Ga naar inhoud

Europese strips die je beter niet op Internationale vluchten kunt lezen


Recommended Posts

Op 27/5/2023 om 17:07, cinco zei:

 

Dit is hoe ze in een geanimeerde Batman-film van 2016 Luke Fox (de zoon van Lucius Fox) hebben weergegeven.

 

afbeelding.thumb.png.f245aaf908ba37155e735817ed2d94cf.png

 

Dat ziet er eerder een Sri Lankaan uit dan een Afrikaan. 

Op zich is het niet verkeerd om Afrikanen met dikke lippen te tekenen, maar ze erg bleek of rood inkleuren is fout.

 

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
On 5/26/2023 at 11:24 PM, cinco said:

afbeelding.png.93304ef9b4ee92f64a55e684459460f3.pngafbeelding.png.9a995e1ae9f30e5a4e0a70cab3917293.png

afbeelding.png.0d89391b8d8ace8e5038448b586137cd.pngafbeelding.png.34886b1e6092ba331acf578b614ddaf0.png

 

 

Met die Robbedoes zie ik niet veel mis, verschillende Afrikaanse rassen hebben nu eenmaal kroeshaar en dikke(re) lippen. Maar die extreem karikaturale weergaves in Nero / Kiekeboe / Asterix, we zouden m.i. in 2023  toch echt wel beter mogen weten (40 jaar geleden ook al wel, maar goed). De argumenten 'ik ben geen racist, dus dit is niet racistisch' of 'dat is traditie in de Europese strip' of 'van blanken maken we evengoed karikaturen' getuigt van weinig wil om te snappen wat het probleem eigenlijk is. 

 

Wat niet wil zeggen dat ik de Amerikaanse angst om een Afrikaan als een Afrikaan af te beelden ook wel overdreven vindt. Zie ook die discussie een aantal jaren geleden over 'Kuifje in Afrika', waar iemand de cover zodanig verbeterde dat er eigenlijk geen Kongolees meer naast Kuifje in de auto zat: 

 

DDKXBrlWAAEYjYd.jpg

 

Ergens tussenin zou toch nog wel wel mogelijk zijn, denk ik dan.

 

 

Link naar reactie

Er wordt veel te veel gefocust op de tekening, los van het verband waarin ze staat.

 

Van Kuifje in Afrika heb ik zelfs kunnen bewijzen dat het racistisch is, maar dat bewijs had niets met de tekeningen te maken, maar met de inhoud van het verhaal en met enkele anecdotes erin.

Toch moet ook daarover worden opgemerkt dat de Congolezen er zelf geen racisme in zien, want zij beschouwen de grappen over de zwarten gewoon als grappen over die van de naburige stam.

 

Over De zwarte straal kan ik niets zeggen, maar rekening houdende met de periode waarin het verscheen, zou het wel eens anti-racistisch kunnen zijn. Ik herinner me een Superman (jawel), waarin Lois Lane een dag zwart is, en ondervindt dat er racisme bestaat. Dat schijnt trouwens geïnspireerd te zijn op een echt uitgevoerd experiment.

 

De reacties op die strips getuigen soms van onkunde, en soms ook van profilatiedrang. De reactie tegen de S&W van zoveel jaar geleden, kwam van een zwarte, die toevallig zelf ook tekenaar was, en waarschijnlijk nooit zo veel in de media werd vermeld als in de periode dat ze die kritiek gaf. De Morgen, het heilige boontje onder de kranten, was er natuurlijk als de kippen bij om achter haar te staan, wat verdacht is omdat S&W ten slotte bij de concurrentie verschijnt.

De situatie is dus zelden, euh, zwart-wit.

Link naar reactie
3 uren geleden, Lük Bey zei:

 

Ergens tussenin zou toch nog wel wel mogelijk zijn, denk ik dan.

 

 

Yep, maar die marge van dat 'tussenin' varieert ook afhankelijk van aan wie je het vraagt.

