Ga naar inhoud

Weer een klepel die te ver uitslaat


Recommended Posts

5 uren geleden, Bonte zei:

Welja, historische films zijn toch wel een grote brok, Masters of sex was een goeie reeks waar huidskleur en geslacht wel degelijk super belangrijk zijn, westerns, oorlogsfilms, waar gebeurde verhalen, biografieën enz. Ik kijk redelijk wat Zuid-Koreaanse films/series en dan wil je toch dat het Koreanen zijn die daar rondlopen, blaxploitation idem. In anime zijn het allemaal Japanners, ben ook wel zot van Afrikaanse Wakaliwood films, Martial Art films, enzovoort.

Niet vergeten, het is maar in de huidige westerse wereld dat de plaatselijke inwoners zo sterk gemixt zijn, elders is dat nog steeds redelijk homogeen. Het verhaal wordt helemaal anders als je een andere huidskleur kiest, het speelt een grote rol in het echte leven dus zal dit ook zo zijn in films.

Maar in hoeveel van die films/tv series draait het verhaal effectief rond de huidskleur? Of zou je (ingrijpend) aan het scenario moeten sleutelen indien een acteur met een andere kleur gecast zou worden?

Bij historische films zit je natuurlijk met een zekere graad van realisme dat je moet bewaren, maar bij de meeste (hedendaagse) fictie maakt dat op zich niet zo uit.

Je zegt dat het in anime allemaal Japaners zijn, maar dat is dus niet waar he, tenzij die Japanners plots grote blauwe ogen en blond haar hebben.

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

De Grimms hadden toch ook een tweede verhaal met Sneeuwwitje, maar in een andere continuïteit.

Dat is tot op heden nog onontgonnen terrein op vlak van big budget verfilmingen.

Het gaat wel om een ander sneeuwwitje. Moet een populaire naam geweest zijn indertijd.

Ook al eens verfilmd geweest. Geen idee wie van de twee sneeuwwitje moet voorstellen

afbeelding.png.284f3cf283ac823e1007da0193a80c36.png

 

Link naar reactie
4 uren geleden, TDPB zei:

Maar in hoeveel van die films/tv series draait het verhaal effectief rond de huidskleur? Of zou je (ingrijpend) aan het scenario moeten sleutelen indien een acteur met een andere kleur gecast zou worden?

Bij historische films zit je natuurlijk met een zekere graad van realisme dat je moet bewaren, maar bij de meeste (hedendaagse) fictie maakt dat op zich niet zo uit.

Je zegt dat het in anime allemaal Japaners zijn, maar dat is dus niet waar he, tenzij die Japanners plots grote blauwe ogen en blond haar hebben.

In veel Hollywood films kun je de witte Westerse hoofdpersoon inderdaad redelijk makkelijk vervangen door een kleur maar omgekeerd niet, dan moet je sleutelen aan het verhaal want dat gegeven zal er meestal wel in verwerkt zitten. Uiteindelijk kom je dan uit op een zo neutraal mogelijke hoofdpersoon en verhaal om een willekeurige swap mogelijk te maken. John Wick is bv zo'n film maar daar zit dan ook geen enkel verhaal in. 

 

Zeg nu zelf, als je een Vlaamse film maakt met iemand die Marokkaanse roots heeft ga je een andere film krijgen gewoon omdat de setting en interesses in RL ook helemaal anders zijn. Als je de figuren swappable maakt ga je heel moeilijk diepgang kunnen inbouwen en al helemaal niets historisch of realistisch. In Rundskop bv kun je niet zomaar de figuren veranderen, in FC De Kampioenen dan weer wel en makkelijk zelfs. Als je de keuze aan de kijker geeft dan gaan we een heel vreemde Der Untergang en Wakanda Forever krijgen. A.I. zal het inderdaad mogelijk maken maar ik vrees dat het niet enkel positief zal zijn, de mens is zeer creatief om zoiets tot het uiterste uit te buiten.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Peter Motte zei:

Dacht ik ook, maar ze hadden de foto misschien beter anders opgesteld.

Je ziet dat wel meer op filmposters, de lijst met namen bovenaan is exact het omgekeerde van de acteurs die op de poster staan. Wat de bedoeling daarvan is weet ik ook niet, waarschijnlijk omdat je er dan langer naar kijkt of zoiets.

Link naar reactie
Op 21/7/2023 om 22:10, Bonte zei:

In veel Hollywood films kun je de witte Westerse hoofdpersoon inderdaad redelijk makkelijk vervangen door een kleur maar omgekeerd niet, dan moet je sleutelen aan het verhaal want dat gegeven zal er meestal wel in verwerkt zitten. Uiteindelijk kom je dan uit op een zo neutraal mogelijke hoofdpersoon en verhaal om een willekeurige swap mogelijk te maken. John Wick is bv zo'n film maar daar zit dan ook geen enkel verhaal in. 

 

Zeg nu zelf, als je een Vlaamse film maakt met iemand die Marokkaanse roots heeft ga je een andere film krijgen gewoon omdat de setting en interesses in RL ook helemaal anders zijn. Als je de figuren swappable maakt ga je heel moeilijk diepgang kunnen inbouwen en al helemaal niets historisch of realistisch. In Rundskop bv kun je niet zomaar de figuren veranderen, in FC De Kampioenen dan weer wel en makkelijk zelfs. Als je de keuze aan de kijker geeft dan gaan we een heel vreemde Der Untergang en Wakanda Forever krijgen. A.I. zal het inderdaad mogelijk maken maar ik vrees dat het niet enkel positief zal zijn, de mens is zeer creatief om zoiets tot het uiterste uit te buiten.

 

Op dat vlak volg ik je wel, en eerlijk gezegd ben ik bijvoorbeeld op dit punt soms een grotere fan van Britse films en series. Daarin zijn ook vaak de gekleurde personages perfect inwisselbaar, en maakt de kleur totaal niet uit voor de verhaallijn. Qua series denk ik dan aan Luther of zelfs de komische reeks Chef waarin de huidskleur van het hoofdpersonage misschien twee keer als iets relevants wordt gezien voor een verhaallijn.

 

Omgekeerd erger ik me daardoor soms aan Amerikaanse films daarin die veel stereotieper werken. En hierin ben ik een beetje bang voor Sneeuwwitje. Als ze die gekleurde dwergen nu weer als hip hoppers gaan voorstellen, zoals ze continu doen met zwarte acteurs, dan ga ik me eraan ergeren. Maar als dat gewoon dwergen zijn die 'toevallig zwart zijn' (geen idee hoe ik het anders moet uitdrukken), dan zal dat voor mij ok zijn. Nu kan het wel en ergens is Hollywood daar ook al van aan het bekomen.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Peter Motte zei:

De dwergen in de nieuwe Sneeuwwitje zijn helemaal geen dwergen, op één na, denk ik.

In film kun je er allemaal dwergen van maken, die foto is ook niet uit de film maar van de set en een deel van de acteurs waren stand-ins. Het zal er dus anders uitzien dan op die foto.

Link naar reactie
Op 23/7/2023 om 12:09, Bonte zei:

In film kun je er allemaal dwergen van maken, die foto is ook niet uit de film maar van de set en een deel van de acteurs waren stand-ins. Het zal er dus anders uitzien dan op die foto.

Dat denk ik niet, maar we zullen zien wat voor ellende ze er van gaan maken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...