Ga naar inhoud

Verzamelen, Sterven, En Dan Houdt Het Op


Gast Kontiki

Recommended Posts

Gisteren nog een wijle over nagedacht: wat zou er met mijn stripverzameling gebeuren na mijn dood? Niet dat ik me er tegen dan nog zorgen over zou moeten maken, maar een eigen nageslacht heb ik niet. En gesteld dat mijn neefjes en nichtjes iets zien in die ouwe, vergeelde troep is het nog de vraag wat zij er mee doen.

Verkopen aan andere verzamelaars? Hoeveel zouden er daar tegen dan nog van zijn?

Overlaten aan een patrimoniumbeheerinstituut? Voor die paar collectiestukken?

Weggeven aan een bejaardentehuis zodat ze een stripbibliotheek kunnen inrichten? Alsof zij een dure kamer zouden opgeven voor dingen vol bacterieën.

Met een grote papierslag meegeven?

Er zelf nog bij leven afstand van nemen? Bwaa...

 

Hoe zit dat bij jullie?

Link naar reactie

Moest ik geen nageslacht hebben, het zou me totaal niet kunnen schelen wat ermee zou gebeuren.

Maar nu ik kinderen heb wil ik deze zeker niet opzadelen met zo een berg boeken.

Ik hoop dat ik rustig de tijd krijg om alles beetje bij beetje weg te doen.

Link naar reactie

Ik heb geen enkel probleem met strips verkopen. Die die nu al stof staan te vergaren, en die ik dus ook niet meer ga herlezen, verkoop ik nu al.

Wat er met de strips zal gebeuren die ik zal overhouden als ik ermee ophoud... het zal me eerlijk gezegd worst wezen.

Ik vrees dat mijn familie er zal tegenop zien om dat allemaal op te kuisen :P : strips, dvd's, cd's... Ik denk dat dat dus allemaal in een container terecht zal komen.

Link naar reactie

Ik zou een petit commité van vooraf aangestelde, te vertrouwen lieden met verstand van zaken mijn dedi kast laten doorstruinen. als er iets van waarde is zouden zij dit kunnen verkopen/veilen ten behoeve van mijn erfgenamen. Als strips(dedies) tegen die tijd totaal geen waarde meer hebben en oud papier wel kan de plaatselijke voetbalclub met de container langskomen. 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wanneer ik doodval, dan verbranden ze mijn lijk, ledigen mijn huis en kieperen alle schetsen, tekeningen en eventueel dingetjes die gedrukt en misschien zelfs eens uitgegeven ( alhoewel ik dat soms betwijfel ) werden gewoon in de vuilcontainer, onder het uiten van gevloek en gemor waarom sommigen der mensheid zich in godsnaam bezighouden met een infantiele activiteit zoals lijnen op papier zetten en waarom zij zulks mogen komen opruimen na het afsterven van het rommelproducerende en geheel nutteloos organisme.

Link naar reactie

Ik heb een uitgebreide collectie. Maar mijn erfgenamen hebben totaal geen voeling met strips. Ik verkneukel mij nu al bij de gedachte hoe ze lopen zeuren en zagen dat ze alles moeten opruimen na mijn overlijden. Nu zien ze er de lol nog van in, maar wacht maar over een paar jaren. Zelfs als ze alles in een container gooien zijn ze nog wel een paar uur bezig.

Link naar reactie

In 25 jaar heb ik toch een flinke collectie verzameld waar aardig wat kapitaal in zit.Mijn kinderen (inmiddels ook al tieners )hebben totaal geen interesse.

Ik denk binnen een 20 à 25 jaar heel wat te verkopen (ben dan rond de 65 jaar ) en er mijn werk van te maken op ebay , veilingen , enz...

Indien ik morgen dood val , zal mijn vrouw die wellicht van de hand doen via een striphandelaar.Ze weet dat die toch wel wat waard zijn...

Maar voorlopig verzamel en lees ik lekker door. :e012:

Link naar reactie

Ik hoop ook op opvolging.  Mijn twee kids lezen allebei graag.  Mijn dochter van 10 heeft haar eigen reeksen : Dance Academy, Sisters, Girlz, Mooie Navels en Tamara.  Mijn zoon van bijna 8 zit volop in zijn 'Jommeke'-fase.  Hij verslindt mijn albums van vroeger en loopt sinds een drietal maanden vaak mee met mij op stripbeurzen op zoek naar tweedehands-Jommekes.  Hij heeft zelfs zijn eigen manco-lijstje dat hij elke keer meeneemt.  Verder is hij ook verzot op 'Stoppeltje' (na stopzetten van de vertaling in het Frans verder gekocht 'Petit Poilu'), De Smurfen, Klein Suske en Wiske en sinds deze week ook van de gloednieuwe stripreeks van 'Angry Birds'.  Dus opvolging is verzekerd... allez, zo ziet het er voorlopig toch naar uit.  Vorige week heeft hij zelfs twee dédi's gescoord toen Gerd Van Loock kwam signeren op de ledendag van Brabant Strip in Nazareth.  Je moest zijn oogjes hebben gezien toen hij bij de 'Jommeke'-tekenaar mocht komen.  Jaja, ook mijn zoon heeft zo zijn 'god' binnen de stripwereld.  En gelukkig is ook mijn vrouw een grote lezer.  Vooral van fantasy en historische romans maar ook driekwart van al mijn strips heeft ze zelf ook gelezen.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Voor mij is het een groot probleem.

