Ga naar inhoud

XIII


Aerogi

Recommended Posts

Heb me suf zitten zoeken, maar blijkbaar bestaat er nog geen topic over deze iconische stripreeks?

 

Een reeks die ik heb leren kennen als er al een tiental albums van bestonden. Een nieuwe wereld ging open. zo spannend, en de claustrofobische ontsnapping van XIII uit de gevangenis zal me altijd bij blijven.

 

Afgelopen week nog eens een poging ondernomen om de hele cyclus vanaf het album van de Mayflower (aandachtig) te lezen. Ik ben min of meer weer mee met het verhaal, maar is wel héél vergezocht bij momenten. 

 

Het verhaal waar hij in Nederland belandt met die junkie vond ik best wel goed.

 

 

Link naar reactie

Voor mij 1 van de betere reeksen uit mijn verzameling.

Het zit allemaal heel goed verweven in elkaar. Zeker voor een langer lopende stripreeks is het moeilijk om een lezer geinteresseerd te houden. Bij deze reeks had ik hier geen last van. Ze bleef me boeien.

Scenaristen hebben hier duidelijk hun werk in gestoken. Tevens ook het tekenwerk is prachtig.

Largo Winch of I.R.S. komt voor mij niet in de buurt van deze reeks. Ook de Mystery reeks vind ik zeer leuk. De nieuwe spinoff van Jones, heb ik nog niet gelezen. Deze ga ik denk ook niet aanschaffen omwille dat er van alles maar nevenreeksen beginnen te lopen.

Link naar reactie
Op 28/8/2023 om 20:06, sanderg zei:

Alhoewel het vaak wat slordige en stijve tekenwerk van Vance mij niet altijd kan bekoren is dit toch echt een topreeks door het vakwerk dat Van Hamme levert.

 

Vanaf het deel dat Van Hamme ermee stopte ben ik er ook mee gestopt. Dat was een mooi einde (hadden ze bij Thorgal ook moeten doen..)

 

Wat mij betreft zit de grote dip nochtans bij de laatste albums van Van Hamme, vanaf "Staatsgevaarlijk". Daarna brengt Sente er weer wat leven in, maar zo goed als in de beginjaren wordt het natuurlijk niet meer.

Link naar reactie
14 minuten geleden, Blutch zei:

 

Wat mij betreft zit de grote dip nochtans bij de laatste albums van Van Hamme, vanaf "Staatsgevaarlijk". Daarna brengt Sente er weer wat leven in, maar zo goed als in de beginjaren wordt het natuurlijk niet meer.

Die laatste Van Hamme delen waren ook al minder, maar dat had hij zelf ook al wel door... daarom is hij er destijds ook mee gestopt (zelfde laken een pak als bij Thorgal).. dessalniettemin kon ik ook deze delen nog wel smaken.. 

Ben zelf geen fan van Sente. Ster van zwart katoen vond ik goed en sommige delen van Blake en Mortimer ook. Merendeel van zijn werk is het echter gewoon (net) niet voor mij.. Wat hij met Thorgal heeft gedaan is voor mij helemaal onvergeeflijk. Die laatste Sente delen waren echt verschrikkelijk..

Link naar reactie
32 minuten geleden, Blutch zei:

Zijn B&M's vind ik prima, de XIII's redelijk, en van die Thorgals herinner ik mij al niets meer, dus dat zegt inderdaad genoeg 🙂

Van zijn B&M's vond ik die Antarctica delen en het deel in Afrika niet best (veel te vergezocht).. Ook het China verhaal met die vechtende pandaberen (dat was wel echt een dieptepunt) konden mij niet bekoren. Het Shakespeare deel en het Voronov complot vond ik wel goed. Ook de Staf van Plutarchus kon mij boeien.

Skarbek begon goed maar het tweede deel vond ik niet best.. Thorgal was belabberd.. Ster van zwart katoen vond ik wel goed.

Al met al nogal wisselvallig dus. Als ik hem een cijfer moest geven voor zijn werk zou het een 6,5 zijn of zo.. Het is en zal nooit het niveau van Van Hamme jaren 80- 90 zijn.. dat is wel echt een manco in stripland vind ik- het tekenwerk is allemaal veelal dik in orde. De verhalen zijn dat meestal helaas niet..

Link naar reactie
  • 4 months later...
Op 30/8/2023 om 16:38, sanderg zei:

Dat laatste plaatje is erg cool- wel beetje lullig kleine boot alleen. zo stoer stil staan en strak kijken lijkt me met zo'n ruige zee dan echt lastig 🙂 maar ja.. het is Jones en Jones is badass

Ben nooit zo dol geweest op Jones.

En al helemaal niet als ze niet getekend word door Vance!

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...