cartoonesk Posted July 18, 2022 Share Posted July 18, 2022 Ik dacht dat er een topic (poll?) was over de Robbedoezen van Tome en Janry maar die vond ik niet dus hier een algemeen topic over het werk van dit duo. Al voor het artbook "Deux vies en dessins" wist ik over de spelpagina Jeureka (featuring John Perill), waarmee Tome en Janry begonnen in Robbedoes/Spirou. Ik kende er enkele uit oude Spirou-bladen, die ik eens kocht, maar was nieuwsgierig naar meer, dus even online gezocht. Ik plaats hier enkele pagina's. Ik vind het wel interessant hoe dat getekend is. Groetjes! Deze topic kan verder gebruikt worden voor alles wat je over Tome en Janry en hun stripwerk kwijt wil. Jos Van Brussel 1 Quote Link to comment
cartoonesk Posted July 18, 2022 Author Share Posted July 18, 2022 Nog een strip uit Spirou/Robbedoes, die ik nog niet kende (1982). Jos Van Brussel 1 Quote Link to comment
cinco Posted July 18, 2022 Share Posted July 18, 2022 6 uren geleden, cartoonesk zei: Ik dacht dat er een topic (poll?) was over de Robbedoezen van Tome en Janry maar die vond ik niet cartoonesk 1 Quote Link to comment
Suske Posted July 18, 2022 Share Posted July 18, 2022 7 hours ago, cartoonesk said: Ik dacht dat er een topic (poll?) was over de Robbedoezen van Tome en Janry maar die vond ik niet dus hier een algemeen topic over het werk van dit duo. Al voor het artbook "Deux vies en dessins" wist ik over de spelpagina Jeureka (featuring John Perill), waarmee Tome en Janry begonnen in Robbedoes/Spirou. Ik kende er enkele uit oude Spirou-bladen, die ik eens kocht, maar was nieuwsgierig naar meer, dus even online gezocht. Ik plaats hier enkele pagina's. Ik vind het wel interessant hoe dat getekend is. Groetjes! Deze topic kan verder gebruikt worden voor alles wat je over Tome en Janry en hun stripwerk kwijt wil. Een sterke invloed van leermeester Dupa! cartoonesk 1 Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986 Link to comment
cartoonesk Posted July 19, 2022 Author Share Posted July 19, 2022 @cinco Bedankt! Ik vond via de zoekfunctie enkel de favoriete covers-poll. Nou ja, dan hebben we nu een algemeen topic over Tome en Janry. Dat is okay, toch? Quote Link to comment
cartoonesk Posted July 19, 2022 Author Share Posted July 19, 2022 18 uren geleden, Suske zei: Een sterke invloed van leermeester Dupa! Dat had ik inderdaad in gedachte maar had het niet geschreven. Ja, Tome en Janry hebben voor Dupa aan Dommel en Niky getekend. Zelfs via Dupa, die zelf assistent van Greg was, aan Olivier Blunder! In "Deux vies en dessins" las ik zelfs dat ze ook tekenwerk hebben gedaan voor Turk en De Groot! In één kort verhaal van Chlorophyl is het heel duidelijk dat praktisch alles door Janry is getekend! Suske 1 Quote Link to comment
cartoonesk Posted July 20, 2022 Author Share Posted July 20, 2022 Het onafgemaakte Robbedoes-verhaal Zwendel in Cuba, verschenen in de comeback-special van Spirou nummer 3839 (2011). Lestat 1 Quote Link to comment
cinco Posted July 20, 2022 Share Posted July 20, 2022 ^ Deze stijl hield zowat het midden tussen hun gebruikelijke stijl en hun aanpak in Als in een Droom. Minder experimenteel (naar de Robbedoesnormen van toen) in vergelijking met dat beruchte 46ste album. Quote Link to comment
cartoonesk Posted July 20, 2022 Author Share Posted July 20, 2022 Het gezicht van Robbedoes heeft er wel nog wat van weg. Quote Link to comment
cinco Posted July 20, 2022 Share Posted July 20, 2022 In Als in een Droom was hij bij momenten toch een stuk realistischer getekend. Dat album voelde vooral aan alsof de makers de stijl en de beeldtaal van Soda op de Robbedoesreeks wilden toepassen. Quote Link to comment
cartoonesk Posted July 20, 2022 Author Share Posted July 20, 2022 Ik ben het met je eens, hoor. Met de tekeningen had ik niet zo'n probleem maar het verhaal begreep ik bij de eerste lezingen niet meteen. Quote Link to comment
cartoonesk Posted July 20, 2022 Author Share Posted July 20, 2022 De cover van "Deux vies en dessins" onder de omslagcover (of hoe heet dat ding)... (edit : "stofomslag" dus ) Quote Link to comment
