Ga naar inhoud

Stem Van Strippersonages


Recommended Posts

Gast Kontiki

Nochtans nog zo geen gekke opmerking.

In de jaren 1980 toerde er een poppenkastshow rond in Vlaanderen met Jommeke. In latere interviews bleek een vaak gehoorde opmerking van kinderen dat Jommeke niet klonk zoals in de strips. Dat-ie klonk als een volwassene met een geforceerd piepstemmetje is daar niet vreemd aan, maar bij het voorstellingsvermogen van kinderen hoort ook geluid.

 

Accentueren jullie tijdens het lezen de woorden met nadruk, klinken dialogen van vrouwen en mannen in strips niet ook verschillend in je hoofd en hoe vertolken jullie personages met buitenlandse accenten in gedachten?

Link naar reactie

Al dan niet serieus bedoeld, heeft Lalala hier wel een punt. Zoals Kontiki zegt, al die klassieke strippersonages hebben een "vaste stem" in mijn hoofd, en bij een verfilming vloekt dat. Ook al omdat die stemmen meestal zo geforceerd worden ingesproken in het Nederlands. Enige uitzondering zijn de Smurfen. Omdat ik dat in eerste instantie leerde kennen via de tekenfilms op Ketnet indertijd. Dus als ik een Smurfenstrip lees, hoor ik nog steeds diezelfde stemmen in mijn hoofd.

Link naar reactie

Ik heb ook altijd gedacht dat Poirot een lange magere was en niet een korte dikke.

Dat mager zou nog kunnen, maar dat je dacht dat hij lang was ligt dan toch volledig aan jou.

Uit de boeken:

"He was hardly more than five feet four inches but carried himself with great dignity. His head was exactly the shape of an egg, and he always perched it a little on one side. His moustache was very stiff and military. Even if everything on his face was covered, the tips of moustache and the pink-tipped nose would be visible.The neatness of his attire was almost incredible; I believe a speck of dust would have caused him more pain than a bullet wound. Yet this quaint dandified little man who, I was sorry to see, now limped badly, had been in his time one of the most celebrated members of the Belgian police."

en

"By the step leading up into the sleeping-car stood a young French lieutenant, resplendent in uniform, conversing with a small man (Hercule Poirot) muffled up to the ears of whom nothing was visible but a pink-tipped nose and the two points of an upward-curled moustache."

Link naar reactie

Dat mager zou nog kunnen, maar dat je dacht dat hij lang was ligt dan toch volledig aan jou.

Uit de boeken:

"He was hardly more than five feet four inches but carried himself with great dignity. His head was exactly the shape of an egg, and he always perched it a little on one side. His moustache was very stiff and military. Even if everything on his face was covered, the tips of moustache and the pink-tipped nose would be visible.The neatness of his attire was almost incredible; I believe a speck of dust would have caused him more pain than a bullet wound. Yet this quaint dandified little man who, I was sorry to see, now limped badly, had been in his time one of the most celebrated members of the Belgian police."

en

"By the step leading up into the sleeping-car stood a young French lieutenant, resplendent in uniform, conversing with a small man (Hercule Poirot) muffled up to the ears of whom nothing was visible but a pink-tipped nose and the two points of an upward-curled moustache."

Ja ik weet het, maar je vormt je onbewust een beeld van personnages en dat is voor iedereen verschillend vrees ik.

Link naar reactie

Soms doen film-, tv- or radiobewerkers ook geen enkele moeite om acteurs of stemmen te zoeken die overeenkomen met het oorspronkelijke werk. Om bij Poirot te blijven, zo zag hij er in de eerste drie films uit (ze noemen hem zelfs, o gruwel, een franse detective):

poirot1_b.jpg

 

 

Daarna werd hij effectief lang en mager  (Poirot staat links, de man rechts is de acteur die je hierboven ziet)

abc-contre-hercule-poirot_367798_10329.j

 

En daarna dik en slordig.

Maar dat de stemmen van strippersonages anders klinken dan wat je in gedachten hebt kan je de makers toch moeilijk kwalijk nemen, tenzij ze echt overdrijven en bijvoorbeeld Jommeke de doorrookte stem van een veertiger zouden geven . Ik vond het veel erger dat Tante Sidonia in de filmversie plots een slechte travestiet bleek te zijn.

Link naar reactie

Accentueren jullie tijdens het lezen de woorden met nadruk, klinken dialogen van vrouwen en mannen in strips niet ook verschillend in je hoofd en hoe vertolken jullie personages met buitenlandse accenten in gedachten?

Over 't algemeen niet, eigenlijk. Er zijn uitzonderingen maar over het algemeen is 't alsof de info gewoon rechtstreeks naar m'n hersens gaat zonder vertolking ertussen. Als Hebus 'huk huk huk' gromt, zal ik dat wel associëren met een diepe stem, maar 't is niet alsof ik een diepe stem 'hoor'. Een beetje zoals als ik Engels lees, ik ook niet eerst naar Nederlands vertaal maar gewoon meteen de betekenis absorbeer.

Link naar reactie

Dat heb ik ook. Stemmen zeggen me niets. Al herinner ik me wel dat ik de Batman van Christian Bale wel érg vreemd vond spreken in die eerste film.

 

Dat was vooral omdat hij als Batman plots helemaal anders sprak dan als Bruce Wayne. Alsof een masker opzetten ook je stem verandert.

Link naar reactie

Die cape spant een beetje om zijn keel.

Al in de 1e film wordt gezegd dat hij een stemvervormer gebruikt om angstaanjagender te klinken. Ook zijn vermomming als vleermuis is om de slechterikken bang te maken. Alleen is dat laatste bij Batman wel heel subjectief, doordat hij eens in een waterput viel.

Link naar reactie

Al in de 1e film wordt gezegd dat hij een stemvervormer gebruikt om angstaanjagender te klinken. Ook zijn vermomming als vleermuis is om de slechterikken bang te maken. Alleen is dat laatste bij Batman wel heel subjectief, doordat hij eens in een waterput viel.

Ik vind vooral Robin angstaanjagend.

 

batman_and_robin_1966_action_figures_hot

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...