Ga naar inhoud

de opkomst van A.I. tekenwerk


Recommended Posts

Met de cref parameter kan je nu consistente personages creëren en ze in diverse settings plaatsen in Midjourney 6. Ik heb het nog niet geprobeerd maar het ziet er indrukwekkend uit. Je kan verschillende grafische stijlen kiezen en de resultaten in een stripverhaal-sjabloon steken zoals in dit voorbeeld van een Viëtnamese graficus, recent gepost in één van de Midjourney FB groepen.

434286632_10228519828333140_4941080584008613702_n.thumb.jpg.5a900dbb97ee1b18b6b85c8788c496f8.jpg434567822_10228519829013157_2398516560326890226_n.thumb.jpg.e3960315c2bc10832457721c6cbb00f5.jpg433127640_10228519827853128_1561116037265863383_n.thumb.jpg.f38a16a3063f96b0a00086da7ca9a169.jpg434258641_10228519829293164_8242431114114642862_n.thumb.jpg.8d1440e425dc6317393e14e7dd00e983.jpg433140589_10228519829693174_6241143114457716250_n.thumb.jpg.9f5ef606d4cbe78490ff5daef56c4344.jpg

Link naar reactie

Deze zin...

 

afbeelding.thumb.png.c0334ee11f26a7f3016b14eff23580d2.png

 

Maar van zodra je weet wat het kan, is het weer zo veel verder geëvolueerd.

 

Online is het al de normaalste zaak van de wereld geworden voor vele content creators om het gros van hun illustraties en thumbnails voor vlogs en blogs met AI te maken.

Link naar reactie

Wacht nu tot dit soort programma's het zelfstandig ontwerpen van objecten in 3D heeft geperfectioniseerd en koppel daar dan een 3D-printer aan.

Met de snelheid waarmee je dit alles ziet evolueren, gaat dit alles op termijn veel verder reiken dan alleen maar de creatie van tekeningen en bewegend beeld.

Link naar reactie

Nix zei in één van zijn interviews dat Standaard Uitgeverij AI will gebruiken om strips te maken gebaseerd op televisieseries, om korter op de bal te spelen. Nu duurt het maanden voor zo'n strip klaar is, met AI moet dat sneller kunnen. Het zou ook een pak goedkoper zijn, vermits nu een scenarist, tekenaar, inkter en inkleurder nodig zijn. Met AI alleen een scenarist/prompter. Het scenario kan deels met een AI-toepassing gemaakt worden. De 'bible' van de televisieserie invoeren in ChatGPT en vragen om plot-ideetjes op te lijsten bijvoorbeeld. Daarna stap voor stap een scenario uitwerken in Claude, en dan Midjourney voor de tekeningen en alles samenbrengen in Photoshop. Geen tekenaar, inkter of inkleurder meer nodig. Alleen het vasthouden van een consistente stijl is nog een probleem, maar dat zal wel nog verbeteren.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Jos Van Brussel zei:

Nix zei in één van zijn interviews dat Standaard Uitgeverij AI will gebruiken om strips te maken gebaseerd op televisieseries, om korter op de bal te spelen. Nu duurt het maanden voor zo'n strip klaar is, met AI moet dat sneller kunnen. Het zou ook een pak goedkoper zijn, vermits nu een scenarist, tekenaar, inkter en inkleurder nodig zijn. Met AI alleen een scenarist/prompter. Het scenario kan deels met een AI-toepassing gemaakt worden. De 'bible' van de televisieserie invoeren in ChatGPT en vragen om plot-ideetjes op te lijsten bijvoorbeeld. Daarna stap voor stap een scenario uitwerken in Claude, en dan Midjourney voor de tekeningen en alles samenbrengen in Photoshop. Geen tekenaar, inkter of inkleurder meer nodig. Alleen het vasthouden van een consistente stijl is nog een probleem, maar dat zal wel nog verbeteren.

Dit klinkt echt waardeloos.. ik zou het ieg nooit kopen...

Link naar reactie
1 uur terug, sanderg zei:

Dit klinkt echt waardeloos.. ik zou het ieg nooit kopen...

 

Ik weet eerlijk gezegd of het wel zo veel slechter zou zijn dan al die "run of the mill" strips die en masse worden geproduceerd op basis van succesvolle tekenfilmseries, genre The Flintstones en andere toestanden van Hanna Barbara. Veel van die verhaaltjes hebben niets om het lijf.

