Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

2 uren geleden, cinco zei:

Zijn er mensen die indertijd de Strijd om de Incaschat hadden, maar niet het Geheim van Macu Ancapa en dus een tijdlang alleen het tweede deel van het tweeluik hadden gelezen?

 

afbeelding.thumb.png.6acbb3600133f0066b30ac68b36ca407.png

 

 

Ik had die albums, maar het zou best kunnen dat ik eerst het tweede deel had en dan pas het eerste deel (zoals bvb ook het geval was met het Zwendel-tweeluikvan R&K). Ik herinner me in ieder geval verwarring wegens de rare nummering van die twee Inca-albums. Of is het een valse herinnering dat het tweede deel eerder kwam in de reeks dan het eerste deel?

Link naar reactie
45 minuten geleden, WILCO zei:

Als ik me niet vergis heeft De Strijd om de Incaschat nog eventjes het volgnummer 59 gehad, maar het is uiteindelijk 58 geworden. 

 

Oorspronkelijk:

57, Het geheim van Macu Ancapa

58, De Kuko-eieren

59, De strijd om de Incaschat

Juist, dat was het.

probleem met veel van die tweeluiken (zie ook bvb Kuifje of Bakelandt) is dat ze dat nooit deftig op de covers vermelden. wat is er verkeerd met één titel, en daarna Deel 1 of Deel 2? En dus koopt de sporadische lezer af en toe eens eerst het tweede deel. Natuurlijk merken ze dan bij lectuur dat ze het begin van het verhaal missen. Bij de strips die eerst een korte samenvatting van het voorgaande plaatsen is dat geen zo'n grote ramp. Bij de andere mis je natuurlijk wel wat.

Link naar reactie

Op 4 oktober verschijnt na 46 (!) jaar nog eens een album met de Kikiwikies in een hoofdrol (en dat album van 46 jaar geleden, Opstand in Kokowoko, was dan nog eens een droom). Toch wel weer een album waar ik benieuwd naar ben. Gobelijn zou een noodsignaal ontvangen van een Kikiwikie en onze vrienden trekken er dan op uit om hem te redden. Betekent dit dat onze vrienden voor het eerst in een echt album naar de ruimte trekken? In het kortverhaal Avontuur op Exploria gebeurde dat al eens, maar meen me te herinneren dat dat verhaal zelfs voor een Jommeke wat vreemd aanvoelde. Enfin, toch benieuwd naar nummer 317.

Schermafbeelding 2023-08-30 om 12.32.30.png

Link naar reactie
29 minuten geleden, WILCO zei:

Screenshot_20230830_221038_Chrome.jpg

 

 

Bij op Heksenjacht is het een terugdrijven van de heksen wat de (onbewuste) reden voor 'van rechts naar links' kan zijn.

 

29 minuten geleden, WILCO zei:

Screenshot_20230830_221324_Chrome.jpg

 

Bij de Valse Kameel wou men waarschijnlijk vermijden dat de cover te veel op de cover van Jacht op Gobelijn ging lijken.

 

227567.jpg.90bec86434cd1504447bb948e7d365da.jpg

 

Ja, deze hertekende cover verscheen pas in 1981 in het Nederlands na de uitgave van de Valse Kameel (1980) maar was voor een Franse editie uit 1972 al in gebruik en stond dus ook al op de planning voor de latere Nederlandstalige heruitgave.

 

185237.jpg.7dec4a2d853074a8843772b1a1b10776.jpg

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, cinco zei:

Bij op Heksenjacht is het een terugdrijven van de heksen wat de (onbewuste) reden voor 'van rechts naar links' kan zijn.

Of misschien door de knuppel in Jommekes handen? Op de gespiegelde cover is Jommeke linkshandig en daardoor kan hij de knuppel gewoon in de lucht houden zonder dat zijn hoofd bedekt wordt. Jommeke is evenwel rechtshandig en een knuppel in zijn rechterhand zou op de gespiegelde cover zijn hoofd wel bedekken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...