Ga naar inhoud

Hans Integraal


Olsimar

Recommended Posts

De aankondiging van Hans integraal maakt mij blij, omdat ik een mooie integrale heruitgave met dossier altijd toejuich. Maar ga ik deze ook kopen? Ik heb Hans altijd links laten liggen vanwege het feit dat SF niet echt mijn ding was. Later heb ik dat wat bijgesteld. Verder vond ik Hans er altijd wat belegen en zweverig uitzien maar als ik mij nu wat verdiep in de reeks lees ik dat het eerste album pas in 1980 verscheen en dat zijn toch de jaren waarin mij actieve stripliefde is begonnen. In de bio van Rosinski lees ik (ongeveer) dat het een vooral een romantisch retro verhaal is. Kort en goed mijn vraag is hebben jullie argumenten waarom ik de integrales wel of niet zou moeten kopen? En dan hebben we meteen een excuus om het over deze uitgave te discussiëren B)

 

HansINT1.jpg

Link naar reactie

Ik heb er ooit eens één deel van gekocht, deel 8 als ik me zonder te kijken niet vergis, maar vond er niet echt iets aan.

Da's persoonlijk natuurlijk.

Ik had er in ieder geval niet de moeite voor over om de rest van de serie bij elkaar te gaan zoeken.

Met de uitgave van die integrales verlaagt die drempel natuurlijk, dus tja...

Misschien koop ik ze dan toch nog wel...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Die eerste verhalen vond ik wel de moeite. Maar daarna begonnen ze aan een volgende cyclus en die werd slechter en slechter. Het is wel alweer meer dan 10 jaar geleden dat ik het nog heb gelezen.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Ik heb 'Hans' altijd al een onderschat sf-reeksje gevonden.  Dat heeft uiteraard met Rosinski te maken.  Zijn opvolger en landgenoot Kas heeft hem op knappe wijze opgevolgd.  Kas vertelde me onlangs in Geraardsbergen dat het scenario van Duchateau al heel lang klaar is maar Kas vond het verhaal niet sterk genoeg om het ook effectief te gaan tekenen.
Toch vind ik het vreemd dat nu net die integrales wel vertaald worden.  Ik denk dat er meer lezers in Vlaanderen en Nederland aan het wachten zijn op vertalingen van integrales van :

- bij Le Lombard :

Clifton : afgerond in 6 delen
Chlorophyl : afgerond in 3 delen 

- bij Dupuis :

Baard en Kale : al 13 delen
Beverpatroelje : afgerond in 4 delen
Sophie : al 2 delen verschenen

Dit zijn althans de vijf reeksen waarvan ik in het Nederlands graag een vertaling zou zien verschijnen.  Ik heb voor 'Baard en Kale/Tif et Tondu' niet gewacht en ze in het Frans aangeschaft.  Dat deed ik ook voor 'Chlorophyl'.  Na wat zoekwerk heb ik alle albums van 'Sophie' al losse sc in het Nederlands gevonden.


 

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Op zich best een aardige serie met prima tekenwerk, wel erg jaren tachtig (maar dat is Osimar ook.....hahaha).

Veto heeft gelijk en ik zou ook veel liever Baard en Kale, Clifton en.......vooral Chlorophyl integraal willen zien.

Ik heb alle Hans boeken al, dus ik zal ze niet aankopen. 

Link naar reactie

Hoe is dat nu weer mogelijk?Er zijn massa's goede reeksen nog beperkt verkrijgbaar van de Lombard-Dupuis stal en dan nemen

ze "Hans" .Eerste delen nog redelijk goed en vanaf deel 7 of 8 wordt het alleen slecht tot heel slecht.

Is er dan niemand bij Lombard die weet wat er leeft onder de stripliefhebbers ?

Een Bruce J Hawker of Bruno Brazil ware veel beter geweest.Ook deze die Veto  op somt , zelfs van Rik Ringers was beter geweest.

Link naar reactie

De rechten voor de integrales van Baard en Kale en De Beverpatrouille in het Nederlands zitten bij Boumaar, maar die voeren er niets mee uit terwijl er andere uitgeverijen ook geïnteresseerd zijn om net die twee reeksen integraal opnieuw uit te brengen. Ik heb het er eens over gehad met een stripwinkelier en het is vooral naar die twee reeksen, en tevoren ook naar Roodbaard, dat er het meest gezocht wordt naar ontbrekende albums.

