Ga naar inhoud

Studio Vandersteen


BobFish

Recommended Posts

Raar dat hier nog geen topic over is, de Studio heeft namelijk wel wat meer te bieden dan Suske en Wiske alleen!

Studio Vandersteen was na de Tweede Oorlog onze hoogst eigen Vlaamse stripfabriek, onze Marten Toonder, onze Disney, onze Tezuka...

Genie Willy stond aan de wieg van vele klassieke Belgische reeksen, die hij misschien niet altijd zelf uitwerkte, maar die toch wisten te floreren onder zijn geniale medewerkers.

Net als Willy, zouden de Karels, Eduard, Frank, Jeff, etc. nog jaren lang grote invloed hebben over het striplandschap.

Link naar reactie

Nu we Robert en Bertrand, De Rode Ridder en Zelfs Biggles! in integrale vorm hebben gekregen:

Wat zijn de speculaties voor volgende edities ?

Ik weet dat De Familie Snoek er ook aan komt.

 

Maar wat zijn de kansen voor lange reeksen als Jerom en Bessy en korte als Safari ?

Die laatste ben ik momenteel aan het verzamelen, allemaal plezant en zo maar bij het "obscure" Biggles had ik ze eindelijk praktisch allemaal, en dan komen ze toch niet af met mooie integralen met dossier en the whole enchilada ! Dat was nogal een  zoet-zure appel om door te bijten.

 

Maar wat denken jullie dus bvb. bij Safari ? Wie gaat er nog op Safari eigenlijk ? Te gedateerd om opnieuw uit te brengen ?

Of is het gewoon allemaal een kwestie van copyright vernieuwen ? Zoals ze vaak bij muziek doen.

Link naar reactie

afbeelding.thumb.png.5d4593f88acf359ca2b1a75fa53a2338.png

Waarschijnlijk val ik in herhaling, maar integrale uitgaven van Pats / Tits zouden op veel sympathie kunnen rekenen aan deze kant van het scherm. Uitkijken naar de lijvige oranje HC exemplaren boordevol informatie en tekeningen, heerlijk. Detailkritiek: Het enige dat gevoelsmatig vaak ontbreekt in deze bundelingen, zijn de originele covers in 't groot. Een gemis waar ik persoonlijk belang aan hecht.

 

afbeelding.thumb.png.db44eefc2df64c5b63028d5f6b2a9cd1.png

 

't Prinske zou ik ook fantastisch vinden.

Uiteindelijk zal het wel gebeuren, ooit. Biggles was zowat de laatste reeks waarvan ik dergelijke integralen van verwacht had. Zitten genoeg mensen daar op te wachten? Halen ze dat er wel uit? Blijkbaar wel? Hopelijk. Dan is de kans op andere titels als Safari weer net iets groters. Jerom lijkt mij een redelijk veilige optie.

 

Enfin, dromen mag. Robert & Bertrand zijn wat mij betreft een absolute must om in de kast te hebben. 't Is gewoon niet (meer) voor mijn portemonnee. Enthousiast zijn voor het bestaan op zich en het feit dat andere liefhebbers het in huis kunnen halen, kan ook.

 

PS: Liefst in kleur waar kan.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

'k Was nét hetzelfde aan 't denken bij die post, maar besloot het mopje niet te maken. :D Merci dus BobFish!

 

On a serious note; Het zou wel fijn zijn mochten de Pats avonturen daadwerkelijk zo genoemd worden bij de integrales en dan opgevolgd worden door de Tits bundelingen. Om de nostalgie en oorspronkelijkheid intact te houden.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Wie weet, nu dat Merho er mee stopt, is het misschien de ideale moment om zijn Pats periode te adverteren ?

We zullen geduldig moeten afwachten wat de Standaard Uitgeverij nog in petto heeft. Als er een SU insider meeleest, hoop ik toch dat er een tipje van de sluier wordt opgelicht...

Anyway, hoeveel ik er ook op hoop, kan ik het toch niet laten de boekjes voor de zekerheid al te verzamelen, ik heb bijna alle Patsen in huis.

Tits vind ik persoonlijk iets te vulgair.

Link naar reactie
5 uren geleden, esteban² zei:

Waarschijnlijk val ik in herhaling, maar integrale uitgaven van Pats / Tits zouden op veel sympathie kunnen rekenen aan deze kant van het scherm. Uitkijken naar de lijvige oranje HC exemplaren boordevol informatie en tekeningen, heerlijk. Detailkritiek: Het enige dat gevoelsmatig vaak ontbreekt in deze bundelingen, zijn de originele covers in 't groot. Een gemis waar ik persoonlijk belang aan hecht.