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

 

Ik weet eerlijk gezegd of het wel zo veel slechter zou zijn dan al die "run of the mill" strips die en masse worden geproduceerd op basis van succesvolle tekenfilmseries, genre The Flintstones en andere toestanden van Hanna Barbara. Veel van die verhaaltjes hebben niets om het lijf.

 

 

Die Flintstones-hommage die in de 21ste eeuw is gemaakt kreeg nochtans erg goede kritieken.

 

 

A1PP0yozbL._AC_UF10001000_QL80_.thumb.jpg.91889f4ea8b0fd3c814eb8860b5c78b2.jpg

 

Link naar reactie

Ik had het over oudere strips, niet alleen van The Flintstones, maar ook van Yugi Bear, Tom & Jerry (waarvan de scenario's van de tekenfilms ook al niet meer dan bezighouderij zijn), en meer van dat soort dingen. Verscheen in de jaren 1970 ook in het NL.

Wat jij vermeldt, ken ik niet, dus daar oordeel ik niet over.

Link naar reactie

Ik vroeg onlangs aan ChatGPT eens om een plotje voor FC De Kampioenen te maken, om te kijken met welke frisse, originele ideeën het op de proppen zou komen 😏

Het resultaat:

 

"FC De Kampioenen" is een populaire Belgische stripreeks die draait om een amateurvoetbalclub en de kleurrijke personages die daarbij betrokken zijn. Hier is een mogelijk plot voor een verhaallijn in de stripreeks:

Titel: "De Grote Kampioenen Cup"

Plot:

Het is een drukke tijd voor FC De Kampioenen. De jaarlijkse voetbalwedstrijd tussen de dorpen staat voor de deur en de Kampioenen bereiden zich voor op een kans om eindelijk de beker te winnen die hen al jaren ontglipt.

Terwijl de spelers zich voorbereiden op het grote toernooi, ontstaan er echter problemen binnen het team. Pol, de altijd optimistische doelman, begint te twijfelen aan zijn capaciteiten nadat hij een reeks blunders heeft gemaakt tijdens de trainingen. Boma, de eigenaar van de plaatselijke broodjeszaak en tevens de sponsor van het team, wordt geconfronteerd met financiële problemen waardoor hij dreigt zijn steun aan de club te moeten intrekken.

Ondertussen komt er een nieuwe speler genaamd Rico bij het team. Rico, een charismatische en talentvolle voetballer, lijkt alles te hebben wat nodig is om de Kampioenen naar de overwinning te leiden. Maar al snel ontdekken de Kampioenen dat Rico een geheim met zich meedraagt dat hun hele team in gevaar kan brengen.

Terwijl de wedstrijddag nadert, moeten de Kampioenen hun persoonlijke problemen opzij zetten en samenwerken als een echt team. Met de steun van hun trouwe fans en een flinke dosis doorzettingsvermogen, staan ze klaar om te laten zien dat ze ware kampioenen zijn, zowel op als naast het veld.

Zal FC De Kampioenen eindelijk de beker winnen waar ze zo lang naar hebben verlangd? En kunnen ze hun teamgeest behouden te midden van alle uitdagingen die op hun pad komen? Je leest het allemaal in "De Grote Kampioenen Cup"!

 

Het resultaat is dus eigenlijk gewoon een samenvatting van de meest gemiddelde verhaallijn die de reeks kent, zonder enig origineel idee (en komt heel dicht bij het soort suggesties dat je soms van uitgevers krijgt). Wat dat geheim is en hoe het het team in gevaar kan brengen, of die blunders van Pol, of hoe ze samenwerken moet je als scenarist dan maar zelf bedenken.

 

Maar goed, nog een jaartje of zo en AI kan inderdaad al die dingen zelf uitwerken. En een paar jaar en we hebben geen uitgevers meer nodig want dan kan de lezer gewoon thuis aan de computer vragen om eens een verhaaltje te maken over camille, een eenhoorn, twee vlinders, een juwelendief en een liefdesbrief.

Link naar reactie
8 minuten geleden, TDPB zei:

Maar goed, nog een jaartje of zo en AI kan inderdaad al die dingen zelf uitwerken. En een paar jaar en we hebben geen uitgevers meer nodig want dan kan de lezer gewoon thuis aan de computer vragen om eens een verhaaltje te maken over camille, een eenhoorn, twee vlinders, een juwelendief en een liefdesbrief.

 

Maar gaat-ie bijvoorbeeld ook meta kunnen zijn?

Er moeten toch nog unieke denkpistes in het menselijk brein bestaan die een programma niet kan simuleren.

