Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

2 uren geleden, TDPB zei:

Alsof dat nodig is. Waarom zou iemand twijfelen over de echtheid daarvan?

Een goede vervalser-kunstenaar zou gouden zaken kunnen doen. Bv een paar onafgewerkte pagina's tekenen van een Jommekes verhaal uit de beginperiode (begin jaren '60), die echter nooit zijn afgewerkt en verdergezet en waarbij de tekeningen spoorloos verloren zijn geraakt.  Tot nu!  Welke overlevenden en nazaten kunnen dat nog 100% tegenspreken? 😬👺

 

Disclaimer: schrijver deze is niet verantwoordelijk voor eventueel latere malafide stripuitingen. 😉

Link naar reactie
7 minuten geleden, sporoi zei:

Een goede vervalser-kunstenaar zou gouden zaken kunnen doen. Bv een paar onafgewerkte pagina's tekenen van een Jommekes verhaal uit de beginperiode (begin jaren '60), die echter nooit zijn afgewerkt en verdergezet en waarbij de tekeningen spoorloos verloren zijn geraakt.  Tot nu!  Welke overlevenden en nazaten kunnen dat nog 100% tegenspreken? 😬👺

 

Disclaimer: schrijver deze is niet verantwoordelijk voor eventueel latere malafide stripuitingen. 😉

Als iemand dat kan zou hij beter solititeren bij Standaard. Hij zou meer verdienen met het tekenen van echte Jommeke-albums.

 

Los daarvan: weinig verzamelaars zijn echt geïnteresseerd in ongepubliceerd materiaal.

Link naar reactie
6 uren geleden, TDPB zei:

Als iemand dat kan zou hij beter solititeren bij Standaard. Hij zou meer verdienen met het tekenen van echte Jommeke-albums.

 

Los daarvan: weinig verzamelaars zijn echt geïnteresseerd in ongepubliceerd materiaal.

 

Ja, maar ik heb het over een misdadig  talent die de ervaring wil beleven eens een paar verzamelaars goed in de luren te leggen. Die zich niet geroepen voelt dag in dag uit opdrachtverhaaltjes te tekenen als een wat anonieme doordeweekse striptekenaar, die op zaterdag zijn broek of jurk moet verslijten op beurzen. Iemand die zijn krachten in het duister verzamelt voor een ultieme slag. Een sport voor het plezier van de sport, waarbij natuurlijk een redelijke prijzenpot hoort. 

 

Toch een correctie en een paar aanvullingen op mijn eigen woorden:

je kan dat niet teveel doen, want dan valt het op dat er om de haverklap onbekend oud werk op de markt komt. Dus echt rijk?... Nee, dat word je er niet van.

Een aspirant falsifeur moet ook gepokt en gemazeld zijn over het soort materiaal dat Jef Nys gebruikte, papier, potlood, inkt, naast zich natuurlijk de tekenstijl grondig eigen maken. Maar zich ook een paar technieken eigen maken om een tekenwerk wat ouderdom te geven: wat sleet aan de textuur van het papier, wat foxing, een paar lichte kreukjes of papier wat lichter of juist donkerder door licht, stof, spinnen, kakkerlakken en temperatuurwisselingen. Niet teveel, want dan daalt de waarde te erg, maar ook niet te weinig. Het misdadig brein moet dus, naast tekentalent en een script verzinnen, technisch ook wat onderlegd zijn, dus een zekere intelligentie bezitten. 

Ook moet hij nog een verhaaltjesverzinner zijn en kunnen liegen dat het gedrukt staat. Een fabeltje uit de duim zuigen en dit met een uitgestreken gezicht vertellen hoe hij/zij het kleinoodje gevonden heeft: in een tekenmap bv die zat te verstoffen op zolder bij de pas gestorven meid van de nicht van je aangetrouwde nonkel.

En als laatste kan je het het beste doen met een echte klepper, een Martin, Herge of Jacobs bv. Dan smaakt het kunststukje nog zoeter. 

Link naar reactie

Bedankt voor alle tips. Het was altijd al mijn droom om origineel werk te vervalsen 😄

                                               rood want ik wil niet dood

                                               wit want ik geef geen sikkepit 

                                              blauw omdat ik van jou  houw

 

Link naar reactie
10 hours ago, sporoi said:

 

Ja, maar ik heb het over een misdadig  talent die de ervaring wil beleven eens een paar verzamelaars goed in de luren te leggen. Die zich niet geroepen voelt dag in dag uit opdrachtverhaaltjes te tekenen als een wat anonieme doordeweekse striptekenaar, die op zaterdag zijn broek of jurk moet verslijten op beurzen. Iemand die zijn krachten in het duister verzamelt voor een ultieme slag. Een sport voor het plezier van de sport, waarbij natuurlijk een redelijke prijzenpot hoort. 