Sedert het overlijden van mijn zoon heb ik geen rechtstreekse erfgenaam meer.

En ik heb niet alleen mijn verzameling, ik heb ook nog duizenden (Urbanus)originelen...

Auteursrechten die naar erfgenamen gaan...

Ik lig daar wakker van....Ik ben ook al 61...Dus de dag van afscheid nemen komt dichter...

Link naar reactie
Gast Natte aap

bizar, ik was onlangs wat strips uit dozen aan het halen en bedacht me net hetzelfde. Ik zit hier maar papier binnen te sjouwen om een bibliotheek te maken, maar ik denk dat ik ondertussen al zo veel boeken en strips in huis heb dat ik ze zelfs allemaal al niet meer kan lezen.

 

Ik begin langzaam om te vallen richting digitaal aankopen, zelfs al is er dan nog geen goed systeem van ownership (maar misschien is dat wel een concept uit de vorige eeuw en bestaat dat niet meer?). 

 

Maar nu je er toch over begint, misschien moet ik stillekesaan maar eens beginnen met stoppen ;) Ergens een soort van milestone zetten waarop ik alles ga verkopen, weg geven, in brand steken, ...

Link naar reactie

Waarom een milestone zetten ? Ik verkoop al even lang strips als ik er koop. Dat houdt mijn collectie levend, en handelbaar.

 

En nu krijg je er nog iets voor, al is het al lang niet meer wat je er twintig jaar geleden voor kreeg (strips, in een SSZ. cd's daar krijg je niks meer voor, dvd's hoeven ze zelfs niet meer). Binnenkort, zoals Kontiki al zei, krijg je er niks meer voor, want de ouderen (sorry, maar zo is het) die eerste drukken zoeken, die gaan er langzaam van tussen, en strips die plots een herdruk gekregen hebben, zijn ook flink in waarde gedaald.

Link naar reactie

Waarom een milestone zetten ? Ik verkoop al even lang strips als ik er koop. Dat houdt mijn collectie levend, en handelbaar.

 

En nu krijg je er nog iets voor, al is het al lang niet meer wat je er twintig jaar geleden voor kreeg (strips, in een SSZ. cd's daar krijg je niks meer voor, dvd's hoeven ze zelfs niet meer). Binnenkort, zoals Kontiki al zei, krijg je er niks meer voor, want de ouderen (sorry, maar zo is het) die eerste drukken zoeken, die gaan er langzaam van tussen, en strips die plots een herdruk gekregen hebben, zijn ook flink in waarde gedaald.

Ik deed dat vroeger ook met games, boeken en DVD's, maar dat verkocht eigenlijk enkel als het recente uitgaves waren (1 maand of zo). Als het ouder dan 1 jaar is krijg je het aan de straatstenen niet kwijt (tenzij het heel populaire dingen waren).

Ik vermoed dat het met strips ook zo is.

Link naar reactie

Ik heb het geluk dat ik al mijn strips in een SSZ kwijt raak, aan een eerlijke prijs (ttz : de winkelier moet er ook aan verdienen, en het is tweedehands).

Als ge veel geld wilt, dan moet ge uw strips op't Internet zetten, maar :

1) ik heb geen zin daar mijn tijd in te steken

2) ook daar wordt de waarde door verkopers nogal veel overschat

3) blijven die dingen dan toch onverkocht in mijne weg staan, stof vergarend.

Link naar reactie

Op mijn zoontje zijn jongste rapport stond "Leest heel veel, en vooral strips". Dus dat zit wel goed. Ik heb van mijn pa ook 1.000 strips meegekregen toen ik alleen ging wonen. 

 

Och, binnen 10 jaar zien we wel of er nog papieren strips gaan bestaan. Het blijft een relatief goedkope hobby. Ik heb nu een goede 6.000 strips en dit verzameld over +/- 25 jaar. Ik zie me nog geen 25 jaar rondrijden met diezelfde oldtimer om op hetzelfde bedrag uit te komen.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Voor mij is het een groot probleem.

Sedert het overlijden van mijn zoon heb ik geen rechtstreekse erfgenaam meer.

En ik heb niet alleen mijn verzameling, ik heb ook nog duizenden (Urbanus)originelen...

Auteursrechten die naar erfgenamen gaan...

Ik lig daar wakker van....Ik ben ook al 61...Dus de dag van afscheid nemen komt dichter...

 

In het laatste nummer van Stripgids staat er een erfgoedspecial waar exact deze problematiek wordt aangekaart. 

Ik dacht dat de conclusie was: eigenlijk zou het BCB dit moeten doen maar er is geen geld voor...

Link naar reactie

Daar ben ik het toch niet mee eens tenzij je je hobby vergelijkt met wel zeer dure hobbies.  Je maakt het natuurlijk zo duur als je het zelf wil maar in mijn geval had het toch meestal om een paar honderd € per maand.

 

Ewel, relatief goedkoop. Een hond onderhouden kost quasi evenveel.  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Daar ben ik het toch niet mee eens tenzij je je hobby vergelijkt met wel zeer dure hobbies. Je maakt het natuurlijk zo duur als je het zelf wil maar in mijn geval had het toch meestal om een paar honderd € per maand.

Maar toch blijft strips kopen een relatief goedkope hobby. Als je ze per ton papier koopt, dan loopt het mis, natuurlijk.

De goedkoopste hobby is wandelen. Ik wandelde heel veel. En toen viel ik en brak ik mijn arm.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...