Wat voor de ene partij niet ver genoeg gaat, is voor een andere partij dan weer te veel toegeving.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

3 uren geleden, Lük Bey zei:

 

Maar die extreem karikaturale weergaves in Nero / Kiekeboe / Asterix, we zouden m.i. in 2023  toch echt wel beter mogen weten

 

 

Bij recente Asterix-strips zoals de Reis door de Laars uit 2017 kan je je inderdaad afvragen waarom er bij zo een internationaal merk nog steeds voor gekozen wordt om gloednieuwe personages op deze manier te tekenen.

 

afbeelding.thumb.png.c1156acc47baa80793708f12e9991fb5.png

Link naar reactie

Da's ook zo'n moeilijk geval, want kannibalen hebben wel bestaan, en bestaan misschien nog, en dan wordt het een parodie met kannibalen. En het gaat hier om nikkers. Niet om zwarten. Haja.

Het hangt er vanaf wat je erin ziet. Wezens die op zo'n manier worden getekend, en geen zwarten worden genoemd, dat zijn geen zwarten. Ha ja. Als dan iemand jou zegt: dat is een racistische karikatuur van zwarten, betekent dat dan dat het een racistische karikatuur van zwarten is, of dat diegene die dat opmerkt zo'n beeld van zwarten heeft?

(Gelukkig heb ik dat boekje nooit gehad :) )

Link naar reactie
28 minutes ago, cinco said:

 

Yep, maar die marge van dat 'tussenin' varieert ook afhankelijk van aan wie je het vraagt.

Wat voor de ene partij niet ver genoeg gaat, is voor een andere partij dan weer te veel toegeving.

 

-------------------------------------------------------------

 

 

Bij recente Asterix-strips zoals de Reis door de Laars uit 2017 kan je je inderdaad afvragen waarom er bij zo een internationaal merk nog steeds voor gekozen wordt om gloednieuwe personages op deze manier te tekenen.

 

afbeelding.thumb.png.c1156acc47baa80793708f12e9991fb5.png

Erger nog, mensen die karikaturen bevestigen

 

 

IMG_0609.webp

 

 

 

Link naar reactie
30 minuten geleden, Peter Motte zei:

Da's ook zo'n moeilijk geval, want kannibalen hebben wel bestaan, en bestaan misschien nog, en dan wordt het een parodie met kannibalen. En het gaat hier om nikkers. Niet om zwarten. Haja.

Het hangt er vanaf wat je erin ziet. Wezens die op zo'n manier worden getekend, en geen zwarten worden genoemd, dat zijn geen zwarten. Ha ja. Als dan iemand jou zegt: dat is een racistische karikatuur van zwarten, betekent dat dan dat het een een racistische karikatuur van zwarten is, of dat diegene die dat opmerkt zo'n beeld van zwarten heeft?

(Gelukkig heb ik dat boekje nooit gehad:) )

 

De gnoefs (niet-bestaande wezentjes van zogezegd een andere planeet die eigenlijk vermomde smurfen zijn) lagen voor de Amerikaanse vertekenfilming te gevoelig en werden voor het kleine scherm groen achter hun oren. (en ook op alle andere plaatsen van hun lichaam)

 

afbeelding.png.99f003cedf61f2a941d37312efd59d11.png

Link naar reactie
4 uren geleden, Peter Motte zei:

Over De zwarte straal kan ik niets zeggen, maar rekening houdende met de periode waarin het verscheen, zou het wel eens anti-racistisch kunnen zijn. Ik herinner me een Superman (jawel), waarin Lois Lane een dag zwart is, en ondervindt dat er racisme bestaat. Dat schijnt trouwens geïnspireerd te zijn op een echt uitgevoerd experiment.

