Ga naar inhoud

Updates Stripspeciaalzaak.be


Gast Kontiki

Recommended Posts

Beeld_0326.jpg

 

StripFacts

- Gestolen schilderijen van Jan Bosschaert

- IR.$. Team in het voetbalcircuit

- Stripnieuwsstroom: Herenguel, Orbital, Eco Warriors, Theodoor Cleysters, Grand Prix

 

Besprekingen

- Black Crow 4

- Death Mountains 1+2

- Notorious Circus

- De Roep van de Legenden 2

- De Schat van Salami

- S1ngle 12

- Wij Gaan U Eens Leker Dodomaken

 

KVQ v/d Dag

Filmknipogen in  Bollie & Billie 31

 

Nummer 84 in de Honderd Hoogtepunten van Vandersteen

 

En een oproep om je in te schrijven voor de integrale bundels van Bernard Prince.

Link naar reactie

- IR.$. Team in het voetbalcircuit

Dit wordt erger en erger. Ik heb veel respect voor Desberg. Vind hem een behoorlijk goed scenarist maar dit? Ten eerste is het hele idee van I.R.$. team al helemaal fout. I.R.$ en Empire USA zijn alvast compleet verschillende reeksen die niet met elkaar te verenigen zijn. Waar I.R.$. een soort Largo Winch is met wat meer diepgang (ala zo zie ik het toch) is Empire USA een veel gecompliceerdere misdaad thriller met veel dieper uitgedachte personages en een veel minder zwart/wit plot. Het is niet voor niks dat I.R.$. cyclussen maar twee albums zijn en die van Empire USA maar liefst 6 albums tellen. Dan krijg je ook totaal verschillende soorten verhalen. En dat is prima. Ik vind het allebij goeie reeksen maar dan moet je ze niet samenvoegen.

 

Afgezien daarvan breekt het concept van I.R.$. team ook nog eens met de continuiteit van Empire USA. Jared en Scarlett zouden namelijk nooit samenwerken. In cyclus 2 is Jared nml geen CIA Agent meer en Scarlett werkt ook voor iemand anders. Zelfs als je het tussen cylcus 1 en 2 laat afspelen werkt Jared misschien nog wel voor de CIA maar Scarlett niet meer. Dit concept kan dus alleen bestaan in een alternatief universum die niets te maken heeft met het universum waarin Empire USA zich afspeelt.

 

Al deze fouten terzijde heeft Desberg er ook nog voor gekozen om het verhaal zich af te laten spelen in de voetbalwereld. Van alle mondialen economische instanties kiest hij de voetbalwereld? Ik bedoel we zitten in een bankencrisis. Was het niet logischer geweest het verhaal zich te laten afpspelen in het bankwezen? Voor Desberg die vaak graag inspeelt op de actualiteit is dit een voor mij onbegrijpelijke stap.

 

En om het project dan echt nog de grond in te boren heeft hij ook nog zo'n beetje de slechtste tekenaar die er is ingehuurd om de helft van de albums te tekenen. Als ik nog kijk naar zijn tekenwerk voor Empire USA 2.6 wat qua scenario een fantastische finale was maar bijna volledig verpest werd door het ongelooflijk slechte tekenwerk wordt ik zeer verdrietig.

 

Kortom ik ben het met David eens: Desberg maakt het wel heel lastig iets positiefs te zeggen over dit project. Hopelijk belandt het voortijdig in de vuilbak maar aangezien er zelfs al paginas van getekend zijn lijkt mij dat onwaarschijnlijk. Ah well, zolang er maar nog andere goeie reeksen uitkomen. Ik hoop alleen wel heel vurig dat dit misbaksel niet het einde betekent van Empire USA. Zo'n beetje de beste misdaad thriller van het moment.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Het eerste album verschijnt in juni, dus zo concreet is het wel. Over een release in het Nederlands is er nog niets vrijgegeven, maar die komt er wel. Alles omtrent IRS en Empire USA verkocht goed met meerdere herdrukken.

 

Dat er niets positiefs valt te melden was eerder een grapje over Desbergs voetbalclubje waar hij voor supportert.

Link naar reactie

Empire USA was een sleur om te lezen met die ellenlange inleidingen vooral cyclus 1.

IRS is als hoofdreeks best geslaagd maar die nevenreeksen zijn er teveel aan.

Met als hoofdreden de inderdaad wisselvallige tekenstijlen waar je tenen van krom trekken.

Maar hij heeft wel één van mijn favorieten geschreven , namelijk : Ster van de woestijn.

Link naar reactie

Absoluut niets mis mee ;)

 

het zal toch maar een beperkte groep volwassenen zijn die in die kinderstrips geïnteresseerd zal zijn.

 

Chloro rules, een geweldige reeks. Je kan het zien als een kinderstrip maar Macherot verwerkte thema's als oorlog, racisme, politiek en overlevingsdrang in die schijnbaar schattige stripjes. ik lees nog regelmatig over het kleine dierenbos, Notenschelp, de spoorwegpiraten, Minimum en Babbelkous. Ik zou zomaar en direct die integrales kopen, maar ja ik ben dan ook een nostalgische 40er.........

