Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

31 minuten geleden, TDPB zei:

De samensteller daarvan zou behoorlijk wat zoekwerk hebben.

Sarina Nys heeft er overigens ook nog een paar gemaakt voor een of andere special.

De samensteller daarvan zou behoorlijk wat zoekwerk hebben.

 

Lijkt me wel leuk om te doen.

@Kristof Berte, @linthout: Moest Standaard Uitgeverij daarin geïnteresseerd zijn en een Chinese vrijwilliger zoeken, mogen ze me altijd contacteren. 

Link naar reactie
5 minuten geleden, WILCO zei:

De samensteller daarvan zou behoorlijk wat zoekwerk hebben.

 

Lijkt me wel leuk om te doen.

@Kristof Berte, @linthout: Moest Standaard Uitgeverij daarin geïnteresseerd zijn en een Chinese vrijwilliger zoeken, mogen ze me altijd contacteren. 

 

Misschien kan je die sollicitatie beter rechtstreeks aan SU richten. ;)

https://www.standaarduitgeverij.be/contact/

Link naar reactie
Op 9/3/2023 om 15:21, TDPB zei:

afbeelding.thumb.png.d2e421bdad3811f6cd38c5561295d2fe.png

Die Ohee-strips waren wellicht de eerste keer dat Jommeke in kleur verscheen.

 

Wie zou dit getekend hebben? De tekenstijl wijkt precies toch wel wat af van de gekende tekenaars.

afbeelding.thumb.png.a084358fdc5b7d1a321bc4dd0ac38614.png

 

En ik kan me vergissen, maar ik heb de indruk dat niet alle gags gebundeld zijn geweest in albums;

 

afbeelding.thumb.png.203c1aceec5320058edc6d2f5d2fdbee.png

Nog ééntje van op de achterflap van de Ohee die nooit in een album is verschenen.

Screenshot_20230311_165237_Chrome.jpg

Link naar reactie
16 uren geleden, WILCO zei:

afbeelding.png.cb9a51a393a9973e7988d99bd163cd0e.png

 

Hier zou een gans verhaal van gemaakt kunnen worden.

 

1 uur terug, TDPB zei:

(en ook: wie hangt nu een naambord met enkel de naam van hun kinderen aan de deur?)

 

En gingen ze er echt vanuit dat de lezers niet uit de context konden afleiden waar Filiberke die nacht aanbelde? :P

 

 

Link naar reactie
47 minuten geleden, WILCO zei:

Die grappen verschenen vanaf 1970 op de achterkant van de Ohee en dat valt samen met de periode waarin Leo Loedts assistent van Nys was

 

't zal groepswerk geweest zijn. Met duidelijk meer haast gemaakt dan de dagelijkse strips. Af en toe zie ik wat typische Wouters houdingen passeren, of (in die reuze Pekkie gag bvb) typische Nys houdingen (die Miekes in prentje 6!). Meer het grootste deel van het werk zal inderdaad wel van Loedst zijn.

Link naar reactie

Dat zijn de laatste pagina's van album 39. Exact het moment dus dat Loedts voor Nys werkte. Volgens mij terug zo'n gevalletje van een tekenaar die werd gevraagd om vlug in te springen voor een zieke Nys.

Dat hij hierna dan meewerkte aan het volgende album Anakwaboe lijkt me een logisch gevolg.

 

Het kan altijd zijn dat hij zijn stijl daarna vlug aanpaste.

Link naar reactie
39 minuten geleden, Roque Ja zei:

Typisch voor die gags is die agressieve blik (wenkbrauwen). Heel vreemd vond ik dat altijd. Alsof de personages altijd kwaad waren of vol vernielzucht zaten. 

De Jommeke van de gags is altijd al een heel ander karakter geweest dat de Jommeke van de lange albums. In het ene is hij een kwajongen, in het andere is hij een brave padvinder.

Link naar reactie
4 uren geleden, TDPB zei:

In het ene is hij een kwajongen, in het andere is hij een brave padvinder.

 

Misschien twee aparte tijdlijnen zoals Robbedoes en de Kleine Robbe? ;)

Jommeke en co in de gags is een versie van de personages die nooit meegesleept zijn geworden in wilde avonturen, een versie waarbij de figuren nooit met grote dreigingen en zware verantwoordelijkheden zijn geconfronteerd en dus nooit snel volwassen zijn moeten worden in gedrag maar kind kunnen blijven.

 

Link naar reactie
40 minuten geleden, Kristof Berte zei:

Die eerste twee hebben alleszins al eens in een album gestaan, die herken ik.

 

Volgende album dat nu uitkomt zal trouwens ook een gag-album zijn, getekend door Dieter Steenhaut.

Die eerste twee hebben alleszins al eens in een album gestaan, die herken ik.

 

Dat zal dan in een herdruk zijn want in de versies die ik heb nagekeken (eerste drukken album 23, 44, 66 en 79) heb ik ze niet teruggevonden. Kan ook in de eerste druk zijn van album 35 want daarvan heb ik dan weer enkel een herdruk.

 

 

Die laatste vond ik wel net terug in de herdruk van album 79. Ik was mis. Deze was dus wel al eens uitgegeven. 

Link naar reactie
4 uren geleden, WILCO zei:

Nog 3 gevonden. Dat zijn er nu al meer dan 40 en er zijn er waarschijnlijk nog. SU kan er zeker een volwaardig nieuw grappenalbum mee vullen. 

Screenshot_20230315_220214_Chrome.jpg

Screenshot_20230315_220135_Chrome.jpg

Screenshot_20230315_215820_Chrome.jpg

Die drie zijn door Nys zelf getekend en staan wellicht in zijn twee Lustige Kapoentjes albums

afbeelding.thumb.png.320887043e3c90cc9588c26d0ae9782d.png

 

afbeelding.thumb.png.1ae106e6e3c4de383b950ff1e8b44eb6.png

Helaas heb ik die albums eens tijdens een opruimbui weggedaan.

 

Met die andere zou inderdaad een album gevuld kunnen worden. Maar echt goed zijn we wel niet. Het zou in het beste geval een 'uit de oude doos/buiten reeks' album worden.

Link naar reactie

Gisteren dat zoekboek in de Standaard Boekhandel doorbladerd.

De tekeningen van de hand van Dieter Steenhaut bouwen voort op de lossere stijl zoals we die kennen van Philippe Delzenne.

Enigszins logisch aangezien Steenhaut is opgegroeid in de periode dat Delzenne de (onofficiële) hoofdtekenaar van de reeks is geworden.

 

afbeelding.thumb.png.bcbb63d6c77aaf44180ed8ab7a5c50bb.png

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...