Ga naar inhoud

Het beste van Hanna en Barbera.


Het beste van Hanna en Barbera.  

15 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke tekenfilms van Hanna en Barbera vind je leuk?

    • Tom and Jerry
    • THe Huckleberry Hound Show
    • The Quick Draw McGraw Show
      0
    • The Flintstones
    • The Yogi Bear Show
    • Top Cat
    • The Jetsons
    • The Magilla Gorilla Show
    • The Atom Ant/Secret Squirrel Show
    • Laurel and Hardy
      0
    • Wacky Races
    • Scooby Doo, Where are you!
    • Scooby Doo and Scrappy Doo
    • The Smurfs/De Smurfen


Recommended Posts

Mijn eerste tv-herinnering is The Flintstones! In mijn jeugd had ik een stickerboek van alle tekenfilmfiguren van Hanna en Barbera en daaruit tekende ik elk figuurtje na. Dat "cartoony" zie je misschien nog steeds in mijn tekeningen. Bill Hanna en Joe Barbera werden bekend door de bioscoop-filmpjes van Tom en Jerry maar nog meer door hun televisie-animatie-series. Ik weet niet of jullie allemaal oud genoeg zijn om die te herinneren maar dat vond ik prachtig. Favorieten waren The Flintstones, The Jetsons, Top Cat en Wacky Races.

Denk bij het stemmen aan de oorspronkelijke tekenfilms en niet aan de moderne versies of de bioscoopfilms.

groetjes.

P.S. De lijst van de poll is niet volledig. Ik heb me vooral gehouden bij wat ik me persoonlijk herinner gezien te hebben. Als je iets anders wil noemen, mag dat in een reactie.

 

hanna en barbera.jpg

hanna barbera poster.jpg

Link naar reactie

The Flintstones, Tom and Jerry en Scooby Doo waren onmisbaar. Die werden eind jaren tachtig, begin jaren negentig nog regelmatig uitgezonden. Als ik moest kiezen zou ik waarschijnlijk Tom and Jerry kiezen, maar deze drie hebben allemaal iets speciaals.

 

PS: toen ik nog een broekventje was, dacht ik altijd dat het door twee vrouwen gemaakt werd, Hanna en Barbera 😂

Link naar reactie

Ik kan me niet herinneren ooit Laurel & Hardy tekenfilms gezien te hebben, maar een dikke bundel van de strips was wél een van de eerste stripalbums die ik had.

Nooit begrepen waarom die gaten in hun zolen hadden.

 

afbeelding.thumb.png.f2f2d81c2e1cff0bf58d0d5cc49befc1.png

 

Een aantal van die oude H&B cartoonseries zijn tegenwoordig heruitgevonden als behoorlijk goede comics (de Flintstones is heel goed, Snagglepuss is very gay)

 

afbeelding.thumb.png.7cf56195d60e7ef71d2d4986cbf2cfad.png

 

afbeelding.thumb.png.7f5525fea7f4da22e2d05f9b060931df.png

 

afbeelding.thumb.png.b6073baec00f829acc7a33172bc57f45.png

 

afbeelding.png.941d1ed835da250ef0683b1926dfadf3.png

 

 

 

Link naar reactie
17 uren geleden, TDPB zei:

Ik kan me niet herinneren ooit Laurel & Hardy tekenfilms gezien te hebben, maar een dikke bundel van de strips was wél een van de eerste stripalbums die ik had.

Ik had na even zoeken een chronologische lijst van de Hanna en Barbera-series gevonden maar dat waren er een heleboel dus heb ik voor de lijst van de poll moeten kiezen voor wat me het meest bekend voorkwam en wat ik misschien gezien heb op tv. Ook op de BBC heb ik series van hen gezien, voornamelijk Top Cat herinner ik me maar het zijn herinneringen van lang geleden.

Link naar reactie

Eeuwig fan van Tom & Jerry. Als kind uiteraard genoten van De Smurfen en bovenal De Snorkels. The Flinstones en The Jetsons vond ik ook wel geinig. En op VTM was er ook een Hanna Barbera blokje waarin tal van figuren voorbij kwamen. Het zijn er veel, héél veel. En toch is één van mijn favorieten bij velen onbekend gebleven bij mijn generatiegenoten ...

The Real Adventures of Jonny Quest (1995-1996)
 

 

Grote fan van die intro, zowel de animatie -die toen heel modern oogde- en de geweldige theme-song. Die serie had me helemaal mee. Dit schreeuwde gewoon "spanning & avontuur!"

Betere audio:
 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 5/7/2023 om 14:48, esteban² zei:

Eeuwig fan van Tom & Jerry.

 

Die waren geweldig, maar dan toch vooral de eerste generatie MGM-filmpjes. Diegene die nog voor de bioscoop werden gemaakt, voor het allemaal super goedkoop gedaan moest worden. Niet alle MGM T&J's zijn overigens door H&B gemaakt. Na een tijdje werden ze vervangen door andere mensen. Chuck Jones is wellicht de bekendste. Maar er werden ook filmpjes gemaakt in de Tsjechische Republiek. En dat zag je er ook aan.

 

En over die latere langspeelfilms zwijgen we beter helemaal.

