Ga naar inhoud

Studio Vandersteen


BobFish

Recommended Posts

12 minuten geleden, cinco zei:

 

 

815v3k.thumb.jpg.b9a4c57651f30cb4d9bed44e7abcca29.jpg

Dat is Tits niet. Dat was Pats.

Maar ik denk dat toen Vandersteen dat tekende, hij een beetje vergeten was hoe Pats er precies uitzag. Zo kan je ook tekeningen van hem terugvinden van Suske en Wiske.

 

Dit is Tits (het neefje van Pats):

Tits_003a.jpg.543cbbd418205f95eb5be9f9b1287e19.jpg

 

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Dat is Tits niet. Dat was Pats.

Maar ik denk dat toen Vandersteen dat tekende, hij een beetje vergeten was hoe Pats er precies uitzag. Zo kan je ook tekeningen van hem terugvinden van Suske en Wiske.

 

Dit is Tits (het neefje van Pats):

Tits_003a.jpg.543cbbd418205f95eb5be9f9b1287e19.jpg

 

Hier ziet hij er inderdaad al minder eng uit.. wel gekke naam trouwens - Tits.. zat Engels toen nog niet het lespakket op de Belgische scholen of zo? 🙂

Link naar reactie
15 minuten geleden, sanderg zei:

Hier ziet hij er inderdaad al minder eng uit.. wel gekke naam trouwens - Tits.. zat Engels toen nog niet het lespakket op de Belgische scholen of zo? 🙂

Niet echt een woord dat je op school leert.

(ik spreek dat overigens uit als Tits, niet tiets)

Link naar reactie

De naam Tits is afkomstig van het hoofddeksel dat deze stripfiguur draagt nl. een geweven en geperste strohoed met brede rechte rand, cilindervormige opstand en vlakke bovenkant.

hoed-tits-stro.jpg.48639bd005a07a6cad49819d1670814b.jpg

Over het algemeen bekend als "strohoed" of "strooien hoed" werd dit hoofddeksel (regionaal) ook genoemd naar Leonhard Tietz.  Deze Duitse ondernemer opende in 1901 zijn "Magazijnen Tietz" op de Meir te Antwerpen.  Hier verkocht men "den tits", een strohoed met zwarte band.  Later werd de betekenis in Antwerpen en de Antwerpse Kempen uitgebreid tot “hoed” in het algemeen.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
9 uren geleden, Theodoor zei:

De naam Tits is afkomstig van het hoofddeksel dat deze stripfiguur draagt nl. een geweven en geperste strohoed met brede rechte rand, cilindervormige opstand en vlakke bovenkant.

hoed-tits-stro.jpg.48639bd005a07a6cad49819d1670814b.jpg

Over het algemeen bekend als "strohoed" of "strooien hoed" werd dit hoofddeksel (regionaal) ook genoemd naar Leonhard Tietz.  Deze Duitse ondernemer opende in 1901 zijn "Magazijnen Tietz" op de Meir te Antwerpen.  Hier verkocht men "den tits", een strohoed met zwarte band.  Later werd de betekenis in Antwerpen en de Antwerpse Kempen uitgebreid tot “hoed” in het algemeen.

Interessant! Dank voor deze info

Link naar reactie
16 uren geleden, Theodoor zei:

De naam Tits is afkomstig van het hoofddeksel dat deze stripfiguur draagt nl. een geweven en geperste strohoed met brede rechte rand, cilindervormige opstand en vlakke bovenkant.

hoed-tits-stro.jpg.48639bd005a07a6cad49819d1670814b.jpg

Over het algemeen bekend als "strohoed" of "strooien hoed" werd dit hoofddeksel (regionaal) ook genoemd naar Leonhard Tietz.  Deze Duitse ondernemer opende in 1901 zijn "Magazijnen Tietz" op de Meir te Antwerpen.  Hier verkocht men "den tits", een strohoed met zwarte band.  Later werd de betekenis in Antwerpen en de Antwerpse Kempen uitgebreid tot “hoed” in het algemeen.

Oh, we moeten dus effectief tiets zeggen?