cartoonesk Posted August 17, 2022 Author Share Posted August 17, 2022 Zomaar een losse tekening uit mijn computer. Tanuki 1 Quote Link to comment
Peter Motte Posted August 17, 2022 Share Posted August 17, 2022 Op 20/7/2022 om 11:30, cartoonesk zei: De cover van "Deux vies en dessins" onder de omslagcover (of hoe heet dat ding)... Het voorplat? Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cartoonesk Posted August 22, 2022 Author Share Posted August 22, 2022 Op 17/8/2022 om 14:16, Peter Motte zei: Het voorplat? Ja? Ik weet het niet. Ik bedoel zo'n papieren omslag of kaft rond een boek (meestal een hardcover), waaronder soms dezelfde en soms een andere cover-afbeelding zit. Google was niet behulpzaam. Quote Link to comment
Waldorf Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 https://nl.wikipedia.org/wiki/Stofomslag Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
cartoonesk Posted August 22, 2022 Author Share Posted August 22, 2022 17 minuten geleden, Waldorf zei: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stofomslag Och ja, Ik zei "omslagcover". Dat lijkt erop maar dit is preciezer. Bedankt voor de info! Quote Link to comment
Peter Motte Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 Aha, maar dat is niet "onder" de omslagcover, maar "rond" de omslagcover. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cartoonesk Posted August 22, 2022 Author Share Posted August 22, 2022 Sorry, als ik onduidelijk schreef maar ik bedoelde inderdaad het juiste woord voor "dat papier rond de cover". Quote Link to comment
cartoonesk Posted August 22, 2022 Author Share Posted August 22, 2022 (back on topic) Quote Link to comment
cartoonesk Posted August 23, 2022 Author Share Posted August 23, 2022 Ik had eens een gesigneerd stripboek van Robbedoes en Kwabbernoot gewonnen. Zijn deze handtekeningen volgens jullie authentiek van zowel Tome als van Janry? (alvast bedankt voor een eventuele reactie) Quote Link to comment
Suske Posted August 23, 2022 Share Posted August 23, 2022 9 hours ago, cartoonesk said: Ik had eens een gesigneerd stripboek van Robbedoes en Kwabbernoot gewonnen. Zijn deze handtekeningen volgens jullie authentiek van zowel Tome als van Janry? (alvast bedankt voor een eventuele reactie) Die van Janry is zeker origineel. Van die van Tome ben ik minder zeker. Mogelijk heeft Janry die geplaatst. cartoonesk 1 Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986 Link to comment
cartoonesk Posted August 24, 2022 Author Share Posted August 24, 2022 14 uren geleden, Suske zei: Die van Janry is zeker origineel. Van die van Tome ben ik minder zeker. Mogelijk heeft Janry die geplaatst. Bedankt voor je bedenking, Suske. Dat was ook een beetje mijn idee. Ook omdat Bruno Gazzotti bij een dédicace voor mij eveneens de naam van Tome erbij had gezet. Ik heb Janry wel eens gezien op een stripfestival maar die had het zo druk, dat hij enkel een Robbedoes-hoedje bij de dédicace had getekend. Quote Link to comment
cartoonesk Posted August 30, 2022 Author Share Posted August 30, 2022 Tekening voor het referendum uit het eerste jaar dat ze Robbedoes hadden gepubliceerd. Quote Link to comment
Olav Posted September 5, 2022 Share Posted September 5, 2022 Op 20/7/2022 om 10:22, cartoonesk zei: Ik ben het met je eens, hoor. Met de tekeningen had ik niet zo'n probleem maar het verhaal begreep ik bij de eerste lezingen niet meteen. Lezingen in het meervoud?... Mag ik weten bij welke lezing je het verhaal uiteindelijk dan wel hebt begrepen? Na een 3e lezing ben ik gestopt met nog een extra poging te wagen. Quote Link to comment
cartoonesk Posted September 6, 2022 Author Share Posted September 6, 2022 17 uren geleden, Olav zei: Lezingen in het meervoud?... Mag ik weten bij welke lezing je het verhaal uiteindelijk dan wel hebt begrepen? Nou, zeg! Geen idee! Het is niet dat ik er een duidelijke samenvatting van kan maken. Laten we zeggen dat ik de geste van het verhaal begrijp. Het is een bijzonder album, in ieder geval. Quote Link to comment
