Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

Ik moet zien dat ik hier nergens op de foto's per ongeluk pizzadozen afbeeld die mijn locatie kunnen verraden. ;)

 

Anyway, hier is dus het einde van de voorlaatste pagina en ik geloof dat dit het originele einde was.

 

HNI_0053.thumb.JPG.722de8cc006f4a9e282826f098403abc.JPG

 

De nieuwe pagina begint enkele maanden later en de ajuinen die normaal gezien de mutatie moesten ongedaan maken werken niet bij Jommeke en Flip.

 

HNI_0038.thumb.JPG.6836baa22aab9a770503b8bce5710a47.JPG

 

HNI_0039.thumb.JPG.97f46a0563b3679f4987f8fffd72dc08.JPG

 

 

 

 

Link naar reactie

En dan gebeurt er wel iets heel drastisch en misschien wel het meest duistere dat ooit in een Jommekesalbum is vertoond.

Jommeke wil niet meer leven en hij wil er een einde aan maken.

 

HNI_0040.thumb.JPG.b2b96e5e48c363f3816a60cb0b339f5a.JPG

 

HNI_0042.thumb.JPG.59b0ed7665f9ba27d849831d1e11e58a.JPG

 

HNI_0043.thumb.JPG.3c37b76d604468270fc9605a2e092c2d.JPG

 

HNI_0045.thumb.JPG.15c31c1e9a60427100b446fa5e095513.JPG

 

Dat men oordeelde dat dit allemaal decennia later moest toegevoegd worden aan de oorspronkelijke versie van het verhaal is wel heel bevreemdend.

Link naar reactie
7 minuten geleden, cinco zei:

En ja, het ganse verhaal blijkt nu ineens een droom te zijn in tegenstelling tot al de voorgaande uitgaves van dit album.

en dat is de enige reden voor die extra pagina. Plots vond Jef Nys dat zijn verhalen allemaal "echt" moesten kunnen gebeuren, dus al te extreme verhalen werden retroactief dromen of zo.

Link naar reactie
23 minuten geleden, cinco zei:

En dan gebeurt er wel iets heel drastisch en misschien wel het meest duistere dat ooit in een Jommekesalbum is vertoond.

Jommeke wil niet meer leven en hij wil er een einde aan maken.

 

HNI_0040.thumb.JPG.b2b96e5e48c363f3816a60cb0b339f5a.JPG

 

HNI_0042.thumb.JPG.59b0ed7665f9ba27d849831d1e11e58a.JPG

 

HNI_0043.thumb.JPG.3c37b76d604468270fc9605a2e092c2d.JPG

 

HNI_0045.thumb.JPG.15c31c1e9a60427100b446fa5e095513.JPG

 

Dat men oordeelde dat dit allemaal decennia later moest toegevoegd worden aan de oorspronkelijke versie van het verhaal is wel heel bevreemdend.

Hartelijk dank cinco! Een zeer bizarre en intrigerende wending. Nys eiste dat dood en geweld niet expliciet in de reeks mochten voorkomen, maar laat het hier wel toe. Merkwaardig!

Link naar reactie

Iets anders... ik zit online te bladeren doorheen die pagina's van die persoon die een thesis over Jommeke had gemaakt en het valt mij nu op dat Flip in de oorspronkelijke oude verhalen zich veel meer gedroeg als een vogel.

Kijk hoe hij aan die hengel hangt en er overheen trippelt.

 

89122304_Screenshot2023-01-03at17-21-27RUG01-000662862_2017_0005_AC_pdf.thumb.png.09773aaee666e906009577f16dc19452.png265927840_Screenshot2023-01-03at17-21-32RUG01-000662862_2017_0005_AC_pdf.thumb.png.3c8f9f9397ab8fc311dc50df824a16af.png

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, WILCO zei:

Hartelijk dank cinco! Een zeer bizarre en intrigerende wending. Nys eiste dat dood en geweld niet expliciet in de reeks mochten voorkomen, maar laat het hier wel toe. Merkwaardig!

strikt genomen sterft er niemand en komt er dus geen dood of geweld in die pagina voor.

Link naar reactie
40 minuten geleden, WILCO zei:

Strikt genomen sterft er inderdaad niemand. Maar de intentie om te sterven, en dan nog door zelfmoord, is er duidelijk en het verwondert mij dat Nys dat heeft goedgekeurd.

Hij zal gedacht hebben: t is maar een droom en dus niet echt.