 

De reacties op die strips getuigen soms van onkunde,

 

Dat is hier zeker het geval. Die Robbedoes is een anti-racistisch verhaal en Robbedoes schrikt ook niet op de cover omdat hij denkt zwaart zijn zou erg zijn, maar omdat hij plotseling van huidkleur veranderd is. Ik denk iedereen zou schriken als hij in de spiegel kijkt en een ander huidkleur heeft als ervoor. :)

Link naar reactie
20 uren geleden, Peter Motte zei:

Over De zwarte straal kan ik niets zeggen, maar rekening houdende met de periode waarin het verscheen, zou het wel eens anti-racistisch kunnen zijn. Ik herinner me een Superman (jawel), waarin Lois Lane een dag zwart is, en ondervindt dat er racisme bestaat. Dat schijnt trouwens geïnspireerd te zijn op een echt uitgevoerd experiment.

Je kan er gif op nemen dat dat album anti-racistisch is. Dorpelingen uit Rommelgem worden door de straal veranderd in zwarten en worden vervolgens racistisch bejegend. Je kan het idd vergelijken met het verhaal uit Superman.

Link naar reactie
18 hours ago, Blutch said:

Geen strip, maar dit blijft toch wel een klassieker in het genre.

image.thumb.png.21b50bc2f733ace599a51fcd4dd56a78.png

Nee, dat is dit dus niet. Het is een vergeten kinderboek wat door psychisch gemankeerde Nederlandse activisten uit de mottenballen werd gehaald om een punt te illustreren wat er niet was.

Link naar reactie
Op 27/5/2023 om 16:13, TDPB zei:

 

Wat zou er verkeerd zijn aan deze cover?

 

Een blank persoon die zwart gemaakt wordt ligt heel gevoelig in veel landen. 

 

Persoonlijk vind ik het een lastige kwestie. Heb het gevoel dat mensen doorslaan in hun politieke correctheid en daarmee eigenlijk meer racisme creëren.

 

Tegelijkertijd vind ik dit soort covers in 2023 echt niet meer kunnen

Filip-Mathilde-7-Royal-Flosh-scaled.jpg?

 

Het is het stereotype Aziaat, valt in de categorie grapjassen die denkt grappig te zijn door de menukaart van de plaatselijke Chinees hardop te zeggen tegen een Aziatisch iemand. Zeker sinds corona is racisme tegen Aziaten enorm toegenomen en dit soort covers zijn niet goed te praten 

Link naar reactie
47 minutes ago, Michie said:

 

Een blank persoon die zwart gemaakt wordt ligt heel gevoelig in veel landen. 

 

Persoonlijk vind ik het een lastige kwestie. Heb het gevoel dat mensen doorslaan in hun politieke correctheid en daarmee eigenlijk meer racisme creëren.

 

Tegelijkertijd vind ik dit soort covers in 2023 echt niet meer kunnen

Filip-Mathilde-7-Royal-Flosh-scaled.jpg?

 

Het is het stereotype Aziaat, valt in de categorie grapjassen die denkt grappig te zijn door de menukaart van de plaatselijke Chinees hardop te zeggen tegen een Aziatisch iemand. Zeker sinds corona is racisme tegen Aziaten enorm toegenomen en dit soort covers zijn niet goed te praten 

 

Hier ben ik het helaas mee eens. Cambré heeft de 'ik ben geen racist dus dit moet kunnen' houding aangenomen, en vat elke kritiek (en die is inderdaad soms overdreven maar zeker niet altijd) op als een uitnodiging om er een schepje bij te doen. 

 

Sinds ze een keer een ministormpje ontketend hebben met één of andere cartoon, lijkt het wel alsof hij en Legendre erop kicken om de ingebeelde 'woke vijand' tegen de schenen te stampen, als een paar Ron DeSantissen. Ik vind het gewoon zielig voor artiesten met zoveel talent. 

