Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

3 uren geleden, srg131 zei:

317 - De ruimtereis van Piki (Philippe Delzenne) - 4 oktober

Piki is een ondeugende Kikiwikie die stiekem de ruimtebol van zijn ouders heeft ‘geleend’ om een tochtje te maken. Maar hij komt in een ruimtestorm terecht en vliegt stuurloos door de ruimte. Gelukkig ontvangt professor Gobelijn zijn noodsignaal. Samen met zijn jonge vrienden trekt hij erop uit om Piki te redden.

Ik ben benieuwd hoe Delzenne dit zal aanpakken. Het verhaal laten afspelen in dezelfde wereld als in Opstand in Kokowoko kan hij niet doen want dat was tenslotte maar een droom van Jommeke. Hij zal dus een volledig nieuwe Kikiwikie-wereld moeten verzinnen. Spannend....

 

Dit zullen we dus waarschijnlijk niet zien: 

Screenshot_20230525_180442_Chrome.jpg

Screenshot_20230525_180359_Chrome.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

 

Zeldzaam dat men verhalen linkt aan recente historische gebeurtenissen.

Ik heb een vermoeden dat het verhaal al klaarligt van voor de dood van de Queen. En dat ze dus een beetje hebben aangepast. Anders hadden ze er wel de King van gemaakt.

Link naar reactie

Nee, dat is gesneuveld in de herdruk. Het origineel van Zwarte Bomma is één van mijn favorieten maar die herdruk is een beetje een draak. Oorspronkelijk kon Filiberke de R niet uitspreken en in dit album komt daar verandering in, met de hulp van Gobelijn. Een gegeven dat aanleiding geeft tot bepaalde scènes in het album (Filiberke die achter een muurtje zijn uitspraak zit te oefenen, Gobelijn die op zijn beult de LLL niet meer kan uitspleken en vooral de achtervolging tussen Flip en Zwarte Bomma waarbij Flip van het verschieten tegen de grond stuikt en nadien Filiberke feliciteert met zijn overwinning op de R). Al die scenes zijn behouden (overgetekend in de nieuwe stijl) maar ze hebben daar een nieuwe tekst voor moeten verzinnen. Dat zorgt voor heel vreemde/geforceerde dialogen, dat viel als kind al op. Gelukkig vond ik op zolder bij de grootouders ook een zwart/wit-uitgave. Meestal vond ik die zwart/wit-versies (toen) niet zo leuk maar voor deze maakt ik een uitzondering, net zoals voor de albums die toen nog niet beschikbaar waren in kleur (Het Wonderdrankje, De Ooievaar van Begonia, De Muzikale Bella, Diamanten in de Zoo enzovoort).

Link naar reactie
2 minuten geleden, Roque Ja zei:

Nee, dat is gesneuveld in de herdruk. Het origineel van Zwarte Bomma is één van mijn favorieten maar die herdruk is een beetje een draak. Oorspronkelijk kon Filiberke de R niet uitspreken en in dit album komt daar verandering in, met de hulp van Gobelijn. Een gegeven dat aanleiding geeft tot bepaalde scènes in het album (Filiberke die achter een muurtje zijn uitspraak zit te oefenen, Gobelijn die op zijn beult de LLL niet meer kan uitspleken en vooral de achtervolging tussen Flip en Zwarte Bomma waarbij Flip van het verschieten tegen de grond stuikt en nadien Filiberke feliciteert met zijn overwinning op de R). Al die scenes zijn behouden (overgetekend in de nieuwe stijl) maar ze hebben daar een nieuwe tekst voor moeten verzinnen. Dat zorgt voor heel vreemde/geforceerde dialogen, dat viel als kind al op. Gelukkig vond ik op zolder bij de grootouders ook een zwart/wit-uitgave. Meestal vond ik die zwart/wit-versies (toen) niet zo leuk maar voor deze maakt ik een uitzondering, net zoals voor de albums die toen nog niet beschikbaar waren in kleur (Het Wonderdrankje, De Ooievaar van Begonia, De Muzikale Bella, Diamanten in de Zoo enzovoort).

 

Het blijft een gemiste kans dat ze voor die luxes van 2012 niet de originele versie hebben gebruikt.

 

afbeelding.thumb.png.c71b249068e66241cfa4c4aa2137a645.png

Link naar reactie
48 minuten geleden, srg131 zei:

Op basis van wat ik hier zie in de reportage, ben ik wel fan van het 'Steenhout-Jommeke'. Frisse stijl die dicht bij het origineel ligt! Uiteraard heeft elke tekenaar een beetje zijn eigen versie en dat zie je ook hier al, maar zijn figuren zien er op het eerste zicht mooi uit.

