Ga naar inhoud

Stripfestival Haarlem 2016


Recommended Posts

Ik zit net het programmaboekje door te lezen en wat er allemaal te doen is is echt fenomenaal. Als je echter alleen belangstelling hebt voor exotische buitenlandse tekenaars dan kun je inderdaad beter een Franse beurs gaan plannen, maar ik vind het bijna jammer dat ik 2 dagen bij de kraam moet blijven...zo veel te doen en te zien daar in Haarlem!

 

Prachtig programmaboekje inderdaad, maar eerlijk gezegd voor mij als eenvoudige stripliefhebber niet echt boeiend.

Misschien voor de Graphic Novel adept met literaire en salonfahige pretenties.....het is niet mijn stijl, maar nogmaals, als de mensen in de rij zullen staan voor Undergound krabbels....prima.

Maar ik ben dan ook een cultuurbarbaar....... :e002:  :e002: ............. 

Link naar reactie

Het is inderdaad wel wat arty-farty :e007: . Maar volgens mij is dat al jaren zo in Haarlem. Zo heeft elk festival z'n charme.

 

Echter, de Typex & Lamelos party in het Patronaat lijkt me zaterdagavond wel leuk... wie gaat er mee? Sam Peeters van Lamelos maakte al eens een prent voor Philemon, dus echt iets voor jou Lecram...

 

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Maar wat zijn nu eigenlijk de goed verkochte strips in de Nederlandse stripspeciaalzaken? 

Want als ik het programma boekje door lees krijg ik inderdaad het idee dat stripboeken voor een elitaire doelgroep is.

Ik krijg het gevoel dat grafic novels de boventoon voeren bij dit festival. 

 

Terwijl volgens mij dit slechts een klein % is van de strips die verkocht worden in de Benelux.

Krijg vaak het gevoel dat ik als main stream verzamelaar van stripboeken van o.a. Glenat / Dupuis / lombard / Deadalus etc. verkeerde boeken verzamel aangezien er zo weinig over deze boeken geschreven wordt door recensenten.

Waarom krijgen die boeken zo weinig aandacht van diverse stripbladen / bladen terwijl deze wel het best verkocht worden?

 

Als je stripboeken wilt promoten, ook onder niet frequente striplezers, waarom dan niet titels promoten die goed verkopen. Maak mensen enthousiast voor stripboeken en wellicht dat ze vaker strips kopen. En dat geldt ook voor een festival als dat van Haarlem. Oké wellicht geen tekenaars uit allemaal "exotische" verre landen. Maar wel promotie voor de Nederlands (vertaalde) strip! 

Link naar reactie

Echter, de Typex & Lamelos party in het Patronaat lijkt me zaterdagavond wel leuk... wie gaat er mee? Sam Peeters van Lamelos maakte al eens een prent voor Philemon, dus echt iets voor jou Lecram...

 

Ik ben fan van beiden. Die party lijkt me geweldig!

Als Belg is het echter niet evident om daar te blijven plakken. Weet iemand goedkoop logies daaromtrent?

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Velden8 heeft gelijk.

 

Waarom steeds maar weer al die moeite voor die onverkoopbare strips.

Geen kip koopt toch die underground of graphic novels hier, alleen de hooggerezen happy few.

Als je nieuw publiek wil aanspreken.....is dit het allerlaatste wat je moet laten zien.

 

Maar goed, ik ben geen vpro lid of expositie afloper, ik hou van een goede degelijke strip met fatsoenlijk tekenwerk en een spannend verhaal of goede humor., misschien uitstervend,

Link naar reactie

Velden8 heeft gelijk.

 

Waarom steeds maar weer al die moeite voor die onverkoopbare strips.

 

Gezien het feit dat de Haarlemse Stripdagen iedere keer succesvol zijn en druk bezocht - en daarom uitbreiding krijgt naar 10 dagen - lijkt mij dat dit evenement de moeite waard is. De Haarlemse Stripdagen trekken aandacht naar de strip toe en dat lijkt mij in wat voor vorm dan ook een positief iets.

Link naar reactie

Als je stripboeken wilt promoten, ook onder niet frequente striplezers, waarom dan niet titels promoten die goed verkopen. Maak mensen enthousiast voor stripboeken en wellicht dat ze vaker strips kopen. En dat geldt ook voor een festival als dat van Haarlem. Oké wellicht geen tekenaars uit allemaal "exotische" verre landen. Maar wel promotie voor de Nederlands (vertaalde) strip! 

Het lijkt me in Haarlem net te gaan om promotie van De Nederlandse strip en toptekenaars uit nL zullen er zijn zoals Romano Molenaar en Henk Kuijpers.

Goedverkopende strips van grote uitgeverijen promoten zich zelf wel. De rest kan dit soort evenementen zeker gebruiken.

Bovendien is het een gratis festival en één van de meest gezellige.

Ik geef wel toe dat het ontbreken van 'exotische namen' me weerhoudt om die lange afstand van 220+km af te leggen. Maar was een dergelijke beurs voor mij dichter in de buurt geweest dan had ik het zeker bezocht

Link naar reactie

Het lijkt me in Haarlem net te gaan om promotie van De Nederlandse strip en toptekenaars uit nL zullen er zijn zoals Romano Molenaar en Henk Kuijpers.

Goedverkopende strips van grote uitgeverijen promoten zich zelf wel. De rest kan dit soort evenementen zeker gebruiken.

Bovendien is het een gratis festival en één van de meest gezellige.

