Ga naar inhoud

Tekenaar(S) / Inkter(S) S&w Hertekende Versie De Sprietatoom?


Emma Stone

Recommended Posts

Boumans stopte rond '58 met zijn werk aan Suske en Wiske. Eduard de Rop was vanaf dan tot aan de komst van Geerts een tiental jaar later Vandersteens belangrijkste medewerker voor Suske en Wiske. Niet alleen als inkter, maar naar het einde toe maakte hij ook de potloodtekeningen gebaseerd op de geschetste scenario's van Vandersteen. De kans is groot dat hij ook instond voor de hertekende albums uit die periode.

Link naar reactie

Dat moet De Rop geweest zijn: werd dit verhaal niet opgediept in de korte docu De geschiedenis van Suske en Wiske (met Roland van Rillaer) of de ontmoeting in Ten Huize van... van Joos Florquin? Ik dacht dit eens zwart op wit te hebben gezien...

 

Net eens het interview uit 'Ten huize van...' nagelezen ( TV-uitzending dateert van 12.03.1976 ), maar niets hierover teruggevonden.

Link naar reactie

(bon, daarmee is de vraag nog niet beantwoord)

 

Het kan bijna enkel maar De Rop zijn. Er waren op dat moment gewoon geen andere tekenaars bij Vandersteen in dienst die zich bezig hielden met de humoristische reeksen. Geerts, Merho, Goossens, Broeckx... begonnen allemaal eind jaren '60, begin jaren' 70 en Boumans was zoals al gezegd eerder opgestapt. 

Alhoewel het inktwerk me te amateuristisch lijkt om van De Rop te zijn. Misschien werd er met dit album een mindere kandidaat uitgeprobeerd als inkter, ofwel was het haastwerk van De Rop.

Link naar reactie

Dat verhaaltje met die aap-broer van Lambik is op dezelfde schabouwelijke manier hertekend/geïnkt.  Misschien dat dit ook een extra aanwijzing kan zijn m.b.t. het vinden van de 'schuldige'?

Op de keeper beschouwd zijn alle hertekende Suskes en Wiskes van een lager niveau, zowel die uit de jaren '60 als die uit de jaren '70.

Hergé hertekende zijn verhalen om ze beter te maken, maar bij Vandersteen draaide dat net iets anders uit.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Vandersteen liet hertekenen omdat het uiterlijk van zijn personages veel te veel veranderd was. Hij had daar op zich geen ongelijk in. Zeker niet als het zijn bedoeling was om alle oude albums te laten hertekenen/herwerken. Maar het is anders uitgedraaid. De oudste albums werden hertekend, maar later verschenen sommige albums dan toch weer in de oorspronkelijke versie (zou dat hertekenen teveel gekost hebben?), waardoor je toch met een mix van verschillende stijlen en uiterlijken zat.

Maar ik denk toch dat de meeste kinderen die de huidige S&W gewoon zijn liever de hertekende versie van De Sprietatoom lezen dan de originele versie.

Link naar reactie

Op de keeper beschouwd zijn alle hertekende Suskes en Wiskes van een lager niveau, zowel die uit de jaren '60 als die uit de jaren '70.

Hergé hertekende zijn verhalen om ze beter te maken, maar bij Vandersteen draaide dat net iets anders uit.

Hoeveel zijn er eigenlijk volledig hertekend? Amoras, Sprietatoom, Vliegende Aap, Koning Drinkt, Lambiorix....   zijn er nog? Op de stripspeciaalzaak lees ik dat het er 7 zijn, ik moet er dus twee missen.

Link naar reactie

Hoeveel zijn er eigenlijk volledig hertekend? Amoras, Sprietatoom, Vliegende Aap, Koning Drinkt, Lambiorix....   zijn er nog? Op de stripspeciaalzaak lees ik dat het er 7 zijn, ik moet er dus twee missen.

De witte uil en de kleppende klipper werden ook volledig hertekend, maar vele verhalen werden grondig bijgewerkt, of beter gezegd verminkt.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Over de Sprietatoom zegt Rikki heel wat interessante dingen: http://www.forumvoordefans.nl/viewtopic.php?t=1813

Over de hertekende albums zegt hij: http://www.forumvoordefans.nl/viewtopic.php?f=1&t=5634&sid=0b592e900f6e234c6c8227b286704b40

 

Ik copy paste genadeloos:

 

 

