Ga naar inhoud

Strips & Subsidies


krasser

Recommended Posts

Als het zou gaan om Jommeke over de landsgrenzen te krijgen, zeker en vast!

 

Een positief domino effect creëren dat goed is voor de auteurs, de kunstvorm en de markt. Daar dienen subsidies voor.

 

Vertaal subsidies, dat vind ik nog de beste van heel het gamma, niet te duur en kan een groot effect hebben.

Link naar reactie

 

 

Brecht Evens 12 000 euro geven om 5000 boekjes te laten drukken waarvan er 4993 in retour worden teruggezonden is een hoop tijd- en geldverlies waar niemand iets aan heeft. 

 

Als je daar een probleem mee hebt, kom daar dan gerust voor uit hoor. Je hoeft je niet achter voorzichtige zinspelingen en vage hints te verstoppen.

 

 

 

 

Waarom zou een "gréffik noffel" wel subsidie krijgen en zou een strip als Apostata of grenzen (Luk Bëy) dat niet mogen krijgen? 

 

Dank voor de plug Natte Aap. Wel even nuanceren dat ik toen ik aan "Grenzen" begon (in 2010), ik daar weliswaar een beursaanvraag voor ingediend heb. Die is toen geweigerd waardoor ik de eropvolgende jaren ook niet meer geprobeerd heb. 

 

Waarom dat zo is, weet ik niet zeker (heb nooit een motivatie meegekregen), maar dat het werk "vernieuwend" moest zijn, dook wel ergens op in de inschrijvingsprocedure als ik me goed herinner.

Link naar reactie

Waarom zou een "gréffik noffel" wel subsidie krijgen en zou een strip als Apostata of grenzen (Luk Bëy) dat niet mogen krijgen?

Dat is typisch subsidiecommissiegedrag: een hoop gelul gebaseerd op snobisme. Mij verbaast het niets dat ze wel geld in gréffik noffels willen steken en niet in gewone strips.

 

Wat Jommeke betreft: al vaak hebben buitenlandse uitgevers het op de markt willen brengen, maar het verkoopt gewoon voor geen meter. Het succes in Vlaanderen steunt op traditie en op de bekendheid die het kreeg doordat het een krantenstrip was (en nog is). In het buitenland is dat niet herhaalbaar, lijkt het.

Link naar reactie

Dus moeten we Jommeke subsidiëren. :)

 

Ik zie alvast het verschil niet met subsidies voor de FC Kampioenen film, die ik inderdaad niet gezien heb. Goed om weten dat hij nog te bekijken is, da's toch weer positief.

Voor alle duidelijkheid: die Kampioenen-film heeft geen subsidies gekregen.

 

En Jommeke moet natuurlijk niet gesubsidiëerd worden. Misschien over twintig jaar wel, als het een van de laatste drie nog bestaande vlaamse strips is geworden, maar nu nog niet.

Link naar reactie

Voor alle duidelijkheid: die Kampioenen-film heeft geen subsidies gekregen.

 

En Jommeke moet natuurlijk niet gesubsidiëerd worden. Misschien over twintig jaar wel, als het een van de laatste drie nog bestaande vlaamse strips is geworden, maar nu nog niet.

De eerste aanvraag werd geweigerd maar uiteindelijk kregen ze toch 400.000 euro van Screen Flanders plus eventuele andere fondsen die automatisch volgen.

 

 

Op 13 juni werd bevestigd dat de film van F.C. De Kampioenen financieel werd ondersteund door Screen Flanders, een Vlaamse economische steunmaatregel voor de audiovisuele sector die via het VAF werkt. De ondersteuning bedroeg een som van 400.000 euro. [17] Eind juni werd bevestigd dat STAP van Telenet de film financieel ondersteunt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/F.C._De_Kampioenen:_Kampioen_zijn_blijft_plezant
Link naar reactie
  • 1 month later...

Waarom zou er geen ROI zijn?