Of ze hadden verhaaltechnisch iets nodig om de overgang te kunnen maken naar Jommeke die uit zijn hangmat valt.

Link naar reactie
22 uren geleden, cinco zei:

Ik moet zien dat ik hier nergens op de foto's per ongeluk pizzadozen afbeeld die mijn locatie kunnen verraden. ;)

 

Anyway, hier is dus het einde van de voorlaatste pagina en ik geloof dat dit het originele einde was.

 

HNI_0053.thumb.JPG.722de8cc006f4a9e282826f098403abc.JPG

 

De nieuwe pagina begint enkele maanden later en de ajuinen die normaal gezien de mutatie moesten ongedaan maken werken niet bij Jommeke en Flip.

 

HNI_0038.thumb.JPG.6836baa22aab9a770503b8bce5710a47.JPG

 

HNI_0039.thumb.JPG.97f46a0563b3679f4987f8fffd72dc08.JPG

 

 

 

 

Zou er iemand hetzelfde willen doen voor het einde van album 21, het verkeerde land aub? Of heeft er niemand van jullie de recentere herdruk van dit album liggen?

Screenshot_20230105_164120_Office.jpg

Link naar reactie
13 uren geleden, WILCO zei:

Ik veronderstel dat je waarschijnlijk de Fwietmachine bedoelt? Over welke albums heb je het dan nog?

Goh, de albums die gemaakt zijn toen Nys eventjes niet kon of wou werken wegens ziekte of reizen. Fwietmachine en Neuzen bij de vleet zijn de bekendste. Maar in een interview zei Van Loock ooit: ik heb eigenlijk altijd carte blanceh gekregen. Er is eens in het begin dat ik voor Jef werkte een periode geweest dat hij serieus ziek was en niet in staat om een scenario aan te leveren en ik had toen juist een korte inhoud geschreven en hij zei me "schrijf dat maar uit en breng dat maar ineens naar Hugo" en dat verhaal was al volledig getekend voor het terug naar Jef ging."

 

Wat natuurlijk nog niet betekende dat het ook voorgepubliceerd werd zonder dat hij het zag.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Fwietmachine en Neuzen bij de vleet zijn de bekendste.

 

Ik zou die albums in hun oorspronkelijke versie willen herdrukt zien.

Enkel Neuzen bij de Vleet heb ik zelf ooit in zwart-wit gelezen in die oude versie.

Ik denk zelfs dat er geen kleurenversie van bestaat met de oorspronkelijke tekeningen.

En ook al kun je dat tekenwerk als bedenkelijk beschouwen, het heeft achteraf gezien ook zijn charme als je de achtergrond ervan kent. En het past bij de bizarre thema's van die albums.

Neuzen bij de Vleet was trouwens één van mijn favorieten als kind ondanks de bij momenten trippy tekeningen.

Als ik toen wist dat de oorspronkelijke versie ging verdwijnen, had ik die vast en zeker gehouden.

Link naar reactie
6 uren geleden, TDPB zei:

Goh, de albums die gemaakt zijn toen Nys eventjes niet kon of wou werken wegens ziekte of reizen. Fwietmachine en Neuzen bij de vleet zijn de bekendste. Maar in een interview zei Van Loock ooit: ik heb eigenlijk altijd carte blanceh gekregen. Er is eens in het begin dat ik voor Jef werkte een periode geweest dat hij serieus ziek was en niet in staat om een scenario aan te leveren en ik had toen juist een korte inhoud geschreven en hij zei me "schrijf dat maar uit en breng dat maar ineens naar Hugo" en dat verhaal was al volledig getekend voor het terug naar Jef ging."

 

Wat natuurlijk nog niet betekende dat het ook voorgepubliceerd werd zonder dat hij het zag.

Benieuwd welk verhaal dat was. Van Loock is in 1986 bij Studio Nys beginnen werken. Het moet dus een album zijn van kort na De prinsen van Snoby (134). Apen te koop (137) kan het niet zijn want deze is van Wouters. Het monster uit de diepte (136) of De Blauwe Grot (139) misschien? Deze zouden volgens mij wel eens door Van Loock geschreven kunnen zijn. 

Link naar reactie
40 minuten geleden, WILCO zei:

Benieuwd welk verhaal dat was. Van Loock is in 1986 bij Studio Nys beginnen werken. Het moet dus een album zijn van kort na De prinsen van Snoby (134). Apen te koop (137) kan het niet zijn want deze is van Wouters. Het monster uit de diepte (136) of De Blauwe Grot (139) misschien? Deze zouden volgens mij wel eens door Van Loock geschreven kunnen zijn. 