[E]en lijst met (gedeeltelijk) hertekende verhalen:
- De sprietatoom 1961 (volledig hertekend)
- De ringelingschat 1962 (Suske, Wiske, Lambik en Sidonia regelmatig geheel hertekend, soms alleen de hoofden, inkting verdikt)
- De geverniste zeerovers 1962 (Haren Jerom bijgewerkt, inkting verdikt)
- Het sprekende testament 1963 (Haren Jerom bijgewerkt, inkting verdikt)
- Knokkersburcht 1963 (In het begin Suske, Wiske, Lambik, Sidonia en Jerom hertekend, verderop alleen Jerom hertekend, inkting verdikt)
- De tamtamklopper 1964 (Jerom hertekend, haren Sidonia bijgewerkt, inkting verdikt)
- De spokenjagers 1964 (Jerom hertekend, haren Sidonia bijgewerkt, inkting verdikt)
- De speelgoedzaaier 1965 (Jerom hertekend, haren Sidonia bijgewerkt, inkting verdikt)
- De circusbaron 1965 (Jerom hertekend, inkting verdikt)
- De brullende berg 1965 (Jerom hertekend, inkting verdikt)
- De ijzeren schelvis 1965 (Jerom en hoofd Sidonia hertekend, inkting verdikt)
- De dolle musketiers 1965 (Jerom en hoofd Sidonia hertekend, inkting verdikt)
- De stemmenrover 1965 (hoofd Jerom hertekend, inkting verdikt)
- De snorrende snor 1966 (hoofd Jerom hertekend, inkting verdikt)
- De vliegende aap 1966 (volledig hertekend)
- Het eiland Amoras 1967 (volledig hertekend)
- De straatridder 1968 (Suske, Wiske, Lambik, Jerom en Sidonia regelmatig volledig hertekend)
- De speelgoedzaaier 1969 (Jerom wordt nogmaals hertekend, dit keer door Edward de Rop)
- De snorrende snor 1969 (Jerom wordt in een paar gevallen nogmaals hertekend, dit keer door Edward de Rop)
- De kleppende klipper 1969 (volledig hertekend)
- De koning drinkt 1970 (volledig hertekend)
- De witte uil 1972 (volledig hertekend)
- Lambiorix 1973 (volledig hertekend)

De schat van Beersel, Het geheim van de gladiatoren en De bronzen sleutel bevatten ook een aantal hertekende stroken vanwege het inkorten van het verhaal, of het kwijtraken van deze stroken.
Voor Rikki en Wiske in Chocowakije zijn er voor de allereerste albumversie ook een aantal stroken hertekend omdat deze kwijt waren geraakt.

Niet genoemde verhalen bevatten dus nog de originele tekeningen zoals ze destijds zijn getekend.

 

 

(info uit het Forum voor de Fans)

Link naar reactie

Ik had net De Sprietatoom in mijn handen, en zag dat het nummer 107 was, net voor nr 108 dus, Twee Toffe Totems. Nu is dat het eerste album waarin Paul Geerts de potloodtekeningen van Vandersteen inkte, dus begon ik te denken dat Geerts dan toch ook verantwoordelijk was voor die hertekeningen (vooral omdat ik volgens mij ooit iets in die trant las), maar ondertussen heb ik gezien dat De Sprietatoom eerder ook al als nr 42 verscheen. Het kan dan toch Geerts niet zijn. Hij zal verantwoordelijk geweest zijn voor de vier laatste hertekende albums.

Link naar reactie

post-856-0-98127600-1477421305_thumb.jpgpost-856-0-01795900-1477421367_thumb.jpgpost-856-0-08602300-1477421420_thumb.jpg

 

 

De verminking van Lambik (voorbeeld uit De Ringelingschat). Dezelfde Lambik als in de volledig hertekende versie van De Sprietatoom. Maar De Ringelingschat is niet volledig hertekend. Zo kan het voorkomen dat op het ene plaatje Sidonia hertekend is en op het volgende plaatje origineel blijft. Let op het hoedje. Prutswerk tot op de dag van vandaag te koop. Ik pleit voor opnieuw hertekening.

 

post-856-0-50399700-1477422566_thumb.jpgpost-856-0-66263000-1477422601_thumb.jpg

 

 

Maar goed, hiermee weten we nog de tekenaar niet. Persoonlijk denk ik Ed De Rop.

Link naar reactie

Ondertussen heeft een collega die ooit een tijdje samenwerkte met Bob Vandersteen (zoon van die na de dood van Willy Vandersteen aankondigde dat hij zijn eigen Suske & Wiske albums zou maken) me verteld dat hij zich meent te herinneren dat Bob Vandersteen ooit vertelde dat hij die albums heeft hertekend.

Link naar reactie

 Ik pleit voor opnieuw hertekening.

 

Gewoon de oorspronkelijke versies herinkleuren en opnieuw letteren zou wellicht beter zijn.

 

In het boek over Studio Vandersteen vertelt een medewerkster hoe het haar taak was om de oorspronkelijke platen te verknippen/de gezichten over te plakken. Ik hoop dat ze dat op kopieën deden, maar ik vrees dat ze dat gewoon op de originelen deden.

Link naar reactie

attachicon.gifRingeling origineel.jpgattachicon.gifRingeling hertekend.jpgattachicon.gifRingeling herdruk 4 kleurena.jpg

 

 

De verminking van Lambik (voorbeeld uit De Ringelingschat). Dezelfde Lambik als in de volledig hertekende versie van De Sprietatoom. Maar De Ringelingschat is niet volledig hertekend. Zo kan het voorkomen dat op het ene plaatje Sidonia hertekend is en op het volgende plaatje origineel blijft. Let op het hoedje. Prutswerk tot op de dag van vandaag te koop. Ik pleit voor opnieuw hertekening.

 

attachicon.gifRingeling hertekende sidonia.jpgattachicon.gifRingeling origineel sidonia.jpg

 

 

Maar goed, hiermee weten we nog de tekenaar niet. Persoonlijk denk ik Ed De Rop.

 

 

De Lambik-kop is feitelijk een uitvinding van Bob De Moor, niet?

Ik dacht dat hij de eerste platen van Het Spaanse Spook in Kuifje herwerkte, tot Vandersteen hem in de vingers had.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...