Link naar reactie

Een van de redenen voor mij om dit forum te bezoeken was dat iedereen zo vriendelijk naar elkaar is en positief kritisch over anderen schreef. De laatste tijd echter verschijnen er meer suggestieve draadjes op dit forum die voornamelijk tot doel lijken te hebben het uitlokken van gepolariseerde opvattingen, zoals:

 - Eric Heuvel covertekenaar tijdschrift Gezond Verstand

 - In hoeverre word je beïnvloed door controverses rond auteurs en/of inhoud bij het al dan niet aankopen van een album of een reeks?

 - Europese strips die je beter niet op Internationale vluchten kunt lezen

Laten we het zuiver houden en het hier over strips hebben. Er zijn al genoeg uitlaatkleppen op het internet waar je je mening over van alles en iedereen kunt geven.

Link naar reactie
2 minuten geleden, hemweg zei:

Een van de redenen voor mij om dit forum te bezoeken was dat iedereen zo vriendelijk naar elkaar is en positief kritisch over anderen schreef. De laatste tijd echter verschijnen er meer suggestieve draadjes op dit forum die voornamelijk tot doel lijken te hebben het uitlokken van gepolariseerde opvattingen, zoals:

 - Eric Heuvel covertekenaar tijdschrift Gezond Verstand

 - In hoeverre word je beïnvloed door controverses rond auteurs en/of inhoud bij het al dan niet aankopen van een album of een reeks?

 - Europese strips die je beter niet op Internationale vluchten kunt lezen

Laten we het zuiver houden en het hier over strips hebben. Er zijn al genoeg uitlaatkleppen op het internet waar je je mening over van alles en iedereen kunt geven.

 

Ik vind dat allemaal relevante draadjes. Het is goed om onze eigen hobby eens tegen het licht te houden. Over het algemeen gaat het er hier beschaafd aan toe.  En de laatste tijd is het hier zelfs wat saai. :P

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
1 hour ago, Michie said:

 

Een blank persoon die zwart gemaakt wordt ligt heel gevoelig in veel landen. 

 

Persoonlijk vind ik het een lastige kwestie. Heb het gevoel dat mensen doorslaan in hun politieke correctheid en daarmee eigenlijk meer racisme creëren.

 

Tegelijkertijd vind ik dit soort covers in 2023 echt niet meer kunnen

Filip-Mathilde-7-Royal-Flosh-scaled.jpg?

 

Het is het stereotype Aziaat, valt in de categorie grapjassen die denkt grappig te zijn door de menukaart van de plaatselijke Chinees hardop te zeggen tegen een Aziatisch iemand. Zeker sinds corona is racisme tegen Aziaten enorm toegenomen en dit soort covers zijn niet goed te praten 

Dit soort kaftjes kunnen prima anno 2023. Het is een kolderieke situatie die in het echte leven niet voor kan komen. Chinezen lopen niet meer in de bekende Mao bloesjes en ze zijn evenmin geel. Ook is het ondenkbaar dat iemand van de Belgische koninklijke familie in zijn blote gat zou gaan poseren voor een stel toeristen.

 

Het probleem zijn de mensen die menen om voor een ander hooghartig op het paard te moeten gaan zitten.

 

 

Link naar reactie
53 minutes ago, Lük Bey said:

 

Hier ben ik het helaas mee eens. Cambré heeft de 'ik ben geen racist dus dit moet kunnen' houding aangenomen, en vat elke kritiek (en die is inderdaad soms overdreven maar zeker niet altijd) op als een uitnodiging om er een schepje bij te doen. 

 

Sinds ze een keer een ministormpje ontketend hebben met één of andere cartoon, lijkt het wel alsof hij en Legendre erop kicken om de ingebeelde 'woke vijand' tegen de schenen te stampen, als een paar Ron DeSantissen. Ik vind het gewoon zielig voor artiesten met zoveel talent. 

Ik denk dat het sowieso voor veel stripmakers goed is om af en toe eens naar buiten te gaan en niet zo vaak op sociale media te gaan zitten. Sociale media is geen weergave van de echte wereld.

