Ga naar inhoud

Douwe dabbert (Piet Wijn, Thom Roep)


Air

Recommended Posts

Het Maartenhuis is bij ons in de buurt een antroposofische zorgboerderij.

Nooit bedacht waarom die deze naam draagt. 

Ik vermoed dat de oorsprong hier ergens ligt:

 

Het Maarten Maartenshuis is een in 1902 op de Zonheuvel gebouwd buitenhuis in de Nederlandse plaats Doorn (provincie Utrecht). Rond 1900 werden langs de Utrechtse Heuvelrug vele buitenplaatsen gebouwd. Het huis dankt zijn naam aan de schrijver Maarten Maartens, de eerste bewoner van het huis. 

(Sinte Maarten heeft er dus weinig mee van doen 😉)

 

 

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie

Maarten Maartens is het pseudoniem van de Nederlandse prozaschrijver en dichter Jozua Marius Willem van der Poorten Schwartz (Amsterdam, 15 augustus 1858 – Doorn, 3 augustus 1915). Tussen 1885 en 1914 schreef hij 14 romans, talloze korte verhalen, enkele gedichtenbundels en toneelstukken.
Hij schreef in het Engels en genoot in zijn tijd internationale faam, maar heeft in Nederland nooit de aandacht gekregen die hij verdiende.

 

 

9C31EFF6-34FB-436C-A102-A044E1DBD397.jpeg

 

https://youtu.be/53Z3tPjn5xg?si=MVf1zWLWyTKhTyIP

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
34 minuten geleden, bouncer zei:

image.png.5f4a6b775e82341d67c22629d735e2ef.png

 

Dit schijnt ook een leuk verhaal te zijn, maar moeilijk te vinden met een oplage van 140 stuks.

Dit zijn de uitgaves van uitgeverij The Keij-Position (Theo Keijzer)

https://thekeijposition.nl/boeken/

Hij heeft 10 a 15 jaar geleden haast alle onbekende werk van Piet Wijn uitgegeven.

Vroeger zat hij vaak met zijn vriend Dick Vlottes met een eigen kraam op beurzen.

Hij had zeer goed verzorgde en leuke (helaas kleine oplages) albums.

Jammer dat hij niet meer op beurzen komt en ook geen nieuwe albums uitgeeft.

Gemis voor de stripwereld!

Ik mis trouwens uit die serie, van hem, nog één album:  De Notenkraker

 

 

image_stack_img-3286.thumb.gif.30bf35657f75dd8775064edef36e8be1.gif

 

Link naar reactie

Douwe Dabbert is/ was een prachtige strip en Piet Wijn een zeer goede tekenaar.. weer zo een reeks/ tekenaar waarvan ik mij afvraag waarom het niet bekender is.. zijn die Fransen (je moet succes hebben in Frankrijk heb ik altijd begrepen om echt door te breken) dan zo arrogant dat ze niet zien dat dit fantastisch is?! (Los nog even van de vraag of de reeks überhaupt in het Frans is vertaald)

Link naar reactie

Douwe Dabbert is voor zover ik kon vinden niet vertaald in het Frans. Het aanbod is daar al zo groot dat het moeilijk is om een plaatsje te verwerven op de markt. Wat mij betreft wordt de arrogantie van de Fransen enkel overtroffen door die van de Nederlanders. :e011:

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
13 hours ago, sanderg said:

Douwe Dabbert is/ was een prachtige strip en Piet Wijn een zeer goede tekenaar.. weer zo een reeks/ tekenaar waarvan ik mij afvraag waarom het niet bekender is.. zijn die Fransen (je moet succes hebben in Frankrijk heb ik altijd begrepen om echt door te breken) dan zo arrogant dat ze niet zien dat dit fantastisch is?! (Los nog even van de vraag of de reeks überhaupt in het Frans is vertaald)

Eens in Bédétheque gekeken. https://www.bedetheque.com/auteur-52643-BD-Wijn-Piet.html

Idd nooit veel potten gebroken in het Nederlands. Ik vermoed vanwege de verschijning in Donald Duck zodat hij niet op de sporen van Pilote, Tintin of Spirou kon springen. Die allen op dat moment een stevige productie hadden. Anderzijds voelt de serie wel echt enorm Hollands aan. Zo'n sprookjesverhaal, zonder te veel interne logica, vind je in de Franco-Belge BD niet vaak.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...