Link naar reactie

Ik vind persoonlijk de delen die door Rosinski getekend zijn, de moeite waard. Kas (vanaf deel 6 dacht ik) kan ook tekenen, maar het is toch geen Rosinski.
Rosinski in combinatie met Duchâteau maakte de albums wel degelijk verteerbaar, zonder Rosinski kwam de flauwheidsfactor van de scenario's te veel naar boven gedreven.
Maar soit, als de eerste integrale enkel de Rosinski-delen bundelt, zou ik die zeker kopen. Zelf heb ik de losse delen al tot n°8 of zo, daarna ben ik afgehaakt...

Link naar reactie

Die eerste integrale of gewoon een 1e deel tweedehands lijkt een optie te worden.

Misschien doe je er best aan eens een deeltje uit de bib te halen.

Dat zal je het minst kosten.

De kans dat je anders geld gaat uitgeven aan iets waar je eigenlijk achteraf gezien beter geen geld aan had besteed, is, gezien de teneur van de meeste reacties, vrij groot.

Tenzij je natuurlijk anders in elkaar zit en gaat voor een collectie bestaande uit kwantiteit ipv kwaliteit.

Dat laatste zeg ik maar omdat ik aan die ziekte lijd, het heel goed besef, maar de drang toch meestal te groot is om eraan te weerstaan.

Dat ik maar één deel heb gekocht, nijpt immers iedere keer ik het zie staan in mijn collectie...

Ik vrees dus het ergste voor die integrales wat betreft mijn budget, hoewel ik ze gegarandeerd niet goed zal vinden.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Misschien doe je er best aan eens een deeltje uit de bib te halen.

Dat zal je het minst kosten.

De kans dat je anders geld gaat uitgeven aan iets waar je eigenlijk achteraf gezien beter geen geld aan had besteed, is, gezien de teneur van de meeste reacties, vrij groot.

Tenzij je natuurlijk anders in elkaar zit en gaat voor een collectie bestaande uit kwantiteit ipv kwaliteit.

Dat laatste zeg ik maar omdat ik aan die ziekte lijd, het heel goed besef, maar de drang toch meestal te groot is om eraan te weerstaan.

Dat ik maar één deel heb gekocht, nijpt immers iedere keer ik het zie staan in mijn collectie...

Ik vrees dus het ergste voor die integrales wat betreft mijn budget, hoewel ik ze gegarandeerd niet goed zal vinden.

 

De biebs in NL (waar olsi en ik wonen) zijn helaas zeer mager met strips gevuld (dit itt het vlaamse land zoals ik eens te meer in het Ieperse kon waarnemen). Hans zul je daar niet terugvinden.

Link naar reactie

De biebs in NL (waar olsi en ik wonen) zijn helaas zeer mager met strips gevuld (dit itt het vlaamse land zoals ik eens te meer in het Ieperse kon waarnemen). Hans zul je daar niet terugvinden.

Klopt, maar ik vind het advies van Chorasan eerlijk en nuttig. Het is niet dat ik vreselijk last heb van verzamelwoede maar ik snap zijn punt.

 

En die biebs in NL zijn idd zwaar K qua strips. Maar een tweedehansje moet toch wel een keer lukken voor dat eerste deel ;)

Link naar reactie

Wat de integrales van Clifton, Chlorophyl en Baard en Kale  betreft zijn er toch wat kanttekeningen. Die van Clifton zijn zonder de her en der verschenen kortverhalen. Die van Chlorophyl zijn alleen de verhalen van Macherot. Van Baard en Kale negeer ik nu de eerste verhalen van Dineur, maar er zitten ook gaten bij de opgenomen verhalen van Will. Het gaat dus niet echt om een doorgedreven patrimoniumbeheer. Puur juridisch gezien dienen integrales eigenlijk om de rechten van stopgezette reeksen bij de uitgeverij te houden zodat auteurs of erfgenamen daar niets tegen in te brengen hebben of elders hun heil zoeken voor de (her)uitgave van het oeuvre.

