Ga naar inhoud

Studio Vandersteen


BobFish

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Om de een of andere redenen las ik gisteren Jerom nr 87: Kola de koala, waarin om onduidelijke redenen de ridders van Morotari (inclusief Barabas en Sidonia) op pensioen gaan en Jerom en Odilon moeten verkassen naar een ander kasteel.

Het verhaal is door De Rop getekend (en wellicht door Goossens geinkt), maar het viel me op dat pagina's 6, 13, 17, 24 en mss ook 26 door Peter Koeken getekend zijn. Eerst dacht ik dat hij tijdelijk moest invallen, maar het is dan wel raar dat de pagina's willekeurig over het album verspreid zitten. Bij nadere inspectie bleek dat de pagina's weggelaten konden worden zonder dat dat een effect had op het verhaal. Pagina 7 sluit perfect aan op pagina 5,  14 op 12 enz...

Ik vermoed dus dat in die tijd de Duitse Jeroms maar 22 pagina's lang waren en dat iemand de verhalen die uitgekozen werden voor de Nederlandse reeks moest aanvullen tot 28 pagina's.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 8/11/2023 om 12:15, Aerogi zei:

Ik hoopte heel erg op Biggles. En ben blij dat her van gekomen is. Is zowat de enige Studio Vandersteen reeks voor 'volwassenen' dat ik nooit heb gekocht.

Zelfde voor mij ja. Zowel Snoek als Biggles had ik nooit echt de goesting om te zoeken naar de losse delen.

(Nu zijn Piwo / Tijl / De Lustige zwervers de enige reeksen die ik nog niet heb.)

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

 

3 uren geleden, Doeternietoe zei:

Volgens mij wel. Ik zie biggles 4 ook niet op bol.com,  enzovoort. Terwijl aankondigingen daar vaak vier maanden op voorhand opstaan. 

 

Het zal niet gelukt zijn om de streefdatum te halen.

 

Quote

afbeelding.png.1100ebc520486f30f9821824edb6a83b.png

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik heb een vraagje over de serie Robert en Bertrand, voor de forumleden met wat inzicht rond tekeningen, specifiek deze die in studio Vandersteen zijn gemaakt. De periode 1979- 1982.

Ik lees op wiki en stripinfo dat de serie grotendeels werd overgenomen in 1985 (vanaf nr 67) door Ron Van Riet voor het tekenwerk. Toch zie ik nogal wat verschuivingen in het tekenwerk van deze periode voor 1985. Bekijk het tekenwerk maar van de albums tussen bijvoorbeeld nr 8 (De weerwolf) van 1975 en nr 37 (De geheimen van de Mont Blanc) van 1980. De tekeningen werden minder karikaturaal en ook veel statischer. Ook de verhalen kregen en bij wijlen een nog ernstigere ondertoon en nog wat rauwer, de grapjes van de beginperiode verdwenen soms compleet of kwamen heel sporadisch nog eens voor.

 

Maar voor de tekenstijl: zou dit komen omdat Vandersteen een meer realistische tekenstijl aannam? Of deels dat de tekeningen (misschien aan de hand van misschien potloodtekeningen van Vandersteen zelf) door een studiomedewerker werden vervolledigt en geïnkt?  Als dat laatste zou zijn, wie zou dan die tekenaar kunnen geweest zijn? Dank bij voorbaat. 🙂

Hieronder wat pagina's:

 

BEGINPERIODE

 

rb1.thumb.jpg.5128a3731801873d53a04cae7cacc329.jpg

 

Robert-en-Bertrand-schermscene-1.thumb.jpg.26228f58141c70c9f98efdaaaee187c1.jpg

 

 

 

 

LATERE PERIODE

rb2.thumb.jpg.24feef57cbd0b309214db891273259a8.jpg

rb4.thumb.jpg.cbfbb55860b9bbc942b3e40f4e4baa69.jpg

 

 

Link naar reactie

De inkter van die eerste pagina's lijken me Eduard De Rop te zijn. De latere wellicht Broeckx (maar het kan ook Goossens zijn).

Maar Vandersteen evolueerde zelf ook natuurlijk. De eerste albums werden getekend in een periode dat hij nog de stijl van Suske en Wiske gewoon was. Wat er ook duidelijk aan te zien is. Langzaam maar zeker verdween dat karikaturale en begon hij meer realistisch te werken.

Dus ja, je beantwoorde je eigen vraag.

Link naar reactie

Als Eric De Rop meehielp was dat voor 1976, want toen stapte hij over naar Jef Nys.

 

Volgens Ronald Grossey's boek over Studio Vandersteen inktte Goossens de reeks in de tweede helft van de jaren '70 en Broeckx begin jaren '80.

Van Riet kreeg de reeks nadat de Bessyproductie voor Duitsland eindigde. Die laatste jaren had hij de leiding van de bessy Studio.

 

Ron Van Riet was de allereerste striptekenaar die ik als tiener aansprak en die ik een boekje liet signeren. Ik zie hem nog steeds zitten, helemaal alleen in de Standaard Boekhandel in Oostende.

 

Link naar reactie
Op 20/3/2024 om 06:54, sporoi zei:

Ik lees op wiki en stripinfo dat de serie grotendeels werd overgenomen in 1985 (vanaf nr 67) door Ron Van Riet voor het tekenwerk.

 

De R&B waarvoor Van Riet het potloodwerk deed was overigens een van de weinige Vandersteen producties die door een vrouwelijke inkter afgewerkt werd. Voor haar R&B-periode werkte Ann Van de Velde mee aan Bessy.

Link naar reactie
1 hour ago, cinco said:

Kan je tegenwoordig nog dezelfde uitwisseling van creatieve ideeën hebben zoals in de periode dat men samen op 1 locatie zat en er op die manier ook meer spontane interactie was?

 

afbeelding.thumb.png.78c29377cbbbb9194c44d0c0bebfda27.png

 

afbeelding.thumb.png.4a3eccd08024439eb7b2074114de22c3.png

https://www.deperfectepodcast.nl/afleveringen/robert-en-bertrand-tekenaar-ron-van-riet-in-de-perfecte-podcast/

Waarom niet? Er zijn verschillende gelijkaardige studio's. Die van Cossu en Toulhoat, die van Vatine en co, Gottferdom,... Het verschil is dat je hier een echte patron had en werknemers. Geen idee hoe 'open' de sfeer was.

 

 

 

Link naar reactie
  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...