Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

6 minuten geleden, linthout zei:

Op die manier wordt er niet meer gedrukt volgens mij.

Die clichés gingen naar het oud ijzer. Nu en dan zie je ze wel opduiken bij verzamelaars. Op zich zeer mooie objecten.

Ik vind het leuk om er een paar te hebben. Zo heb ik de cover van 'De hoorn des overvloeds ' van Nero. Dat is wel spectaculair.

Dank voor de info!

Link naar reactie
Op 22/2/2023 om 15:42, TDPB zei:

 

afbeelding.thumb.png.e07477df035845900ce2eccc33206267.png

 

 

 

 

Ik heb altijd die eerste backcover een pareltje gevonden: een bospartijtje, paddestoelen, een wolkenpartij met in de verte vogels, en de kern van de hoofdfiguren, buiten Anatool dan. De vader en moeder van Jommeke speelden meestal in die eerste verhalen een grotere rol (ze hadden het wel te stellen met zo'n zoon 😉). Als slechterik van dienst op maat van jonge kinderen was Anatool in de eerste verhalen wel onovertroffen, dus hij mag ook zijn hoekje hebben. 

Link naar reactie
2 minuten geleden, linthout zei:

De eerste vijftig Jommekes zouden ze ook wel eens als integralen mogen uitgeven.

Of de eerste 45 want die zijn bijna voor de volle 100% (scenario en tekeningen) van Jef Nys. De albums erna zijn telkens met medewerking van assistenten waaronder Wouters, Boumans, eenmalig Gastmans, De Sterk, De Rop, scenarist Vermeiren, ...

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

De originele versies van Nys tot en met deel 30 in een verzorgde uitgave zonder censuur, zonder hertekende platen zou mooi zijn. Ik denk dat je dan alle oerklassiekers van de reeks hebt.

Dat zou inderdaad leuk zijn. Maar wat doe je dan met de wens van de geestelijke vader? Nys heeft die albums niet voor niets laten herwerken.

Link naar reactie

Geen idee. Maar iemand laat zijn strips niet voor niets opnieuw inkleuren/letteren/herschrijven/hertekenen. Het moet zijn dat die nieuwe versies zijn voorkeur genieten en dat hij zelf die oude versies niet meer uitgegeven wil zien.

 

Moest Hergé nog leven zou hij wellicht ook geen voorstander zijn van al die heruitgaves van zijn oude oorspronkelijke versies.

 

Uiteindelijk beschouwen de makers die hertekende platen als de definitieve versies.

Link naar reactie
2 uren geleden, WILCO zei:

Mooie cover. Ik denk van Steenhaut. Opnieuw met een monster (313). Gobelijn in zijn klassieke outfit, Jommeke en Filiberke hebben eens iets anders aan. Eenmalig of het begin van iets nieuws? Ik ben benieuwd!

 

Jommeke en Filiberke hebben af en toe wel eens iets anders aan hoor, als de specifieke situatie er om vraagt :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
20 uren geleden, WILCO zei:

Mooie cover. Ik denk van Steenhaut. Opnieuw met een monster (313). Gobelijn in zijn klassieke outfit, Jommeke en Filiberke hebben eens iets anders aan. Eenmalig of het begin van iets nieuws? Ik ben benieuwd!

Ik dacht al, er is iets anders aan de manier waarop die figuren getekend zijn. Maar het kan evengoed van Delzenne zijn. (Staan die nu voor een grasmuur?)

Dat monster met die grote ogen moet een heel klein hoofdje hebben.

Maar het ziet er een verhaal uit dat populair kan zijn bij de kinderen. Gobelijn die verantwoordelijk is voor de monsterlijke groei van insecten?

Link naar reactie

Jommeke en Filiberke hebben af en toe wel eens iets anders aan hoor, als de specifieke situatie er om vraagt.

 

Benieuwd wat die specifieke situatie dan wel is. We lezen het wel in april.

 

@Kristof Berte: is album 315 dan dat album met jommeke en co in pyjama in dat kasteel (waarvan je eerder al een storyboard doorstuurde)?

 

@linthout: Is dat album met die gags die jij geschreven hebt ook nog voor dit jaar?