 

Later dit jaar komen er nog integrales van Peyo's Poesie, Kobe de Koe, Jan Kordaat, Flip Flink en 421, alweer enkel in het Frans. In 2015 volgt Simon van de Rivier. En momenteel zijn er problemen met de erfgenamen van Marcel Remacle voor een integrale editie van Ouwe Niek en Zwartbaard, maar dat is ook nog te verwachten.

Link naar reactie

Ik heb liever dat uitgevers iets nieuws uitgeven dan dat ze zich storten op de heruitgaven / integrale bundels.

Neem dan Kas als voorbeeld. Hij heeft meerdere albums in het frans uitgegeven waarvan ik graag een vertaling zou zien.

Deze worden dan helaas niet vertaald. Maar een uitgever stopt dan wel geld en energie in het maken van heruitgaven.

Hans is een aardige serie maar zeker geen top serie. Ik vraag me dan ook af of er een groot publiek voor deze integrale uitgaven.

Link naar reactie

Daar ben ik het niet mee eens, een mooie integrale waar de verzamelde titels keurig naast elkaar staan met wat extra pagina's is toch prachtig. Je kan die "gelezen" scertjes uit je kast smijten en inwisselen voor een mooi exemplaar dat nog minder plaats inneemt ook.

Kontiki schreef: Puur juridisch gezien dienen integrales eigenlijk om de rechten van stopgezette reeksen bij de uitgeverij te houden zodat auteurs of erfgenamen daar niets tegen in te brengen hebben of elders hun heil zoeken voor de (her)uitgave van het oeuvre.

 

 

Dat wist ik dan weer niet en tempert mijn enthousiasme voor de integrale een ietwat (klein beetje maar).

Link naar reactie

De rechten voor de integrales van Baard en Kale en De Beverpatrouille in het Nederlands zitten bij Boumaar, maar die voeren er niets mee uit terwijl er andere uitgeverijen ook geïnteresseerd zijn om net die twee reeksen integraal opnieuw uit te brengen. Ik heb het er eens over gehad met een stripwinkelier en het is vooral naar die twee reeksen, en tevoren ook naar Roodbaard, dat er het meest gezocht wordt naar ontbrekende albums.

 

Ik heb een tijdje geleden eens een mailtje gestuurd naar Boumaar en men beweerde dat de eerste integrales van Baard & Kale en De Beverpatrouille in augustus zouden verschijnen. Er zou ook een luxe-versie komen op 99 ex.

 

Hopelijk houdt Boumaar woord!

Link naar reactie

De rechten voor de integrales van Baard en Kale en De Beverpatrouille in het Nederlands zitten bij Boumaar, maar die voeren er niets mee uit terwijl er andere uitgeverijen ook geïnteresseerd zijn om net die twee reeksen integraal opnieuw uit te brengen. Ik heb het er eens over gehad met een stripwinkelier en het is vooral naar die twee reeksen, en tevoren ook naar Roodbaard, dat er het meest gezocht wordt naar ontbrekende albums.

 

Vreemd om vertaalrechten te bezitten van redelijk populaire reeksen (sommige albums zijn ook nog eens moelijk verkrijgbaar) en dan toch niets er mee doen.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Eerste album vond ik een schitterend op zichzelf staand verhaal

 

Tweede vond ik ook best goed.

 

Daarna werd het steeds minder goed tot erbarmelijk slecht.

 

ik denk er precies hetzelfde over.

 

Nu moet ik wel zeggen dat ik campy SF soms nog wel eens leuk vind. Zo van die superslechte SF uit de 80's. soms nog wel eens leuk uit nostalgie maar niet vanwege de kwaliteit ;)

Link naar reactie
Gast Natte aap

Klopt, maar ik vind het advies van Chorasan eerlijk en nuttig. Het is niet dat ik vreselijk last heb van verzamelwoede maar ik snap zijn punt.

 

En die biebs in NL zijn idd zwaar K qua strips. Maar een tweedehansje moet toch wel een keer lukken voor dat eerste deel ;)

 

je kan het misschien eens zoeken via een (illegale) download om uit te proberen?