 

De mensen die er vaak een dagtaak van maken om dit soort dingen te reageren zijn vaak dezelfde mensen die sowieso toch de albums niet zouden kopen.

 

 Ik juich het toe dat deze tekenaars zich dan ook niet de mond laten snoeren. Bij elke domme ezel die zich meldt moeten zij er gewoon een schepje boven op doen. En als dit groepje moraalridders eindelijk wat anders gaat doen, dan wordt het misschien tijd om weer eens uit een ander vaatje te gaan tappen.

Link naar reactie

 

2 uren geleden, Retardi zei:

 

 

 Ik juich het toe dat deze tekenaars zich dan ook niet de mond laten snoeren.

 

 

Auteurs en uitgevers zullen ook afwegen of er commerciële en andere risico's aan verbonden zijn.

Een stripreeks rond Koning Filip is alleen maar plaatselijk bekend, een figuur zoals Asterix gaat heel de wereld rond.

Dan gaat het imago voor de Internationale markt ook veel sterker meespelen.

Dus hebben ze voor de Amerikaanse cover van Asterix en de Gladiatoren de kleur van de lippen aangepast.

Ik weet niet of dat in de recentste Europese versies ook gebeurd is.

In de versie van 2007 zijn ze in ieder geval nog knalrood in tegenstelling tot die Amerikaanse uitgave.

 

afbeelding.thumb.png.b9143ff10e375ebfd4175c07cd24d791.png

 

SU en het team rond S&W hebben in 2017 geen aanpassingen gedaan bij de release van Mami Wata ondanks de mediaheisa toen dat verhaal in de kranten stond.

 

Cartoonisten zoals Kamagurka hebben na de aanslagen in Parijs van januari 2015 dan weer wel te kennen gegeven dat ze hun cartoons rond bepaalde thema's hebben 'gemilderd'.

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, hemweg zei:

Een van de redenen voor mij om dit forum te bezoeken was dat iedereen zo vriendelijk naar elkaar is en positief kritisch over anderen schreef. De laatste tijd echter verschijnen er meer suggestieve draadjes op dit forum die voornamelijk tot doel lijken te hebben het uitlokken van gepolariseerde opvattingen, zoals:

 - Eric Heuvel covertekenaar tijdschrift Gezond Verstand

 - In hoeverre word je beïnvloed door controverses rond auteurs en/of inhoud bij het al dan niet aankopen van een album of een reeks?

 - Europese strips die je beter niet op Internationale vluchten kunt lezen

Laten we het zuiver houden en het hier over strips hebben. Er zijn al genoeg uitlaatkleppen op het internet waar je je mening over van alles en iedereen kunt geven.

Hoeveel recente topics zijn er op dit levende forum, een honderdtal? Daarvan kan er heel af en toe eens eentje bij zijn dat wat uitgesproken meningen en een pittiger debat teweegbrengt. So what?  Je verwijst naar 3 topics ( die wel degelijk ook over strips gaan) , maar je hebt er nog 97 meer "rustige" om in te verwijlen. Keuze genoeg zou ik zeggen. 😉

 

(Dit is een vriendelijk antwoord) ☺️

Link naar reactie
49 minutes ago, cinco said:

 

 

Auteurs en uitgevers zullen ook afwegen of er commerciële en andere risico's aan verbonden zijn.

Een stripreeks rond Koning Filip is alleen maar plaatselijk bekend, een figuur zoals Asterix gaat heel de wereld rond.

Dan gaat het imago voor de Internationale markt ook veel sterker meespelen.

Dus hebben ze voor de Amerikaanse cover van Asterix en de Gladiatoren de kleur van de lippen aangepast.

Ik weet niet of dat in de recentste Europese versies ook gebeurd is.

In de versie van 2007 zijn ze in ieder geval nog knalrood in tegenstelling tot die Amerikaanse uitgave.