Link naar reactie
14 uren geleden, WILCO zei:

@Kristof Berte: is album 315 dan dat album met jommeke en co in pyjama in dat kasteel (waarvan je eerder al een storyboard doorstuurde)?

 

 

Nee, dat is een ander. Ik weet eigenlijk niet juist wanneer het uitkomt, ik ben daar allemaal niet zo goed in, mijn excuses :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
17 minuten geleden, WILCO zei:

Het is al van bij de eerste communicatie dat de naam Ann Smet telkens niet vernoemd wordt. Jammer voor haar.

Ik weet natuurlijk niet hoe het contractueel allemaal in elkaar zit, maar als Ann Smet een assistent van Willy is en Standaard dus geen rechtstreekse overeenkomst heeft met haar is het ergens wel begrijpelijk dat ze in de communicatie over het hoofd wordt gezien. Wat ook wel kan meespelen is dat er, heb ik al vaker opgemerkt, meestal maar twee namen worden vermeld (zie ook vermeldingen op bol en amazon en zo). Als je dan met drie of meer aan een album werkt, vallen die extra namen vaak weg, want die passen niet in het sjabloom van de software. In sommige gevallen kan dat zelfs de tekenaar zijn, als die de pech heeft alfabetisch op de derde plaats te komen.

 

Anyway, dit lijkt me een album dat ik om verschillende redenen nog eens ga kopen/ lezen.

Link naar reactie

afbeelding.thumb.png.d2e421bdad3811f6cd38c5561295d2fe.png

Die Ohee-strips waren wellicht de eerste keer dat Jommeke in kleur verscheen.

 

Wie zou dit getekend hebben? De tekenstijl wijkt precies toch wel wat af van de gekende tekenaars.

afbeelding.thumb.png.a084358fdc5b7d1a321bc4dd0ac38614.png

 

En ik kan me vergissen, maar ik heb de indruk dat niet alle gags gebundeld zijn geweest in albums;

 

afbeelding.thumb.png.203c1aceec5320058edc6d2f5d2fdbee.png

Link naar reactie
6 minuten geleden, TDPB zei:

Die tweede versies is niet in de jaren 80 hertekend, maar dateert nog uit de periode dat er wekelijks een gag verscheen op de achterkant van Ohee. Er werd toen volop oud materiaal gerecycleerd. Veel van die oude gags hebben verschillende versies.

 

En zijn dan ook nog eens gereshuffled doorheen de verschillende gag-albums.

Om nog maar te zwijgen over alle verschillende covers van die strips.

 

afbeelding.png.00811bca79ba78e5d0948e4d7793c57e.png

 

afbeelding.png.b0689937b179a7f5cbbba6d86e70ccb6.png

 

afbeelding.thumb.png.ddd7e4fc82aaf512ea80f37e8cca0baa.png

Link naar reactie
30 minuten geleden, TDPB zei:

afbeelding.thumb.png.d2e421bdad3811f6cd38c5561295d2fe.png

Die Ohee-strips waren wellicht de eerste keer dat Jommeke in kleur verscheen.

 

Wie zou dit getekend hebben? De tekenstijl wijkt precies toch wel wat af van de gekende tekenaars.

afbeelding.thumb.png.a084358fdc5b7d1a321bc4dd0ac38614.png

 

En ik kan me vergissen, maar ik heb de indruk dat niet alle gags gebundeld zijn geweest in albums;

 

afbeelding.thumb.png.203c1aceec5320058edc6d2f5d2fdbee.png

Klopt, de onderste 2 heb ik nog nooit gezien. Met die magneet wel.

Tekenaar: Loedts misschien?

Link naar reactie
8 minuten geleden, TDPB zei:

En het feit die laatste versie voor de helft uit nieuwe gags bestaat.

 

Er wordt hier af en toe over integrales van Jommeke gesproken. Awel, een integrale van alle gags zou wel leuk kunnen zijn.

Ik heb onlangs herdrukken gekocht van alle moppenalbums (23, 35, 44, 66, 79) en toch heel wat gags had ik nog nooit gezien. Alle gags gebundeld uitgeven zou inderdaad een goed idee zijn.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...