Ga naar inhoud

Bashdrive Tekent Zomaar Wat...


Recommended Posts

@Yncke: merci! :)

 

@ Yan: je zou mijn eerste poging eens moeten zien :) Koepels zijn inderdaad lastig, maar ik ga er digitaal nog 1 of 2 corrigeren of gewoon uithalen, mocht verbeteren niet lukken. Ook de muur voorgrond links, schuif ik wat meer op naar rechts om meer diepte te krijgen. En er staan nog ergens trappen op waar je een reus moet zijn om erop te kunnen.

 

Over het algemeen ben ik nog redelijk tevreden over het perspectief, al sukkel ik soms nog met vluchtlijnen waarbij het vertrekpunt (ver) buiten de bladzijde ligt. Hoe doen jullie dat? Blaadje(s) naastplakken of een beetje op feeling?

 

@Kameraad Mauser: ik doe heel graag cityscapes, ware het niet dat mijn eerste poging steevast nergens op lijkt. Dit bewuste plaatje heeft me (mislukte pogingen inclusief) 6 avonden gekosten. Maar als de scenarist begint met een cityscape, dan volg ik :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
 

Als je nou die koepel uiterst rechts neemt, dan volstaat het om de lijn die het opstaande gebouw begrenst en de koepel scheidt, gewoon wat minder kromming te geven en het perspektief zit al correct.

 

Die muur stoort eigenlijk niet hoor. In feite een extra trapje in de diepte. Je hebt op die manier net het gevoel dat je daadwerkelijk op een dak staat, door de aanwezigheid van die muur.

Link naar reactie

Ik maak van elk plaatje een schets op afzonderlijk papier (dat kan in sommige gevallen een groot stuk papier worden - ik schets op ongeveer het dubbele van het resultaat). Vroeger bracht ik alle geïnkte schetsen samen op de pagina (in potlood) en vervolgens inkte ik (dat was dus heel arbeidsintensief). Nu breng ik dezelfde schets digitaal in op een pagina en inkt ik digitaal op een formaat 100 % (veel sneller en onbevreesd  :e007: ).

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Over het algemeen ben ik nog redelijk tevreden over het perspectief, al sukkel ik soms nog met vluchtlijnen waarbij het vertrekpunt (ver) buiten de bladzijde ligt. Hoe doen jullie dat? Blaadje(s) naastplakken of een beetje op feeling?

Wat ik soms doe als de vluchtlijnen echt ambetant ver buiten mijn blad liggen, is een thumb maken van hoe 't er ongeveer uit moet zien, op basis daarvan de vluchtlijnen in vector uitwerken op de computer, dat uitprinten in heel licht cyaan en daarop de tekening uitwerken. (Extra voordeel: ze zijn niet weg als je moet gommen. :) )
Link naar reactie

Ik maak van elk plaatje een schets op afzonderlijk papier (dat kan in sommige gevallen een groot stuk papier worden - ik schets op ongeveer het dubbele van het resultaat). Vroeger bracht ik alle geïnkte schetsen samen op de pagina (in potlood) en vervolgens inkte ik (dat was dus heel arbeidsintensief). Nu breng ik dezelfde schets digitaal in op een pagina en inkt ik digitaal op een formaat 100 % (veel sneller en onbevreesd  :e007: ).

 

Ik teken alles uit op A3, één blad. Dan leg ik dat blad op de lichtbak en inkt ik alles uit op één blad A3. Ik ben me-ga oldschool :) Als er fouten in staan durf ik wel nog eens wat knippen en plakken. En achteraf digitaal een beetje bijschaven. Digitaal inkten zegt mij wel iets (vooral voor de tijdswinst), maar ik kan niet tekenen op een gewone tekentablet waarbij het beeld op een losstaand scherm komt, dus ik zou al een cintiq ofzo moeten kopen. Daar heb ik momenteel geen budget voor. Plus er is niks mooier dan een volledig afgewerkte geïnkte versie op een A3 vel. En als ik ooit beroemd word (kuch) kan ik nog mijn originelen verkopen :D

 

 

Wat ik soms doe als de vluchtlijnen echt ambetant ver buiten mijn blad liggen, is een thumb maken van hoe 't er ongeveer uit moet zien, op basis daarvan de vluchtlijnen in vector uitwerken op de computer, dat uitprinten in heel licht cyaan en daarop de tekening uitwerken. (Extra voordeel: ze zijn niet weg als je moet gommen. :) )

 

Dat lijkt mij wel iets hebben... Maar dan moet je op voorhand toch al een redelijk goed idee hebben hoe de plaat er gaat uit zien. Ik maak ook wel thumbnails op voorhand, maar echt minuscuul klein op een kwart van een A4'tje (A6?). Maar mijn eindproduct verschilt bij overzichtsplaten vaak nogal hard van mijn oorspronkelijke thumb. Ik maak die eigenlijk hoofdzakelijk voor de bladindeling.