 

Ook interessant: Het personage Mammy Two Shoes werd na een tijdje hertekend als een blank personage https://en.wikipedia.org/wiki/Mammy_Two_Shoes

Link naar reactie
On 7/3/2023 at 2:19 PM, cartoonesk said:

Fan-art van minder lang geleden : Secret Squirrel.

 

secret squirrel fan-art.jpg

 

Ik meen me een vrouwelijk personage, mogelijk een villainess-type te herinneren die ook zo'n grote hoed met ooggaten droeg die haar gezicht gedeeltelijk verborg. Ik was er onlangs naar op zoek omdat een vriendin een foto van zichzelf postte die me eraan deed denken, maar ik vind het niet terug. 

Link naar reactie
Zojuist, Lük Bey zei:

Ik meen me een vrouwelijk personage, mogelijk een villainess-type te herinneren die ook zo'n grote hoed met ooggaten droeg die haar gezicht gedeeltelijk verborg. Ik was er onlangs naar op zoek omdat een vriendin een foto van zichzelf postte die me eraan deed denken, maar ik vind het niet terug. 

Ik denk aan Rocky en Bullwinkle (niet van Hanna en Barbera) maar ik weet niet of het dat is.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Lük Bey zei:

 

Ik meen me een vrouwelijk personage, mogelijk een villainess-type te herinneren die ook zo'n grote hoed met ooggaten droeg die haar gezicht gedeeltelijk verborg. Ik was er onlangs naar op zoek omdat een vriendin een foto van zichzelf postte die me eraan deed denken, maar ik vind het niet terug. 

Zat dat niet ergens in een Suske en Wiske? Of verwar ik nu met Tedere Tronica?

Link naar reactie
1 uur geleden, Lük Bey zei:

 

Ik meen me een vrouwelijk personage, mogelijk een villainess-type te herinneren die ook zo'n grote hoed met ooggaten droeg die haar gezicht gedeeltelijk verborg. Ik was er onlangs naar op zoek omdat een vriendin een foto van zichzelf postte die me eraan deed denken, maar ik vind het niet terug. 

 

Deze misschien?

 

Boekje met verhaal en andere verhalen van  1967. 

 

pdf_c7047d20-ffa6-012c-a35b-0050569428b1

 

 

Film 'The Man Called Flintstone' van 1966 (Tag: It's the Flintstones!...in their first full-length MUSICAL SPY ADVENTURE!). 

 

 

Schermafdrukvan2023-07-1016-27-18.thumb.png.ca54caab3790abb4613bac3cd09d53e6.png

 

 

Tedere tronica van 1968:

 

01.JPG

Link naar reactie
8 uren geleden, TDPB zei:

 

En over die latere langspeelfilms zwijgen we beter helemaal.

 

 

Die van 2021 met Chloë Moretz heeft zijn momenten.

De art style van T&J zelf is in ieder geval gebaseerd op de cartoons van de jaren '40, inclusief lichtere streep die Tom toen tussen zijn ogen had.

 

 

Link naar reactie
Op 10/7/2023 om 09:49, cartoonesk zei:

@esteban² Jonny Quest komt me wel bekend voor maar wist je dat dat al in 1964-1965 een serie was? ;)

 

jonny.jpg


Jazeker. :) Alleen heb ik die als kind nooit gezien. Wel als twintiger via YouTube, maar dat heeft de tand des tijds niet goed doorstaan.

Wie het heeft voor deze vibe kan ik The Venture Bros aanraden, adult animation (niet van het vuile soort) met leuke humor.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 1 month later...

@cartoonesk

 

Nu je blu-ray hebt kan je bijvoorbeeld ook deze collectie met de eerste 37 T&J cartoons aanschaffen,

op vlak van beeld en geluid de meest zuivere presentatie van deze shorts.

 

https://www.amazon.nl/Tom-Jerry-Golden-Collection-One/dp/B084Z5HDY6/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&crid=1P9DCZYVZQE4W&keywords=tom+jerry+bluray&qid=1692176443&sprefix=tom+jerry+bluray%2Caps%2C112&sr=8-1

 

51WwwoAyDcL._AC_.jpg.0e3ae35756783c6823fdada39aebdf46.jpg

 

In tegenstelling tot sommige andere releases is deze grotendeels ongecensureerd.

 

13.thumb.jpg.9aac2b9ce5f3b733d219d6e0cf61b7eb.jpg

 

 

Link naar reactie
  • 4 months later...

Ik heb niet de volledige lijst van de Tom and Jerry's, maar zoals het meestal het geval is met series zijn de vroegste filmpjes het beste, qua tekenstijl, geluid, muziek en massa vondsten. Daarna zakte het peil enorm en zijn ze amper aan te zien. Het had natuurlijk een financiele oorzaak (zoals altijd): meer en goedkoper creëren (zoals in de stripproducties). Ik geniet heel soms van zo'n oudje, voor de rest geef ik er mijn tijd niet aan. 

Link naar reactie

 

 

In 2017 kregen Tom en Jerry een herstart van Warner Brothers, in wat we nu een " smash up " zouden noemen.

De kritieken waren niet mals, en de film flopte genadeloos ( zo slecht was eigenlijk niet ) de legitieme vraag

was natuurlijk waarom, het was gewoon meeliften op het succes van de Willy Wonka films.

image.png.b9c53346b4f14c1998a5548ee51db36c.png

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...