Ga naar inhoud

Updates Stripspeciaalzaak.be


Gast Kontiki

Recommended Posts

Beeld_0423.jpg

 

StripFacts

- Vooruitblikken Arboris

- Inhuldiging standbeeld De Kiekeboes

- Verrijkte (her)uitgave van Diosamante

 

Besprekingen

- Pandala 1-2

- De Sage van Atlas & Axis 1-2

- Woestijnvalk 1

 

Te Verschijnen

Arboris

 

KCQ v/d Dag

Popeye in Rembrandt

 

Nummer 72 in De Honderd Hoogtepunten van Vandersteen

Link naar reactie

Diosamante heb ik recent nog gekocht in de Amerikaanse uitgave van Humanoids, maar deze nieuwe uitgave van Sherpa komt er zeker in. De Amerikaanse was echt op een pietluttig formaat uitgegeven, ik denk dat hij veel beter tot zijn recht komt in het formaat waar Sherpa het in uit gaat geven.

Die nieuwe uitgave van de Hermetische Garage zal ik waarschijnlijk ook niet kunnen weerstaan  :e002:

Link naar reactie

@Kontiki

 

Woestijnvalk opent bij Daedalus de nieuwe collectie Propellor naar het voorbeeld van de collectiePlankgas, maar nu over de luchtvaart. De liefhebbers van luchtvaartstrips, oorlogsverhalen en geschiedenisverhalen uit de Tweede Wereldoorlog komen hiermee aan hun trekken. Ook aan de dramatische opbouw van het verhaal en de uitwerking van de personages besteedt Franz Zumstein even veel aandacht dan aan de vliegtuigen, tanks en ander oorlogstuig. Maar ondanks de verzorgde, sfeervolle, kleurrijke aquarellen kan Zumstein niet verbergen dat hij voornamelijk naar foto's tekent, naar historische voorbeelden of geposeerde modellen. Vliegtuigen in actie gaan 'm te opvallend veel beter af dan personages in actie. Daarin schiet hij schromelijk te kort. Een afgrijselijk voorbeeld kan je zien op pagina 30, dan nog een sleutelmoment in het verhaal. Het Franse deel 4, dat als recentste album in de lopende reeks verscheen, hebben we nog niet kunnen bekijken. Hopelijk wint Zumstein aan ervaring en moeten we dit soort opmerkingen bij de volgende albums niet meer maken.

 

Hoeveel tekenaars denk jij, die met foto's werken in photoshop tegenwoordig en dan met een Wacom tablet alles natekenen. Stopt niet bij een hand

Heb je weleens goed naar de personages van Romain Hugault gekeken die anatomische verhoudingen kloppen meestal ook niet.

Link naar reactie

Beeld_0425.jpg

 

StripFacts

zie hierboven

 

Kalender

Expo Robbedoes van hand tot hand

 

KCQ v/d Dag

Le Déjeuner sur l'Herbe in De Grote Odalisk

 

Nummer 71 in De Honderd Hoogtepunten van Vandersteen

Link naar reactie

Beeld_0427.jpg

 

Stripinvasie

Tussen 21 en 27 april verschenen 15 nieuwe uitgaven bij RW Uitgeverij, Saga Uitgaven, Silvester en Syndikaat.

 

StripFacts

- Vooruitblikken Dark Dragon Books

- Guillermo del Toro en HBO willen Monster op het kleine scherm

 

Te Verschijnen

Dark Dragon Books

 

Verkooptop 10

Tussen 15 en 21 april stonden Vertongen & Co 5 (VL) en One Piece 66 (FR) op nummer 1. Voor de rest van de top 10 en bijkomende posities in de top 100 (VL) en top 200 (FR): KLIK VERDER

 

Besprekingen

Typex' Rembrandt

 

KCQ v/d Dag

Ted Benoit over Blake en Mortimer

 

Weetje v/d Week

Walthéry's wedstrijddeelname voor een doos kleurpotloden

 