 

Link naar reactie
20 uren geleden, esteban² zei:

 

Mogelijk zal het succes van deze twee integrales bepalen of men ook verder gaat met de rest van de groene reeks, te beginnen met De Gouden Stuntman?

'k Lees wel vaker negatieve commentaren hierover, maar met verhalen als Het Spookschip, De Zwarte Hand en De Dansende Menhirs heb ik me vroeger toch geamuseerd. Allemaal eerder simplistisch qua verhaal, maar dat stoorde toen niet echt.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik kan me nog de teleurstelling herinneren toen ik De gouden stuntman als kind las. Ik had al wel sommige van de boekjes van de vierkante reeks gelezen, en dat waren best wel leuke en spannende verhaaltjes en voor mijn kinderoog nog mooi getekend ook. Maar "De gouden stuntman" was me een teleurstelling! Ik begreep niet waarom de tekeningen zo verslechterd waren. De hoofdpersonages waren quasi blubberig geworden. In het kasteel met die "broeders"van dat soort "sekte" viel me toen al op dat diezelfde amateur die sekteleden rap rap moest getekend hebben, en dat de decors echt wel afgeraffeld waren tot een allerminimum. Ik vroeg me ook af hoe je in zo'n lege kasteelruïne nog enigszins kon leven, het moet erg getocht hebben en koud zijn geweest in de vroegere koude winters! 😉 (Jaja, als kind vroeg ik me dat af, want een warm stulpje was een must voor mij). Verder had ik wel eens een Batmannetje en Supermannetje gelezen, maar die Amerikaanse pulp met glitterpakjes was minder aan mij besteed. Dan opeens Jerom in zo'n belachelijk glitterpakje, en zelfs Barabas en Sidonie (o gruwel!).  Pluspunt vond ik de figuur van Odilon en de "vermenselijkte' motor van Jerom. 

Ik heb daarna nog verschillende van die "vergulde" verhaaltjes geprobeerd, koppig als ik als mannetje toen was. Met de scenario's soms eens iets beter maar altijd zeer waterachtig, en met de tekeningen die gewoon even slecht bleven. Dat alles bedierf mijn leesplezier. Uiteindelijk stierf de Jerom-reeks voor mij. 😒

 

De moraal van het verhaal: het moet nu wel echt slecht gaan met het stripwereldje wanneer deze afgeraffelde en slecht getekende vergulde seriewerkjes ooit als integrale zouden verschijnen.

Link naar reactie
6 uren geleden, sporoi zei:

Ik kan me nog de teleurstelling herinneren toen ik De gouden stuntman als kind las. Ik had al wel sommige van de boekjes van de vierkante reeks gelezen, en dat waren best wel leuke en spannende verhaaltjes en voor mijn kinderoog nog mooi getekend ook. Maar "De gouden stuntman" was me een teleurstelling! Ik begreep niet waarom de tekeningen zo verslechterd waren. De hoofdpersonages waren quasi blubberig geworden. In het kasteel met die "broeders"van dat soort "sekte" viel me toen al op dat diezelfde amateur die sekteleden rap rap moest getekend hebben, en dat de decors echt wel afgeraffeld waren tot een allerminimum. Ik vroeg me ook af hoe je in zo'n lege kasteelruïne nog enigszins kon leven, het moet erg getocht hebben en koud zijn geweest in de vroegere koude winters! 😉 (Jaja, als kind vroeg ik me dat af, want een warm stulpje was een must voor mij). Verder had ik wel eens een Batmannetje en Supermannetje gelezen, maar die Amerikaanse pulp met glitterpakjes was minder aan mij besteed. Dan opeens Jerom in zo'n belachelijk glitterpakje, en zelfs Barabas en Sidonie (o gruwel!).  Pluspunt vond ik de figuur van Olidon en de "vermenselijkte' motor van Jerom. 