 

Ik gebruik bijna nooit vluchtlijnen [emoji28]

 

Kijk, dat vind ik nu het beste plan van allemaal :) Als ik ooit beroemd word (nogmaals: kuch) zoek ik gewoon iemand om mijn achtergronden te tekenen :D

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Als je eenmaal bekend bent neem je Gerhard aan als assistent.  :e002:

 

Toen mijn cintiq defect was ben ik beginnen uitkijken naar nieuwe modellen en ziet de Yiynova mij er erg interessant uit.

Volgens de review op sommige vlakken beter dan wacom (n sommige vlakken natuurlijk niet) maar aan een fractie van de prijs.

http://www.yiynova.eu/

 

En nog een review van Frenden: http://frenden.com/post/38693256477/yiynovamsp19u
 

Link naar reactie

Wat ik doe voor perspectief:
ik schets op één blad enkele lijnen, van de tekening die ik in mijn hoofd heb (bv. een tafel in een interieur).  Met de losse pols.  Gewoon hoe ik denk dat het perspectief zou kunnen zijn.

Op basis van twee lijnen van die tafel kan ik daarna al één vluchtpunt (bv. rechts samenstellen).

Vaak valt dat buiten mijn blad, dus hang ik nog een extra A4 met plakband rechts van mijn blad.  Op die manier kan ik met een lat gemakkelijk lijnen vanuit mijn vluchtpunt trekken.

Eenmaal één vluchtpunt vastgesteld, is ook de ooglijn bepaald.

Dus dan trek ik één van mijn andere lijnen van de tafel door naar de ooglijn, en heb ik ook het andere linkse vluchtpunt (eventueel weer met extra A4).

De rest van de tekening maak ik nu op basis van die twee vluchtpunten.

Link naar reactie

Gerhard Richter? Zou meteen de plaatprijs nogal opdrijven :D

 

 


En nog een review van Frenden: http://frenden.com/post/38693256477/yiynovamsp19u
 

 

"Cursor lag was the single biggest complaint I could muster against the Cintiqs and I think the 19U is the winner there." Kijk, dat is nu eens een supergoeie tip. Daar ga ik meer over opzoeken, merci!

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

Lambik zijn linkerbeen ( vanuit toeschouwerstandpunt), daar is toch iets mis mee. Ik veronderstel dat het een kleinigheid betreft van een lijntje dat aangeeft waar de plooi tussen boven- en onderbeen plaatsvindt.

Link naar reactie

Der zitten inderdaad wel een pak fouten in, dat geef ik toe :) Die voet valt nu inderdaad wel heel hard op... De borstkas van Jerom valt wel mee, vind ik. Persoonlijk was ik het minst tevreden over de kop en de houding van Suske.

 

Maar goed, tis enkel een schets die ik leuk vond en daarom in de inkt gezet heb. Misschien werk ik hem één dezer wel eens wat grondiger uit.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Maar het is geen grote fout hoor. Gewoon de onderste lijn die zijn torso weergeeft, niet helemaal weergeven maar wel een lijn tekenen die zijn torso in 2 verdeeld. Het borstbeen die de grote borstspier in 2 helften verdeeld.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

Het huis heeft iets teveel te lijden van perspektief. Die zijgevel...het lijkt alsof de bovenverdieping aan het inzakken is.

 

Maar anders wel verzorgd, uw pagina. Om een of andere niet zo geheel duidelijke reden, doet die figuur mij ergens denken aan illustraties van Ever Meulen.

 

Potloodschetsjes zijn ook mooi.

Link naar reactie

Bedankt!


 


De wintersfeer moet contrasteren met de onbewoond-eiland-sfeer van de rest van het album en die kat wordt zowat de rode draad door het album. In het genre van Scrat in Ice Age...


 


@Kameraad Mauser: terechte opmerking, het perspectief klopt ook niet helemaal. Ik ga het echter niet herdoen, heb vorige week al in een aanval van perfectionisme een hele pagina herwerkt en daardoor een pak tijd verloren.


 


De gelijkenis met Ever Meulen zie ik niet direct, maar wel een groot compliment natuurlijk :)


 


 


Hieronder twee herwerkte kadertjes, links het eerste, rechts het uiteindelijke. Iets meer diepte volgens mij.


 


post-654-0-41148300-1431978376_thumb.jpg


'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Enkele losse plaatjes nog uit inleidende pagina's... Vanaf nu zit Lise op Monstereiland en kan ik mij uitleven met bossen, stenen en actie!

 

post-654-0-78181900-1434288210_thumb.png

 

post-654-0-27429700-1434288246_thumb.png

 

post-654-0-99370000-1434288274_thumb.png

 

 

En de laatste is een halve pagina, een paar plaatjes uit het kortverhaal gerecycleerd. Beetje herwerkt ook, ik vind ze persoonlijk beter, hoewel de verschillen eerder klein zijn.

 

post-654-0-50612000-1434288290_thumb.png

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...