Ga naar inhoud

de opkomst van A.I. tekenwerk


Recommended Posts

11 uren geleden, cinco zei:

Maar kan het ook beeldspraak en abstracte input verwerken?

Als je bijvoorbeeld vraagt om een hartverscheurende scène te creëren, gaat het dat dan letterlijk nemen en een afbeelding produceren waarin een hart wordt verscheurd?

Je moet letterlijk zeggen wat je wil.

Link naar reactie

Via Mastodon:

 

Concept artists hired lobbyists and filed class­action lawsuits against companies that generated “AI art” using their work as training data, without consent or compensation. Creatives refused to accept studio terms stipulating that their material could be used to train generative­AI systems that could then put them out of work or devalue their labour.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Iemand hier al 'ns mee gespeeld? https://huggingface.co/spaces/jbilcke-hf/ai-comic-factory

 

Selecteer een stijl en een indeling. Tik een storyline in en wat info over karakters en klik "Go". "Caption" aanzetten genereert tekstballonnen.

De tekstballonnen kan je editeren => ok.

Je kan op "redraw" klikken voor een andere AI generated image.

 

Maar je kan precies nogal weinig je verhaal sturen/personage waar je tevreden van bent "vastklikken" (dus je personage ziet er op elke tekening anders uit en je hebt daar geen controle over), geen tekeningen van plaats switchen, etc. Dus allemaal nogal redelijk primair tot hiertoe. Voorbeeldje:

 

 

AIExample.jpg

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Ze hebben Google Translate op een bepaald moment gesloten (of ten minste één aspect ervan), omdat de resultaten achteruit gingen.
Ze hadden erop gerekend dat wie het gebruikte, correcties zou laten uploaden, maar dat deed natuurlijk niemand. Daardoor begon GT zijn eigen fouten te versterken.

Die automatische vertalingen in Office zijn op iets anders gebaseerd, en bovendien: Office is van MS, niet van G.

We zijn ondertussen trouwens minstens 10 jaar later.

Link naar reactie

Alfabet heeft zich serieus laten pakken in snelheid door Microsoft en hun vertaalsoftware en GPT-4 integratie.  Ze lijken verder te stommelen terwijl Microsoft  als een trein loopt. 

Als ik nu een franse mail schrijf, schrijf ik die gewoon in het Nederlands en klik ik vertalen aan. Daarna lees ik wel nog eens na. Voor een echte diepe technische of legale tekst gebruik ik DeepL. Het evolueert nu enorm snel.

 

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Technologisch intrigeert me dit enorm. Maar stel nu dat je AI enkel een onderwerp op geeft waar AI een verhaal rond maakt. En dan laat je de tekeningen maken. Met wat getweak hier en daar heb je dus op een paar dagen een strip.

Dan gaan we toch overspoeld worden met tienduizenden strips en gaat het eenheidsworst worden. 
Allemaal knap dat het technologisch kan maar wat hebben we daar dan aan?

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
1 hour ago, linthout said:

NIX heeft blijkbaar 500000 euro gekregen van Standaard Uitgeverij en Studio 100. Daarmee gaat hij een programma maken dat eigenhandig strips en tekenfilms kan maken. Voor zover ik het begrepen heb tenminste. Wellicht leg ik het te simpel uit.

Toch niet. Dit is een Bakeland-mandaat. Hierin zit 60-80procent subsidie, afhankelijk van de slimheid van de aanvragers. Als je slim genoeg bent doe je dit met enkel een inbreng op papier, of breng je personeelskosten in die je sowieso zou maken. Dus het is niet zeker of SU iets meer doet dan op papier een bijdrage leveren. In ieder geval Kudos voor Nyx. Werken met Vlaio moet Imho de negende hel zijn voor een creatief auteur.

 

 

 

Link naar reactie
Op 29/1/2023 om 11:12, Peter Motte zei:

 

Ik heb dat geprobeerd, en gaf de volgende opdracht:

Draw a computer monitor. Add an ear at the left side of the computer monitor. Add an ear at the right side of the computer monitor. Draw a page with text next to the left ear in Greek alphabet. Draw a page next to the right ear in Latin alphabet.