 

afbeelding.thumb.png.b9143ff10e375ebfd4175c07cd24d791.png

 

SU en het team rond S&W hebben in 2017 geen aanpassingen gedaan bij de release van Mami Wata ondanks de mediaheisa toen dat verhaal in de kranten stond.

 

 

 

 

De aanpassing van dat album lijkt vooral lokaal te zijn. En eigenlijk is hij maar heel minimaal. Het is waarschijnlijk de laatste poging van de uitgever om voet aan wal te krijgen in de Verenigde Staten waar nu een Lucratievemarkt is voor strips voor een jong schoolgaand publiek.

 

Of de Suske en Wiske die jij noemt nog wordt aangepast weet ik eigenlijk niet? Ik denk dat de druk waar het hier om gaat nog niet is uitverkocht.

 

Je argument over het album van koning Filip gaat natuurlijk niet op. Ook de argeloze toerist kan het tegenkomen. 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Retardi zei:

Dit soort kaftjes kunnen prima anno 2023. Het is een kolderieke situatie die in het echte leven niet voor kan komen. Chinezen lopen niet meer in de bekende Mao bloesjes en ze zijn evenmin geel. Ook is het ondenkbaar dat iemand van de Belgische koninklijke familie in zijn blote gat zou gaan poseren voor een stel toeristen.

 

Het probleem zijn de mensen die menen om voor een ander hooghartig op het paard te moeten gaan zitten.

 

 

 

Ik liet de cover zien aan een vriendin die van Chinese afkomst is en die kon er niet om lachen. 

 

Men moet niet doorslaan maar ano 2023 kunnen bepaalde stereotyperingen gewoon niet meer. 

 

In de Franquin albums van Robbedoes zitten ook personages waarbij ik zo mijn bedenkingen heb:

Zwarte00b.jpg

 

Het verschil is echter dat dit in 1946 getekend is. Mocht Franquin vandaag geleefd hebben dan zou hij Afrikanen nooit op deze manier tekenen. 

 

Cambré heeft het excuus niet dat het om oud werk gaat. Hij heeft deze cover vorig jaar getekend wetende dat zulke karikaturen gevoelig liggen. 

Donnie Yen was er in de laatste John Wick fel op tegen dat zijn personage overdreven Chinese kledij droeg en Chang zou heten. Het personage is herschreven en is het beste personage uit de film. Zo kan het ook 

 

 

Link naar reactie
1 hour ago, Michie said:

Ik liet de cover zien aan een vriendin die van Chinese afkomst is en die kon er niet om lachen. 

 

Ook als je niet van Chinese afkomst bent, is het me niet erg duidelijk wat de grap precies is. Mijn basisstelling is: als er geen grap is zonder absurd stereotiepe karikatuur, is het een flauwe of ronduit racistische grap. Als ze ook werkt zónder, waarom zou je dan?

 

 

Link naar reactie
5 hours ago, Michie said:

Ik liet de cover zien aan een vriendin die van Chinese afkomst is en die kon er niet om lachen. 

 

Men moet niet doorslaan maar ano 2023 kunnen bepaalde stereotyperingen gewoon niet meer. 

Is ze uberhaupt op de hoogte van de Belgische stripcultuur? Wat was de context? Zoals je het nu opschrijft komt het nogal willekeurig over namelijk. 

 De stereotypen zijn prima, al had ik ze niet gebruikt voor deze cover omdat ze licht gedateerd zijn. In een gag kan dat best. 

 

 

3 hours ago, Lük Bey said:

Ook als je niet van Chinese afkomst bent, is het me niet erg duidelijk wat de grap precies is. Mijn basisstelling is: als er geen grap is zonder absurd stereotiepe karikatuur, is het een flauwe of ronduit racistische grap. Als ze ook werkt zónder, waarom zou je dan?

 


 

We liggen qua leeftijd erg dicht bij elkaar en ik begrijp de grap wel. Of je hebt gewoon last van je rug wegens het parmantig schudden van je billen tijdens het deugpronken  en je weigert om van dat absurd hoge paard af te komen. 