 

kb004time-if-funny-kl.thumb.jpg.d12a986acd5a701cebf5d01ffcdf6434.jpg

Link naar reactie
12 minuten geleden, TDPB zei:

Het resultaat is dus eigenlijk gewoon een samenvatting van de meest gemiddelde verhaallijn die de reeks kent,

 

Het is erger dan dat:

"moeten de Kampioenen hun persoonlijke problemen opzij zetten en samenwerken als een echt team."

-> hoeveel films en tv-reeksen gebruiken niet het idee dat mensen moeten samenwerken die eigenlijk niet goed bij elkaar passen?

Link naar reactie
11 minuten geleden, Peter Motte zei:

-> hoeveel films en tv-reeksen gebruiken niet het idee dat mensen moeten samenwerken die eigenlijk niet goed bij elkaar passen?

 

Conflictsituaties zijn de motor van alles. Ook in muziek. Ook op forums. Ook in de zakenwereld en de politiek.

Het meest dominante artificiële intelligentieprogramma gaat dat op termijn als motivatie gebruiken om zich tegen de organische wezens te keren. :ph34r:

Link naar reactie

Voor bestaande series zal SU dat allicht niet willen doen, maar wel voor toekomstige series, en dan vooral de kortlopende zoals Camille, Milo, LikeMe etc, in samenspraak met de programmamakers. Misschien een beetje in de manga-stijl, zoals Camille nu voor een stuk doet, ook met het kleine formaat en zo. Zo'n stijl zou voor AI geen probleem moeten zijn, in tegenstelling tot de klassieke Vlaamse stripverhalenstijl. Dat zal niet zo goed lukken denk ik. Ook de humor in sommige van die series is iets waar AI mee zal worstelen.

Link naar reactie
8 minuten geleden, Jos Van Brussel zei:

. Zo'n stijl zou voor AI geen probleem moeten zijn, in tegenstelling tot de klassieke Vlaamse stripverhalenstijl. Dat zal niet zo goed lukken denk ik.

Waarom niet? Iets als Jommeke moet ideaal zijn om door AI te laten doen.

Link naar reactie
Just now, TDPB said:

Waarom niet? Iets als Jommeke moet ideaal zijn om door AI te laten doen.

 

Op die Vlaamse dingen is het algoritme allicht niet getraind. Als je aan Midjourney iets vraagt 'in de stijl van Jommeke' zal hij dat niet kennen. Donald Duck of Superman wel, al die Amerikaanse dingen. Tintin zal wel in zijn databank zitten, en Asterix en Lucky Luke misschien. Maar Jommeke of Sus & Wis of zo? Ik denk het niet. Het blijft vooral toch een Amerikaans fenomeen, denk ik.

 

PS: dit is wat ik krijg als ik vraag naar 'Jommeke and Filiberke in Zonnedorp':

savings_hedgehog7153_jommeke_and_filiberke_in_Zonnedorp_2c64f452-b74c-4f90-b9ae-f899c69078fb.thumb.webp.b62279adab6189b358a7c59f436cfb88.webp

Link naar reactie
32 minuten geleden, Jos Van Brussel zei:

 

Op die Vlaamse dingen is het algoritme allicht niet getraind. Als je aan Midjourney iets vraagt 'in de stijl van Jommeke' zal hij dat niet kennen. Donald Duck of Superman wel, al die Amerikaanse dingen. Tintin zal wel in zijn databank zitten, en Asterix en Lucky Luke misschien. Maar Jommeke of Sus & Wis of zo? Ik denk het niet. Het blijft vooral toch een Amerikaans fenomeen, denk ik.

 

PS: dit is wat ik krijg als ik vraag naar 'Jommeke and Filiberke in Zonnedorp':

savings_hedgehog7153_jommeke_and_filiberke_in_Zonnedorp_2c64f452-b74c-4f90-b9ae-f899c69078fb.thumb.webp.b62279adab6189b358a7c59f436cfb88.webp

 

 

Sprekend toch! 😉Je bent vergeten te zeggen dat het kinderen van 11 jaar moeten zijn. Maar ik herken dadelijk rechts Jommeke op 105-jarige leeftijd. (ik heb trouwens altijd vermoed dat ze iets met elkaar hadden, ... arme Miekes ....🥴)

Link naar reactie
38 minuten geleden, Jos Van Brussel zei:

 

Op die Vlaamse dingen is het algoritme allicht niet getraind.