 

Weet iemand waarom Tits er op deze cover van een recente uitgave van Adhemar anders uitziet? Is dat in het album ook zo? Een laatste restyling?

het-turfschip.thumb.jpg.e047383dd3cf219412c55a3d8c0c5ff1.jpg

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

Weet iemand waarom Tits er op deze cover van een recente uitgave van Adhemar anders uitziet? Is dat in het album ook zo? Een laatste restyling?


Oei, geen geslaagde restyling, nogal flauw. De inhoud van dit album nog nooit gezien. Uit 2010? Zijn vertrouwde coupe zou nochtans goed aansluiten bij de Bieber-kapsels van toen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
2 uren geleden, esteban² zei:


Oei, geen geslaagde restyling, nogal flauw. De inhoud van dit album nog nooit gezien. Uit 2010? Zijn vertrouwde coupe zou nochtans goed aansluiten bij de Bieber-kapsels van toen.

 

1 uur geleden, TDPB zei:

Als ik me niet vergis zijn de 6 albums die Adhemar uitgaf oude verhalen die nooit eerder in album verschenen. Dus van lang voor 2010.

 

Met covers van Stallaert.

 

81432.jpg.914e86603214e0a3caa64a1c754aab00.jpg81433.jpg.4fd1ec959260cb676d4daf0f13078bf7.jpg

303304.jpg.845ad4281a1ffbe2442f44a85cddf6cc.jpg303308.jpg.4167f8510bb091f613eef97f22e61f4c.jpg

Link naar reactie

De scenario's lijken me juist lekker inventief te zijn. Een stuk origineler dan de Jerom-albums. Maar dat Jerom nooit echt boeiend of origineel was kan je de scenaristen moeilijk kwalijk nemen. Die mannen moesten meerder scenario's per maand schrijven. Dan kan je geen meesterwerken verwachten. Hetzelfde geldt voor Bessy, Karl May en in minder mate Biggles en Safari... Dat was allemaal lopende bandwerk.

 

Als ik die voorpagina's zie, dan denk ik vooral: had Peter Koeken geen zin/tijd om covers te tekenen voor zijn albums?

(beetje zonde dat hij na Tits nooit meer zelf iets heeft geschreven/getekend en zich beperkte tot het inkten van Kiekeboe).

 

En ik denk ook: Stallaert zou eens een album moeten maken rond al die (al dan niet vergeten) Vandersteenreeksvrouwen.

Link naar reactie

Wel opvallend dat de verkoop van die Tits albums in de jaren '80 blijkbaar zo laag lag dat ze het bij Standaard zelfs de moeite niet meer vonden om de verhalen die voor de Stipkrant werden gemaakt nog in albumvorm te publiceren.

(met de oplages van toen zou iedereen nu wellicht heel gelukkig zijn).

Link naar reactie
12 minuten geleden, TDPB zei:

Als ik die voorpagina's zie, dan denk ik vooral: had Peter Koeken geen zin/tijd om covers te tekenen voor zijn albums?

 

Als ik die voorpagina's zie, dan denk ik vooral: De tijd dat Dirk Stallaert meesterlijke covers maakte, ligt ook alweer enkele decennia na ons.

Vanuit de tijd dat hij Nero en Kitty deed.

Zijn covers van de laatste jaren missen elk gevoel van diepte en/of compositie.
 

Link naar reactie
1 uur terug, Tom MDP zei:

 

Als ik die voorpagina's zie, dan denk ik vooral: De tijd dat Dirk Stallaert meesterlijke covers maakte, ligt ook alweer enkele decennia na ons.
 

 

Deze voor een komende release bij Collectie Fenix vind ik wel geslaagd.

 

Fenix-170.thumb.jpg.06d48c754b6d7d32f3a0becf8e49e3ea.jpg

 

20 uren geleden, TDPB zei:

op deze cover van een recente uitgave van Adhemar

 

afbeelding.png.72b3126995bdf14498a7b12b0764d1c9.png

 

 

Eigenlijk is het toch opmerkelijk dat een uitgave van 2010 als recent wordt bestempeld.

Zal wel de evolutie van tijdsbeleving zijn.

In 2003 voelde 1990 in ieder geval als een eeuwigheid geleden.

 

afbeelding.png.e415d2f7e4bc0d77a547297d3f6cb5b2.png

 

De manier waarop Stallaert de figuren in die afbeelding getekend heeft, doet me vooral denken aan de S&W-figuren uit de tijd van Eugeen Goossens.

Link naar reactie
53 minuten geleden, cinco zei:

Eigenlijk is het toch opmerkelijk dat een uitgave van 2010 als recent wordt bestempeld.

Zal wel de evolutie van tijdsbeleving zijn.

In 2003 voelde 1990 in ieder geval als een eeuwigheid geleden.

 

De manier waarop Stallaert de figuren in die afbeelding getekend heeft, doet me vooral denken aan de S&W-figuren uit de tijd van Eugeen Goossens.