Link naar reactie
13 minuten geleden, Retardi zei:

Is ze uberhaupt op de hoogte van de Belgische stripcultuur?

 

Ik had een gelijkaardig voorval. Ik was vorig jaar met een Chinese kennis in een boekenwinkel en daar stonden wat recentere Blake en Mortimers. Ze vertaalde me enkele van die Chinese woorden op de cover.

Toen ik haar mening vroeg over de manier waarop Aziaten vaak geportretteerd worden zoals op die cover (citroengele huidskleur, spleetogen en dergelijke) zuchtte ze en zij ze: "tja, we worden altijd zo getekend." We hielden onze armen tegen elkaar en we hadden eigenlijk zo goed als dezelfde huidskleur. En haar ogen zijn eerder amandelvormig.

 

afbeelding.png.00cf090775da0f1fc7bbacc25a78c709.png

Link naar reactie
1 hour ago, cinco said:

 

Ik had een gelijkaardig voorval. Ik was vorig jaar met een Chinese kennis in een boekenwinkel en daar stonden wat recentere Blake en Mortimers. Ze vertaalde me enkele van die Chinese woorden op de cover.

Toen ik haar mening vroeg over de manier waarop Aziaten vaak geportretteerd worden zoals op die cover (citroengele huidskleur, spleetogen en dergelijke) zuchtte ze en zij ze: "tja, we worden altijd zo getekend." We hielden onze armen tegen elkaar en we hadden eigenlijk zo goed als dezelfde huidskleur. En haar ogen zijn eerder amandelvormig.

 

afbeelding.png.00cf090775da0f1fc7bbacc25a78c709.png

Ik geloof je hoor :) 

Wel apart dat ze hierover viel. Dit is gewoon een hele goede cover met een normale Chinees op de voorkant. De kleur valt hier feller uit dan op de papieren voorkant. Bovendien is Peter van Dongen zelf van Aziatische komaf en let hij hier goed op. 

Link naar reactie
1 uur terug, Retardi zei:

Ik geloof je hoor :) 

Wel apart dat ze hierover viel. Dit is gewoon een hele goede cover met een normale Chinees op de voorkant. De kleur valt hier feller uit dan op de papieren voorkant. Bovendien is Peter van Dongen zelf van Aziatische komaf en let hij hier goed op. 

 

Ja, en in zijn Rampokan is er op dat vlak bij de inkleuring ook meer aandacht besteed. (plaat links)

Vergelijk dat dan met een afbeelding uit B&M. (plaat rechts)

 

afbeelding.png.57d23293278a5865636b15dbe460df08.png  afbeelding.png.5d42662a8b2d183daa99a0076f49628f.png

 

 

De keuze om dat verschil in huidskleur bij B&M sterker uit te spelen kan mogelijk zijn om de hoofdfiguren visueel meer te laten contrasteren als Westerlingen in het Oosten. Een vorm van beeldtaal die dat in één oogopslag duidelijk communiceert als je de strip openslaat.

 

afbeelding.thumb.png.4a4b7ec36c6d5cfc30acd27c92f8e321.png

Link naar reactie
8 hours ago, cinco said:

De keuze om dat verschil in huidskleur bij B&M sterker uit te spelen kan mogelijk zijn om de hoofdfiguren visueel meer te laten contrasteren als Westerlingen in het Oosten. Een vorm van beeldtaal die dat in één oogopslag duidelijk communiceert als je de strip openslaat.

Dat lijkt mij ook. Dit zijn niet de felle geeltinten uit een oude Suske en Wiske of iets soortgelijks.

Link naar reactie
11 hours ago, Retardi said:

We liggen qua leeftijd erg dicht bij elkaar en ik begrijp de grap wel. Of je hebt gewoon last van je rug wegens het parmantig schudden van je billen tijdens het deugpronken  en je weigert om van dat absurd hoge paard af te komen. 

