Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

14 minuten geleden, kurisu74 zei:

Had geen idee dat Jommeke een Nederlandstalige versie van de naam Guillaume was. Ik leer weer bij!

 

 

Uit Wikipedia: Zijn naam kreeg Jommeke van een volksfiguur van rond de tachtig jaar uit Wilrijk, het dorp waar Jef Nys woonde, en die graag een pint dronk en Jomme werd genoemd, wat op zijn beurt een verbastering is van de Franse voornaam Guillaume (Willem)

Link naar reactie
10 uren geleden, esteban² zei:

 

De kleuren van Flip zijn wel wat jammer. Misschien waren de groene blokjes op.

 

Die lijkt op de papegaai van een bestaande bouwdoos.

 

31144_Box2_v29.thumb.jpg.3b79c4d1b873d53bbabdf2bab223c113.jpg

 

En die refereert dan weer naar de eerste papegaai die in een lego-set voorkwam.

 

RedbeardandPopsy.thumb.jpg.28ca84d8cce9828eede09077b06b5af8.jpg

 

Ondertussen heeft Cambré wel al eens een papegaai opgevoerd met identieke kleurencombinatie.

 

afbeelding.thumb.png.1528b0da1be3f281821f51c2c7459e18.png 

Link naar reactie
Op 15/9/2023 om 20:18, WILCO zei:

Opnieuw een originele pagina te koop op catawiki. Deze keer een pagina uit Het levenselixir (nr. 145). 

Screenshot_20230915_200901_Chrome.jpg

Screenshot_20230915_201003_Chrome.jpg

De veiling is daarnet afgelopen met een sisser. Het minimumbod is niet bereikt. Vanavond heeft er niemand nog geboden. Merkwaardig want het is een mooie pagina uit volgens mij één van de beste albums uit de reeks.Screenshot_20230924_204209_Chrome.thumb.jpg.12f742e08e3d1e29ae005efcbaf5f9fe.jpg

Link naar reactie

Opstand in Kokowoko was één van de eerste 30 strips die ik als kind van Jommeke had gelezen, dus dat typische Kikiwikie-hoofd zit sterk in mijn herinneringen ingebakken.

(trouwens het eerste verhaal rond een staatsgreep in om het even welk medium dat ik onder ogen had gekregen)

Al die figuren hadden hetzelfde template voor de vorm van hun hoofd en neus.

 

316142.jpg.129a035e30e012d5529d4312a7b2e30c.jpg

 

 

Net doordat dat zo sterk in mijn herinneringen zit, vallen kleine verschillen mij sneller op.

In de preview van dat nieuwe album zijn die Kikiwikie-koppen toch iets minder ovaal dan in de vroegere albums.

En de neuzen zijn ook anders.

 

afbeelding.png.2b3003909012863dd32a6ce3ec22bfa4.png

afbeelding.thumb.png.4580009467c7d517ded593f9ca25ce17.png

 

Link naar reactie
Op 26/9/2023 om 19:50, cinco zei:

Opstand in Kokowoko was één van de eerste 30 strips die ik als kind van Jommeke had gelezen, dus dat typische Kikiwikie-hoofd zit sterk in mijn herinneringen ingebakken.

(trouwens het eerste verhaal rond een staatsgreep in om het even welk medium dat ik onder ogen had gekregen)

Al die figuren hadden hetzelfde template voor de vorm van hun hoofd en neus.

 

316142.jpg.129a035e30e012d5529d4312a7b2e30c.jpg

 

 

Net doordat dat zo sterk in mijn herinneringen zit, vallen kleine verschillen mij sneller op.

In de preview van dat nieuwe album zijn die Kikiwikie-koppen toch iets minder ovaal dan in de vroegere albums.

En de neuzen zijn ook anders.

 

afbeelding.png.2b3003909012863dd32a6ce3ec22bfa4.png

afbeelding.thumb.png.4580009467c7d517ded593f9ca25ce17.png

 

 

 

Zuur en bedroevend, is dat bij kinderstrips in buitenaardse beschavingen bv, de bevolking meestal het uitzicht heeft van de horden in China ten tijde van de Mao-pakjes: zeer gelijkaardige bevolking en kleding. Samen met een 'vadertje' Stali ... eh potentaat die er dan wel authentieker uitziet. Een "goede" potentaat natuurlijk. Een conflictloze en trouwe mass ... eh bevolking, uitwisselbaar, geatomiseerd. Meestal een 1984 waardig, buiten een paar snode ministers dan die samenzweringen plannen tegen vadertje, om een plot te laten ontwikkelen. Meestal komt er dan sympathieke buitenaardse hulp om vadertje te helpen.

