieuwe en bestaande technologieën, die nu routinematig als wapens worden ingezet door legers, de politiek en bedrijven.”

Nu al worden tot discriminatie leidende technologieën ingezet, schrijft Amnesty. Zo wordt op de Westelijke Jordaanoever gezichtsherkenningssystemen gebruikt door Israël „om de bewegingsvrijheid te beperken en het apartheidssysteem in stand te houden”.

Ook wordt technologie regelmatig gebruikt om desinformatie te verspreiden, gemeenschappen tegen elkaar op te zetten en minderheden te onderdrukken, aldus Amnesty. „Staten als Argentinië, Brazilië, India en het Verenigd Koninkrijk maken steeds vaker gebruik van gezichtsherkenningstechnologieën om openbare protesten en sportevenementen te observeren en vooral migranten en vluchtelingen te discrimineren.”

bron
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/04/24/amnesty-wereldleiders-negeren-mensenrechten-ai-bedreigt-rechtsstaat-a4197030

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Posted
19 minuten geleden, Peter Motte zei:

Amnesty: AI bedreigt rechtsstaat

In een jaarrapport waarschuwt de mensenrechtenorganisatie dat kunstmatige intelligentie een vruchtbare bodem creëert voor racisme, discriminatie en verdeeldheid.

De grote ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) zullen de afbraak van de rechtsstaat waarschijnlijk versnellen, zo staat in het jaarrapport. Volgens Amnesty is dit een enorme bedreiging voor de mensenrechten en is regelgeving rondom AI daarom van cruciaal belang.

Volgens Callamard wordt de toekomst „alleen maar duisterder” als de verspreiding van deze technologie niet aan banden wordt gelegd. „Wetteloosheid, discriminatie en straffeloosheid worden mogelijk gemaakt door het ongecontroleerde gebruik van nieuwe en bestaande technologieën, die nu routinematig als wapens worden ingezet door legers, de politiek en bedrijven.”

Nu al worden tot discriminatie leidende technologieën ingezet, schrijft Amnesty. Zo wordt op de Westelijke Jordaanoever gezichtsherkenningssystemen gebruikt door Israël „om de bewegingsvrijheid te beperken en het apartheidssysteem in stand te houden”.

Ook wordt technologie regelmatig gebruikt om desinformatie te verspreiden, gemeenschappen tegen elkaar op te zetten en minderheden te onderdrukken, aldus Amnesty. „Staten als Argentinië, Brazilië, India en het Verenigd Koninkrijk maken steeds vaker gebruik van gezichtsherkenningstechnologieën om openbare protesten en sportevenementen te observeren en vooral migranten en vluchtelingen te discrimineren.”

bron
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/04/24/amnesty-wereldleiders-negeren-mensenrechten-ai-bedreigt-rechtsstaat-a4197030

Wat heeft dit met tekenwerk te maken Peter ?, hiervoor is de chocolade bar.

Posted
5 minuten geleden, Peter Motte zei:

Ik vond die topic niet terug.

Dan maak je er toch een aan !, blijkbaar gaat je dit aan het hart, en zou dan indien tot een discussie kunnen leiden

met degene die hier ook zo, of juist niet over denkt.

Posted
1 uur geleden, cinco zei:

Je kan het in deze droppen.

Real stupidity beats artificial intelligence. In dat topic staat A.I. voor Amnesty International. ;)

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Posted
12 minuten geleden, Waldorf zei:

In dat topic staat A.I. voor Amnesty International. ;)

Ik ben me ervan bewust.

En aangezien het bericht van @Peter Motte zowel over Amnesty International als over Artificial Intelligence handelt, moedig ik het gebruik van dezelfde afkorting voor beide termen in nieuwe berichten omtrent dit onderwerp ten zeerste aan om de leesduidelijkheid optimaal te schaden. :ph34r:

• 2 months later...
Posted
12 minuten geleden, sanderg zei:

Niet echt gezellig of zo deze afbeeldingen 🙂 

Waar zou AI dit van hebben gejat?

Dat zijn het soort droom/horror-achtige afbeeldingen die je in het begin van de AI toestanden vaak kreeg. Zoals dit:

too_bee_in_the_hall_of_the_alien_king_d552e781-1a87-4d34-8738-fd3f007c62c5.png

Maar dan verfijnd en verbeterd.

Posted
27 minuten geleden, sanderg zei:

Tja.. op zich mooi hoor maar ik heb echt niets met AI.. het is geen kunst en het is niet knap...

Posted
8 minuten geleden, bammar zei:

Geef mij dan maar de nieuwe Bruce J.Hawker. Nieuwe technologie met inbreng van de tekenaar. Knap.