De Commentator

Sytse S. Algera over De Verloren Verhalen van Lemuria (1)

 

Fotoreportage

RobbedoesF_i.jpg

http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/Robbedoes.pdf

 

Nummer 70 in De Honderd Hoogtepunten van Vandersteen

Link naar reactie

Beeld_0430.jpg

 

 

StripFacts

- Een rouwbrief voor Wiske

- Stripnieuwsstroom: Duisternis, De Blauwe Verten, Luuna, Satrapi, Lucky Luke, Game Over, Konvooi, Guarnido, Jan van Haasteren

 

Te Verschijnen

Sherpa

 

Besprekingen

- Batman: Jaar Een

- De Boeken van de Zieners 6

- D 1

- Dierenriem 2

- De Eekhoorn van Vel' d'Hiv

- Het Orakel van de Maan 1

 

KCQ v/d Dag

Peanuts en Mickey Mouse in Batman: Jaar Een

 

Nummer 69 in De Honderd Hoogtepunten van Vandersteen

Link naar reactie
Gast Kontiki

Beeld_0502.jpg

 

StripFacts

Herinnering: Free Comic Book Day

 

KCQ v/d Dag

Nighthawks, Kuifje en keizer Augustus in Batman: Jaar Een

 

Nummer 30 ReeksTop 50

ReeksTop50-30.jpg

 

Nummer 68 van De Honderd Hoogtepunten van Vandersteen

 

Winnaars Aslak-wedstrijd

W_Aslak.jpg

Link naar reactie
Gast Kontiki

Die HC's zijn niet zomaar herdrukjes. Het hele binnenwerk is herwerkt, meestal uitgebreid. Dat kost tijd. En Kuijpers zal wel zijn momenten kiezen om die op het beste moment op de markt te brengen. Wanhopen of vroeeg conclusies maken, is dus niet nodig.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Dankzij verlofdagen later deze week kan ik me weer eens toeleggen op Robbedoes. Maar ik durf al lang niets meer te beloven over toekomstige updates.

 

Beeld_0504.jpg

 

Stripinvasie

Tussen 28 april en 4 mei verschenen 6 nieuwe uitgaven bij De Harmonie, Oog & Blik | De Bezige Bij, Strip2000.
 

StripFacts

Charel Cambré en Marc Legendre maken Amoras

 

VerkoopTop 10

Tussen 22 en 28 april stonden Jommeke 264 (VL) en One Piece 66 (FR) op nummer 1. Voor de rest van de top 10 en bijkomende posities in de top 100 (VL) en top 200 (FR): KLIK VERDER
 

Striplijst 2013

Tot eind april verschenen 348 uitgaven waarvan 51 herdrukken, 13 heruitgaven, 3 facsimiles en 83 integrales van oudere albums bij 41 verschillende uitgeverijen en partners.

 

Te Verschijnen

Een ondertussen welbekende cover van twee voorheen onbekende auteurs bij Standaard Uitgeverij en de aanvulling van een nog te verschijnen reeks bij Silvester.

 

Besprekingen

- Bunbun 2

- Hasta la Victoria 4

- Last Man 1

- Primal Zone

- Superman: Earth One 1

 

De Commentator

Bastien Vivès, Florent Ruppert en Jérôme Mulot over De Grote Odalisk

 

KCQ v/d Dag

Guust Flater, Batman, Schanulleke, Suske en Wiske in Biebel 30
 

Weetje v/d Week

Hoe Natasja bij Walter in bed belandde
 

Nummer 67 in De Honderd Hoogtepunten van Vandersteen

 

Een nieuwe promotiepagina van Saga Uitgaven

 

En twee nieuwe wedstrijden

 

W_PaarStappenLicht.jpg     W_Transmetropolitan.jpg
Link naar reactie
Gast Kontiki

Beeld_0507.jpg

 

StripFacts

- De projecten van Stephen Desberg

- Nog een laatste deel van Papyrus

 