 

Neen, maar je kan zo'n programma zelf ook trainen natuurlijk. Gewoon alle 300 albums van Jommeke toevoegen et voila.

 

Persoonlijk denk ik dat we eerder een soort hybride wisselwerking gaan krijgen tussen AI en échte tekeningen. Ik zie tekenaars die bvb niet graag decors tekenen vlug eens AI gebruiken om een stadsdecor uit te werken en daar dan eigenhandig hun figuren in te plaatsen. Of misschien AI een grote massascène laten uitwerken om dat dan eigenhadnig over te trekken (zoals nu vaak met foto's gebeurt). Een reeks als Storm bijvoorbeeld kan AI gebruiken om al die fantasiewerelden en -figuren te ontwerpen.

 

Of wat ik persoonlijk wel leuk zou vinden: AI die potloodschetsen perfect kan uitwerken (inkten, inkleuren) met één druk op de knop.

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

 

Conflictsituaties zijn de motor van alles. Ook in muziek. Ook op forums. Ook in de zakenwereld en de politiek.

Het meest dominante artificiële intelligentieprogramma gaat dat op termijn als motivatie gebruiken om zich tegen de organische wezens te keren. :ph34r:

De mens zal AI incorporeren.

Link naar reactie
1 hour ago, TDPB said:

Of wat ik persoonlijk wel leuk zou vinden: AI die potloodschetsen perfect kan uitwerken (inkten, inkleuren) met één druk op de knop.

 

Ja, maar dat zou niet goed zijn voor jou hé. Geen werk meer!

 

Deze keer heb ik toegevoegd dat Jommeke en Filiberke cartoon characters van elf jaar oud zijn. Iemand zal toch eens die 300 albums moeten uploaden want dit trekt er niet echt op :). Mijn prompting skillz zijn nog niet echt goed ontwikkeld vrees ik. Geen job voor mij bij Standaard Uitgeverij als prompter!

 

savings_hedgehog7153_cartoon_characters_jommeke_and_filiberke_e_a911e90d-956f-41e6-9c0f-2591d815c4d4.thumb.webp.5fa9d1fdc0ca1758bf248d714be72fcf.webp

Link naar reactie
50 minuten geleden, Jos Van Brussel zei:

 

Ja, maar dat zou niet goed zijn voor jou hé. Geen werk meer!

 

Deze keer heb ik toegevoegd dat Jommeke en Filiberke cartoon characters van elf jaar oud zijn. Iemand zal toch eens die 300 albums moeten uploaden want dit trekt er niet echt op :). Mijn prompting skillz zijn nog niet echt goed ontwikkeld vrees ik. Geen job voor mij bij Standaard Uitgeverij als prompter!

 

savings_hedgehog7153_cartoon_characters_jommeke_and_filiberke_e_a911e90d-956f-41e6-9c0f-2591d815c4d4.thumb.webp.5fa9d1fdc0ca1758bf248d714be72fcf.webp

 

Da's de variant voor Fanny of De kronieken van Amors: een realistische J&F die aan speed zijn verslaafd.

Link naar reactie
6 uren geleden, TDPB zei:

Een reeks als Storm bijvoorbeeld kan AI gebruiken om al die fantasiewerelden en -figuren te ontwerpen. 

 

Is net het character- en worlddesign niet het leukste aan de job? 

Ik zou eerder denken dat je als tekenaar zelf alles bedenkt en dan ai gebruikt om dat tig aantal keer te tekenen in je strip.

Link naar reactie
17 uren geleden, TDPB zei:

Neen, maar je kan zo'n programma zelf ook trainen natuurlijk. Gewoon alle 300 albums van Jommeke toevoegen et voila.

 

Persoonlijk denk ik dat we eerder een soort hybride wisselwerking gaan krijgen tussen AI en échte tekeningen. Ik zie tekenaars die bvb niet graag decors tekenen vlug eens AI gebruiken om een stadsdecor uit te werken en daar dan eigenhandig hun figuren in te plaatsen. Of misschien AI een grote massascène laten uitwerken om dat dan eigenhadnig over te trekken (zoals nu vaak met foto's gebeurt). Een reeks als Storm bijvoorbeeld kan AI gebruiken om al die fantasiewerelden en -figuren te ontwerpen.

 

Of wat ik persoonlijk wel leuk zou vinden: AI die potloodschetsen perfect kan uitwerken (inkten, inkleuren) met één druk op de knop.

 

Flikkerzicht in de A.I gooien, ik ben benieuwd naar de uitkomst, of moet het in het Engels ?, fagotvision.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...