Posted
3 uren geleden, sanderg zei:

Niet echt gezellig of zo deze afbeeldingen 🙂 

Waar zou AI dit van hebben gejat?

Van over gans het internet. Komende van alle andere grafische designers en klassieke kunst-bloggers tot andere AI-artists.

Posted
1 uur geleden, Peter Motte zei:

Het is soms wel knap, maar het is inderdaad geen kunst. Er is soms zelfs geen kunst aan.

De AI maakt de kunst. Niet de mens in dit geval. De mens geeft gewoon enkele zoektermen in bij een Dall-E en that's it.

Posted

AI vertoont "kunstjes", zoals die arme afgerichte dieren in toenmalige circussen.  Kunstjes zijn/is geen kunst. 

Net zomin dat deze dieren kunst konden tonen hoe goed ze het verplicht waren - wat bij mens in het beste geval eens zou kunnen (dans, acrobatie, mime, acteerwerk) -  kan deze (kleptomaan) software kunst leveren. 

Kunst is verbonden met intelligentie en originaliteit. Intelligente aliens zullen wel eens een paar uitschieters hebben onder hun soortgenoten die af en toe iets maken of doen dat onder de noemer kunst kan vallen. En als het er ooit van zou komen dat software zelfbewust zou worden - misschien een zeer ver in de toekomst liggende opvolger van de hedendaagse "papegaai-met-ekster-kleptomanie" software AI - dan kan dat bij deze toekomstige HAL's  ook eens gebeuren. (Naast die menselijke insecten verdelgen natuurlijk 😉). 

Nu beweren dat AI kunst genereert? Lijkt me dat deze mensen heeeeeeeel rap tevreden zijn met wat gestolen en in de soepketel gemixte pulp. 

Posted
21 hours ago, bammar said:

Geef mij dan maar de nieuwe Bruce J.Hawker. Nieuwe technologie met inbreng van de tekenaar. Knap.

Houd eens op. 🙂  Bec heeft een vrolijke Spanjaard geleerd hoe je moet beeldbewerken. Ik moest vooral lachen om de plaatjes waarop Bruce nogal lijkt op een Kurt Cobain.  

Posted
50 minuten geleden, Retardi zei:

Houd eens op. 🙂  Bec heeft een vrolijke Spanjaard geleerd hoe je moet beeldbewerken. Ik moest vooral lachen om de plaatjes waarop Bruce nogal lijkt op een Kurt Cobain.  

Volgens mij is het merendeel Sam Heughan. Dat lijken bewerkte stills uit Outlander.

outlander-sam-heughan-ols6-607-031921-0066-a.jpg

Posted

Afgaand op zw afbeeldingen zoals onderstaande pagina vermoed ik dat Puerta eerst een collage maakt van foto's en al dan niet AI afbeeldingen en die dan handmatig overtrekt en inkleurt.

Maar het kan evengoed een Photoshop filtertje zijn.

Bruce-J-Hawker-NA1-3.thumb.jpeg.9732cf0546152fa2f2dda565f24ac0de.jpeg

Posted
10 minuten geleden, Peter Motte zei:

Ik weet niet of het zo gemakkelijk is om aan geschikte foto's te geraken.

tegenwoordig kan je van alles foto's vinden op het internet. of screenshots van films maken (pauzeren op het juiste moment, screenshotje maken et voila!)

En dan combineren. En aanpassen. Kleren veranderen, in een ander decor plakken...

Of gewoon de AI prentjes laten verzinnen en ze dan wat aanpassen.

De mogelijkheden zijn eindeloos.

Posted
19 minuten geleden, TDPB zei:

tegenwoordig kan je van alles foto's vinden op het internet. of screenshots van films maken (pauzeren op het juiste moment, screenshotje maken et voila!)

En dan combineren. En aanpassen. Kleren veranderen, in een ander decor plakken...

Maar dat lukt toch niet iedereen. Daar moet je toch inventief voor zijn en vaardigheden hebben die ik bv. al niet heb, maar graag zou hebben.. Misschieen zelf eens een album uitgeven als het toch allemaal te vinden is op internet en AI de rest doet.

Posted
30 minuten geleden, TDPB zei:

Jaja, maar probeer het eens: schrijf een scenario, en zoek dan de foto's die erbij passen. De afbeelding van het schip moet wel altijd hetzelfde schip tonen, en niet de ene keer de Santa Maria en de andere keer de Pinta of de Niña.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Posted
4 hours ago, De Wortel said:

Volgens mij is het merendeel Sam Heughan. Dat lijken bewerkte stills uit Outlander.

outlander-sam-heughan-ols6-607-031921-0066-a.jpg

Oh die ken ik helemaal niet. Maar inderdaad, die zie ik er ook in.