 

Volgens de wet van de economie zal alles gewoon 1000 euro duurder worden, met een basisinkomen wordt ook niet echt iets mee gedaan. Als het voldoende is om te overleven dan doen de mensen dat, overleven maar ook niet meer. Dat is net het hele drama van de Walen en allochtonen, die kerel op het einde van dit filmpje verwoordt het probleem perfect.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22515418/__Geen_Nederlands__geen_uitkering__.html

 

Om het thema dan toch bij subsidies te houden, er wordt een afhankelijkheid gecreëerd waar een bepaalde groep tekenaars na een tijdje niet meer zonder kan. Subsidies leiden nauwelijks tot meer strips verkopen aan het grote publiek, wel tot het op de markt brengen van niet-commerciële strips voor een klein publiek. Dat moet toch beter kunnen?

Link naar reactie

Subsidies leiden nauwelijks tot meer strips verkopen aan het grote publiek, wel tot het op de markt brengen van niet-commerciële strips voor een klein publiek. Dat moet toch beter kunnen?

 

Dat is nooit de insteek van het VFL geweest. Het VFL ondersteund markt-corrigerende projecten. Projecten die anders niet op de stripmarkt zouden komen (dmv subsidie aan de auteur en/of subsidie aan de uitgever en/of subsidie aan de stripwinkel). Het VFL heeft niet tot doel om uitgeverijen meer inkomsten te doen genereren. 

Link naar reactie

Dat is nooit de insteek van het VFL geweest. Het VFL ondersteund markt-corrigerende projecten. Projecten die anders niet op de stripmarkt zouden komen (dmv subsidie aan de auteur en/of subsidie aan de uitgever en/of subsidie aan de stripwinkel). Het VFL heeft niet tot doel om uitgeverijen meer inkomsten te doen genereren. 

 

Je moet als uitgever toch minimum oplages hebben en promotie voeren? Het lijkt me net dat het de bedoeling is om het werk onder zoveel mogelijk ogen te brengen, anders kun je evengoed ocmw steun geven.

 

Ik kan me moeilijk inbeelden dat ze geld geven aan de auteur om er dan 100 boeken van te drukken, zelfs in dit digitale tijdperk.

Link naar reactie

Je moet als uitgever toch minimum oplages hebben en promotie voeren? Het lijkt me net dat het de bedoeling is om het werk onder zoveel mogelijk ogen te brengen, anders kun je evengoed ocmw steun geven.

 

Maar dat is het werk van de uitgever, toch? Ik heb destijds een paar discussies gehad met mensen van het VFL of het niet wenselijker zou zijn dat het VFL zelf als "staatsuitgeverij" zou werken. Niet enkel ondersteunen. 

 

De subsidies zijn er enkel om te zorgen dat het boek kan bestaan. Omdat het feit dat het zou bestaan belangrijk geacht wordt. 

Meer niet. 

Als het boek daarna 10 of 10.000 exemplaren verkoopt, is eigenlijk niet van tel.

 

En het VFL neemt al een groot deel van de verantwoordelijkheid van de gesubsidieerde uitgevers over om hun boeken in het buitenland verkocht te krijgen.

 

 

 

Ik kan me moeilijk inbeelden dat ze geld geven aan de auteur om er dan 100 boeken van te drukken, zelfs in dit digitale tijdperk.

 

Je haalt 2 dingen door mekaar: de productiesubsidie voor uitgevers hangt niet vast of samen met de projectsubsidie voor de auteur.

Maar het kan.

Je denkt te mercantiel over subsidies. 

Link naar reactie

Maar dat is het werk van de uitgever, toch? Ik heb destijds een paar discussies gehad met mensen van het VFL of het niet wenselijker zou zijn dat het VFL zelf als "staatsuitgeverij" zou werken. Niet enkel ondersteunen. 

 

De subsidies zijn er enkel om te zorgen dat het boek kan bestaan. Omdat het feit dat het zou bestaan belangrijk geacht wordt. 

Meer niet. 

Als het boek daarna 10 of 10.000 exemplaren verkoopt, is eigenlijk niet van tel.

 

En het VFL neemt al een groot deel van de verantwoordelijkheid van de gesubsidieerde uitgevers over om hun boeken in het buitenland verkocht te krijgen.