Besprekingen

Ambulance 13

 

KCQ v/d Dag

Sammy in Natasja 11

 

Nummer 66 in De Honderd Hoogtepunten van Vandersteen

Link naar reactie

Het ziet er naar uit dat Vrancken nog eens er zijn werk van gaat maken! Dat is lang geleden

Doel je daarbij op Desberg's Game of Thrones reeks? Want dan ben ik het helemaal met je eens. Doet mij heel sterk denken aan Bourgier en dat is helemaal niet zo slecht want Servitude is naar mijn mening in sterke mate beinvloed door A Song of Ice and Fire (boekenreeks waar GoT op gebaseerd is) Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat het een slappe riip off is. Servitude is naar mijn mening de beste fantasyreeks van het moment. Very, very psyched voor dit project nu.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Ook leuk te lezen dat die Victoriaanse reeks er gaat komen. Toen ik afgelopen Breda Griffo hierover sprak vertelde hij al dat hij en Desberg ermee bezig waren. Was toen al nieuwsgierig. Nu nog veel meer. :e005:

 

En gebaseerd op Led Zeppelin. Als er zal in geknokt worden zoals John Bonham na een nachtje zuipen wordt dat een bloederig spektakel. Als het verhaal even hard, strak en sterk wordt als de riffs van Jimmy Page wordt het geweldig goed. Als de teksten gebaseerd zullen zijn op die van Robert Plant wordt het onleesbaar.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Wees gerust, dat Led Zeppelin-project is een vierluik zoals vermeld in de tekst.

Yep nu nog wel. Over een paar jaar lezen we dat het gaat om een "eerste cyclus van 4 delen" en dat "het verhaal voortgezet zal worden in one shots en tweeluiken" :e012:

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie
Gast Kontiki

Ha ja, zo hoort dat tegenwoordig. Maar Grifo laat zich doorgaans niet vastklinken aan eindeloos durende reeksen. Hij zwiert van de ene naar de ander nieuwe reeks.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Ze komen ook nog uit als softcovers. Saga wacht nu tot deel 4 in het Frans is verschenen (deel 3 is vrij recent verschenen) om opnieuw een integrale van cyclus 2 te kunnen uitbrengen en de softcovers ineens te kunnen uitgeven.

 

By the way, de oplage van de integrales van Bernard Prince is vastgelegd op 400 exemplaren dankzij het aantal voorbestellingen.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Beeld_0509.jpg

 

StripFacts

Vooruitblik De Adelaars van Rome 4

Vooruitblik Blake en Mortimer 22

Largo Winch in Londen

Stripsubsidietoekenning voor 2013

Stripnieuwsstroom: Bonin, Prix Diagonale, XIII Mystery, Brüno + Nury

 

Te Verschijnen

Strip2000

 

Besprekingen

- Biebel 30

- JLA Earth 2

 

KCQ v/d Dag

Lightning McQueen, Obelix, Jerom, Mickey Mouse, Gene Simmons en Van In in De Kiekeboes 136

 

Tijdslijn De Rode Ridder: album 238

 

Nummer 65 in De Honderd Hoogtepunten van Vandersteen

Link naar reactie
Gast Natte aap

allez, de discussie over subsidies kan weer losbarsten. Ik deel je mening Kontiki. Direct geld geven aan die auteurs, daar is den dop voor. Beter zouden die middelen aangewend worden om publicatie, verkoop en dus zelfbedruipendheid te verhogen. Zodat een auteur voldoende aan het product kan verdienen dat hij/zij niet meer afhankelijk moet zijn van subsidie. Tegelijkertijd ben ik er inderdaad van overtuigd dat kunst ondersteund en gesubsidieerd moet worden in onze maatschappij. Anders is dat enkel weggelegd voor rijke artiesten en rijk publiek (stripalbums van driehonderd euro en onbetaalbare theatervoorstellingen bvb)

Link naar reactie

Goede kanttekeningen m.b.t. die subsidies, Kontiki. Ik ben het er (zoals de meesten waarschijnlijk) volledig mee eens. Benieuwd of (en vooral wat) ze antwoorden.

