Ga naar inhoud

Europese strips die je beter niet op Internationale vluchten kunt lezen


Recommended Posts

Toevallig op een Engelstalig forum gestoten waar ze werkelijk walgden van de Belgische strips en ook schreven dat het hen totaal niet verbaast omdat "Leopold 2 van dat land kwam".

Misschien is het toch niet aan te raden om albums met bepaalde covers te lezen als je op een Internationale vlucht zit.

 

 

afbeelding.png.93304ef9b4ee92f64a55e684459460f3.pngafbeelding.png.9a995e1ae9f30e5a4e0a70cab3917293.png

afbeelding.png.0d89391b8d8ace8e5038448b586137cd.pngafbeelding.png.34886b1e6092ba331acf578b614ddaf0.png

 

Reacties zouden nogal hard kunnen zijn.

Vergeet niet dat er in 2017 verschillende stripwinkels beklad werden nadat de media uitgebreid had bericht over Mami Wata.

 

afbeelding.png.cd185c6001d49c5a24887e4a1081b272.png

 

En de heisa van vorig jaar rond de stripmuren had blijkbaar ook de Internationale pers bereikt.

Vooral in deze context lijken Europese strips nog uitgebreide media-aandacht te halen.

 

afbeelding.thumb.png.9940ae7b005c0c9afd56f3b722eb57dd.png

 

https://www.theguardian.com/world/2022/nov/13/brussels-tries-to-cool-locals-anger-over-racist-street-murals-with-qr-codes

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

Vergeet niet dat er in 2017 verschillende stripwinkels beklad werden nadat de media uitgebreid had bericht over Mami Wata.

 

Reacties die bewezen dat de protesteerders de betrokken strip helemaal niet hadden gelezen, wat de humor was net dat er tussen een jungle en een stad geen verschil is.

Link naar reactie
37 minuten geleden, TDPB zei:

 

Wat zou er verkeerd zijn aan deze cover?

 

Er was zelfs verontwaardiging over deze cover toen die uitkwam op dat Engelstalig forum.

 

afbeelding.thumb.png.fadda4a5d2220d6cfabcb134df22409f.png

 

Enkele van de commentaren uit 2017:

 

"I could easily scan in dozens of relatively recent (2005 and up) comic books and still have all of these minstrelsy black people to show off. If they're trying to improve that's probably worse because it means the racism is so ingrained they don't even see it. I also know for a fact one of those Kiekeboes I linked is recent"

 

"Oh wow. I just assumed your examples were old because you cited Asterix (which is legit old). My Hergé example is from the 50's/60's. If your examples were from the 90's and even the 2000's, then fuck, that's really really bad."

 

"And yet Europeans still want to pretend racism is barely a thing compared to the US."

 

 

Link naar reactie

Die commentator hierboven wil per se dingen zien, die er niet zijn.

In dezelfde categorie, maar dan helemaal anders: de koppigheid waarmee moderatoren op Wikipedia hun fouten en gebrekkige kennis niet willen toegeven... Ze kunnen echt het bloed onder de nagels halen van wie er iets aan wil bijdragen.

 

Link naar reactie

Ik merk dat ze het concept van de Frans-Belgische stijl ook moeilijk kunnen vatten.

Ze vroegen zich af waarom de piraten in Asterix niet worden afgebeeld op een 'correcte' wijze zoals in de strip Roodbaard die als inspiratie voor deze figuren dienden.

 

afbeelding.png.77703caa3d30dc9c6b18761d5e7bd02b.png

 

"Looking at these again it's interesting how much more aggressive this caricature tends to be compared to the other caricatures. For the earlier times I can understand it as they were completely oblivious to that but nowadays it's kinda baffling, really. Even stranger, the ones who did draw in a serious style actually portrayed them correctly even back then. Just look at Barbe Rouge, who predated Asterix"

 

afbeelding.png.1e360839f55045e36979e4271a8df8c8.png

Link naar reactie

Bij die Kiekeboes begrijp ik het nog een beetje omdat je daar twee zwarten hebt met de typische dikke lippen (de zogezegde minstrels look), maar op die Robbedoes staat dat dus niet zo.

 

Ik begrijp wel waarom die look door sommigen als racistisch wordt gezien. Aan de andere kant vraag ik me ook af of al die mensen die vinden dat een zwarte met dikke lippen afbeelden al eens goed hebben gekeken naar de gezichten van zwarten. Telkens als ik, als tekenaar, die acteur uit Lupin ergens zie voorbijkomen denk ik: hoe zou ik daar in godsnaam een (gelijkende) stripversie van moeten maken zonder voor racist uitgemaakt te worden?