Ik heb daarna nog verschillende van die "vergulde" verhaaltjes geprobeerd, koppig als ik als mannetje toen was. Met de scenario's soms eens iets beter maar altijd zeer waterachtig, en met de tekeningen die gewoon even slecht bleven. Dat alles bedierf mijn leesplezier. Uiteindelijk stierf de Jerom-reeks voor mij. 😒

 

De moraal van het verhaal: het moet nu wel echt slecht gaan met het stripwereldje wanneer deze afgeraffelde en slecht getekende vergulde seriewerkjes ooit als integrale zouden verschijnen.

Je vergeet de verschrikkelijke inkleuring van het eerste Gouden Stuntman-album.

Van de Gouden Stuntman-albums zie ik nu ook niet meteen een integrale komen. Die staan echt wel bekend als het slechtste van Studio Vandersteen, iets wat je de (vaak jonge) tekenaars en scenaristen, gezien het onmenselijke tempo waarin ze moesten werken, niet kwalijk kan nemen. Vandersteen zelf kon het blijkbaar niet veel schelen, zolang het maar geld opbracht.

De reboot na de Gouden Stuntmanperiode, toen Jerom door de tijd begon te reizen vond ik wel leuk. Eén tekenaar, één scenarist, een viertal boekjes per jaar. Dat deed de kwaliteit geen kwaad. Toen het strips rond allerlei sprookjes werden (pre Fables!) begon ik te oud te worden om nog te volgen. Maar die albums zaten qua kwaliteitsniveau zo ongeveer op het Tits-gehaalte. En lieten ons zien hoe Suske en Wiske er zouden uitgezien hebben moest Vandersteen indertijd voor Eduard De Rop gekozen hebben ipv Paul Geerts.

 

 

OVERZICHT-MET-WASTL.thumb.jpg.ec61989ff7cfdb95fb155a92e2db919a.jpg

Link naar reactie
7 uren geleden, esteban² zei:

 Allemaal eerder simplistisch qua verhaal, maar dat stoorde toen niet echt.

 

Simplistisch. Zeg dat wel. De allereerste Jerom hebben wij hier achter slot en grendel gezet. Niemand mag eraan komen. Maar de Gouden Stuntmannen liggen gewoon op  zolder tussen het spinrag. Dat geeft ze nog een béétje cachet.

Link naar reactie
41 minuten geleden, TDPB zei:

Je vergeet de verschrikkelijke inkleuring van het eerste Gouden Stuntman-album.

Van de Gouden Stuntman-albums zie ik nu ook niet meteen een integrale komen. Die staan echt wel bekend als het slechtste van Studio Vandersteen, iets wat je de (vaak jonge) tekenaars en scenaristen, gezien het onmenselijke tempo waarin ze moesten werken, niet kwalijk kan nemen. Vandersteen zelf kon het blijkbaar niet veel schelen, zolang het maar geld opbracht.

De reboot na de Gouden Stuntmanperiode, toen Jerom door de tijd begon te reizen vond ik wel leuk. Eén tekenaar, één scenarist, een viertal boekjes per jaar. Dat deed de kwaliteit geen kwaad. Toen het strips rond allerlei sprookjes werden (pre Fables!) begon ik te oud te worden om nog te volgen. Maar die albums zaten qua kwaliteitsniveau zo ongeveer op het Tits-gehaalte. En lieten ons zien hoe Suske en Wiske er zouden uitgezien hebben moest Vandersteen indertijd voor Eduard De Rop gekozen hebben ipv Paul Geerts.

 

 

OVERZICHT-MET-WASTL.thumb.jpg.ec61989ff7cfdb95fb155a92e2db919a.jpg

 

Ja, die latere Jeroms waren beter van kwaliteit. De paar die ik eens doorbladerde vroeger gaven me toch een betere indruk.  Hoewel ik natuurlijk al te oud was om het nog echt te pruimen, leek het me iets voor de jongsten.  Ik heb echter geen idee of het aansloeg bij de jeugd. 

Link naar reactie
19 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Hoe je dat daaruit haalt, weet ik niet.