Link naar reactie

Vreemd om vertaalrechten te bezitten van redelijk populaire reeksen (sommige albums zijn ook nog eens moelijk verkrijgbaar) en dan toch niets er mee doen.

Dat vond ik ook! Maar zo'n operatie gaat natuurlijk met een bepaalde investering gepaard.

Link naar reactie
Gast Natte aap

In 2015 volgt Simon van de Rivier.

 

aha, interessant. Ik denk niet dat ik die reeks volledig heb en veel albums zijn al tweedehands aangekocht. Leuk. hopelijk stoppen ze er ook wat extra dossiers bij.

Link naar reactie
  • 5 years later...
Op 14/4/2014 om 10:01, Gast Kontiki zei:

Later dit jaar komen er nog integrales van Peyo's Poesie, Kobe de Koe, Jan Kordaat, Flip Flink en 421, alweer enkel in het Frans. In 2015 volgt Simon van de Rivier. En momenteel zijn er problemen met de erfgenamen van Marcel Remacle voor een integrale editie van Ouwe Niek en Zwartbaard, maar dat is ook nog te verwachten.

Is er al iets meer bekend 5 jaar na dato of er ooit een Ouwe Niek & Zwartbaard integrale editie komt?

Link naar reactie
Op ‎12‎/‎04‎/‎2014 om 21:33, Timhardt zei:

Ik vind hans wel erg goed, zelfs tot op het einde, maar ik besef dat dit volledig aan mijzelf ligt.

 

Ik ga de integrale wel niet kopen, ik heb de albums. Waarom dit nu nog in een integrale verschijnt, verbaast me ook.

 

Zeg Timhardt, waarom staan de 3 integrales dan bij je in de kast? En waar zijn die andere albums dan heen?

Een beetje consequent blijven, man!

Link naar reactie
On 4/14/2014 at 1:56 PM, retep said:

 

Vreemd om vertaalrechten te bezitten van redelijk populaire reeksen (sommige albums zijn ook nog eens moelijk verkrijgbaar) en dan toch niets er mee doen.

Tja, de fondsen van een uitgever zijn ook niet oneindig.

 

PS: is die integrale van Hans er gekomen?

Link naar reactie
1 uur geleden, Peter Motte zei:

Tja, de fondsen van een uitgever zijn ook niet oneindig.

 

PS: is die integrale van Hans er gekomen?

2 uur geleden hier op deze thread  'Zeg Timhardt, waarom staan de 3 integrales dan bij je in de kast?'

Deel 3 van de intergrales verschenen in 2015 bij Le Lombard.

Link naar reactie
  • 3 years later...
Op 14/4/2014 om 10:01, Gast Kontiki zei:

Wat de integrales van Clifton, Chlorophyl en Baard en Kale  betreft zijn er toch wat kanttekeningen. Die van Clifton zijn zonder de her en der verschenen kortverhalen. Die van Chlorophyl zijn alleen de verhalen van Macherot. Van Baard en Kale negeer ik nu de eerste verhalen van Dineur, maar er zitten ook gaten bij de opgenomen verhalen van Will. Het gaat dus niet echt om een doorgedreven patrimoniumbeheer. Puur juridisch gezien dienen integrales eigenlijk om de rechten van stopgezette reeksen bij de uitgeverij te houden zodat auteurs of erfgenamen daar niets tegen in te brengen hebben of elders hun heil zoeken voor de (her)uitgave van het oeuvre.

 

Later dit jaar komen er nog integrales van Peyo's Poesie, Kobe de Koe, Jan Kordaat, Flip Flink en 421, alweer enkel in het Frans. In 2015 volgt Simon van de Rivier. En momenteel zijn er problemen met de erfgenamen van Marcel Remacle voor een integrale editie van Ouwe Niek en Zwartbaard, maar dat is ook nog te verwachten.

"En momenteel zijn er problemen met de erfgenamen van Marcel Remacle voor een integrale editie van Ouwe Niek en Zwartbaard, maar dat is ook nog te verwachten".

 

Dit werd nu 8 jaar geleden op dit forum aangekondigd. Iemand enig idee of die integrale editie van Ouwe Niek en Zwartbaard er ooit nog zal komen? 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...