Ga naar inhoud

Weer een klepel die te ver uitslaat


Recommended Posts

Ik begrijp dat wel. Zo'n mottige strip 😏

 

Nog geen half mensenleven geleden werden mensen in Frankrijk, Nederland of Engeland opgepakt en veroordeeld omdat ze strips (of tijdschriften) voor volwassenen verkochten of drukten of uitgaven. Dat soort dingen komen en gaan. Hongarije loopt wat achter. Of voor. Wie zal het zeggen.

 

 

 

Link naar reactie

Triest. Maar het verrast me niet, zelfs niet in 2023. Hier en daar lijken we opnieuw achteruit te gaan in de wereld. Of het is gewoon meer zichtbaar, kan ook. Maakt niet uit, 't resultaat is hetzelfde.

 

Fijne strip trouwens, aanrader voor de hedendaagse tieners of zij die nooit zoiets in hun jeugdigere jaren hebben gehad. Verrassend leuke Netflix-adaptatie ook, waarbij het allemaal eens wat meer ... eh ... rooskleurig en feelgood mag zijn, ipv dat eeuwige drama. Ook niet op seks, seks en nog eens seks gericht. En dat zonder dat het oppervlakkig gaat worden. Een verademing.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Het is belachelijk dat een boek verkopen zo beboet kan worden binnen de EU. Niet zo lang geleden waren er hier natuurlijk ook verboden boeken, tot in 2000 zelfs dacht ik. Het is afwachten waar dit naartoe gaat want het gaat niet enkel over LGB boeken of zelfs boeken alleen. Bv alcohol, cigaretten en snoep verbieden rond een school wordt ook gedaan, je kunt dat als positief zien maar het zet wel een deur open.

Link naar reactie

Er zijn wat mij betreft veel redenen om Hongarije uit de EU te schoppen. Of dit er één is laat ik in het midden maar de boekencensuur onder het mom van anti-woke begint wel zorgwekkende vormen aan te nemen. Misschien minder in Hongarije maar zeker in verschillende staten van de VS.

Link naar reactie

Zoals ik het zie is veel van die "inclusieve" cultuur gebaseerd op het beklemtonen van verschillen tussen mensen.

Bijv.: die zeemeermin die nu zwart is. Op zich interesseert me dat niet. De film trouwens ook niet. Maar als je zoiets voorstelt alsof het om inclusieve redenen nodig is, leg je wel de nadruk op het feit dat de zeemeermain zwart is. Of je het nu goed of slecht bedoelt, je creëert twee groepen: zwarten en niet-zwarten. En daardoor worden mensen gedwongen voor één van die groepen te kiezen. En aangezien niemand tegen zichzelf is, versterkt dat dus alleen maar precies wat ze hopen te bestrijden. Vandaar ook dat al die acties nooit werken.

Link naar reactie
25 minutes ago, Peter Motte said:

Zoals ik het zie is veel van die "inclusieve" cultuur gebaseerd op het beklemtonen van verschillen tussen mensen.

Bijv.: die zeemeermin die nu zwart is. Op zich interesseert me dat niet. De film trouwens ook niet. Maar als je zoiets voorstelt alsof het om inclusieve redenen nodig is, leg je wel de nadruk op het feit dat de zeemeermain zwart is. Of je het nu goed of slecht bedoelt, je creëert twee groepen: zwarten en niet-zwarten. En daardoor worden mensen gedwongen voor één van die groepen te kiezen. En aangezien niemand tegen zichzelf is, versterkt dat dus alleen maar precies wat ze hopen te bestrijden. Vandaar ook dat al die acties nooit werken.

 

Volgens mij werkt het goed, The Little Mermaid krijgt prima beoordelingen en ook financieel is er weinig te klagen.

Link naar reactie
49 minuten geleden, Peter Motte zei:

Zoals ik het zie is veel van die "inclusieve" cultuur gebaseerd op het beklemtonen van verschillen tussen mensen.