 

Ondanks dat ik de reeks ontgroeid ben vul ik nog steeds aan. Zijn stijl is goed, zeer goed zelfs maar nog niet perfect. Nu, met wat ervaring geraakt hij er zeker. Als ik 'm eens zie op een beurs ga ik toch ook eens hallo zeggen en een kopje vragen. 

 

Dieter was daarnet trouwens ook op Joe te horen. 

Link naar reactie
18 uren geleden, Gilles zei:

 

Ondanks dat ik de reeks ontgroeid ben vul ik nog steeds aan. Zijn stijl is goed, zeer goed zelfs maar nog niet perfect. Nu, met wat ervaring geraakt hij er zeker. Als ik 'm eens zie op een beurs ga ik toch ook eens hallo zeggen en een kopje vragen. 

 

Dieter was daarnet trouwens ook op Joe te horen. 

De meeste mensen die een van de talrijke berichten daarover zagen/lazen/hoorden denken nu wellicht dat Jef Nys ermee ophoudt en dat een jonge tekenaar het overneemt. Zo werd hij ook min of meer aangekondigd op Nostalgie. Terwijl hij ondertussen al ongeveer de tiende Jommeke-tekenaar in het rijtje is.

Link naar reactie
10 uren geleden, TDPB zei:

De meeste mensen die een van de talrijke berichten daarover zagen/lazen/hoorden denken nu wellicht dat Jef Nys ermee ophoudt en dat een jonge tekenaar het overneemt.

 

De correspondentie vanuit het hiernamaals werd te complex om het nog zelf allemaal in handen te houden.

Link naar reactie
Op 1/4/2023 om 05:45, esteban² zei:

afbeelding.thumb.png.cfb5161c8a4c0c759818183c5dfa3a75.png

 

https://www.stripspeciaalzaak.be/interviews-reportages/hugo-de-sterk

 

Leuk voor de fans om eens door te nemen. Al is het wel één van de meest droge interviews die ik ooit heb gelezen. ;)

 

 

Het was me nog niet opgevallen dat Paul Geerts en Hugo De Sterk een min of meer gelijkaardig parcours hebben doorlopen.

Allebei

- begonnen in 1972 en gestopt in 2002

- hoofdzakelijk anoniem in de coulissen gewerkt

- een gelijkaardig aantal albums gemaakt (wanneer we ook de kortverhalen van S&W meetellen). 

Screenshot_20230601_081225_Chrome.jpg

Screenshot_20230531_224328_Chrome.jpg

Link naar reactie

Voor de geïnteresseerden: nu te koop op Catawiki, een tekening uit De zeepkoning (album 45). Wordt foutief aangeprezen als een tekening uit 1971 terwijl het een tussentekening is voor de kleurenuitgave van 1979. Zo goed als zeker getekend door Nys, eventueel in inkt gezet door De Rop ( De Sterk was toen even weg bij Studio Nys). 

Screenshot_20230603_165923_Chrome.jpg

Link naar reactie
1 uur geleden, WILCO zei:

terwijl het een tussentekening is voor de kleurenuitgave van 1979

 

 

Die tussentekeningen zijn ook een interessant onderwerp op zich.

Die dienden om de kortere verhalen van 40 bladzijden aan 48 bladzijden te helpen vanaf ze in kleur werden uitgegeven.

Nu nieuwere verhalen terug naar 40 bladzijden schakelen, zou men in principe bij herdrukken die tussentekeningen terug weg kunnen laten vallen.

 

Soms zitten er continuïteitsfouten in de tussentekeningen omdat deze jaren later werden toegevoegd.

In de Verloren Zoon loopt Gobelijn gans het album zonder schoenen, maar in één van de tussentekeningen (als ze bij die bron zijn) is hij wel getekend met schoenen aan.

 

Link naar reactie
3 uren geleden, WILCO zei:

Prosper rookt blijkbaar pijp

 

En is daar al vroeg mee begonnen. Flard uit 'Paniek rond Odilon', nadat Filiberke zich mottig heeft gerookt:

  • Prosper: "Als hij beter is, krijgt hij nog een pak rammel!"
  • Flip: "Waarom? Hebt gij soms niet stiekem zitten paffen toen ge 'n broekvent waart?"
  • Prosper: "Natuurlijk, maar ik ging pas naar huis als ik niet meer geel en groen zag."

 

Opvoedkunde met Jommeke. En één van de grappigste albums uit de reeks.

Link naar reactie
8 uren geleden, cinco zei:

Eric de Rop heeft het afgelopen decennium ook nog dedi's in Jommekes gemaakt?