Posted

ik denk dat jullie het te ver aan het zoeken zijn. Dit is zeker degelijk tekenwerk. Tekenaars van realistische strips tekenen nu eenmaal naar model om te zien of alle houdingen mogelijk zijn. Marcy Henrotin speelt zo op haar tachtigste nog altijd model voor Dany. Jeremy zijn vrouw en dochter helpen bij scenes. Enz…

Unieke personages creëren is ook zoiets aartsmoeilijk. Het is veel moeilijker om een uniek realistisch karakter te maken dan een grote neus te laten variëren. Dus kijken ze naar films etc. Vaak zit daar een persoonlijke hommage in. Zoals in de rollen van Vincent Cassel (Henri) en Scarlet Johansson (Lucretia) in Valois. Dat doet toch geen kwaad als de strip je bevalt?

Posted
22 uren geleden, bammar zei:

Maar dat lukt toch niet iedereen. Daar moet je toch inventief voor zijn en vaardigheden hebben die ik bv. al niet heb, maar graag zou hebben.. Misschieen zelf eens een album uitgeven als het toch allemaal te vinden is op internet en AI de rest doet.

Dat is inderdaad een deel van de job. Beetje zoals iedereen in theorie samples kan gebruiken om muziek te maken, maar je desondanks een zekere vaardigheid moet hebben om dat goed te doen.

21 uren geleden, Peter Motte zei:

Jaja, maar probeer het eens: schrijf een scenario, en zoek dan de foto's die erbij passen. De afbeelding van het schip moet wel altijd hetzelfde schip tonen, en niet de ene keer de Santa Maria en de andere keer de Pinta of de Niña.

Daarom dat ik zeg/vermoed dat hij de foto's als basis gebruikt en ze toch nog handmatig bewerkt: Er moeten overal dezelfde uniformen getekend worden bijvoorbeeld. Die schepen aanpassen indien nodig (plus dat ik uit ervaring weet dat dat eigenlijk helemaal niet iedere keer dezelfde schepen moeten zijn, want dat 99% van de lezers daar niet op let).

Het is zeker niet zo dat ieder prentje een exacte kopie is van een bestaand prentje.

Die pagina's lijken wel degelijk helemaal met de hand getekend te zijn, maar ipv potloodschetsen als basis worden er foto's gebruikt.

Posted

Ik denk dat de meeste striplezers zouden staan kijken moesten ze weten hoeveel hulpmiddelen er gebruikt worden bij het tekenen van strips (zeker bij realistische strips, in het bijzonder comics en manga's). 3D figuren gebruiken om de poses realistisch te tekenen is al jaren gemeengoed.

Dingen als sketchup om decors en voertuigen (schepen bijvoorbeeld) juist in perspectief te krijgen worden continue gebruikt.

En dan heb je nog software waarbij je met één veeg van je muis een heel bos of grasveld of wolkengroep kan tekenen in de typische mangastijl.

make-storyboards-with-poses-with-3d-models-for-your-manga-or-comic.webp

Posted

Die AI is gewoon een bijkomend tool geworden voor de tekenaars die al dit soort digitale hulpmiddelen gebruikten. Heb je geen zin om een moeilijke scene of decor te ontwerpen? Laat AI er een paar maken, kies de beste versie en teken die over.

Eigenlijk is dat gewoon een verderzetting van Hergé die zijn medewerkers de poses die hij voorspeelde liet overtekenen of Jacobs die foto's maakte van zijn buren en ze dan overtekende. 

Posted
26 minuten geleden, TDPB zei:

Ik denk dat de meeste striplezers zouden staan kijken moesten ze weten hoeveel hulpmiddelen er gebruikt worden bij het tekenen van strips (zeker bij realistische strips, in het bijzonder comics en manga's). 3D figuren gebruiken om de poses realistisch te tekenen is al jaren gemeengoed.

Tekenaars en schilders werken al eeuwen "naar model", zoals dat heet. Dat is dus op zich niet verwonderlijk.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Posted
30 minuten geleden, Peter Motte zei:

Tekenaars en schilders werken al eeuwen "naar model", zoals dat heet. Dat is dus op zich niet verwonderlijk.

Neen. Maar de hulpmiddelen worden steeds beter. Vroeger had een tekenaar één afbeelding van zo'n schip of in het beste geval een schaalmodel. Nu kunnen ze een foto of AI afbeelding door een tekenfilter halen en staat een pagina met een schip zwalkend in een storm er op een uurtje op. Met meer details dan ooit.

De goeie stripmakers zorgen er dan voor dat het resultaat er niet uitziet als bewerkte foto's.