 

Bekijk de 2 laatste vakjes maar: wilt bv iemand zijn/haar gezin aandoen om zo'n clownspakken te dragen? Het lijken wel (zijn) leden van een geschifte sekte uit een geschift brein van een goeroe. 

 

vlcsnap-2023-09-27-23h51m38s435.thumb.png.8d7a5249888165adfbb02bd4a6044c16.png  

 

vlcsnap-2023-09-28-00h03m08s771.thumb.png.54330eb3ca64bebb662f3bc470cf7688.png

 

vlcsnap-2023-09-28-00h02m35s585.thumb.png.0a53f1465b84bd7fbd0fef9c9c3b6be0.png

 

vlcsnap-2023-09-27-23h58m41s404.thumb.png.86019a62a70819bc6ae73ba0e28c71f8.png       

           

 vlcsnap-2023-09-28-00h00m11s213.thumb.png.2f809e4bb9daaec80f9acfe144290301.png

 

Ik denk (hoop) dat dit niet gewild is, zo'n uitbeeldingen van "sympathieke" fascistische maatschappijen op kindjesformaat. Het kan heden ten dage ook intellectuele luiheid zijn, veel kans toe. Maar lui of niet, het blijft bedroevend.

Link naar reactie
12 uren geleden, sporoi zei:

Zuur en bedroevend, is dat bij kinderstrips in buitenaardse beschavingen bv, de bevolking meestal het uitzicht heeft van de horden in China ten tijde van de Mao-pakjes:

 

Niet alleen in kinderstrips maar ook in de meeste sci-fi tv-reeksen en -films

Het is nu eenmaal gemakkelijker/goedkoper als er maar één kostuum ontworpen moet worden.

Zelfs in Star Wars loopt zowat iedereen in het universum in min of meer dezelfde kledingstijl rond.

Link naar reactie
Op 28/9/2023 om 12:50, TDPB zei:

 

Niet alleen in kinderstrips maar ook in de meeste sci-fi tv-reeksen en -films

Het is nu eenmaal gemakkelijker/goedkoper als er maar één kostuum ontworpen moet worden.

Zelfs in Star Wars loopt zowat iedereen in het universum in min of meer dezelfde kledingstijl rond.

 

Correct. Maar dat maakt een film/strip erg mager.  Om het even bij Jommeke te houden: de mensen van het Zonnedorp, die typetjes dan toch, dragen wel (licht) verschillende kleding, ook al is het zeer braaf. Daar deden de toenmalige tekenaars of Jef Nys dan toch wat moeite voor. Misschien lijkt het een tour de force om wat licht verschillende kleding en wat originele franjes te verzinnen voor wezens van buitenaardse beschavingen. Maar als je de fantasie de vrije loop laat, zou dit dan echt zoveel moeite zijn? 

 

Maar mijn bedenking ging ook over het normaliseren van het despotisme. Het cliche van de rechtvaardige sprookjeskoning is al zo oud als de straat, afkomstig uit de vele moraliserende verhalen die vroeger de ronde deden in de wereld, in maatschappijen die sowieso dictatoriaal waren en waar de gewone bevolking min of meer rechteloos was. Het verhaal van de rechtvaardige koning, soms eens misleidt door slechte leden van zijn hof,  of een koning die zich onder het volk mengt, bijleert, God steeds aan zijn kant had, te vermurwen was door onrecht en de verdere blabla, was gesneden koek om het gepeupel zoeter te houden met .... tja: gewoon onnozele verhaaltjes! Het gepeupel docieler en de koning minder kopzorgen. De schatkist vullen, de medestanders paaien en voorzien van privileges, samenzweerders laten onderscheppen en uitschakelen, kanonnenvlees voor zijn legers laten ronselen, coalities met de omringende rijken smeden, oorlogen voeren ter vergroting van zijn land, wingewesten beheren, enzovoort. -- Een koning had veel aan zijn hoofd, ook heden ten dage! 😒

In de jaren '50 en '60 waren deze verhaaltjes nog schering en inslag in Vlaanderen (ik spreek me even niet uit voor de andere landen). En vele simpele films blijven dat sprookje al te graag opvoeren. De "rechtvaardige" despoot!  De gerechtigde prins/prinses/verbande koning die de maatschappij moet redden uit de klauwen van een tiran die geen recht op de troon heeft! En al die onzin die daar verder op borduurt!