Ik geef wel toe dat het ontbreken van 'exotische namen' me weerhoudt om die lange afstand van 220+km af te leggen. Maar was een dergelijke beurs voor mij dichter in de buurt geweest dan had ik het zeker bezocht

 

Tja, je zegt het zelf, omdat er geen aansprekende namen aanwezig zijn reis je niet naar haarlem. Kennelijk biedt het tiendaagse stripfestijn jou niet voldoende kwaliteit om er naar toe te reizen. Ik kan me Haarlemse edities herinneren waar een breed spectrum van tekenaars werd getoond: van Burns en Ware tot Pilipovic en Floch.

 

Ach, ik bezocht ook wel eens zo'n expo en als je werkelijk een paar minuten serene rust wil beleven moet je daar zijn. Haarlem trekt veel bezoekers omdat het een groot buitenfestival heeft in een van de mooiste binnensteden van Nederland. Signerende tekenaars hoeven wat mij betreft niet exotisch te zijn maar kunnen ook gewoon met de TGV uit België of Frankrijk naar Haarlem komen. 

Link naar reactie

Velden8 heeft gelijk.

 

Waarom steeds maar weer al die moeite voor die onverkoopbare strips.

Geen kip koopt toch die underground of graphic novels hier, alleen de hooggerezen happy few.

Als je nieuw publiek wil aanspreken.....is dit het allerlaatste wat je moet laten zien.

 

Maar goed, ik ben geen vpro lid of expositie afloper, ik hou van een goede degelijke strip met fatsoenlijk tekenwerk en een spannend verhaal of goede humor., misschien uitstervend,

 

Het is een pijnlijke conclusie maar ik moet hem helaas toch maken: hobby's als kaatsen, fyrel jeppen of klootschieten zijn in Nederland veel populairder dan dedi-jagen.

We zijn nog maar met een heeeeel klein clubje beste Lecram.......

Link naar reactie

Het is een pijnlijke conclusie maar ik moet hem helaas toch maken: hobby's als kaatsen, fyrel jeppen of klootschieten zijn in Nederland veel populairder dan dedi-jagen.

We zijn nog maar met een heeeeel klein clubje beste Lecram.......

 

Dat was niet mijn punt, tekenaars heb ik het niet over, dat begrijp ik ook wel :e005: . Ik reageerde op Velden8.

Het is maar op twee locaties op iedere beurs in binnen- en buitenland druk, daar waar de beursuitgaven zijn en daar waar aansprekende tekenaars zijn.

Bij iedere expo kan je een kanon leegschieten zonder resultaat (of misschien een verdwaalde reper/journalist uit de happy few).

 

Maar laat ik even duidelijk stellen, Haarlem heeft een toplocatie, promoot de strip (op zijn manier) en ziet er professioneel uit, top.

Inderdaad veel bezoekers, wat vooral aan de gratis locatie midden in een mooie binnenstad is toe te rekenen, al het winkelend publiek loopt zo langs, geen entreegeld, super.

In potentie by far het allerbeste stripevent, maar niet meer voor de "die hards". In Angouleme kan de afwisseling wel.

Ik vind dat een concert zonder aansprekende muzikanten (of die ik al tientallen keren heb gezien) of een voetbalmatch zonder aansprekende spelers ook minder leuk. Een stripevent moet tekenaars hebben, zij maken de strips, zonder hen zijn er geen strips. In Haarlem zijn zij zeker aanwezig, maar wel weer steeds dezelfde als op elke reguliere dorpsbeurs, daar hadden ze zich beter moeten onderscheiden. Zoals Retep al zei, ik heb in het verleden mooie namen gezien, was toch prima, waarom nu niet meer???

 

En het commentaar van Shakeitup spreekt boekdelen, hij komt bijna overal naar af, maar vind dit te ver...............terwijl het heel groot is opgezet.......  

Link naar reactie

Vandaag geweest, het was heel gezellig en heel goed weer.

Lekker op de markt rondgelopen en op terras gegeten en gedronken met Velden8 en Retep met aanhang....

 

Leuke Rhonda laten maken van Vano, een dedie van Tommy A (de sprookjes van Prins Kat) en ..... een dedie van Mézières, Tsja....hij is 78......

 

Het zag er allemaal mooi geregeld uit binnen en buiten.....het blijft de mooiste locatie voor een stripbeurs......

Link naar reactie

Het was best wel leuk, je ziet weer wat bekenden (kool thing was helaas niet aanwezig), scoort wat dedies en bezoekt een terras. Toch was de aanwezigheid van, voor mij aansprekende, tekenaars beperkt. Een fraaie dedie van Mezzo, een vlugge van Mezieres and that was it.....Toch blijft Haarlem een mooie stad met plenty winkelfaciliteiten, erg geschikt om mrs Retep weer eens mee te nemen naar een beurs. En heel veel mensen die je normaliter nooit in op een stripbeurs ziet komen in aanraking met strips en dat is goed.....

Link naar reactie

Topdag gehad vandaag in Haarlem. Wat een beurs is dat toch! Terrasjes, stripbier (moet ik van de week nog eens voor terug), galerietjes, en voor mij voldoende tekenaars. Mezzo maakte zeker de mooiste tekeningen. Wat een plaatjes! Een dame wilde graag iets met zo'n oude grammofoonspeler, je weet wel met zo'n hoorn erop, werkelijk prachtig! Jammer dat we nu weer twee jaar moeten wachten...

Link naar reactie

Het was gezellig druk in Haarlem, ook in de achterzaal van de Philharmonie en ook op zondag... bovendien was die ruimte erg koel. Opvallend veel nieuwe klanten die een volledige set Philemons (11 stuks) of Tex Willer (6 titels) meenamen. Leuk.

 

Verder nog een hold-up door onze eigen cowgirls, waarbij twee tekenaars vergeefs hulp aanboden... gelukkig ging het ze om de stripboeken en niet om de kas :e005: . Zal eens kijken of ik de foto kan terugvinden.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...