Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

4 uren geleden, esteban² zei:

(Hij kent ook de naam van dat vriendje? Of volgen deze kadertjes niet rechtstreeks op elkaar?)

 

Ik heb wat kaders overgeslagen, maar ook die kaders legimiteren geenszins het plotse vertrek. :P

 

Misschien moet je sommige kinderen gewoon meepakken als je boodschappen gaat doen om te voorkomen dat ze iets onbezonnen doen zoals onvoorbereid naar Afghanistan trekken. :ph34r:

 

afbeelding.png.1250cf88a83750c493066aad62b2276c.png

Link naar reactie

Dit prentje heeft altijd een grote indruk gemaakt op mij als kind. Een elfjarige jongen met een geweer die zijn aanvallers opwacht in een fenomenale setting, de woestijn.

 

Het geweer was louter een afschrikmiddel om zijn aanvallers mee te bedreigen. Mikken en schieten op mensen deed Jommeke niet want dat mocht immers niet van zijn geestelijke vader.

 

Ik heb het dikwijls nagespeeld, met een borstelstok als geweer en mijn fiets als kameel. Leuke jeugdherinneringen!

 

20231104_120432.jpg

Link naar reactie

Vandaag heb ik mijn paspoort ontvangen. Op elke dubbele pagina staat er een lijntekeningen van silhouetten. Een ervan is Jommeke. Het is gebaseerd op een voorpagina met Filiberke en Jommeke op kamelen in de woestijn, en de hond Pekkie die er achteraan loopt.

Er staan ook kleurafbeeldingen in van de raket van Kuifje.

Andere lijntekeningen tonen het plaatje waarop Kuifje en Haddock naar het kasteel van Molensloot stappen (uit Scharlacken Rackham, vermoed ik), de marsupilami, Bollie, Billie en de ouders in de sneeuw met ski's op hun schouders (behalve de hond, die heeft een bot), Blake & Mortimer in London, Lucky Luke en de Daltons, een smurf, en nog een boel andere waarvan ik overtuigd ben dat het ook striptekeningen zijn, maar die ik niet kan thuisbrengen.

Link naar reactie

https://diplomatie.belgium.be/nl/beleid/beleidsthemas/uitgelicht/een-veiliger-paspoort-vol-striphelden#:~:text=Welke stripfiguren in het nieuwe,van Nederlandstalige en Franstalige makelij!

 

 

De volledige lijst: Kuifje, Natasja, Marsupilami, Suske en Wiske, Bollie en Billie, Kari Lente, Blake & Mortimer, de Kiekeboes, Lucky Luke, de Smurfen, Robbedoes en Kwabbernoot, Jommeke, Largo Winch en Nero. Een mooi evenwicht van Nederlandstalige en Franstalige makelij!

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
Op 7/11/2023 om 12:17, Peter Motte zei:

Vandaag heb ik mijn paspoort ontvangen. Op elke dubbele pagina staat er een lijntekeningen van silhouetten. Een ervan is Jommeke. Het is gebaseerd op een voorpagina met Filiberke en Jommeke op kamelen in de woestijn, en de hond Pekkie die er achteraan loopt.

Er staan ook kleurafbeeldingen in van de raket van Kuifje.

Andere lijntekeningen tonen het plaatje waarop Kuifje en Haddock naar het kasteel van Molensloot stappen (uit Scharlacken Rackham, vermoed ik), de marsupilami, Bollie, Billie en de ouders in de sneeuw met ski's op hun schouders (behalve de hond, die heeft een bot), Blake & Mortimer in London, Lucky Luke en de Daltons, een smurf, en nog een boel andere waarvan ik overtuigd ben dat het ook striptekeningen zijn, maar die ik niet kan thuisbrengen.

Covertekening van Suske en Wiske en de Kwakende Queen.

Link naar reactie

Nu te koop op Catawiki: 2 originele  halve pagina's (van telkens 30x42cm) uit het kortverhaal De vliegende voetmat (1997).

 

https://www.catawiki.com/nl/l/76783295-nys-jef-original-artwork-jommeke-de-vliegende-voetmat-1997

 

Belangrijke en interessante info voor de potentiële kopers: dit is uiteraard geen Jef Nys maar één van de weinige te koop aangeboden originele Jommeke-pagina's van de hand van Luc Morjaeu. 

De lettering, met de hand gezet, is van Hugo De Sterk. 

Screenshot_20231119_140522_Chrome.jpg

Link naar reactie
Op 19/11/2023 om 14:13, WILCO zei:

Nu te koop op Catawiki: 2 originele  halve pagina's (van telkens 30x42cm) uit het kortverhaal De vliegende voetmat (1997).

 

https://www.catawiki.com/nl/l/76783295-nys-jef-original-artwork-jommeke-de-vliegende-voetmat-1997

 

Belangrijke en interessante info voor de potentiële kopers: dit is uiteraard geen Jef Nys maar één van de weinige te koop aangeboden originele Jommeke-pagina's van de hand van Luc Morjaeu. 

De lettering, met de hand gezet, is van Hugo De Sterk. 