Jef Nys van de jaren '60 met zijn pauzen, geestelijken en zijn latere kindheldjes: het weze hem vergeven, want hij had zeer veel talent. En als tijdsdocument zijn zijn strips echt wel te genieten, als je af en toe eens aan je hoofd krabt en denkt: ach, in die tijd ... Het is zo dat een deel van de Vlaamse stripwereld zich immers graag bezig hield met dit  genre, alsof er in de jaren '40 niets gebeurd is in het landje en er niets leek bijgeleerd. Nys deed gewoon vrolijk mee, en de kindjes en hun ouders lustten er pap van. Het verhaal "De Kikiwikies" van 1976 reed verder op het spoor van deze "Vlaamse kerktoren" strip.  Elementen uit de stroperige verhaaltjes die 3 eeuwen geleden essentieel en in verschillende vorm zou kunnen verteld worden.

En nu, met de vele kerktorens verschrompeld en verstild (maar andere torens in opbouw)? Een heropleving van Kikiwikies dus in hun wat vernieuwde "sekte"pakjes, misschien met vadertje baard er nog eens bij?  Om wat er mee te vertellen, wat er mee te doen? 

 

PS. Het knaapje Jommeke droomde dit K-verhaal. Zou dit wat zeggen over hem? 😉

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Op 29/9/2023 om 22:10, sporoi zei:

 

Correct. Maar dat maakt een film/strip erg mager.  Om het even bij Jommeke te houden: de mensen van het Zonnedorp, die typetjes dan toch, dragen wel (licht) verschillende kleding, ook al is het zeer braaf. Daar deden de toenmalige tekenaars of Jef Nys dan toch wat moeite voor. Misschien lijkt het een tour de force om wat licht verschillende kleding en wat originele franjes te verzinnen voor wezens van buitenaardse beschavingen. Maar als je de fantasie de vrije loop laat, zou dit dan echt zoveel moeite zijn?

 

Als je goed naar die cover kijkt zie je dat iedereen iets anders draagt.

Maar als je zes albums per jaar moet tekenen, probeer je het natuurlijk zo eenvoudig mogelijk te houden. Zelfde houdingen, zelfde kledij... Dat gebeurt zonder dat daarover nagedacht wordt.

Link naar reactie

Geen top 5, maar een top 11 van de volgens mij beste albums van na het overlijden van Jef Nys:

 

250, Savooien op de Galapagos

255, De clanstrijd

260, Oost west, thuis best

261, De recordjagers

276, De onderwatertoerist

286, Missie Middelkerke

288, De rondekoning

292, De roodstaartpapegaai

302, De sneeuwmaker

306, Rubberman

312, Zonnedorp kampioen

 

Link naar reactie
Op 9/10/2023 om 13:20, WILCO zei:

Geen top 5, maar een top 11 van de volgens mij beste albums van na het overlijden van Jef Nys:

 

250, Savooien op de Galapagos

255, De clanstrijd

260, Oost west, thuis best

261, De recordjagers

276, De onderwatertoerist

286, Missie Middelkerke

288, De rondekoning

292, De roodstaartpapegaai

302, De sneeuwmaker

306, Rubberman

312, Zonnedorp kampioen

 

@srg131: hoe ziet jouw lijst eruit?

 

Ik ben ook benieuwd naar lijstjes van andere forumleden.

Link naar reactie
Op 11/10/2023 om 18:38, WILCO zei:

Ik ben ook benieuwd naar lijstjes van andere forumleden.

 

Ik heb eens op Stripinfo geloerd, en de recentste Jommeke die ik gelezen heb is waarschijnlijk De Chinese kast. Uit 1987. Wat gaat de tijd snel. :ph34r:

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 25/10/2023 om 19:41, WILCO zei:

De tekst op deze pagina uit De lappenpop van Anatool (p.10 ipv p. 8 ) verschilt met de tekst van de eerste druk. Voor de herdruk heeft men de tekst hier en daar veranderd.

 

Screenshot_20231025_194018_Gallery.jpg

Screenshot_20231025_193143_Chrome.jpg

Screenshot_20231025_194032_Gallery.jpg

Screenshot_20231025_193149_Chrome.jpg

 

 

Interessant wel die tegenbeweging. Van het ABN- streven (Algemeen beschaafd (😉) Nederlands) in de jaren ´70 naar een "sappige vervlaamsing" en versimpeling (beter geen moeilijke uitdrukkingen gebruiken hoor maar iets dat het volk "begrijpt"). 

https://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/trekken, op (n)iets ~

 

De bewering van Jommeke is trouwens al iets dat me de wenkbrauwen doet fronsen, maar is op maat voor mensen die houden van werken van jachtpartijtjes op stof, naakte jongetjes zich warmend voor de open haard, moeders met brave spreukjes onderaan die haar rol bewieroken en natuurlijk niet te vergeten de gelaten van de beruchte wenende kindjes.