Olav Posted September 12, 2022 Share Posted September 12, 2022 Op 6/9/2022 om 09:55, cartoonesk zei: Nou, zeg! Geen idee! Het is niet dat ik er een duidelijke samenvatting van kan maken. Laten we zeggen dat ik de geste van het verhaal begrijp. Het is een bijzonder album, in ieder geval. Dit is eigenlijk wel interessant. Iemand kan een strip best 'bijzonder' vinden, maar eigenlijk het scenario niet ten volle begrijpen. Ik merk dat ook op bij het beoordelen van film. Ik merk dat mensen een film fantastisch kunnen vinden maar niettemin het scenario totaal niet kunnen volgen. Wat de scenarist daarvan moet denken laat ik in het midden. Quote Link to comment
cartoonesk Posted September 12, 2022 Author Share Posted September 12, 2022 Ik zou Als in een droom nog eens moeten lezen. Wie weet ontdek ik iets nieuws. Quote Link to comment
cinco Posted September 12, 2022 Share Posted September 12, 2022 9 uren geleden, cartoonesk zei: Ik zou Als in een droom nog eens moeten lezen. Wie weet ontdek ik iets nieuws. Op zich neemt het herlezen van dat verhaal niet veel tijd in beslag. Ik ben er zowat zeker van dat het het Robbedoesalbum met het minste tekst is. Quote Link to comment
cartoonesk Posted September 14, 2022 Author Share Posted September 14, 2022 Ik ben nu een stapel Stripschriften aan het (her)lezen maar daarna neem ik dat album wie weet wel uit de kast. Misschien kom ik dom over als ik zeg dat ik "de geste van het verhaal" begrijp maar Als in een droom is niet echt een rechttoe-rechtaan-avonturenverhaal, zoals bv. de tijdreis-verhalen enkele albums eerder, al zit er wel wat science-fiction in, zoals ik het me herinner. Quote Link to comment
cartoonesk Posted September 14, 2022 Author Share Posted September 14, 2022 Uit Baston : La ballade des baffes. Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 1, 2022 Author Share Posted November 1, 2022 Foto van Tome en Janry uit de jaren '80. Quote Link to comment
cinco Posted November 22, 2022 Share Posted November 22, 2022 Een glimp van een volwassen Robbedoes in de recentste kleine Robbe. Tof om Janry's klassieke Robbedoes na al die jaren nog eens in een album op papier te zien, ook al is het maar 1 vakje. cartoonesk 1 Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 22, 2022 Author Share Posted November 22, 2022 1 minuut geleden, cinco zei: Een glimp van een volwassen Robbedoes in de recentste kleine Robbe. Tof om Janry's klassieke Robbedoes na al die jaren nog eens in een album op papier te zien, ook al is het maar 1 vakje. Ik heb het, denk ik, in Spirou gelezen. Janry's eerste korte verhaal zonder Tome? Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 22, 2022 Author Share Posted November 22, 2022 Een kort verhaal van Oom Wim, geschreven door Tome en Janry en getekend door Stuf. fantasiooo 1 Quote Link to comment
cinco Posted November 22, 2022 Share Posted November 22, 2022 5 minuten geleden, cartoonesk zei: Janry's eerste korte verhaal zonder Tome? Yep. cartoonesk 1 Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 22, 2022 Author Share Posted November 22, 2022 Zoals ik het begreep heeft de jonge tekenaar Jacques Louis Janry geholpen met dat korte verhaal (als het goed is, staat hij vermeld aan het eind) (edit : Jacques en Janry hebben vooral gebrainstormd over het verhaal. Met de tekeningen heeft Jacques verder niet meegeholpen). Jacques is bekend van zijn strip Family Life in Spirou (en eerder van Chomeur et la Belle). Quote Link to comment
cinco Posted November 22, 2022 Share Posted November 22, 2022 1 minuut geleden, cartoonesk zei: Zoals ik het begreep heeft de jonge tekenaar Jacques Louis Janry geholpen met dat korte verhaal (als het goed is, staat hij vermeld aan het eind). cartoonesk 1 Quote Link to comment
cinco Posted November 22, 2022 Share Posted November 22, 2022 Er is ook een nieuw personage dat nu deel is van de kapstokline-up. Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 22, 2022 Author Share Posted November 22, 2022 Dit korte verhaal kende ik ook nog niet! (sorry, wederom in het Frans) Quote Link to comment
Recommended Posts