Link naar reactie
Gast Natte aap

Ik ben gestopt met Chlorophyl of snoesje (ik weet zelfs het verschil niet) toen ze die vampier ten tonele brachten. Volgens mij heb ik daar mijn aversie voor vampieren ontwikkeld :)

 

(ik had die namiddag de vampier in robbedoes voorbij zien komen en toen moest ik van mijn vader dezelfde avond nog vanachter in onze tuin (die bijna 80 meter diep is) iets gaan wegkieperen in het pikkedonker. :) )

Link naar reactie

Ik heb die Chlorophylle-integrales onmiddellijk gekocht.  De derde en laatste komt in april uit.  De integrales van 'Snoesje' heb ik niet gekocht, ik heb immers alle Snoesje-albums in SC in het Nederlands.  Van Chlorophyl had ik nog geen enkel album.  Dus waren die integrales dé ideale gelegenheid om dit gat in mijn stripverzameling op te vullen.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Chloro is idd prettiger lezen dan Snoesje. Wat niet helpt is dat Snoesje een irritant, driftig,jaloers rotmuisje is. Ik had dan ook altijd medelijden met Taboem die altijd de lul was en zwaar moest lijden onder snoesjes buien.

 

Toch is Snoesje in gevaar een van mijn favoriete Macherots !

 

25b439d0-a875-012c-e859-0050569439b1.jpg

Link naar reactie

Die evolutie staat net in die integrales uitgelegd. Eigenlijk heeft Macherot zijn hele carrière op eieren moeten lopen. Er was een geval van censuur bij Chloro. Bij grote concurrent Dupuis (weekblad Robbedoes) werd hij later als een grote binnengehaald om het cynische Poezekat en de Krompier (waarin onschuldige diertjes werden opgevreten en zo) te maken, maar uit een referendum bleek dat het niet aansloeg. Vervolgens moest Macherot alle scherpe kantjes van zijn dierenstrips afvijlen om tot Snoesje te komen. Daarin deed hij de oorlog met de ratten (dat wel eens werd vergeleken met de inval van de nazi's) uit Chloro nog eens dunnetjes over. Die integrales staan al maandenlang naast me om als een weeeje van de week te bewerken.

Link naar reactie

Die evolutie staat net in die integrales uitgelegd. Eigenlijk heeft Macherot zijn hele carrière op eieren moeten lopen. Er was een geval van censuur bij Chloro. Bij grote concurrent Dupuis (weekblad Robbedoes) werd hij later als een grote binnengehaald om het cynische Poezekat en de Krompier (waarin onschuldige diertjes werden opgevreten en zo) te maken, maar uit een referendum bleek dat het niet aansloeg. Vervolgens moest Macherot alle scherpe kantjes van zijn dierenstrips afvijlen om tot Snoesje te komen. Daarin deed hij de oorlog met de ratten (dat wel eens werd vergeleken met de inval van de nazi's) uit Chloro nog eens dunnetjes over. Die integrales staan al maandenlang naast me om als een weeeje van de week te bewerken.

 

Macherot heeft één Poezekat gemaakt. Ik bezit verder nog een Poezekat van Bodart. Toch wel jammer dat de PK's van Saive niet zijn vertaald.

Link naar reactie

Twee van die albums van Saive zijn een bewerking van het origineel. Ik heb ze nooit gelezen. Moet ik toch eens opzoeken.

Macherot was al wel begonnen aan Poezekat 2, maar toen viel het verdict.

Link naar reactie

Empire USA was een sleur om te lezen met die ellenlange inleidingen vooral cyclus 1.

IRS is als hoofdreeks best geslaagd maar die nevenreeksen zijn er teveel aan.

Met als hoofdreden de inderdaad wisselvallige tekenstijlen waar je tenen van krom trekken.

Hoewel ik het niet helemaal met je eens ben leg je dar wel de vinger op de wonde. I.R.$. is iets wat je lekker even kan weglezen tussendoor. Empire USA is dat beslist niet of dat nu om positieve of negatieve redenen is het blijven twee totaal verschillende reeksen die je niet zomaar kunt verenigen.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Die late periode van Snoesje wordt tegenwoordig meer gewaardeerd dan pakweg 20 jaar geleden. Macherot begon toen inderdaad meer en meer de klassieke vertelstijl aan zijn  laars te lappen en leek een beetje te improvizeren met magische toestanden, hij bedacht steeds maar nieuwe metamorfozes, tot hij uiteindelijk een heel uitgebreid en bizar universum bijeen getoverd had. Ik kan er blijven van genieten. Toenmalig hoofdredacteur Thierry Martens was er eigenlijk helemaal niet over te spreken , maar bleef het werk van Macherot publiceren uit respect, en omdat hij bij Dupuis zowat onaantastbaar was.

Link naar reactie

Een opsteker voor de auteurs komt van Le Lombard die de rechten van Eco Warriors overnam. Er wordt nu besproken hoe de reeks alsnog correct kan beëindigd worden. Een mogelijkheid is een integrale editie van de eerste drie delen met dertig bijkomende pagina's die een proloog en enkele extra scènes presenteren.

Ik heb gesmuld van de eerste twee delen Eco Warriors, niet vanwege de tekeningen/bewerkte foto's, maar wel vanwege de sfeer en verhaal. Top! Ik dacht alleen dat Eco Warriors telkens bestond uit twee delen per verhaal. De eerste twee gaan over Gorilla's in Indonesië en de tweede cyclus zou een stuk kouder worden, toch?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...