Bijv.: die zeemeermin die nu zwart is. Op zich interesseert me dat niet. De film trouwens ook niet. Maar als je zoiets voorstelt alsof het om inclusieve redenen nodig is, leg je wel de nadruk op het feit dat de zeemeermain zwart is. Of je het nu goed of slecht bedoelt, je creëert twee groepen: zwarten en niet-zwarten. En daardoor worden mensen gedwongen voor één van die groepen te kiezen. En aangezien niemand tegen zichzelf is, versterkt dat dus alleen maar precies wat ze hopen te bestrijden. Vandaar ook dat al die acties nooit werken.

Nu doe je alsof de makers van die film ooit de nadruk hebben gelegd op het feit dat de zeemeermin zwart is. Wat ze dus niet hebben gedaan. Ze hebben gewoon een bekende zangeres/actrice gecast die toevallig zwart is omdat er nu eenmaal geen reden is om dat niet te doen. Waarna het internet ontplofte.

 

En waarom zou iemand daardoor gedwongen worden om voor een groep te kiezen?

Als je een Eddie Murphy of Will Smith of Jacky Chan film zie, voel je je dan ook gedwongen om voor een ras te kiezen?

 

Maar dat is eigenlijk het onderwerp van een ander draadje.

Link naar reactie
5 uren geleden, Bonte zei:

Het is belachelijk dat een boek verkopen zo beboet kan worden binnen de EU. Niet zo lang geleden waren er hier natuurlijk ook verboden boeken, tot in 2000 zelfs dacht ik. Het is afwachten waar dit naartoe gaat want het gaat niet enkel over LGB boeken of zelfs boeken alleen. Bv alcohol, cigaretten en snoep verbieden rond een school wordt ook gedaan, je kunt dat als positief zien maar het zet wel een deur open.

32 000 euro is in ieder geval een onzinnig hoog bedrag voor zoiets. Je weet zelfs niet eens of een kind dat boek effectief heeft ingekeken.

 

Link naar reactie

In een artikel van de BBC(?) staat er te lezen dat het boek feitelijk niet verboden is maar dat het niet in de correcte afdeling stond. Volgens die anti-LGBT wetgeving mag er geen volwassen literatuur die handelt omtrent LGBT onderwerpen bij de kinderboeken staan. Dergelijke boeken moeten moet ook duidelijk gemerkt zijn. En blijkbaar was de winkelier nalatig op dat vlak. 

 

Indien dit klopt dan is de berichtgeving van de Nederlandstalige mainstreammedia niet helemaal correct...

Link naar reactie
9 minuten geleden, Rataplan zei:

In een artikel van de BBC(?) staat er te lezen dat het boek feitelijk niet verboden is maar dat het niet in de correcte afdeling stond. Volgens die anti-LGBT wetgeving mag er geen volwassen literatuur die handelt omtrent LGBT onderwerpen bij de kinderboeken staan. Dergelijke boeken moeten moet ook duidelijk gemerkt zijn. En blijkbaar was de winkelier nalatig op dat vlak. 

 

Indien dit klopt dan is de berichtgeving van de Nederlandstalige mainstreammedia niet helemaal correct...

Dat heb ik in de Nederlandstalige mainstreammedia  ook zo gelezen hoor.

Link naar reactie

De eerste keer dat ik die foto zag, dacht ik dat het een parodie was.

Bleek het echt uit de film te komen.

Toen had ik toch wel dezelfde reactie als de Critical Drinker: :e010:

Nu vraag ik me soms wel af of de CD een onfrisse hidden agenda heeft, maar met zoiets maken ze het hem toch wel gemakkelijk.

Disney heeft gewoon geen inspiratie meer. Ze hebben jarenlang allerlei vooral Europese sprookjes kunnen plunderen, en nu die bron is opgedroogd, weten ze niet meer waar te zoeken.