Zie deze HC van de Zeepkoning - druk 2012 (afbeelding van een website)

 

Screenshot2023-06-05at23-02-44Jommeke_DeZeepkoningHCmetorigineletekening.-UZoektIkVind.png.677baee3b33d0a06da32660028bb38a9.png

 

Screenshot2023-06-05at23-01-34Jommeke_DeZeepkoningHCmetorigineletekening.-UZoektIkVind.png.62d0dadade6830c33a6f1ef13156ca81.png

 

Screenshot2023-06-05at23-01-17Jommeke_DeZeepkoningHCmetorigineletekening.-UZoektIkVind.thumb.png.15e6a58e0637eb9079968cace53e7ffd.png

 

 

Wel een erg goed getekend Filiberke.

 

afbeelding.png.7c82b4e74558bfcd325f23aee2f72d75.png

Op die cover zijn Charlotte haar benen anders ingekleurd. Netkousen misschien?

Screenshot_20230606_073531_Chrome.jpg

Link naar reactie
14 uren geleden, cinco zei:

Eric de Rop heeft het afgelopen decennium ook nog dedi's in Jommekes gemaakt?

Waarom niet? Dieter Steenhaut zit al een tweetal jaar op stripbeurzen allerhande Jommeke te signeren, terwijl zijn eerste album nog moet verschijnen.

Link naar reactie
26 minuten geleden, TDPB zei:

 

Dat gaat toch niet echt op voor Paul Geerts.

 

Bij Jommeke was het Jef Nys zelf die liever zijn naam dan die van zijn assistenten op de cover zag vermeld worden.

Bij Suske & Wiske was het blijkbaar de uitgever die dat tegenhield (zo blijkt toch uit volgend interview met Paul Geerts): 

 

Geerts ontkende ook dat het feit dat zijn naam lang niet in de albums werd vermeld de schuld van Vandersteen was. Bij de uitgeverij vroeg in de jaren 1970 iemand zich plots af of mijn naam niet moest worden vermeld. Willy stemde meteen in. Maar blijkbaar besliste de uitgeverij om pas later, op pagina drie de naam te gaan vermelden. Zo is dat jaren gegaan en zo gaat het nu nog steeds met de auteurs die de reeks overnamen.

 

Zie:  https://boeken.doorbraak.be/boekennieuws/suske-en-wiske-tekenaar-paul-geerts-zolang-ik-kan-blijf-ik-tekenen/

Link naar reactie
1 uur terug, WILCO zei:

 

Bij Jommeke was het Jef Nys zelf die liever zijn naam dan die van zijn assistenten op de cover zag vermeld worden.

Bij Suske & Wiske was het blijkbaar de uitgever die dat tegenhield (zo blijkt toch uit volgend interview met Paul Geerts): 

 

Geerts ontkende ook dat het feit dat zijn naam lang niet in de albums werd vermeld de schuld van Vandersteen was. Bij de uitgeverij vroeg in de jaren 1970 iemand zich plots af of mijn naam niet moest worden vermeld. Willy stemde meteen in. Maar blijkbaar besliste de uitgeverij om pas later, op pagina drie de naam te gaan vermelden. Zo is dat jaren gegaan en zo gaat het nu nog steeds met de auteurs die de reeks overnamen.

 

Zie:  https://boeken.doorbraak.be/boekennieuws/suske-en-wiske-tekenaar-paul-geerts-zolang-ik-kan-blijf-ik-tekenen/

In mijn herinneringen (maar die kunnen verkeerd zijn) gebeurde dat bij S&W later dan bij de andere Vandersteen reeksen. Maar vandersteen had er inderdaad geen probleem mee om zijn medewerkers te vermelden, terwijl Nys tot in de jaren '90 wel eens durfde zeggen dat hij alles zelf deed. In ieder geval was het zelfs voor zijn naam vermeld werd een publiek geheim dat Paul Geerts de maker van S&W was. Terwijl zelfs mensen in de stripwereld niet wisten wie Hugo De Sterk was.

Link naar reactie
22 minuten geleden, Roque Ja zei:

In de Oostendse versie van De Mandoline van Caroline die recent verscheen bij Bonte worden Hugo De Sterk en Jan Ruysbergh vermeld als tekenaar en scenarist. Een primeur?

Vermelding in een album is voor hen allebei een primeur. Ze verdienen het. Ooit, in 1997, werd Hugo De Sterk zijn naam al eens vermeld in de Jommekes-cd ( artwork Hugo De Sterk), maar daar is het ook bij gebleven. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...