 

Gaby wordt belaagd door een horde mannen (vuige, doortrapte en perverse (niet Vlaamse) Amerikanen dan nog), die enkel uit zijn om haar eerbaarheid te 'doorprikken' . Het begon toen met bloempjes, maar  eindigt met het bloempje steeds maar (her)plukken, en hier dus te komen gebeuren aan de lopende band. Was het niet dat (hormonen)broertje Sloeber dat al van jongs af oefende om pooier te worden en die horde soldaten naar zijn zus stuurde?

Bestudeer nu het afgrijzen van Gaby en de wanhoop van de ouders door de inval van deze moreel ontaarde troepen.

 

Dit 'verlicht' grapje, een 'shining' van WV, verwees daarbij naar de 68 jaar later opgerichte 'Metoo' beweging. Dat is toch een regelrecht huzarenstukje van deze man, en een teken dat hij toch een visionaire talent had! Hij voorzag een tendens van quasi 70 jaar later en gebruikte het in zijn Snoek-reeks.

 

Zelfs M met zijn eigen stripseksbom en dito hormonenbroertje kan hier nog een flinke punt aan zuigen! 

 

 

 

Voor de goede orde: 😉

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

In plaats van die Jerom-integrales zou het toch interessanter zijn om bijvoorbeeld de tweekleurendruk van de S&Ws die daar oorspronkelijk in uitgebracht zijn op die manier terug te presenteren en daar dan ook nog wat dossier rond.

Het gaat om zo een 21 albums.

En die verhalen uit de tweekleurendruk worden door velen toch als 'de laatste echte classics' beschouwd.

 

afbeelding.png.b89d7fef848e7b28d9791f5bada9516c.png

 

Het vliegende bed

De Texasrakkers

De windmakers

De gouden cirkel

De zingende zwammen

De wolkeneters

De klankentapper

De wilde weldoener

Het hondenparadijs

De kaartendans

De kwakstralen

Het rijmende paard

De sissende sampan

Sjeik El Rojenbiet

De nerveuze Nerviërs

Het zoemende ei

De koddige kater

De schone slaper

De apekermis

Jeromba de Griek

De dulle griet

Link naar reactie
On 9/2/2023 at 12:47 PM, esteban² said:



Uiteindelijk zal het wel gebeuren, ooit. Biggles was zowat de laatste reeks waarvan ik dergelijke integralen van verwacht had. Zitten genoeg mensen daar op te wachten? Halen ze dat er wel uit? Blijkbaar wel? Hopelijk. Dan is de kans op andere titels als Safari weer net iets groters. Jerom lijkt mij een redelijk veilige optie.

 

Ik hoopte heel erg op Biggles. En ben blij dat her van gekomen is. Is zowat de enige Studio Vandersteen reeks voor 'volwassenen' dat ik nooit heb gekocht. Tits/Pats, Jerom ga ik niet aanschaffen.

 

De integrale van R&B lijkt me geweldig, maar ik heb moeite omdat ik de reeks al heb.

 

Idem voor Bessy en Karl May, die heb ik al. 

 

en Jommeke / Tits etc vind ik iets te veel voor kinderen denk ik. 

Link naar reactie
52 minuten geleden, cinco zei:

In plaats van die Jerom-integrales zou het toch interessanter zijn om bijvoorbeeld de tweekleurendruk van de S&Ws die daar oorspronkelijk in uitgebracht zijn op die manier terug te presenteren en daar dan ook nog wat dossier rond.

Het gaat om zo een 21 albums.

En die verhalen uit de tweekleurendruk worden door velen toch als 'de laatste echte classics' beschouwd.

 

afbeelding.png.b89d7fef848e7b28d9791f5bada9516c.png

 

 

👏😍 Wat een idee, dat zou ik meteen kopen!
Jammer dat er geen cincos bij Standaard Uitgeverij werken 😉

Link naar reactie
8 uren geleden, Doeternietoe zei:

Het is ironisch dat die integrales marcheren, maar die gebundelde classics-reeks van de hoofdreeks sus en wis niet. 
 

 

Omdat die gebundelde classics-reeks van S&W 1 grote chaos was. Daar hebben ze lering uit getrokken bij het vervaardigen van de integrales van andere Vandersteen reeksen.