Link naar reactie

Het sprookje van Grimm: er waren verschillende versies van die de omloop deden, de een soms gruwelijker dan de andere (stiefmoeder was moeder bv, deze vrouw deed in vele versies 3 pogingen om Sneeuwwitje te vermoorden, enz). Grimm schreef dan een versie die hij geschikt achtte voor zijn toenmalig publiek. Dat had blijkbaar succes, want Grimm kende blijkbaar zijn vak.

Walt Disney maakt daar een versie van als een groot project, met de typisch geworden Disneystijl: zeemzoet, zeer vrolijk en grappig, feeëriek, bij wijlen schrikwekkend of intriest (voor het kleinere grut toch). Zeer verzorgd en met een horde tekenaars verlegde hij echt wel grenzen met deze film. Op dat gebied was het een man die resultaat boekte met een visie.

 

Of het Disneybedrijf dat kan herhalen? Je hebt daarbij visionaire mensen nodig met originele ideeën en natuurlijk een ploeg technische gedegen en creatieve mensen om het in te pakken, beeld en muziek. Of zoals je wilt een koppigaard met veel macht en geld (en talent natuurlijk) in het bedrijf die uitblinkt in een visie om het sprookje terug te laten leven in deze tijd. Een neus voor wat het publiek zou lusten is ook belangrijk, maar staat op de tweede plaats. Maar of het nu een zwart of blank of 'alle kleuren van de regenboog'  Sneeuwwitje is of een travestiet,, dwergen, of pygmeeën of kleinere Orks, een grot of een huisje of een flatgebouw, een kasteel of een villa aan de Riviera, of nu het klassiek Grimm scenario volledig overhoop en binnenstebuiten wordt gegooid, het maakt me eigenlijk niet uit. 

Wat ik belangrijker vind: laat de film toe te ontroeren of te schrikken, geeft het kinderen een vrolijk en/of spannende anderhalf uur vol poëzie, schoonheid en slechtheid en een moraal van het goede overwint (als het voor kinderen bedoeld is lijkt me dat toch altijd beter. Ze zullen al snel dat zelf later door krijgen dat dat niet altijd klopt).  En probeer ook voor volwassenen een film te maken dat kwaliteit heeft, zodat ze niet op de tip van de bioscoopstoel het einde afwachten.

 

Om eerlijk te zijn: bovenstaande foto trekt me niet echt aan. Ook het idee dat je gaat onderhandelen met en polsen bij verschillende bevolkingsgroepen  om toch maar echt niemand tegen het hoofd te stoten is echt niet een goede houding van een bedrijf dat magie moet creëren. Meer een zeer ongeïnspireerde weifelend en onzekere bedrijf.

Eerste les: durf je nek uitsteken en wat eigenzinnig zijn! Als je dan later op je smikkel valt, ach, dan probeerden we toch en dan heb je wat bijgeleerd voor de volgende keer.

Link naar reactie
52 minuten geleden, sporoi zei:

Ook het idee dat je gaat onderhandelen met en polsen bij verschillende bevolkingsgroepen  om toch maar echt niemand tegen het hoofd te stoten

 

Ik weet niet of WD dat echt heeft geprobeerd of dat ze gewoon niet meer weten van wat voor hout pijlen te maken.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Timothy van Damme zei:

Daar ging het niet over hier, maar je wilde natuurlijk nog eens lekker afgeven op de woke-gemeenschap. Daarnaast is Disney allesbehalve bijna failliet. Het gaat minder dan gehoopt, maar Disney zal nog jaren films maken voor een breed publiek.