 

afbeelding.png.944ef073ec0d0a5a5cedafb35c2736fd.png

 

 

Link naar reactie
6 minuten geleden, TDPB zei:

Bij die Kiekeboes begrijp ik het nog een beetje omdat je daar twee zwarten hebt met de typische dikke lippen (de zogezegde minstrels look), maar op die Robbedoes staat dat dus niet zo.

 

Ik begrijp wel waarom die look door sommigen als racistisch wordt gezien. Aan de andere kant vraag ik me ook af of al die mensen die vinden dat een zwarte met dikke lippen afbeelden al eens goed hebben gekeken naar de gezichten van zwarten. Telkens als ik, als tekenaar, die acteur uit Lupin ergens zie voorbijkomen denk ik: hoe zou ik daar in godsnaam een (gelijkende) stripversie van moeten maken zonder voor racist uitgemaakt te worden?

 

 

Dit is hoe ze in een geanimeerde Batman-film van 2016 Luke Fox (de zoon van Lucius Fox) hebben weergegeven.

 

afbeelding.thumb.png.f245aaf908ba37155e735817ed2d94cf.png

Link naar reactie
17 uren geleden, cinco zei:

afbeelding.png.34886b1e6092ba331acf578b614ddaf0.png

 

 

Het rare aan Sleen is dat hij, iemand die héél vaak in Afrika kwam, zich bewust moet geweest zijn van bepaalde gevoeligheden gezien de manier hoe hij Petoetje na een tijdje tekende.  Maar decennia later toch ook nog steeds voor de dikke lippen versie van zwarten koos.

afbeelding.thumb.png.8fae3e4273b404661188112c5699b725.png

 

afbeelding.thumb.png.66a9801e60932199409fddf4c27c7b6e.png

Link naar reactie
17 minuten geleden, TDPB zei:

Niets mis mee, maar wel een ander type gezicht.

 

Soms gaan ze ook de gezichtskenmerken van blanke mensen uitvergroten en die van anderen verkleinen.

In de aftiteling van Spider-Man Far From Home was er een karikatuur van de personages.

 

afbeelding.thumb.png.668e7f17b7743f47ee3d192a1f4f1556.png

 

De neus van het blonde meisje (onderste rij in het midden) hadden ze groter getekend en de neus van het donkerharige meisje (bovenste rij voorlaatste rechts) hadden ze kleiner getekend.

 

afbeelding.thumb.png.4ee5b4161e62ab284d94f4366cd05f42.png

Link naar reactie
39 minuten geleden, cinco zei:

 

"And yet Europeans still want to pretend racism is barely a thing compared to the US."

 

 

Er ís racisme in Europa. Redelijk veel zelfs. Er is overal racisme. Maar hoe je het ook draait of keert, er is altijd al veel meer racisme geweest in Amerika. Dat was tot enkele decennia geleden nog gewoon een gesegregeerd land. Een groot deel van de morele verontwaardiging over tekeningen zoals dit komt wellicht voort uit een schuldbesef en een poging om nu heiliger dan de paus te zijn. En dat druppelt dan na een tijdje door naar hier.

 

Ik las vandaag nog een artikel waarin ze het hadden over de redenen dat Tina Turner naar Europa verhuisde en uiteindelijk haar Amerikaans staatsburgerschap opzegde en Zwitserse werd. Er werden financiele redenen aangehaald. Haar succes in Europa ("I'm bigger in Europe than in America") en het feit dat haar man een Zwitser was. Maar ik heb haar ooit in een interview horen zeggen dat ze liever naar Europa kwam omdat ze hier niet gezien werd als Zwart. Hier was ze gewoon Tina Turner, de zangeres. Niet Tina Turner, de zwarte zangeres. Daarover werd zedig gezwegen in dat artikel. Hetzelfde gelde overigens voor Josephine Baker, die de Franse nationaliteit kreeg in de jaren '30.

Link naar reactie

In de VS. is racisme vaak zelfs in wetten vastgelegd. Ondanks het racisme dat je hier in België ook wel hebt (als je op straat loopt, hoor je het gewoon zeggen), is het hier nooit in wetten gezet, voor zover ik weet. In de kolonie Congo misschien wel, dat zou ik zeker niet uitsluiten.