 

Leg me die grap dan maar eens uit. De koning in zijn blootje in plaats van Manneken Pis, en een groep toeristen die daar foto's van nemen, OK da's goed. Is de clou beter omdat die groep toeristen enkel uit belegen Chinese karikaturen bestaat? Is dat iets wat later in het album gebeurt misschien, dan begrijpi ik het nog. Is het te subtiel voor mij en zie ik iets over het hoofd? 

 

Je mag ook zelf wel eens van je paard komen hoor, je kent mij helemaal niet en er is me dunkt geen reden om persoonlijk te worden. 

Link naar reactie

Tja, dat komt ervan als je het Gele Volk wordt genoemd, omdat alleen de keizer geel mag dragen.

We hebben nog geluk dat we niet het Paarse Volk worden genoemd, omdat de keizerlijke kleur in het Oude Rome paars was.

En dan zou je ook discussies krijgen waarbij foto's worden getoond van westerlingen die er echt wel paars uitzien, wat ook helemaal geen heksentoer zou zijn om zulke mensen te vinden.

Maar geel zijn de oosterlingen inderdaad niet. Nooit geweest ook.

Link naar reactie
1 hour ago, Timothy van Damme said:

 

Waar is dit voor nodig? 

 Omdat ik niet geloof dat hij dit type grap niet eerder heeft gezien. En het is in dit soort discussies een bekend mechanisme om dan de kwaliteit van de grap of de grappenmaker in kwestie dan in twijfel te trekken.

 

Ik ben dan weer te oud om mezelf nog mee te laten sleuren in discussies over semantiek. Charel Cambré himself kan zich in deze discussie melden en dan laat hij zich nog niet overtuigen. 

 

 

1 hour ago, Waldorf said:

 

Misschien heeft-ie last van zijn rug? 

Nee, wel mijn nek.  Serieus..

Link naar reactie
3 minutes ago, Retardi said:

Omdat ik niet geloof dat hij dit type grap niet eerder heeft gezien.

Nog steeds geen reden voor zo'n persoonlijke aanval. Maar laten we ervan uitgaan dat hij dit type grap wél eerder heeft gezien. Waarom mag hij die dan niet ongrappig, gedateerd, lui en racistisch vinden? En als hij dit (mijns inziens terecht) vindt, wie anders dan de auteur moet hij daarop aanrekenen?

Link naar reactie
13 minutes ago, Timothy van Damme said:

Nog steeds geen reden voor zo'n persoonlijke aanval. Maar laten we ervan uitgaan dat hij dit type grap wél eerder heeft gezien. Waarom mag hij die dan niet ongrappig, gedateerd, lui en racistisch vinden? En als hij dit (mijns inziens terecht) vindt, wie anders dan de auteur moet hij daarop aanrekenen?

Er wordt letterlijk een deel van je vraag hierboven al beantwoord. Je hebt dus duidelijk niet gelezen. 
 

Los daarvan formuleer je je vraag als een soort inquisitie. Het is een vraag van het type “ Waarom sla je je vrouw”?  Daaruit moet je wel haast automatisch gaan concluderen dat je geen interesse hebt in een discussie. Je hebt de schuldvraag allang beantwoord . 



 

 

Link naar reactie
1 hour ago, Retardi said:

Omdat ik niet geloof dat hij dit type grap niet eerder heeft gezien. En het is in dit soort discussies een bekend mechanisme om dan de kwaliteit van de grap of de grappenmaker in kwestie dan in twijfel te trekken.

 

Ik ben dan weer te oud om mezelf nog mee te laten sleuren in discussies over semantiek. Charel Cambré himself kan zich in deze discussie melden en dan laat hij zich nog niet overtuigen. 

 

Dat hoef je niet te geloven want dat heb ik niet gezegd. Maar ja, semantiek, meesleuren, etc.

 

[Ik had hier nog wat meer achter geschreven maar laat maar.]

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...