 

Ik ben een ouwe mens aan het worden, he. Voor mij is 2010 recent 😏

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerst dacht: "die tekeningen van Koeken hebben iets weg van Stallaert, maar dat is wellicht omdat ze beiden Kiekeboe tekenen".

Maar dat het aan Goossens doet denken is nu ook weer niet zo vreemd: De Vandersteen-tekenaars werden/worden geacht allemaal in dezelfde stijl te werken.

 

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerst dacht: "die tekeningen van Koeken hebben iets weg van Stallaert, maar dat is wellicht omdat ze beiden Kiekeboe tekenen".

 

 

Als je die covers van Koeken en Merho overloopt, kan je wel enkele typisch Kiekeboeiaanse figuren en poses spotten.

 

afbeelding.png.f07c4189d8b7e118bfd65183a94a6198.png      290137.jpg.8e89532202805c01fb342fe594457c95.jpg

Link naar reactie

Ooit in mijn jeugdige jaren begonnen met Tits. Later vroeg ik me af waar Pats ineens vandaan kwam, trok nogal hard op Tits. Pas recent ontdekt dat Merho dit tekende.

Dit zijn toch wel vrij simpele scenario's voor de jeugdigere lezertjes vind ik. Persoonlijk zit ik hier niet direct op een integrale te wachten. Idem wat bv. Jerom betreft.

Het was leuk vroeger, maar dit heeft zijn tijd toch wel gehad. Ik denk niet dat voor zulke integrales een groot publiek zal zijn, enkel wat nostalgici.

Het Plezante Cirkus en 't Prinske is interessanter wegens enkel verkrijgbaar in (dure) en soms moeilijke HC uitgaves. Anderzijds zijn dit ook niet de meest bekende reeksen.

 

Conclusie: niet zo simpel om te bedenken wat een volgende integrale reeks zou kunnen worden.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
2 uren geleden, linthout zei:

Heeft Vandersteen zelf Pats getekend???

Ik dacht dat de eerste albums effectief van hem waren.

 

Wikipedia schijnt dat ook te denken:

Na Vandersteen werden de latere albums geschreven en getekend door Merho – broer van Walter Merhottein, die het poppenspel in 1980 zou overnemen – die toentertijd medewerker was van Studio Vandersteen. Ook Peter Koeken werkte een tijdlang mee[2].

en ook:

Vanaf 1973 inktte hij (Merho)de strip Pats (Tits) van Willy Vandersteen en vervolgens nam Merho samen met Peter Koeken Pats van Vandersteen over.

 

 

Link naar reactie

Volgens mij zijn de eerste Pats grappen getekend door Eduard De Rop. Er is zelfs een boek verschenen met vroege grappen, inclusief originele pagina . Dat kostte indertijd 3000 frank. Voor een originele Vandersteen betaalde je toen ook al veel meer... Wonderbaarlijk trouwens dat dat boek nooit opduikt...

Verder zijn er volgens mij nooit boeken verschenen met de vroege Pats... Die er trouwens totaal anders uitzag dan de Pats van Merho.

Link naar reactie
18 uren geleden, linthout zei:

Volgens mij zijn de eerste Pats grappen getekend door Eduard De Rop. Er is zelfs een boek verschenen met vroege grappen, inclusief originele pagina . Dat kostte indertijd 3000 frank. Voor een originele Vandersteen betaalde je toen ook al veel meer... Wonderbaarlijk trouwens dat dat boek nooit opduikt...

Verder zijn er volgens mij nooit boeken verschenen met de vroege Pats... Die er trouwens totaal anders uitzag dan de Pats van Merho.

Ja, maar dat is een compleet andere reeks. Niet waar we het her over hebben (en ook helemaal geen Vandersteen reeks, want De Rop maakte dat onder zijn eigen naam in zijn vrije tijd  ) 

57160.jpg.9d52c3887546d45571e9e1f4f19c405f.jpg

 

rop_de_pats1962.thumb.jpg.789c948565571012e3a378f7b73ca066.jpg

 

Dit is wat Vandersteen zelf schreef en tekende (de eerste 4 of 5 albums) :

894x1200.thumb.jpg.0caaed26f21d51e7b5733d6a4e53fe17.jpg

 

 

Link naar reactie
44 minuten geleden, esteban² zei:

Tijd voor integrales met dossier dus, zodat we 't eindelijk met zekerheid weten. :)

Of we gaan naar de bron. Dit is wat Merho erover zei in zijn interviewboek: "De eerste twee verhalen heeft vandersteen nog uitgeschetst in potlood, maar Paul Geerts had me ingefluisterd dat ik maar eens een voorstel voor een scenario moest doen. (...) en ik vanaf Lieve Loempia ook alle Pats-verhalen zelf tekende."

De eerste drie zijn dus door Vandersteen geschetst en/of geschreven.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...