Link naar reactie
16 minuten geleden, cinco zei:

Het viel me trouwens op in diezelfde film (waar Spider-Man met zijn klas door Europa reist) dat Nederland wel heel karikaturaal werd weergegeven. :P

 

afbeelding.thumb.png.985aa6e24e14de8a7876f778a03081e5.png

 

Da's echt typisch Amerikaans.

Maar voor een stuk kan ik dat ook begrijpen. Als Nederland er precies zo uitziet als de VS, hoe kun je de filmkijker dan tonen dat hij in Nederland is, en niet in de VS? Als je hier door de hoofdstraat loopt, zie je ook McDonalds, DHL, en al die andere Amerikaanse ketens. En net als elke VS'er wil ook elke Nederlander een zo groot mogelijke auto.

Dat is ook de reden dat je geen stripverhaal in Japan kunt situeren zonder dat iemand een kimono draagt. Dat gebeurt daar wel nog altijd, maar het zijn vooral oudere vrouwen die het nog elke dag dragen, en vrouwen en mannen tijdens ceremoniële gebeurtenissen.

Link naar reactie
2 minuten geleden, Peter Motte zei:

In de VS. is racisme vaak zelfs in wetten vastgelegd. Ondanks het racisme dat je hier in België ook wel hebt (als je op straat loopt, hoor je het gewoon zeggen), is het hier nooit in wetten gezet, voor zover ik weet. In de kolonie Congo misschien wel, dat zou ik zeker niet uitsluiten.

 

De Internationale publieke verontwaardiging rond Leopold II en dus ook België is de laatste jaren sowieso sterk toegenomen.

 

afbeelding.thumb.png.547a06ee91b68b9d57d1d96e4e316aae.png

 

afbeelding.thumb.png.5feafec80949b08f184d5714354f6891.png

afbeelding.thumb.png.6e7830452ca0ef6c8873fb1774bf7397.png

 

 

Link naar reactie
48 minuten geleden, cinco zei:

Ik merk dat ze het concept van de Frans-Belgische stijl ook moeilijk kunnen vatten.

Ze vroegen zich af waarom de piraten in Asterix niet worden afgebeeld op een 'correcte' wijze zoals in de strip Roodbaard die als inspiratie voor deze figuren dienden.

 

afbeelding.png.77703caa3d30dc9c6b18761d5e7bd02b.png

Echt veel van dat soort karikaturale strips hebben ze in de angelsaxische landen niet, he.

 

Gelukkig is er nooit een 'Asterix bij de Joden' gemaakt.

Is er overigens een Asterix-album dat zich volledig in Afrika afspeelt?

Link naar reactie
1 minuut geleden, cinco zei:

 

De Internationale publieke verontwaardiging rond het Leopold 2 en dus ook België is de laatste jaren sowieso sterk toegenomen.

 

afbeelding.thumb.png.547a06ee91b68b9d57d1d96e4e316aae.png

 

afbeelding.thumb.png.5feafec80949b08f184d5714354f6891.png

afbeelding.thumb.png.6e7830452ca0ef6c8873fb1774bf7397.png

 

 

Je mag van Leopold zeggen wat je wil, maar hij heeft zijn congolezen tenminste niet op industriele wijze omgebracht (ook al was dat voornamelijk omdat ze levend meer waard waren dan dood). 

Link naar reactie

Hij heeft ze vooral omgebracht door nalatigheid. Als zijn onderdanen in Congo hem maar geld opleverden, dan kon de rest hem niet schelen. En hij heeft geen ideologie opgesteld om zwarten systematisch te vermoorden. Maar verder was hij vooral een heel slechte koning. Eerlijk gezegd, vind ik dat hij vooral een voorbeeld is van hoe gevaarlijk een koningschap kan zijn.

Link naar reactie
3 minuten geleden, cinco zei:

In de Asterix-film van 2023 speelt Marion Cotillard de rol van Cleopatra.

Het verbaast me dat ze die rol heeft aangenomen aangezien dat allemaal erg gevoelig ligt.

 

afbeelding.thumb.png.e01b4609754bad836eb855da6ef9d82c.png

 

Dat lag toen nog niet gevoelig. Het begon door die Netflix-documentaire, waarin een zwarte Cleopatra speelde, terwijl er geen enkel bewijs is dat C zwart was, o.a. omdat ze van Griekse afkomst was. Nu, dat wil niets zeggen, natuurlijk.

Overigens: van C zijn er weinig afbeeldingen, en de enige die we hebben die min of meer betrouwbaar is, wekt de indruk dat C er nogal een dik geval uit zag.