Screenshot_20231119_140522_Chrome.jpg

Ook niet verkocht. Het geschatte bedrag (330 - 400 euro) werd niet gehaald.

Link naar reactie

Een nieuwe originele Jommeke-pagina te koop, deze keer uit Het geheim van Macu Ancapa (album 57).

 

Tekeningen van Hugo De Sterk, misschien ook nog met medewerking van Edwin Wouters.

 

https://www.catawiki.com/nl/l/77114871-nys-jef-1-original-page-jommeke-het-geheim-van-macu-ancupa

 

Een volgens mij minder interessante pagina aangezien geen enkele van de hoofdpersonages erop te zien is.

 

Screenshot_20231124_191825_Chrome.jpg

Link naar reactie
Op 24/11/2023 om 19:29, WILCO zei:

Een nieuwe originele Jommeke-pagina te koop, deze keer uit Het geheim van Macu Ancapa (album 57).

 

Tekeningen van Hugo De Sterk, misschien ook nog met medewerking van Edwin Wouters.

 

https://www.catawiki.com/nl/l/77114871-nys-jef-1-original-page-jommeke-het-geheim-van-macu-ancupa

 

Een volgens mij minder interessante pagina aangezien geen enkele van de hoofdpersonages erop te zien is.

 

Screenshot_20231124_191825_Chrome.jpg

Hugo pas in dienst in 72, een jaar later al een volledige pagina mogen inkten? Geloof ik niet in, de achtergrond mss. Het 1e verhaal die Edwin alleen mocht maken was de kristallen grot, en die was al langer in dienst.

Link naar reactie
40 minuten geleden, Hollywood zei:

Hugo pas in dienst in 72, een jaar later al een volledige pagina mogen inkten? Geloof ik niet in, de achtergrond mss. Het 1e verhaal die Edwin alleen mocht maken was de kristallen grot, en die was al langer in dienst.

Het eerste album dat De Sterk volledig zelf heeft geïnkt was De vruchtenmakers (nr. 56). Het album dus voor Het geheim van Macu Ancapa. Voordien had De Sterk al meegewerkt aan Broeder Anatolius (dat grotendeels door Wouters is getekend). Het eerste album dat Wouters alleen heeft gemaakt was Choco ontvoerd (nr. 72) (tekeningen en scenario). De kristallen grot is inderdaad door Wouters getekend, maar het scenario was niet van hem, maar van Nys (of van iemand anders in opdracht van Nys).

Link naar reactie
22 minuten geleden, WILCO zei:

Het eerste album dat De Sterk volledig zelf heeft geïnkt was De vruchtenmakers (nr. 56). Het album dus voor Het geheim van Macu Ancapa. Voordien had De Sterk al meegewerkt aan Broeder Anatolius (dat grotendeels door Wouters is getekend). Het eerste album dat Wouters alleen heeft gemaakt was Choco ontvoerd (nr. 72) (tekeningen en scenario). De kristallen grot is inderdaad door Wouters getekend, maar het scenario was niet van hem, maar van Nys (of van iemand anders in opdracht van Nys).

 

22 minuten geleden, WILCO zei:

Het eerste album dat De Sterk volledig zelf heeft geïnkt was De vruchtenmakers (nr. 56). Het album dus voor Het geheim van Macu Ancapa. Voordien had De Sterk al meegewerkt aan Broeder Anatolius (dat grotendeels door Wouters is getekend). Het eerste album dat Wouters alleen heeft gemaakt was Choco ontvoerd (nr. 72) (tekeningen en scenario). De kristallen grot is inderdaad door Wouters getekend, maar het scenario was niet van hem, maar van Nys (of van iemand anders in opdracht van Nys).

En waar komt al deze info van? Wat weet je van album 62?

Link naar reactie
17 uren geleden, Hollywood zei:

Hugo pas in dienst in 72, een jaar later al een volledige pagina mogen inkten? Geloof ik niet in, de achtergrond mss. Het 1e verhaal die Edwin alleen mocht maken was de kristallen grot, en die was al langer in dienst.

Technisch gezien werd Edwin meteen voor de leeuwen geworpen met het tweede deel van Neuzen bij de vleet (tekst en tekeningen).

En waarom zou een tekenaar niet na een jaar al een volledige pagina mogen/moeten inkten? Bij Vandersteen deden ze dat al vanaf de eerste dag.

Link naar reactie
38 minuten geleden, TDPB zei:

Technisch gezien werd Edwin meteen voor de leeuwen geworpen met het tweede deel van Neuzen bij de vleet (tekst en tekeningen).

 

 

Die originele versie heeft nog een opvallende HC-uitgave gekregen voor Middelkerke 2007.

 

02.thumb.jpg.0422380f437777b1497da433702666bd.jpg

 

In 2017 is er zelfs zo een exemplaar van de hand gegaan voor 99 euro.

 

afbeelding.png.fcc90c0901829fa21a404f7480c67ebb.pngafbeelding.png.1d1496572d5015db97cc81d309d4c745.png

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...