Uiteindelijk spreekt het geld en gaan ze maken wat goed verkoopt bij een breed publiek, ze hebben een uitgebreide catalogus als buffer om te kunnen experimenteren. Disney zal niet failliet gaan al hoop ik wel dat Apple ze ooit eens gaan opkopen. 🙂

Link naar reactie

Overlaatst op een D&D BBQ sprak ik met iemand die meewerkt aan Baldur's Gate III en het ging over de moeilijkheden die character opties met zich meebrachten. Je zal dus kunnen kiezen voor een mannelijk character, met een half vrouwelijk lichaam maar met baard en vrouwelijke stem en een neutrale 'het' aanspreekvorm. De opties gaan dus nogal uitgebreid zijn (wat altijd wel leuk is) al gaf dat wel problemen in het spel bij de NPC aanspreekpunten en cut scenes omdat je iedereen dan wel correct moet aanspreken in elke taal, wat niet zo makkelijk is.

 

Ze moesten dat doen om hun publiek zo ruim mogelijk te houden maar ik vraag me af of je het net niet beperkt daardoor. Bij een game kun je nog steeds zelf je character kiezen dus denk ik niet dat ze er veel nadeel aan hebben (behalve het extra werk) maar bij een film heb je die keuze niet, dat is te nemen of te laten. 

Link naar reactie
44 minuten geleden, Bonte zei:

Overlaatst op een D&D BBQ sprak ik met iemand die meewerkt aan Baldur's Gate III en het ging over de moeilijkheden die character opties met zich meebrachten. Je zal dus kunnen kiezen voor een mannelijk character, met een half vrouwelijk lichaam maar met baard en vrouwelijke stem en een neutrale 'het' aanspreekvorm. De opties gaan dus nogal uitgebreid zijn (wat altijd wel leuk is) al gaf dat wel problemen in het spel bij de NPC aanspreekpunten en cut scenes omdat je iedereen dan wel correct moet aanspreken in elke taal, wat niet zo makkelijk is.

 

Ze moesten dat doen om hun publiek zo ruim mogelijk te houden maar ik vraag me af of je het net niet beperkt daardoor. Bij een game kun je nog steeds zelf je character kiezen dus denk ik niet dat ze er veel nadeel aan hebben (behalve het extra werk) maar bij een film heb je die keuze niet, dat is te nemen of te laten. 

 

Shovel Knight had hiervoor een simpel menu.

Eenvoudig om te kiezen of een personage met of zonder klepel komt en hoe die in-game aangesproken moet worden.

 

afbeelding.thumb.png.149c9b89baaf680dba6ee06c51877139.png

Link naar reactie
3 uren geleden, Bonte zei:

 omdat je iedereen dan wel correct moet aanspreken in elke taal, wat niet zo makkelijk is.

 

Dat begrijp ik dus nooit heel goed, dat aangesproken worden.  Mensen worden aangesproken met Jij, je, u, een of andere titel of met de naam.

Niet met Zij of hij of het of hun of whatever. Dat soort dingen worden achter hun rug gezegd.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

 

Dat begrijp ik dus nooit heel goed, dat aangesproken worden.  Mensen worden aangesproken met Jij, je, u, een of andere titel of met de naam.

Niet met Zij of hij of het of hun of whatever. Dat soort dingen worden achter hun rug gezegd.

 

Het zal vooral voor journalisten, schrijvers, vertalers, bij officiële documenten of online een rol spelen.

Bijvoorbeeld wanneer men schrijft over Grant Morrison. (om het in de comic- en stripwereld te houden)

 

 

afbeelding.png.68deb9315cbcd17b8e20507e5d63132c.png

Link naar reactie

Er wordt nogal afgeweken van het originele topic maar vooruit dan maar:

Hongarije en dat boek: weten we het hele verhaal? Is het idd zo dat dat boek eigenlijk in een volwassenenafdeling moest staan en het daar niet stond? Is dat wat conservatief/oubollig of niet? De boete lijkt inderdaad exuberant. Het wakkert idd ook de discussie over waarden aan binnen de EU, maar in de VS heb je ook grote verschillen tussen de staten, zeker wat LGBTIAQ etc. betreft. 
En misschien heeft dat ook een goede kant: stel dat je 1 Europa met 1 wet krijgt voor alle landen en bepaalde partijen komen aan de macht die de wet aanpast. Dan kan je ineens Hongarijse toestanden krijgen voor gans Europa.

