Ga naar inhoud

Vers Aangekondigd


hego

Recommended Posts

Kick Wilstra 65 jaar. Speciale uitgave!

15 november 1949 verscheen de eerste Kick Wilstra-strip in de Ketelbinkiekrant en in Kapitein Rob's Vrienden. Tekenaar was Henk Sprenger, die ook met Piloot Storm bekend is geworden.

Ter gelegenheid van deze verjaardag heeft Stokerkade in samenwerking met Voetbal Legends en de Erven Sprenger, de eerste negen delen van de Kick Wilstra-boekjes gebundeld in een hardcover boek.

 

Kick Wilstra, met zijn kenmerkende blonde lok, scoort uit alle standen, in alle teams waar hij voor uitkomt: in Veendorp, bij Victoria, Malton Rovers en Titan, en natuurlijk in het Nederlands Elftal. Zijn favoriete goal is de winnende, bij voorkeur gescoord in de laatste minuut, met een omhaal in de kruising. Ook buiten het veld stelt Kick Wilstra niet teleur. Als bestrijder van het kwaad en redder in de nood beleeft hij vele avonturen, bijgestaan door zijn altijd bezorgde vrouw Jannie en zijn zonen Rob en Rudi.

 

Tien jaar lang, tot 1959, bracht Kick Wilstra kleur in het leven van menige schooljongen, in een tijd waarin televisie nog nauwelijks bestond en de gezagsverhoudingen nog duidelijk waren. Een tijd ook waarin ‘Betaald Voetbal’ schoorvoetend zijn intrede deed in Nederland, een periode uit de voetbalgeschiedenis die in de strip veel aandacht krijgt. In zijn inleiding schrijft Kees Volkers uitgebreid over de inspiratie van Sprenger en laat hij zien hoe Kick Wilstra een held werd van zijn tijd en ‘de beste Nederlandse voetballer ooit’.

 

 

De avonturen van Kick Wilstra, de wonder-midvoor

Subtitel: Deel 1 t/m 9, met een inleiding van Kees Volkers

Tekenaar: Henk Sprenger

Teksten: Kees Volkers

Verkoopprijs € 24,50

Omvang: 524 pagina's Hardcover

Formaat: 22,5 x 14 cm

ISBN: 9789079156009

Verschijndatum: 13 november 2014

post-371-0-75767200-1415812222_thumb.png

Link naar reactie

Wat ik me steevast afvraag bij zo'n cover: Heeft iemand hier model voor gestaan? Of is het écht mogelijk dat je zo'n gedetailleerd gezicht uit je hoofd schildert / tekent?

Daar kan ik met mijn verstand niet bij...

 

 

De kop is een foto.

De houding is ook wel gedocumenteerd maar toch vrij genoeg geïnterpreteerd want als je goed kunt kijken, zie je dat er toch wat anatomische foutjes in de tekening zit. De verkorting van de bovenbenen is wankel maar het valt niet zo op.

Link naar reactie

Ik vraag me af of een professioneel zwaardvechter het wapen ooit zo bij de kling zou vasthouden.

 

Nee. Dat is net zoiets stoms als een professioneel schutter constant met zijn vinger áán de trekker te zien.. Of eigenlijk stommer want zo'n zwaard behoort scherp te zijn.

 

Ik ben een criticaster, dat weet ik. Maar dit kan gewoon echt niet. Wanneer ik in de redactie had gezeten bij deze uitgever had ik de cover schets terug gestuurd

Link naar reactie

Nee. Dat is net zoiets stoms als een professioneel schutter constant met zijn vinger áán de trekker te zien.. Of eigenlijk stommer want zo'n zwaard behoort scherp te zijn.

 

Ik ben een criticaster, dat weet ik. Maar dit kan gewoon echt niet. Wanneer ik in de redactie had gezeten bij deze uitgever had ik de cover schets terug gestuurd

 

wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaard_(wapen) :

onderaan de kling, boven de pareerstang, zit soms een ongescherpt deel: het ricasso. Hier wordt vaak de stempel van de maker gezet. Bij tweehandige zwaarden is dit onderdeel soms extra groot en met leder bekleed om houvast te geven aan de andere hand. (en nog meer: http://en.wikipedia.org/wiki/Ricasso

Link naar reactie

wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaard_(wapen) :

onderaan de kling, boven de pareerstang, zit soms een ongescherpt deel: het ricasso. Hier wordt vaak de stempel van de maker gezet. Bij tweehandige zwaarden is dit onderdeel soms extra groot en met leder bekleed om houvast te geven aan de andere hand. (en nog meer: http://en.wikipedia.org/wiki/Ricasso

 

Correct, dat bestaat. Maar de tekenaar heeft in eerdere werken geen blijk gegeven dit te kennen - voor zover ik de reeks ken, dus ik kan me vergissen ;)

Link naar reactie

Storm wordt opnieuw heruitgegeven in Italie, deze keer in een integrale editie. 

 

Het gaat om een vertaling van de luxe-editie "Storm The Collection", die voorheen al in het Engels en het Nederlands beschikbaar was. 

Voordien waren in Italie enkel de beginalbums van Storm beschikbaar in een belabberde drukkwaliteit, ietwat vergelijkbaar met de situatie in Frankrijk voor de heruitgave door Toth van de laatste Storm albums uit de Pandarvereeks. 

 

Het project is in handen van uitgever Nova Express. 

Meer info over dit project kan je vinden via volgende link:

http://c4comic.it/2014/11/18/nova-express-torna-storm-di-don-lawrence/

 

Het infodossier dat in het eerste album zit kan je downloaden via volgende link:

http://www.afnews.info/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/STORM1-dossier_STAMPA-low.pdf

 

Italie wordt als stripland wel een beetje onderschat vind ik. Het land heeft veel grote namen voortgebracht (helaas in veel gevallen onbekend en onbemind) en kent een lange stripcultuur. Het is véél meer dan Tex en Dylan Dog. Of Manara en Pratt. Anderzijds lezen de Italianen ook gretig buitenlandse strips én zijn ze gek op Disney (zie de mooie integrale editie van Carl Barks en Mickey Mouse!). 

 

Misschien had Nova Express halfweg de reeks moeten beginnen met de Pandarve albums om de aandacht van de lezers maximaal te vangen. 

Een vergelijkbare strategie hebben ze in de VS en Italie ook gedaan met de heruitgave van de Carl Barks Donald Duck boeken, waar de heruitgave startte met de betere verhalen. 

Link naar reactie

ik ook, maar jammer dat de reeks inhoudelijk geworden is tot wat ze is. Ik hield heel erg van de eerste 4 klaagzangen. Sioban en de Ouki, het kwaad huist in het hart van de liefde en de liefde huist in het hart van het kwaad. Geweldige strips. Maar dan die prequel vanaf deel 5 met een jonge Seamus: bah!

Zie ook mijn afkeer bij de tijdvogel vanaf deel 5.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...