 

 

Biebel... Ooit, lang geleden, in de zomer van 1987, was het door deze reeks dat we beseften dat het striplandschap uit meer bestond dan alleen maar Suske en Wiske, Jommeke, De Rode Ridder en andere Vlaamse kassuccessen. Het verhaal De Biebelromances verscheen toen in een familiestripboek — een soort zomerbundel — van Standaard Uitgeverij, tussen verhalen van Suske en Wiske, Nero, Bessy Natuurcommando, enzovoort.

 

Hé, dat was ook mijn eerste kennismaking met Biebel. :) Niet in 87, maar veel later, ik had dat familiestripboek via ik-weet-niet-meer-wie te lezen gekregen en was direct verkocht.

Link naar reactie

Je kan alleen maar subsidies aanvragen als je een uitgavecontract of een intentieverklaring tot uitgave hebt van een uitgever.

En, ja: tussen intentie en daad zit een hemel van verschil. vaak niet de fout van de auteur. Case in point: mijn Catanova heeft ooit ook 1 of 2 (weet niet meer) eenheden gekregen door de geschreven intentieverklaring van een grote Belgische uitgever om het boek in een nieuwe collectie uit te geven. Een half jaar daarna trekt die uitgever zijn staart in...

 

En er wordt al "structurele" subsidie gegeven aan uitgevers. Meer zelfs, zonder "structurele" subsidies worden veel van die boeken niet uitgegeven (zie de uitgaven van Bries en Oogachtend)

Niets belet een grote uitgever ook een productiesubsidiedossier op te stellen; er bestaan vehikels genoeg voor uitgeverijen om steun te vragen.  

 

er bestaan zelfs subsidies aan stripwinkels!

 

Direct geld geven aan die auteurs, daar is den dop voor.

:e009:  Moet jij es proberen als zelfstandige....

 

Maar je hebt in die zin gelijk dat je als jonge stripmaker beter op de dop gaat staan (heb ik destijds ook een tijdje gedaan) om subsidies te krijgen zonder een dossier in te moeten dienen

Link naar reactie
Gast Natte aap

:e009:  Moet jij es proberen als zelfstandige....

 

Maar je hebt in die zin gelijk dat je als jonge stripmaker beter op de dop gaat staan (heb ik destijds ook een tijdje gedaan) om subsidies te krijgen zonder een dossier in te moeten dienen

 

waarom zou je zelfstandige willen worden? Ok, als je genoeg verdient is dat interessant, in het andere geval laat je je gewoon naaien op een plek waar het pijn doet. Je wenkbrauw bvb.

Ga doppen met een artiestenstatuut en probeer ondertussen gewoon genoeg materiaal af te leveren dat verkoopt of als je in de "graphic novel" genre actief bent (en ik ben een liefhebber van dat genre en van andere kunstvormen, dus ik zeg dit absoluut niet neerbuigend) dan denk ik dat het artiestenstatuut meer oplevert dan de subsidies (zelfs zes eenheden misschien? dunno). Maar van het moment je meer verdient als zelfstandige, dan is dat statuut natuurlijk interessant (en zelfs verplicht want dan word je geschorst tegenwoordig). Dan heb je inderdaad wel het probleem dat je voldoende moet kunnen verdienen om ook wat opzij te kunnen leggen. Wat niet simpel is in deze branche.

 

Nogmaals, ik ben helemaal niet tegen subsidies hé. Maar ik denk persoonlijk niet dat subsidies ten persoonlijke titel de oplossing is. (en nee, het is niet dat je van die habbekrats rijk van wordt op kosten van de staat :) ) Ik denk eerder dat subsidies aan ondersteunende organisaties gegeven moeten worden om werkingen op te zetten die inkomstenverhoging (dus meer verkoop) als doel hebben voor de auteurs.