 

Wat woke in films betreft: ik geef het max 20 jaar en je kan in films zelf kleur/gender/allerlei voorkeuren en verloop van het verhaal kiezen. Ben benieuwd wie welke keuzes gaat maken dan.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
8 uren geleden, TDPB zei:

Dat begrijp ik dus nooit heel goed, dat aangesproken worden.  Mensen worden aangesproken met Jij, je, u, een of andere titel of met de naam.

Niet met Zij of hij of het of hun of whatever. Dat soort dingen worden achter hun rug gezegd.

Baldur's Gate is een roleplaying game met enorm veel dialogen en verhaal in verwerkt, als je naar iemand gaat kan die niet meer zeggen van "hey meid, je ziet er goed uit ...", "edele heer, kan ik je van dienst zijn?" of "mylady, je wordt verwacht bij de koningin" enzovoort. In een middeleeuws/fantasy setting komt dat wel meer voor. Al heeft de fantasy wereld daar ook wel al ervaring mee, elfen zien er allemaal vrouwelijk uit,  bij dwergen hebben vrouwen een baard en nog wel zaken.

 

In een familiale setting zeg je dat natuurlijk ook, ik zeg constant meisje, jongen, broer, zus en wat nog meer op dagelijkse basis. 

Link naar reactie
2 minuten geleden, SPeeDy zei:

Wat woke in films betreft: ik geef het max 20 jaar en je kan in films zelf kleur/gender/allerlei voorkeuren en verloop van het verhaal kiezen. Ben benieuwd wie welke keuzes gaat maken dan.

In games kan het dus al maar om dat in een 8K film te doen heb je toch een beest van een machine nodig, ik weet niet of het in 20 jaar zal lukken en dan moet iedereen nog op de kar springen ook. De dialogen moeten aangepast worden en een verhaal waar huidskleur en afkomst een rol speelt lukt dan ook niet meer, ik vrees dat het onmogelijk is behalve als ze eens speciaal willen doen. 

Link naar reactie
12 uren geleden, SPeeDy zei:

Er wordt nogal afgeweken van het originele topic maar vooruit dan maar:

Hongarije en dat boek: weten we het hele verhaal? Is het idd zo dat dat boek eigenlijk in een volwassenenafdeling moest staan en het daar niet stond? Is dat wat conservatief/oubollig of niet? De boete lijkt inderdaad exuberant. Het wakkert idd ook de discussie over waarden aan binnen de EU, maar in de VS heb je ook grote verschillen tussen de staten, zeker wat LGBTIAQ etc. betreft. 
En misschien heeft dat ook een goede kant: stel dat je 1 Europa met 1 wet krijgt voor alle landen en bepaalde partijen komen aan de macht die de wet aanpast. Dan kan je ineens Hongarijse toestanden krijgen voor gans Europa.

 

Wat woke in films betreft: ik geef het max 20 jaar en je kan in films zelf kleur/gender/allerlei voorkeuren en verloop van het verhaal kiezen. Ben benieuwd wie welke keuzes gaat maken dan.

Zoals ik het begrijp wist de winkel dat het boek verkeerd stond en was het eerder een standpunt dat ze in namen terwijl de rechtszaak liep. Waar ze dan van verschoten was de giga boete, waarschijnlijk omdat het moedwillig was kregen ze het maximum.

 

32.000 euro is een pak geld maar we hebben hier ondertussen ook wel wat meegemaakt. Tijdens Corona kregen Nederlandse dokters een boete van 200.000 euro als ze een perfect ongevaarlijk medicijn durfden voorschrijven buiten label, voor de crisis was er zelfs geen voorschrift nodig. Dezelfde debiliteit is hier dus ook mogelijk, het hangt er enkel van af wie er aan de macht is en wat ze op dat moment belangrijk vinden.

