Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (27)] Plaatje 49 Vs. Plaatje 59


Yncke

  

56 leden hebben gestemd

  1. 1. Welk plaatje vind jij het 'beste'?

    • A
      29
    • B
      27


Recommended Posts

Welk van deze twee plaatjes vind jij het beste, leukste, belangrijkste, enz...?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Zeg voor wie je stemt en waarom, of niet. De bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. De indiener van het plaatje mag natuurlijk zoveel mogelijk uitleg geven, en zijn of haar keuze verdedigen. :)

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde.

De verliezer valt af.

 

A:

 

49.jpg

 

Is het mijn lievelingsplaatje? Helemaal niet. Is het het beste plaatje? Helemaal niet. Maar gisteren (her)las ik Fromm&Viola, en was geraakt door dit plaatje. De kleffe romantiek, de kleurtjes, de stomme puntjes en de contouren van de personages die een hartje vormen, het lijnenspel dat Hanco Kolk geoptimaliseerd heeft ( de lijnen lopen netjes samen tot aan de monden waardoor dit het aandachtspunt wordt ) , de karikaturale blik,... ja ook dit zijn strips. Mocht ik dit pas getekend hebben, ik zou blij/tevreden zijn van mijn werk(dag).

 

Kool Thing

 

B:

 

59.jpg

 

Ik had Kuzuri als tweede prentje een Thorgal of een Cap beloofd. In Thorgal vond ik veel mooie prentjes, maar meestal moet je ze echt wel in hun context zien (Thorgal die Jolan redt van de vervloekte Alinoe-armband, het afscheid van Shania, de dood van Tjall). Dus jammer, het is toch geen Rosinski geworden.

 

In plaats daarvan een plaatje van mijn persoonlijke oppergod, Andreas, die de complexe maar diepe vriendschap tussen Capricornus (of moet ik Brent Parris zeggen?) en Astor. Ze zien elkaar na een hele tussenpoos voor het eerst terug, na heel wat albums waarin ze elk apart onverschrokken (niet zo als een typische held dat doet, maar kom: toch met veel moed en lef) hun avonturen hebben beleefd. De knuffel tussen hen symboliseert voor mij niet alleen een wederzijdse genegenheid, maar stelt ook de lezer ergens gerust: met de combinatie van hun talenten, lossen zij twee straks wel even alles op. Wie verder heeft gelezen weet intussen of dat ook daadwerkelijk gelukt is. De anderen moeten maar op hoop blijven leven.

 

Nuwanda

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik heb in deze clash van de knuffels en kussen voor From & V gestemd. Andreas is toch vooral een zeer technisch tekenaar. Verbluffende composities, maar er zit erg weinig emotie in zijn werk. Het spreekt mijn technische kant erg aan, maar Andreas laat enorme delen van de menselijke ziel onaangeroerd. Met Frommeltje & Viola, sixteen, clusmy and shy, ben ik dan weer meteen mee.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Allebei de plaatjes zijn mooi getekend en wisten mij te raken. Maar uiteindelijk bleef plaatje B mij niet iets meer bij. Plaatje A is zeer fraai, al is het  niet helemaal mijn stijl en zeer gedurfd. Maar plaatje B vind ik toch net iets sfeervoller en ik vind de inkleuring wat mooier. Dit is eerlijk gezegd ook meer mijn soort strip.

 

Cap is trouwens wel wat oververtegenwoordigt hier. En ik moet er nog steeds aan beginnen. :e001:

 

Vreemd eigenlijk want ik heb wel het stukken minder toegankelijke Rork en Arq (laatste staat in mijn top acht beste stripreeksen die ik gelezen heb) maar nog steeds geen Cap. Soms verbaas ik mijzelf.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Ik heb in deze clash van de knuffels en kussen voor From & V gestemd. Andreas is toch vooral een zeer technisch tekenaar. Verbluffende composities, maar er zit erg weinig emotie in zijn werk. Het spreekt mijn technische kant erg aan, maar Andreas laat enorme delen van de menselijke ziel onaangeroerd. Met Frommeltje & Viola, sixteen, clusmy and shy, ben ik dan weer meteen mee.

2

Link naar reactie

A gestemd - ondanks A-dept (allez - B-dept hier dus eigenlijk...)

 

Ik heb F&V nooit 'gelezen' (en ik heb de integrale blijkbaar gemist - tant pis), maar ik herinner me de reeks wel in één of ander tijdschriftje bij mijn grootmoeder als kind. Dit plaatje stond toen al in mijn geheugen gegrift...

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Allez, jong. Ik vind juist dat er in dit prentje heel veel emotie en heel veel liefde zit. Cap gaat gewoon op zijn knieën voor zijn assistent, en sluit (net als Viola) de ogen terwijl hij zijn hoofd op Astors schouder legt. En dan die puntjes onder Astors schoen, die nog net dat laatste beetje beweging verraden...echt functioneel gebruik van puntjes, als je  het mij vraagt, in tegenstelling tot dat psychedelisch pointilisme in dat prentje van Hislaire!   :)

 

Volledig akkoord, Nuwanda... maar ik ga toch voor mijn Frommeltje en Viola. Wat het hem voor mij doet is dat die vorm van de gezichten de onderkant van het hartje uitmaken. Hoe mooi kan de liefde zijn. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Duel sluit deze morgen! 

 

Oja, ik heb mijn stem verzet. Na heel lang kijken, moet ik toch toegeven dat ik plaatje A liever zie. :)

Het zegt meer, met enkele simpele lijnen. 

 

Dat maakt me nog geen Hislaire fan, daarvoor vind ik zijn strips niet goed genoeg, F&V even buiten beschouwing gelaten, want die heb ik niet meer gelezen sinds het in Ons Volkske of de Robbedoes of zo stond, heel lang geleden.

Maar ik vind dus wel dat hij een plaats heeft in de tweede ronde met dit plaatje. 

 

heh  :e007:

 

De mooie strijd tussen de indieners heeft er ook wat mee te maken. Nog te weinig gezien in dit toernooi. Maar er zijn er dan ook nog niet veel zo spannend geweest. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...