Peter Motte Posted June 16, 2016 Posted June 16, 2016 Op een ander forum (ja, ik kan m'n tijd nogal verspillen) vond ik deze tekening: http://i996.photobucket.com/albums/af85/annajesse/13419105_1550750778554392_8547241483716263334_n_zpssgwio3os.jpg Best een aardig stukje, maar de vraag is: - welk geslacht hebben de personages, en vooral: - waarom denken we dat? Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
JPAR Posted June 16, 2016 Posted June 16, 2016 Toen ik jouw topictitel zag dacht ik bij 'geslachte personages' aan heel iets anders. Meer in de lijn van slachten dan geslachten. ???????? Quote
Zwendel Posted June 16, 2016 Posted June 16, 2016 Ja ik dacht ook aan een of andere horrorstrip Quote
Waldorf Posted June 16, 2016 Posted June 16, 2016 Ik dacht spontaan aan een vrouw. Dat ligt, denk ik, aan het kapsel. Al voel ik me erg verbonden met het figuurtje. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
Morpheus Posted June 16, 2016 Posted June 16, 2016 Ik zie maar 1 personage. De tweede personage, (de boekverkoper m/v zien we van achteren en daar is weinig over te zeggen). Er is geen enkele verwijzing naar geslacht. Als het om strips zou gaan zou ik aan een mannelijk personage denken maar er wordt gesproken over "books" en ik ken zowel mannen als vrouwen die veel geld uitgeven aan boeken. De strip is gemaakt door een vrouw en de strip heet "How I spend my money" dus het is mogelijk autobiografisch en dan is het dus een vrouw. Quote
Yncke Posted June 16, 2016 Posted June 16, 2016 De tekeningen op zich kunnen voor mij alle kanten uit qua geslacht. Het ziet er een autobiografische strip uit, en Sarah klinkt als een vrouwennaam. Ik ga voor vrouwelijk. (Edit: dat komt ervan als je vergeet 'send' te klikken. Iemand is je voor... ) Quote yncke.be
156 Posted June 16, 2016 Posted June 16, 2016 Ik dacht ook onmiddelijk aan een jonge vrouw, zonder de tekst te lezen. Ik denk niet dat het alleen aan het kapsel ligt, want dat zou volgens mij evengoed voor een jongen kunnen gebruikt worden. Het figuurtje in het bovenste kadertje rechts heeft ook iets vrouwelijkers dan in het linkse kadertje. Quote
Peter Motte Posted June 16, 2016 Author Posted June 16, 2016 Ik dacht ook onmiddelijk aan een jonge vrouw, zonder de tekst te lezen. Ik denk niet dat het alleen aan het kapsel ligt, want dat zou volgens mij evengoed voor een jongen kunnen gebruikt worden. Het figuurtje in het bovenste kadertje rechts heeft ook iets vrouwelijkers dan in het linkse kadertje. Volgens mij ligt het aan die grote ogen, dus eigenlijk aan een tekencliché: vrouwen/meisjes hebben grote ogen. In de laatste twee plaatjes draagt ze een stola, wat mannen/jongens doorgaans niet dragen. De verkoper draagt een omgekeerde pet, wat je ook meer met mannen/jongens dan met meisjes associeert. De naam, Sarah, had ik niet gezien. Ik lees bijna nooit de handtekeningen van tekenaars, wegens doorgaans onleesbaar. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Peter Motte Posted June 16, 2016 Author Posted June 16, 2016 (izana shinatose - Knights of sidonia) Da's nog moeilijker. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Timhardt Posted June 16, 2016 Posted June 16, 2016 Da's nog moeilijker. haha, 't is ook wat een strikvraag Quote
Madam Kito Posted June 16, 2016 Posted June 16, 2016 In de laatste twee plaatjes draagt ze een stola, wat mannen/jongens doorgaans niet dragen. Dat personage is hélemaal Noel Fielding! (Da's overigens geen stola, maar een bontjas.) Eigenlijk wel handig, een personage waarvan je niet kan zien wat het geslacht is. Verdubbelt de indentificatiemogelijkheden van de lezers. Quote
Peter Motte Posted June 16, 2016 Author Posted June 16, 2016 't Kan ook een queen zijn. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Peter Motte Posted June 16, 2016 Author Posted June 16, 2016 Het kan ook de wensdroom van een queen zijn. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Ariadne Posted June 16, 2016 Posted June 16, 2016 Noel Fielding in lingerie.... Quote "Real stupidity beats artificial intelligence every time." -- (Terry Pratchett, Hogfather)
gedo Posted June 17, 2016 Posted June 17, 2016 Ik dacht spontaan aan een vrouw. Dat ligt, denk ik, aan het kapsel. Al voel ik me erg verbonden met het figuurtje. Overduidelijk vrouw...ze koopt huishoud artikelen... Quote
Guest Kameraad Mauser Posted June 17, 2016 Posted June 17, 2016 En ze verbrast geld aan lifestyle en kookboeken. Vooral die van Pascalleke. Quote
Ariadne Posted June 19, 2016 Posted June 19, 2016 Oei. Ik ben dus geen vrouw. Of: mannen kopen geen huishoudartikelen. Waar vegen ze dan hun billen mee af? ....nee, geef daar maar liever geen antwoord op. Quote "Real stupidity beats artificial intelligence every time." -- (Terry Pratchett, Hogfather)
gedo Posted June 19, 2016 Posted June 19, 2016 Wc papier is persoonlijke hygiëne geen huishoud artikel ;-) Quote
Tweetie Posted June 19, 2016 Posted June 19, 2016 Het is natuurlijk een vrouw. Voor een man is er maar één artikel basic als het om boodschappen gaat: Bier. Quote
Waldorf Posted June 20, 2016 Posted June 20, 2016 Komaan jongens, dan komt er nog eens een vrouw langs in dit mannenbastion en jullie jagen ze weg met seksistische platitudes. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
Peter Motte Posted June 20, 2016 Author Posted June 20, 2016 Allemaal de schuld van Noël Fielding. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Madam Kito Posted June 20, 2016 Posted June 20, 2016 Komaan jongens, dan komt er nog eens een vrouw langs in dit mannenbastion en jullie jagen ze weg met seksistische platitudes. Wacht maar tot ze weg moeten uit Hotel Mama en hun eigen boodschappen moeten beginnen doen. Quote
Ariadne Posted June 20, 2016 Posted June 20, 2016 Komaan jongens, dan komt er nog eens een vrouw langs in dit mannenbastion en jullie jagen ze weg met seksistische platitudes. Ik ben wel wat gewend hoor, er zijn meer mannen jongens voor wie mams nog de onderbroeken koopt, en dan ook meteen het wasje doet tot ze een fatsoenlijke vrouw vervangster hebben. Maar zo zijn ze niet allemaal. Alleen is het wel mijn schuld dat het nu rap offtopic gaat. Of zal ik Noel Fielding de schuld geven? Quote "Real stupidity beats artificial intelligence every time." -- (Terry Pratchett, Hogfather)
Tweetie Posted June 20, 2016 Posted June 20, 2016 Alleen is het wel mijn schuld dat het nu rap offtopic gaat. Terug on-topic dan: welke personages moeten geslacht worden. Quote
Peter Motte Posted June 21, 2016 Author Posted June 21, 2016 Terug on-topic dan: welke personages moeten geslacht worden. Heu... dat is niet on topic. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Madam Kito Posted June 21, 2016 Posted June 21, 2016 Heu... dat is niet on topic. Het is wel on titel. Quote
Recommended Posts