Link naar reactie
13 uren geleden, Bonte zei:

 

 

In een familiale setting zeg je dat natuurlijk ook, ik zeg constant meisje, jongen, broer, zus en wat nog meer op dagelijkse basis. 

Al mijn hele volwassen leven hoor ik mannen aange/besproken worden met zus of zij.

Het zijn maar woordjes. Hele kleine woordjes.

Link naar reactie
13 uren geleden, Bonte zei:

In games kan het dus al maar om dat in een 8K film te doen heb je toch een beest van een machine nodig, ik weet niet of het in 20 jaar zal lukken en dan moet iedereen nog op de kar springen ook. De dialogen moeten aangepast worden en een verhaal waar huidskleur en afkomst een rol speelt lukt dan ook niet meer, ik vrees dat het onmogelijk is behalve als ze eens speciaal willen doen. 

Het zal zeker geen 20 jaar duren. Met al die AI van tegenwoordig zal iedereen spoedig gepersonaliseerde films kunnen laten maken (geef een setting, een tijdsperiode, enkele hoofdpersonages, een genre, wacht een paar minuten en start met kijken!)

Allemaal dezelfde film bekijken en die wat aanpassen wordt misschien wat moeilijker.

 

By the way, hoeveel films zie jij per jaar waar huidskleur een rol speelt?

Link naar reactie
Zojuist, TDPB zei:

Al mijn hele volwassen leven hoor ik mannen aange/besproken worden met zus of zij.

Het zijn maar woordjes. Hele kleine woordjes.

Dat is dan meer als koosnaamje onder vrienden denk ik? Nu, in een game moet je daar allemaal rekening mee houden en dan gaan ze gewoon zoveel mogelijk van die situaties vermijden om het simpeler te maken.

Link naar reactie
53 minuten geleden, TDPB zei:

By the way, hoeveel films zie jij per jaar waar huidskleur een rol speelt?

Welja, historische films zijn toch wel een grote brok, Masters of sex was een goeie reeks waar huidskleur en geslacht wel degelijk super belangrijk zijn, westerns, oorlogsfilms, waar gebeurde verhalen, biografieën enz. Ik kijk redelijk wat Zuid-Koreaanse films/series en dan wil je toch dat het Koreanen zijn die daar rondlopen, blaxploitation idem. In anime zijn het allemaal Japanners, ben ook wel zot van Afrikaanse Wakaliwood films, Martial Art films, enzovoort.

Niet vergeten, het is maar in de huidige westerse wereld dat de plaatselijke inwoners zo sterk gemixt zijn, elders is dat nog steeds redelijk homogeen. Het verhaal wordt helemaal anders als je een andere huidskleur kiest, het speelt een grote rol in het echte leven dus zal dit ook zo zijn in films.

Link naar reactie
50 minuten geleden, TDPB zei:

Het zal zeker geen 20 jaar duren. Met al die AI van tegenwoordig zal iedereen spoedig gepersonaliseerde films kunnen laten maken (geef een setting, een tijdsperiode, enkele hoofdpersonages, een genre, wacht een paar minuten en start met kijken!)

Dat is waar al is spoedig een rekbaar begrip, misschien in mijn leven nog. Strips komen trouwens eerst aan de beurt, dat is een stuk makkelijker dan film. We staan aan de vooravond van een grote verandering, dat is een feit.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Het zal zeker geen 20 jaar duren. Met al die AI van tegenwoordig zal iedereen spoedig gepersonaliseerde films kunnen laten maken (geef een setting, een tijdsperiode, enkele hoofdpersonages, een genre, wacht een paar minuten en start met kijken!)

 

Er zal een hoop belachelijke onzin worden gemaakt. Als het echt doorbreekt, dan gaan we een van de belachelijkste perioden van de cultuur binnen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...