Link naar reactie
8 uren geleden, SAVANTAS zei:

Omdat die gebundelde classics-reeks van S&W 1 grote chaos was. Daar hebben ze lering uit getrokken bij het vervaardigen van de integrales van andere Vandersteen reeksen.

En toch…. Biggles was vroeger al geen populaire reeks.  Van die integrales moeten toch behoorlijk weinig stuks worden verkocht?. Zijn zulke integrales dan rendabeler dan die gekartonneerde integrales van Sus en Wis?

 

dat die sus en wis serie chaos was, klopt effectief. Maar kan Su dat wat schelen? Die kijken toch vooral naar de winst

Link naar reactie
2 uren geleden, Doeternietoe zei:

En toch…. Biggles was vroeger al geen populaire reeks.  Van die integrales moeten toch behoorlijk weinig stuks worden verkocht?. Zijn zulke integrales dan rendabeler dan die gekartonneerde integrales van Sus en Wis?

 

dat die sus en wis serie chaos was, klopt effectief. Maar kan Su dat wat schelen? Die kijken toch vooral naar de winst

Als je uitgave een fiasco is en als gevolg daarvan worden er relatief weinig exemplaren van gekocht, dan maakt een uitgever als SU m.b.t. die uitgave niet zoveel winst. Dan is het toch zaak om in de toekomst bij vergelijkbare uitgaves lering te trekken uit eerdere flops en er daarmee voor te zorgen dat nieuwe uitgaves wél rendabel worden.

 

Bovendien speelt ook nog mee dat de Biggles avondturen van Vandersteen nooit eerder op een andere wijze zijn uitgegeven dat de albums in oorspronkelijke druk. Daarmee wordt een heruitgave interessant. In tegenstelling tot de zoveelste heruitgave van S&W albums. Die waren alleen interessant geweest, als voor de blauwe reeks verhalen de originele en lange versies waren gebruikt en bij elk album de oorspronkelijke tekeningen (en niet, zoals nu is gebeurd, voor het ene verhaal de oorspronkelijke tekeningen, voor een ander verhaal de herkende versie, bij het ene blauwe reeks verhaal de lange versie en bij het andere blauwe reeks verhaal de ingekorte versie). Daarmee hebben ze hét aankoopargument volledig om zeep geholpen, waardoor deze S&W uitgave alsnog niet zo interessant was voor de Vandersteen liefhebbers. 

Link naar reactie
6 uren geleden, Doeternietoe zei:

Hoe ver gaan ze trouwens nog met die integrale van de rode ridder. Ook de horst-periode of is weldra het volgende deel (125-130) de laatste?

Dat vraag ik me ook af. Hopelijk gaan ze door met de (in mijn ogen) sterkere Horst-cyclus, want met die 'monsters en aliens' periode ben ik inmiddels wel een beetje klaar.

Link naar reactie
Op 8/11/2023 om 11:50, cinco zei:

In plaats van die Jerom-integrales zou het toch interessanter zijn om bijvoorbeeld de tweekleurendruk van de S&Ws die daar oorspronkelijk in uitgebracht zijn op die manier terug te presenteren en daar dan ook nog wat dossier rond.

Het gaat om zo een 21 albums.

En die verhalen uit de tweekleurendruk worden door velen toch als 'de laatste echte classics' beschouwd.

 

afbeelding.png.b89d7fef848e7b28d9791f5bada9516c.png

 

Het vliegende bed

De Texasrakkers

De windmakers

De gouden cirkel

De zingende zwammen

De wolkeneters

De klankentapper

De wilde weldoener

Het hondenparadijs

De kaartendans

De kwakstralen

Het rijmende paard

De sissende sampan

Sjeik El Rojenbiet

De nerveuze Nerviërs

Het zoemende ei

De koddige kater

De schone slaper

De apekermis

Jeromba de Griek

De dulle griet

Ik vind dit echt een top voorstel. Ik zou S&W integrales met deze tweekleurendruk albums meteen, zonder aarzelen, aanschaffen. Hopelijk lezen ze van Standaard Uitgeverij mee. 😉

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...