 

Je haalt 2 dingen door mekaar: de productiesubsidie voor uitgevers hangt niet vast of samen met de projectsubsidie voor de auteur.

Maar het kan.

Je denkt te mercantiel over subsidies. 

 

Natuurlijk denk ik als een handelaar, lijkt me logisch. :)

 

Voorbeeldje, deel 1 en 2 van een reeks worden gesubsidieerd maar vanaf deel 3 moet je het zelf rooien, iets wat regelmatig gebeurd. Dan gaan ze er toch vanuit dat je na een tijdje commercieel rond komt? Anders moeten ze al die auteurs tot aan hun pensioen recht houden met subsidies waardoor er geen geld meer overblijft voor nieuwe auteurs.

Link naar reactie

Ik heb niet de indruk dat er veel strips waarvan verschillende delen gepland staan gesubsidieerd worden.

Een reeks oneshots dan. :)

 

Ik denk dat ze geen reeksen subsidiëren net om niet verplicht te worden die helemaal te financieren, tijdschriften stoppen ook als de subsidies uitdrogen, ik vraag me echt het nut af als er geen commercieel plan achter zit.

Link naar reactie

Een reeks oneshots dan. :)

 

Over een reeks gesproken: ik ga de handelaar in je gratis en voor niets volgend reeksidee geven: Bonte StripMix: een reeks albums met in ieder album een collectie (kort)verhalen van verschillende tekenaars. Theoretisch gezien zou je van zo'n album meer moeten verkopen dan moest je de verhalen bundelen per tekenaar. Fans die alles kopen en zo.

Link naar reactie

Over een reeks gesproken: ik ga de handelaar in je gratis en voor niets volgend reeksidee geven: Bonte StripMix: een reeks albums met in ieder album een collectie (kort)verhalen van verschillende tekenaars. Theoretisch gezien zou je van zo'n album meer moeten verkopen dan moest je de verhalen bundelen per tekenaar. Fans die alles kopen en zo.

Dat werkt niet altijd maar dat is een goed idee, of een crossover, Suske en Wiske in het verkeerde land. :)

Link naar reactie

Natuurlijk denk ik als een handelaar, lijkt me logisch. :)

 

Voorbeeldje, deel 1 en 2 van een reeks worden gesubsidieerd maar vanaf deel 3 moet je het zelf rooien, iets wat regelmatig gebeurd. Dan gaan ze er toch vanuit dat je na een tijdje commercieel rond komt? Anders moeten ze al die auteurs tot aan hun pensioen recht houden met subsidies waardoor er geen geld meer overblijft voor nieuwe auteurs.

 

Voor jou wel. 

Het VFL denkt niet als een handelaar. Is ook niet haar mission statement.

 

Wanneer is een reeks een reeks? Boerke is een reeks en is altijd al gesubsidieerd. Kristof Spaey's reeks ook (behalve de laatste, dacht ik) Maarten Van de Wieles 'I love Paris" was een reeksje in verschillende delen. Philip Paquet zijn Jazz-stripreeks is altijd al gesubsidieerd.

 

De huidige generatie tekenaars denken niet meer in "reeksen". 

Link naar reactie
  • 5 months later...

Tja als hij die subsidie niet meer nodig heeft om te 'overleven' dan lijkt het me inderdaad overbodig dat hij die nog ontvangt. Die zijn dan beter bestemd aan andere onbekende tekenaars met een goed idee.

 

Aan de andere kant is telkens bij een nieuw boek maar de vraag of het werk vanuit het Nederlands vertaald gaat worden. Het lijkt me niet dat hij kan rondkomen van die paar Nederlandstalige verkopen, maar ik kan het mis hebben. Dan is die subsidie gewoon nodig om die kunstvorm een kans te geven. 

 

Maar goed dit kan leiden tot een heel lang politiek debat, waarvoor dit draadje niet de juiste plek is denk ik?!