 

Trouwens de zin die Jommeke uitspreekt: daar is toch nog werk aan de winkel. Dat is toch veel te complex voor onze kindjes! "Naarmate" zou zeker al als eerste moeten sneuvelen, veel te chichi! De kindjes zouden het eens hoog in hun bol kunnen krijgen.

Een optie: "Zo'n schilderij dat tegenwoordig  kunst genoemd wordt, want het trekt op niks en niemand." 😉

 

-------------------------------------------------------

 

Anatool droomt van een meevaller, een buitenkans om rijk worden. Zal het hem dan meevallen rijk te worden? Meevallen = gunstiger dan verwacht. In het geval van Anatool klopt dat wel: hij zal wel genieten van eventueel rijk te zijn.

Anatool bedoelt eigenlijk: wanneer heb ik eindelijk het geluk om rijk te worden?. En rijk zijn zal me wel meevallen. Deze 2 beweringen zijn dan in 1 zin gepropt. Goed Nederlands die ene zin? Voor mij wringt het langs alle kanten.

 

In de oorspronkelijke versie hunkert Anatool ervan gewoon rijk te worden tout court. Of dat dan gaat meevallen, daar laat hij zich niet over uit. Maar als je er naar hunkert, dan doe je dat in de veronderstelling dat het positief voor je zal uitvallen. "Te beurt vallen" geeft daarbij een extra dimensie: ik ben arm en zovelen zijn rijk, wanneer is het verduiveld eens mijn beurt? Hij is rancuneus dus naar  diegenen die wel rijk zijn. Zijn verleden in de serie leert dat hij enkel schatten probeert te stelen van rijkelui, maar die wittekop en zijn pluimvee strooien altijd roet in het eten. Het is gewoon niet eerlijk, want anderen lijken het wel te lukken rijk te worden. Maar hoe doe ik dat, want stelen is het enige dat ik kan? Je hoort erin dat Anatool niet alleen de slechte van dienst is in de stripserie maar dat hij ook wat behept is met het Calimero-complex.

 

Dat alles gaat nu wel verloren in de aangepaste tekst.😊

 

 

Link naar reactie
Op 22/10/2023 om 20:12, WILCO zei:

-een mooie plaat van De vliegende brigade (nr. 148)

Ook deze is niet verkocht gisteren op Catawiki. Opnieuw werd het minimumbod niet gehaald. Mag ik daaruit concluderen dat er op dit moment weinig vraag is naar originele platen van Jommeke? Of is er misschien een andere verklaring?

Link naar reactie
2 uren geleden, WILCO zei:

Ook deze is niet verkocht gisteren op Catawiki. Opnieuw werd het minimumbod niet gehaald. Mag ik daaruit concluderen dat er op dit moment weinig vraag is naar originele platen van Jommeke? Of is er misschien een andere verklaring?

't is geen Jef Nys, he.

Link naar reactie

Hoe spendeerde jij jouw woensdagnamiddag als een 11-jarige?

 

afbeelding.png.42d649b7970cbc35d785100e4cbc1d75.pngafbeelding.png.354cb7e0c881eb1ee218bee2e99ebdb1.png

afbeelding.png.5f5c7ea587ff15d1bbb510487ebb335c.pngafbeelding.png.6467373e2d15691244ee616b6e560928.png

afbeelding.png.83ace280e8186d32562648c7809c4f88.png

 

In dit album (nr. 97) zaten hij en Filiberke met een geweer gewapend op kamelen middenin een machtsstrijd tussen verschillende facties van het Midden-Oosten. En geen fictieve locaties.

Afghanistan, Irak, Syrië ed. werden met de naam genoemd.

 

afbeelding.thumb.png.0688e6ba10fb3c767e74d201334c2324.png

 

Ik vermoed dat ze tegenwoordig niet meer gewapend de wereld rondtrekken.

 

 

 

Link naar reactie

Slechtste voorbeeld ooit wat betreft opvoeding van kinderen. Wat te doen als een vreemde (in de zin van onbekende) man plots vanachter het tuinhek piept en je tracht mee te lokken met een extreem vage uitleg? Geen vragen stellen en ook nog een vriendje meesleuren! 😛 (Hij kent ook de naam van dat vriendje? Of volgen deze kadertjes niet rechtstreeks op elkaar?)

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...