'het begin' kan relatief zijn he. Dat kan evengoed tijdens de eerste vijf jaar of zo geweest zijn.

Link naar reactie
1 uur terug, WILCO zei:

Op wikipedia wordt geen uitleg gegeven over het waarom van de 2 verschillende tekenstijlen. 

Het is een warrige uitleg waaruit ik enkel begrijp dat de recentste herdruk van dit album in kleur voortaan 48 pagina´s telt ipv de 36 pagina's van het oorspronkelijke album.

Screenshot_20230113_190624_Gallery.jpg

Da's ondertussen nochtans goed gedocumenteerd. Uit de mond van Edwin Wouters zelf: in juni 68 is Jef Nys ziek gevallen. Hij was toen bezig met Neuzen in de Vleet dat al in de krant liep. Een paar jaar eerder had Wouters al eens enkele gags van de kapoentjes getekend toen Nys op reis was. De mensen van Het Volk herinnerdne zich dat, en hebben Wouters gevraagd of hij het Jommeke verhaal wou afwerken. Hij heeft dat dan zo goed en zo kwaad mogelijk afgewerkt. Tekeningen en scenario. Wouters vroeg op een gegeven moment Nys via de telefoon om raad, maar Nys was zo ziek dat hij "doe maar" zei. Toen dat verhaal af was deed Nys weer op zijn eentje verder. Twee jaar later vroeg hij aan Wouters of hij wou helpen met Jommeke als medewerker die af en toe eens de decors moest uitwerken. en daarna de bijfiguren. De Kristallen Grot was het eerste verhaal dat Wouters volledig zelf tekende, op scenario van Nys. Zijn volgende albums schreef en tekende Wouters zelf.

 

Bij het hertekenen (én herschrijven) hebben ze het album inderdaad naar 48 pagina's gebracht. Het is eigenlijk een heel ander verhaal geworden.

Link naar reactie

Uit hetzelfde filmpje: de mysterieuze man, Hugo De Sterk, die op aanwijzen van Nys (op een A4´tje, ruwe schets in balpen, rudimentaire kaderindeling) potloodschetsen uitwerkt om vervolgens door De Rop te laten inkten. Bij mijn weten de enige foto van deze man. Waarschijnlijk was hij dan, in 1976 dus, 35 á 40 jaar. 

Screenshot_20230113_212151_Gallery.jpg

Screenshot_20230113_212111_Gallery.jpg

Link naar reactie
2 uren geleden, WILCO zei:

Ik heb nog de goedkope zwart-wit heruitgave met nietjes uit 1981 (de albumlijst op de achterflap gaat tot nr. 104).

 

 

 

Als dat de versie is met deze voorkant (Jommeke in een gele cirkel) dan is dat ook de versie die ik had.

Ik vermoed de laatste keer dat de originele tekeningen zijn uitgebracht.

 

afbeelding.thumb.png.4c4cff0b41161eeb8370aa4a2e490e42.png

 

Link naar reactie
4 uren geleden, WILCO zei:

Uit hetzelfde filmpje: de mysterieuze man, Hugo De Sterk, die op aanwijzen van Nys (op een A4´tje, ruwe schets in balpen, rudimentaire kaderindeling) potloodschetsen uitwerkt om vervolgens door De Rop te laten inkten. Bij mijn weten de enige foto van deze man. Waarschijnlijk was hij dan, in 1976 dus, 35 á 40 jaar. 

Screenshot_20230113_212151_Gallery.jpg

Screenshot_20230113_212111_Gallery.jpg

Dit hier is Eric De Rop. Niet die andere oudere man.

Link naar reactie
10 uren geleden, cinco zei:

 

Dus 23 jaar lang niet heruitgegeven in een periode dat bijna alle Jommekesalbums heel regelmatig herdrukt werden.

 

Dat is zeer goed mogelijk. Neuzen bij de Vleet was een van die albums die ik steevast zocht maar nooit tegenkwam. Als kind in de jaren '90 las ik ze enkel in kleur.

Link naar reactie
1 uur terug, Gilles zei:

 

Dat is zeer goed mogelijk. Neuzen bij de Vleet was een van die albums die ik steevast zocht maar nooit tegenkwam. Als kind in de jaren '90 las ik ze enkel in kleur.

Ik heb destijds, 1e helft jaren 1990, op de rommelmarkt zeer lang moeten zoeken naar de supervrouw (94). Dat was toen een album dat je nergens nog vond.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...