Link naar reactie

Tja als hij die subsidie niet meer nodig heeft om te 'overleven' dan lijkt het me inderdaad overbodig dat hij die nog ontvangt. Die zijn dan beter bestemd aan andere onbekende tekenaars met een goed idee.

 

Aan de andere kant is telkens bij een nieuw boek maar de vraag of het werk vanuit het Nederlands vertaald gaat worden. Het lijkt me niet dat hij kan rondkomen van die paar Nederlandstalige verkopen, maar ik kan het mis hebben. Dan is die subsidie gewoon nodig om die kunstvorm een kans te geven. 

 

Maar goed dit kan leiden tot een heel lang politiek debat, waarvoor dit draadje niet de juiste plek is denk ik?!

 

mja, ik ben wel akkoord hoor. Maar als er dan toch schaamteloos gegraaid mag worden, dan heb ik liever dat artiesten ongeremd uit de pot mogen graaien dan dat criminelen zoals ministers of advocaten zichzelf verrijken op de rug van de belastingbetaler. Ik ben zelf geen liefhebber van Evens' werk, maar ik gun hem zijn inkomsten wel. Hij werkt er tenminste voor. Dat kan je van dat crapuul/uitschot aan de top niet zeggen.

Link naar reactie

Via Brecht Evens tonen de subsidies aan dat ze nuttig zijn en een meerwaarde bieden door de beginnende auteur Evens kansen te geven die anders onmogelijk zouden zijn. Nu zijn werk opgepikt wordt in het buitenland, die ik zelf niet meer zo'n grote meerwaarde in het subsidiëren van Evens. Tenzij men een ander doel heeft met die subsidies dan het geven van kansen aan beginnende stripmakers ... 

Link naar reactie

Er zit een inkomensplafond om subsidies te krijgen.

Verdien je dat jaar meer, dan moet je dus het verschil terugbetalen en zal je het jaar daarop geen subsidies kunnen krijgen.

Dat is zo voor een werkbeurs. Maar geldt dat ook voor productiesubsidies en stimuleringsbeurzen?

 

Het inkomensplafond is overigens bepaald op een netto-belastbaar jaarinkomen van 39.200€ (twee jaar geleden toch). Aangezien inkomsten uit auteursrechten tegenwoordig anders belast worden, moet de gemiddelde stripmaker al behoorlijk wat moeite doen om aan dat bedrag te geraken. 

Link naar reactie

 

Het inkomensplafond is overigens bepaald op een netto-belastbaar jaarinkomen van 39.200€ 

 

wat is een netto belastbaar jaarinkomen? Daar moeten nog belastingen af? Dat is na de kosten aftrek maar voor de belasting? Of is dit netto na belasting?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik ben vierkant tegen subsidies. Ofwel iedereen die iets doet op artistiek gebied ofwel niemand. Geen arbitrair gedoe. Aangezien het onmogelijk is om iedereen zakgeld te geven dat een beeld uit industriële modder maakt, een lijn op een blad papier zet of een postmoderne intercommunale vervreemding vastlegt op videoblogs, moet er niemand geld zitten te verspillen.

Hoe zit dat feitelijk met zo'n werkbeurzen? Moet je eerst je werk/strip voorleggen aan commissies vooraleer je zakgeld krijgt?

Link naar reactie

Dat is zo voor een werkbeurs. Maar geldt dat ook voor productiesubsidies en stimuleringsbeurzen?

 

Het inkomensplafond is overigens bepaald op een netto-belastbaar jaarinkomen van 39.200€ (twee jaar geleden toch). Aangezien inkomsten uit auteursrechten tegenwoordig anders belast worden, moet de gemiddelde stripmaker al behoorlijk wat moeite doen om aan dat bedrag te geraken. 

 

Productiesubsidies zijn voor uitgevers.

Stimuleringsbeurzen vallen onder hetzelfde reglement als werkbeurzen. Het eerste is voor beginnelingen, het tweede voor langere projecten

Link naar reactie

Weer een hoop papierschuiven, als ik het zo lees op die site...Ik word er al moe van...

 

Welcome to the real world.

