Ga naar inhoud

Tome en Janry.


Recommended Posts

janry.jpg

 

Ik dacht dat er een topic (poll?) was over de Robbedoezen van Tome en Janry maar die vond ik niet dus hier een algemeen topic over het werk van dit duo.

Al voor het artbook "Deux vies en dessins" wist ik over de spelpagina Jeureka (featuring John Perill), waarmee Tome en Janry begonnen in Robbedoes/Spirou. Ik kende er enkele uit oude Spirou-bladen, die ik eens kocht, maar was nieuwsgierig naar meer, dus even online gezocht. Ik plaats hier enkele pagina's. Ik vind het wel interessant hoe dat getekend is.

 

jeureka-555x780.jpg

jeureka-juin2012-ce73a.jpg

jeureka.jpg

Jeureka31.jpg

jeureka 2.jpg

 

Groetjes!

Deze topic kan verder gebruikt worden voor alles wat je over Tome en Janry en hun stripwerk kwijt wil.

Link naar reactie
7 hours ago, cartoonesk said:

janry.jpg

 

Ik dacht dat er een topic (poll?) was over de Robbedoezen van Tome en Janry maar die vond ik niet dus hier een algemeen topic over het werk van dit duo.

Al voor het artbook "Deux vies en dessins" wist ik over de spelpagina Jeureka (featuring John Perill), waarmee Tome en Janry begonnen in Robbedoes/Spirou. Ik kende er enkele uit oude Spirou-bladen, die ik eens kocht, maar was nieuwsgierig naar meer, dus even online gezocht. Ik plaats hier enkele pagina's. Ik vind het wel interessant hoe dat getekend is.

 

jeureka-555x780.jpg

jeureka-juin2012-ce73a.jpg

jeureka.jpg

Jeureka31.jpg

jeureka 2.jpg

 

Groetjes!

Deze topic kan verder gebruikt worden voor alles wat je over Tome en Janry en hun stripwerk kwijt wil.

Een sterke invloed van leermeester Dupa!

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
18 uren geleden, Suske zei:

Een sterke invloed van leermeester Dupa!

Dat had ik inderdaad in gedachte maar had het niet geschreven. Ja, Tome en Janry hebben voor Dupa aan Dommel en Niky getekend. Zelfs via Dupa, die zelf assistent van Greg was, aan Olivier Blunder! In "Deux vies en dessins" las ik zelfs dat ze ook tekenwerk hebben gedaan voor Turk en De Groot!

In één kort verhaal van Chlorophyl is het heel duidelijk dat praktisch alles door Janry is getekend!

 

dupa-chlorophylle-faits-divers-pl-10-1uyc.jpg

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
9 hours ago, cartoonesk said:

Ik had eens een gesigneerd stripboek van Robbedoes en Kwabbernoot gewonnen. Zijn deze handtekeningen volgens jullie authentiek van zowel Tome als van Janry? (alvast bedankt voor een eventuele reactie)

 

1 dedicace tome janry.jpg

Die van Janry is zeker origineel. Van die van Tome ben ik minder zeker. Mogelijk heeft Janry die geplaatst.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
14 uren geleden, Suske zei:

Die van Janry is zeker origineel. Van die van Tome ben ik minder zeker. Mogelijk heeft Janry die geplaatst.

Bedankt voor je bedenking, Suske. Dat was ook een beetje mijn idee. Ook omdat Bruno Gazzotti bij een dédicace voor mij eveneens de naam van Tome erbij had gezet.

 

dedi 3 gazotti.jpg

 

Ik heb Janry wel eens gezien op een stripfestival maar die had het zo druk, dat hij enkel een Robbedoes-hoedje bij de dédicace had getekend.

 

1 dedicace janry.jpg

Link naar reactie
Op 20/7/2022 om 10:22, cartoonesk zei:

Ik ben het met je eens, hoor. Met de tekeningen had ik niet zo'n probleem maar het verhaal begreep ik bij de eerste lezingen niet meteen. 

Lezingen in het meervoud?... Mag ik weten bij welke lezing je het verhaal uiteindelijk dan wel hebt begrepen?

Na een 3e lezing ben ik gestopt met nog een extra poging te wagen.

 

Link naar reactie
Op 6/9/2022 om 09:55, cartoonesk zei:

Nou, zeg! Geen idee! Het is niet dat ik er een duidelijke samenvatting van kan maken. Laten we zeggen dat ik de geste van het verhaal begrijp. Het is een bijzonder album, in ieder geval.

Dit is eigenlijk wel interessant. Iemand kan een strip best 'bijzonder' vinden, maar eigenlijk het scenario niet ten volle begrijpen. Ik merk dat ook op bij het beoordelen van film. Ik merk dat mensen een film fantastisch kunnen vinden maar niettemin het scenario totaal niet kunnen volgen. Wat de scenarist daarvan moet denken laat ik in het midden.

Link naar reactie

Ik ben nu een stapel Stripschriften aan het (her)lezen maar daarna neem ik dat album wie weet wel uit de kast. Misschien kom ik dom over als ik zeg dat ik "de geste van het verhaal" begrijp maar Als in een droom is niet echt een rechttoe-rechtaan-avonturenverhaal, zoals bv. de tijdreis-verhalen enkele albums eerder, al zit er wel wat science-fiction in, zoals ik het me herinner.

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Zoals ik het begreep heeft de jonge tekenaar Jacques Louis Janry geholpen met dat korte verhaal (als het goed is, staat hij vermeld aan het eind) (edit : Jacques en Janry hebben vooral gebrainstormd over het verhaal. Met de tekeningen heeft Jacques verder niet meegeholpen). Jacques is bekend van zijn strip Family Life in Spirou (en eerder van Chomeur et la Belle).

 

louis.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...