 

Dit waren de resultaten:

 

DALL·E 2023-01-29 11.11.10 - Draw a computer monitor. Add an ear at the left side of the computer monitor. Add an ear at the right side of the computer monitor. Draw a page with t.png

DALL·E 2023-01-29 11.11.13 - Draw a computer monitor. Add an ear at the left side of the computer monitor. Add an ear at the right side of the computer monitor. Draw a page with t.png

DALL·E 2023-01-29 11.11.16 - Draw a computer monitor. Add an ear at the left side of the computer monitor. Add an ear at the right side of the computer monitor. Draw a page with t.png

 

Zelfde prompt vandaag:

image.thumb.png.d7b4a47b3ee382fa4c42c9da1c1bfea0.png

Link naar reactie

Enerzijds zeer fascinerend. En interessant. Anderzijds wordt dit de doodsteek voor de traditionele striptekenaar. Net zoals in Hollywood zullen hier afspraken moeten gemaakt worden met de auteurs. Maar striptekenaars die gaan staken...Dat doet niks...Geen hond die dat zal interesseren. Het zal amper opgemerkt worden. Probleem is dat auteurs zeer weinig macht hebben.

Link naar reactie
6 minuten geleden, linthout zei:

Enerzijds zeer fascinerend. En interessant. Anderzijds wordt dit de doodsteek voor de traditionele striptekenaar. Net zoals in Hollywood zullen hier afspraken moeten gemaakt worden met de auteurs. Maar striptekenaars die gaan staken...Dat doet niks...Geen hond die dat zal interesseren. Het zal amper opgemerkt worden. Probleem is dat auteurs zeer weinig macht hebben.

Het hangt er vanaf hoe de sector er mee om gaat. Handmade = luxe product in sommige sectoren. Ik denk persoonlijk dat dat de kaart is die de stripsector zal moeten trekken (al is dat dus weer zoiets als dat dat enkel

nog voor de rijkere medemens is). 
Maar die kaart moet je dan wel nu trekken en niet in een afwachtende houding gaan of het is te laat.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
20 minuten geleden, SPeeDy zei:

Het hangt er vanaf hoe de sector er mee om gaat. Handmade = luxe product in sommige sectoren. Ik denk persoonlijk dat dat de kaart is die de stripsector zal moeten trekken (al is dat dus weer zoiets als dat dat enkel

nog voor de rijkere medemens is). 
Maar die kaart moet je dan wel nu trekken en niet in een afwachtende houding gaan of het is te laat.

Wat kun je dan precies doen? Uitgevers die reclame maken met 'onze strips zijn nog met de hand getekend'?

Ik vrees dat de lezer enkel naar de kwaliteit van de tekeningen gaat kijken en dat het hem totaal niet gaat interesseren hoe de tekeningen gemaakt zijn. Computers die goede verhalen schrijven, dat moet ik toch nog zien. Maar de tekeningen nemen ze zo over...

Link naar reactie
39 minuten geleden, SPeeDy zei:

Het hangt er vanaf hoe de sector er mee om gaat. Handmade = luxe product in sommige sectoren. Ik denk persoonlijk dat dat de kaart is die de stripsector zal moeten trekken (al is dat dus weer zoiets als dat dat enkel

nog voor de rijkere medemens is). 
Maar die kaart moet je dan wel nu trekken en niet in een afwachtende houding gaan of het is te laat.


handmade als luxe is enkel interessant als het product dat je koopt effectief hetgeen is dat handmade is. Strips zijn bundelingen van kopies van handmate tekeningen.

 

het origineel is de luxe. 
 

Link naar reactie

Tja, ik gebruik de gratis versie.

Als ik die prompt daarin plak, krijg ik:

"I'm sorry, but as a text-based AI, I'm not able to draw images. However, I can help you visualize the description. Imagine a computer monitor in the center, with an ear on each side. To the left of the left ear, draw a page with text in the Greek alphabet, and to the right of the right ear, draw another page with text in the Latin alphabet. This should give you a mental image of the described scene. If you have any specific questions or need further assistance, feel free to ask!"

Link naar reactie
1 uur terug, linthout zei:

Enerzijds zeer fascinerend. En interessant. Anderzijds wordt dit de doodsteek voor de traditionele striptekenaar.

 

Ik ben dat toch niet zo zeker.

De tekening die Tom uit Dall-e kreeg ziet er wel goed uit, maar het is niét wat ik wou.

Ik wou dat de tekst in het ene alfabet het linkeroor binnenging, en in een ander alfabet het rechteroor uitging, met de oren aan het pc-scherm bevestigd. Dat moest het idee uitdrukken van vertalen met een pc.

Maar ondanks de tekentechnische kwaliteiten van het voorbeeld van Tom, zit mijn idee er helemaal niet in.  Er is dus nog heel wat werk aan die tekening voor het af is.