Link naar reactie

waarom zou je zelfstandige willen worden? Ok, als je genoeg verdient is dat interessant, in het andere geval laat je je gewoon naaien op een plek waar het pijn doet. Je wenkbrauw bvb.

Ga doppen met een artiestenstatuut en probeer ondertussen gewoon genoeg materiaal af te leveren dat verkoopt of als je in de "graphic novel" genre actief bent (en ik ben een liefhebber van dat genre en van andere kunstvormen, dus ik zeg dit absoluut niet neerbuigend) dan denk ik dat het artiestenstatuut meer oplevert dan de subsidies (zelfs zes eenheden misschien? dunno). Maar van het moment je meer verdient als zelfstandige, dan is dat statuut natuurlijk interessant (en zelfs verplicht want dan word je geschorst tegenwoordig). Dan heb je inderdaad wel het probleem dat je voldoende moet kunnen verdienen om ook wat opzij te kunnen leggen. Wat niet simpel is in deze branche.

 

Nogmaals, ik ben helemaal niet tegen subsidies hé. Maar ik denk persoonlijk niet dat subsidies ten persoonlijke titel de oplossing is. (en nee, het is niet dat je van die habbekrats rijk van wordt op kosten van de staat :) ) Ik denk eerder dat subsidies aan ondersteunende organisaties gegeven moeten worden om werkingen op te zetten die inkomstenverhoging (dus meer verkoop) als doel hebben voor de auteurs.

 

Omdat dat de enigste manier is om een echt sociaal statuut te hebben als zelfstandig tekenaar.

Het artiestenstatuut is niet zo eenvoudig. Je moet een hoop dagen gewerkt hebben binnen een bepaalde tijd. Ik kan dat zelfs niet meer worden: daarvoor ben ik te lang zelfstandige. En er zijn nog verschillende angels (zo moet je eigenlijk je BTW-nummer afgeven . Het is heel complex.

en in de praktijk ben je geen artiest maar een werknemer van een interimkantoor maar moet je zelf je opdrachten regelen en sta je 50% van je inkomsten aan je interimkantoor af.

 

Het beste wat je kan doen na afstuderen is zelfstandige in bijberoep worden, je btw-nummer aanvragen en snel eender vaste job aanvaarden en als je dan werkloos wordt, telt je dop als je "hoofdberoep in inkomsten.

 

En misschien nog vermelden dat de subsidies belastingsvrij zijn.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Als aanvulling en ter vergelijking vind je hieronder ook de rest van de lijst met toegekende subsidies, dus ook voor proza, poëzie, kinderboeken, enzovoort. Tussen haakjes staat het aantal toegekende eenheden. Eén eenheid = 2.500 euro.