 

Nog nooit een renovatiepremie, of hypothecaire lening, ofzo aangevraagd? 

http://www.vlaanderen.be/nl/werk/economische-steun-en-financiering/subsidies-voor-ondernemers

http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wonen-en-energie/energie/energiepremies/subsidies-aan-particulieren-voor-energiebesparende-maatregelen

 

Of je bent misschien een ondernemer?

http://www.agentschapondernemen.be/subsidiedatabank

 

Of je hebt een jeugdvereniging?

http://www.sociaalcultureel.be/jeugd/subsidies.aspx

http://www.vgc.be/cultuur/subsidie+overzicht.htm

 

Of je bent een boer? 

http://lv.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?fid=5

 

Of je bent een schooldirecteur die je leerlingen fruit wilt geven?

http://www.vlaanderen.be/nl/ondernemen/landbouw/subsidie-voor-schoolfruit

Of melk:

http://www.vlaanderen.be/nl/ondernemen/landbouw/subsidie-voor-schoolmelk

 

En dan zijn we nog alleen maar in Vlaanderen bezig en komen we niet eens in de buurt van kunstsubsidies, die -letterlijk haast- peanuts zijn maar waar velen kennelijk zoveel jaloezie uitputten.

Link naar reactie

Dat inkomensplafond is eigenlijk je reinste onzin. Als je als auteur slim bent en een BVBA of zo opricht dan kan je heel wat kosten in die BVBA onderbrengen: telefoon, internet, materiaal, werkruimte (en dus een deel van je woonst), vervoer, energiekosten en wat weet ik nog allemaal.

 

Alle inkomsten gaan naar het bedrijf, het bedrijf betaalt al die kosten voor jou en je keert jezelf een nettoloon van 1000 euro per maand uit. Dan verdien je maar 12.000 euro per jaar.

 

(Ik ken zo enkele zelfstandigen die klagen dat ze maar 1.000 euro verdienen en ik enkele 100den euro's meer, maar als ik van mijn eigen loon de kosten aftrek die door hun BVBA voor hen betaald worden verdien ik eigenlijk maar 300 euro. :e002:  Soit, het is iedereen gegund, maar we moeten dan wel eerlijk blijven in die zaken.)

 

Dat is waarschijnlijk wat simplistisch voorgesteld maar zo werkt het wel.

 

Het valt Brecht niet te verwijten dat hij pakt wat hij kan pakken. Ik zou het misschien ook doen en met mij vele anderen.

Toch spring er mij een uitspraak van Dimitri Verhulst te binnen die ik ongelofelijk nobel en eervol vond. Ik parafraseer:

 

"Ik heb jarenlang subsidie gekregen van het VFL en had die ook echt nodig. Na De Helaasheid der dingen ben ik meer dan mijn boterham beginnen verdienen en heb ik nooit meer subsidie aangevraagd. Ik heb dat niet meer nodig en anderen wel."

Link naar reactie

Het is niet zinvol om zomaar een BVBA op te richten. Een BVBA brengt ook veel extra kosten mee en is veel ingewikkelder van structuur dan gewoon zelfstandig zijn. Ik kan het weten, ik heb een BVBA.

Houden ze er bij het Fonds  geen rekening mee als je een BVBA hebt? Zijn ze daar zo dom?

Als je een BVBA hebt kun je inderdaad zelf beslissen hoeveel je als persoon verdient. Dat klopt.

Link naar reactie

Dat inkomensplafond is eigenlijk je reinste onzin. Als je als auteur slim bent en een BVBA of zo opricht dan kan je heel wat kosten in die BVBA onderbrengen: telefoon, internet, materiaal, werkruimte (en dus een deel van je woonst), vervoer, energiekosten en wat weet ik nog allemaal.

 

Alle inkomsten gaan naar het bedrijf, het bedrijf betaalt al die kosten voor jou en je keert jezelf een nettoloon van 1000 euro per maand uit. Dan verdien je maar 12.000 euro per jaar.

Als BVBA verlies je wel het gunstig belastingtarief voor artiesten van 7,5% en 15%, je mag nu ook niet overdrijven.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...