Stel je voor dat je op die manier een strip moet tekenen van 44 p's met misschien wel 350 vakjes van verschillende formaten.

Ik denk dat een beetje tekenaar dat zelf sneller en beter kan.

Om er nog maar over te zwijgen dat AI alleen maar kan werken met wat al is getekend. Dus je zou er op z'n minst eigen tekeningen van je hoofdpersonages moeten instoppen.

En ga je dat wel doen, als je weet dat daardoor het risico bestaat dat anderen je werk gemakkelijk kopiëren? Je kunt dan wel zeggen: "Dat zal zo ook wel gebeuren", maar dat is de slogan van wie Dall-e verkoopt, niet van wie verstandig is en zijn werk wil beschermen.

Ik zie wel een bedreiging voor al die tekenaars die als robots de prentjes van Hallmark-kaarten tekenen, want zij willen alleen maar algemene ideeën uitdrukken: verjaardagen, kerstwensen, nieuwjaarswensen...

Link naar reactie
17 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Ik ben dat toch niet zo zeker.

De tekening die Tom uit Dall-e kreeg ziet er wel goed uit, maar het is niét wat ik wou.

 


Dat is goed leren prompten, hé.

 

Zoals een scenarist die een scenario schrijft. Als die dat niet goed doet, krijgt die ook iets terug van een tekenaar dat die niet in gedachten had. (Zij het beter, zij het slechter.)

 

het enige verschil is, je kan je prompts op 10 seconden herschrijven en nog eens laten proberen. En dan krijg je weer iets compleet anders.

 

Het is nu vooral wachten tot je de images kan tweaken. Want nu is elke prompt een volledig nieuwe afbeelding van het wit blad.

 

Vanaf dat er aangepast kan worden, dan gaat het bloedbad in de sector pas echt losbarsten.

Link naar reactie
3 uren geleden, Tom MDP zei:


Dat is goed leren prompten, hé.

 

Zoals een scenarist die een scenario schrijft. Als die dat niet goed doet, krijgt die ook iets terug van een tekenaar dat die niet in gedachten had. (Zij het beter, zij het slechter.)

 

het enige verschil is, je kan je prompts op 10 seconden herschrijven en nog eens laten proberen. En dan krijg je weer iets compleet anders.

 

Het is nu vooral wachten tot je de images kan tweaken. Want nu is elke prompt een volledig nieuwe afbeelding van het wit blad.

 

Vanaf dat er aangepast kan worden, dan gaat het bloedbad in de sector pas echt losbarsten.

Naar ‘t schijnt kan je tweaken met bv te vragen “give me the seed of the 2nd image you just generated”. En dat nummertje dat je krijgt dan in je prompt kleven “Use seed x but …”. ‘k Heb het zelf wel nog niet geprobeerd.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
4 uren geleden, linthout zei:

Wat kun je dan precies doen? Uitgevers die reclame maken met 'onze strips zijn nog met de hand getekend'?

Ik vrees dat de lezer enkel naar de kwaliteit van de tekeningen gaat kijken en dat het hem totaal niet gaat interesseren hoe de tekeningen gemaakt zijn. Computers die goede verhalen schrijven, dat moet ik toch nog zien. Maar de tekeningen nemen ze zo over...

Dat is de hamvraag natuurlijk.

Maar waarom kopen mensen andere zaken die handmade zijn? Kwaliteit (zeker niet altijd het geval)? Het gevoel te hebben dat je iets unieks hebt (ondanks dat men datzelfde model 100x handmade maakt, dus zo superuniek is dat ook niet altijd)?

Het origineel is uniek maar ga je enkel met originele pagina’s/tekeningen te verkopen genoeg inkomsten hebben? De originele tekening van AI is een bestandje… en we weten ondertussen dat NFT’s bv. nonsens zijn.

 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Mensen met vaardigheden die anderen niet hebben trekken dan weer die anderen aan.

 

Als iedereen met AI de meest perfecte illustraties kan laten vervaardigen dan is dat ogenschijnlijk het einde van illustratoren/striptekenaars.

 

Maar dan heb je bvb de inwoners in uw straat die allemaal perfecte strips en illustraties kunnen laten maken zonder dat ze hetzelf kunnen. Daar is niets speciaals aan. Gewoon aapjes die op het juiste knopje kunnen drukken.

 

Uiteindelijk willen we originele producten, vervaardigd door andere mensen die moeite hebben gedaan om vaardigheden en inzichten aan te leren.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...