Frank Adam: Theater (3)
Jef Aerts: Kinder- en jeugdliteratuur (4)
Benno Barnard: Proza en essay (4)
Peter Boelens: Theater (2)
Paul Bogaert: Poëzie (6)
Stefan Boonen: Kinder- en jeugdliteratuur (2)
Diane Broeckhoven: Proza (2)
An Candaele: Kinder- en jeugdliteratuur (2)
Paul Claes: Essay en proza (6)
Sabien Clement: Kinder- en jeugdliteratuur (7)
Yannick Dangre: Proza (3)
Paul Demets: Poëzie en kinder- en jeugdliteratuur (4)
Korneel Detailleur: Kinder- en jeugdliteratuur (4)
Stijn Devillé: Theater (5)
Johan de Boose: Proza en poëzie (4)
Pieter De Buysser: Proza en theater (4)
Saskia de Coster: Proza (4)
Ann De Craemer: Proza (2)
Peter De Graef: Theater (5)
Jan De Kinder: Kinder- en jeugdliteratuur (2)
Jan De Leeuw: Kinder- en jeugdliteratuur (6)
Mattias De Leeuw: Kinder- en jeugdliteratuur (4)
Paul De Moor: Kinder- en jeugdliteratuur (2)
Matthijs de Ridder: Essay (4)
Maria de Sterck: Kinder- en jeugdliteratuur (4)
Pjeroo Roobjee: Proza (3)
Evelien De Vlieger: Kinder- en jeugdliteratuur (4)
Goele Dewanckel: Kinder- en jeugdliteratuur (4)
Kristien Dieltiens: Kinder- en jeugdliteratuur (3)
Noëlla Elpers: Kinder- en jeugdliteratuur (2)
Annemarie Estor: Poëzie (3)
Pieter Gaudesaboos: Kinder- en jeugdliteratuur (7)
Luuk Gruwez: Poëzie (7)
Gwy Mandelinck: Poëzie (3)
Abke Haring: Theater (4)
Peter Holvoet-Hanssen: Poëzie en proza (6)
Maarten Inghels: Poëzie en proza (3)
Marc Kregting: Essay (3)
Ruth Lasters: Poëzie (2)
Simone Lenaerts: Proza (3)
Benjamin Leroy: Kinder- en jeugdliteratuur (4)
Vera Marynissen: Proza (2)
Paul Mennes: Proza (4)
Bart Meuleman: Proza, poëzie en theater (4)
Rudi Meulemans: Proza (2)
Bruno Mistiaen: Theater (3)
Bart Moeyaert: Kinder- en jeugdliteratuur en proza (8)
Thomas Möhlmann: Poëzie (2)
Els Moors: Proza (3)
Marleen Nelen: Kinder- en jeugdliteratuur (2)
David Nolens: Proza (6)
Leonard Nolens: Poëzie (8)
Joris Note: Proza (4)
Jeroen Olyslaegers: Proza (4)
Joseph Pearce: Proza (4)
Yves Petry: Proza (6)
Leo Pleysier: Proza (6)
Anne Provoost: Kinder- en jeugdliteratuur (2)
Xavier Roelens: Poëzie en proza (3)
Marc Reugebrink: Proza (5)
Tom Schamp: Kinder- en jeugdliteratuur (8)
Arne Sierens: Theater (5)
André Sollie: Kinder- en jeugdliteratuur (2)
Jeroen Theunissen: Proza en poëzie (4)
Peter Theunynck: Poëzie (4)
Angelo Tijssens: Theater (2)
Leo Timmers: Kinder- en jeugdliteratuur (4)
Marc Tritsmans: Poëzie (3)
David Troch: Poëzie (2)
Oscar van den Boogaard: Proza (5)
Bart Koubaa: Proza (3)
Laure Van den Broeck: Kinder- en jeugdliteratuur (4)
Sebastiaan Van Doninck: Kinder- en jeugdliteratuur (4)
Pieter Van Eenoge: Kinder- en jeugdliteratuur (2)
Lies Van Gasse: Poëzie (3)
Jan Van Loy: Proza (5)
Peter Van Olmen: Kinder- en jeugdliteratuur (2)
Do Van Ranst: Kinder- en jeugdliteratuur (4)
Bart Plouvier: Proza (2)
Mark Van Tongele: Poëzie (3)
Willem van Zadelhoff: Proza (6)
Joost Vandecasteele: Proza (4)
Isabelle Vandenabeele: Kinder- en jeugdliteratuur (5)
Hilde Vandermeeren: Kinder- en jeugdliteratuur (2)
Judith Vanistendael: Strips en kinder- en jeugdliteratuur (6)
Kathleen Vereecken: Kinder- en jeugdliteratuur (5)
Elvis Peeters: Proza en kinder- en jeugdliteratuur (6)
Kaatje Vermeire: Kinder- en jeugdliteratuur (3)
Klaas Verplancke: Kinder- en jeugdliteratuur (8)
Paul Verrept: Theater en kinder- en jeugdliteratuur (4)
Alain Verster: Kinder- en jeugdliteratuur (2)
Erik Vlaminck: Proza (4)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...