Ze was dit tyoe:

th?id=OIP.qJpfGXx2OS9sHLXIKpWvGwHaJP%26p

 

Dus ook niet Sofia Loren.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Peter Motte zei:

Dat lag toen nog niet gevoelig.

 

Het ligt al meer dan 10 jaar gevoelig als iemand blank de rol speelt (of inspreekt) van iemand die van een andere etnische afkomst is.

Een deel van de motivatie hierachter is dat er hierdoor nog minder rollen voor minderheden zijn.

Bij de Simpsons, Family Guy en enkele andere geanimeerde sitcoms hebben ze enkele jaren geleden alle personages van andere origine opnieuw gecast. Voorheen werden die stemmen ingesproken door hun vaste (blanke) acteurs.

 

afbeelding.thumb.png.7c14887bbb679cccbf8e8758f4311e01.png

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, cinco zei:

 

Het ligt al meer dan 10 jaar gevoelig als iemand blank de rol speelt (of inspreekt) van iemand die van een andere etnische afkomst is.

De motivatie hierachter is ook dat er hierdoor nog minder rollen voor minderheden zijn.

Bij de Simpsons, Family Guy en enkele andere geanimeerde sitcoms hebben ze enkele jaren geleden alle personages van andere origine opnieuw gecast. Voorheen werden die stemmen ingesproken door hun vaste (blanke) acteurs.

Als die stemmen van die Simpsons personages hetzelfde klinken als vroeger is dat eigenlijk behoorlijk belachelijk.

 

 

Link naar reactie
18 minuten geleden, cinco zei:

In de Asterix-film van 2023 speelt Marion Cotillard de rol van Cleopatra.

Het verbaast me dat ze die rol heeft aangenomen aangezien dat allemaal erg gevoelig ligt.

 

afbeelding.thumb.png.e01b4609754bad836eb855da6ef9d82c.png

Ze is half Berbers (De Berbers of Imazighen zijn een volk in Noord-Afrika, met name in hedendaags Marokko, Algerije, Tunesië, Libië, in de Egyptische oases van Siwa en Gara, in Mauritanië en in Mali.)  Daar kan niemand dus kritiek op hebben.

Link naar reactie
18 minuten geleden, TDPB zei:

Ze is half Berbers (De Berbers of Imazighen zijn een volk in Noord-Afrika, met name in hedendaags Marokko, Algerije, Tunesië, Libië, in de Egyptische oases van Siwa en Gara, in Mauritanië en in Mali.)  Daar kan niemand dus kritiek op hebben.

 

Tja... het internet...

 

afbeelding.thumb.png.ffc7594a828d7a02b5bd6b510669fd66.png

 

afbeelding.thumb.png.5f4605f1af3200511472df8b99d792ce.png

 

afbeelding.thumb.png.7ca024a05137fc2199b1a02694e5b5ec.png

 

afbeelding.thumb.png.beb82ee99b88cd4fc85c697e9cecb624.png

 

 

Link naar reactie

Ja, je kunt het wel ontkennen, maar wordt die ontkenning aanvaard? Ik heb het gisteren zien gebeuren dat iemand beweerde dat gegevens over een auteur afkomstig van een uitgever niet objectief waren, want "die uitgever wil alleen maar zo veel mogelijk boeken verkopen." Dus was de uitgever onbruikbaar als bron voor de bibliografie van de schijver. En je kon het die man niet aan zijn verstand brengen dat er nog een verschil is tussen de wil van de uitgever en de gegevens die je daardoor te pakken kon krijgen.

Link naar reactie
Op 27/5/2023 om 17:44, TDPB zei:

Gelukkig is er nooit een 'Asterix bij de Joden' gemaakt.

Is er overigens een Asterix-album dat zich volledig in Afrika afspeelt?

De odyssee speelt zich af in Palestina/Israel; Josef Ahasveros is een Jood, er worden grapjes gemaakt over kosher, "gevulde karper" (Gefilte fisj),...

Volledig in Afrika? Niet echt, maar het 1e legioen speelt zich wel deels in Africa af. (Tragicomix bevrijden die gevangen werd genomen door troepen van Scipio). Echter zonder contact met de locals, op Baba van de piraten na. 

Link naar reactie
22 uren geleden, Peter Motte zei:

Dus was de uitgever onbruikbaar als bron voor de bibliografie van de schijver. 

De realiteit ontkennen is een ziekte van de tijd geworden, zeker als de bron officieel is en geen bericht van één of andere nitwit op truth social of telegram. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...