 

Toch een correctie en een paar aanvullingen op mijn eigen woorden:

je kan dat niet teveel doen, want dan valt het op dat er om de haverklap onbekend oud werk op de markt komt. Dus echt rijk?... Nee, dat word je er niet van.

Een aspirant falsifeur moet ook gepokt en gemazeld zijn over het soort materiaal dat Jef Nys gebruikte, papier, potlood, inkt, naast zich natuurlijk de tekenstijl grondig eigen maken. Maar zich ook een paar technieken eigen maken om een tekenwerk wat ouderdom te geven: wat sleet aan de textuur van het papier, wat foxing, een paar lichte kreukjes of papier wat lichter of juist donkerder door licht, stof, spinnen, kakkerlakken en temperatuurwisselingen. Niet teveel, want dan daalt de waarde te erg, maar ook niet te weinig. Het misdadig brein moet dus, naast tekentalent en een script verzinnen, technisch ook wat onderlegd zijn, dus een zekere intelligentie bezitten. 

Ook moet hij nog een verhaaltjesverzinner zijn en kunnen liegen dat het gedrukt staat. Een fabeltje uit de duim zuigen en dit met een uitgestreken gezicht vertellen hoe hij/zij het kleinoodje gevonden heeft: in een tekenmap bv die zat te verstoffen op zolder bij de pas gestorven meid van de nicht van je aangetrouwde nonkel.

En als laatste kan je het het beste doen met een echte klepper, een Martin, Herge of Jacobs bv. Dan smaakt het kunststukje nog zoeter. 

Dat is al gedaan.

 

image.thumb.png.e694682fcdd2391f51ea4c7fba5d9636.png

 

 

 

Link naar reactie
Op 15/12/2023 om 07:27, Filliberke zei:

Bedankt voor alle tips. Het was altijd al mijn droom om origineel werk te vervalsen 😄

Dank je en veel geluk. 😊

Vergeet echter niet:

 

Op 14/12/2023 om 16:40, sporoi zei:

Disclaimer: schrijver deze is niet verantwoordelijk voor eventueel latere malafide stripuitingen. 😉

 

In het (ongerijmde) geval dat het minder goed afloopt: laat je me dan weten waar ik je sinaasappelen kan komen brengen?  😉

Link naar reactie
Op 14/12/2023 om 22:52, sporoi zei:

 

 Die zich niet geroepen voelt dag in dag uit opdrachtverhaaltjes te tekenen als een wat anonieme doordeweekse striptekenaar, die op zaterdag zijn broek of jurk moet verslijten op beurzen.

 

 

 

Het respect voor de striptekenaar is groot, ik merk het al.

 

Op een stripforum nota bene...

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Momenteel zijn er heel veel originele platen van Jommeke te koop.

 

Tweedehands.be

https://www.2dehands.be/v/boeken/stripverhalen/m2044636240-originele-pagina-s-jef-nys

 

Aankondigingsplaat van De Sidderplanten (108) en de covers van De Vrolijke Bende (66) en Komkommer in het zuur (146)

 

Bobbedoes

https://www.bobbedoes.nl/item/detail/177cda0c-14d4-43fe-bf37-480601f15501

 

https://www.bobbedoes.nl/item/detail/8929a8e6-8bd9-410a-973f-b6019d157799

 

https://www.bobbedoes.nl/item/detail/b0fc9010-ecad-4396-9757-d61c25ce01f3

 

Platen van De stenen handruk (117) en De plastieken walvis (50)

 

Catawiki

 

https://www.catawiki.com/nl/l/77114263-nys-jef-1-original-page-jommeke-49-de-groene-maskers

 

https://www.catawiki.com/nl/l/78290779-nys-jef-2-original-page-jommeke-50-de-plastieken-walvis-1972

 

Plaat van De Groene Maskers (49) en een dubbele pagina van De plastieken walvis (50)

 

Link naar reactie
6 minuten geleden, WILCO zei:

Ik maak me nu volgende bedenking: Worden er soms ook halve platen verkocht? Doorgaans zijn het altijd 2x2 stroken die verkocht worden, maar halve pagina´s zie ik zelden verkocht worden.

 

Zou er daar geen vraag naar zijn? Bijvoorbeeld van minder kapitaalkrachtige verzamelaars?

Ik heb een halve Nero-pagina

Link naar reactie

ik heb wat mooie dingen van Jommeke gekregen

een rouwkaartje van Jef Nys

de herwerkte film versie van de schat van de zeerover 

en een grote poster van die film

                                               rood want ik wil niet dood

                                               wit want ik geef geen sikkepit 

                                              blauw omdat ik van jou  houw

 

Link naar reactie

Een inschrijvingsformulier voor de Jommekesclub. Terug te sturen naar Het Volk in de Forelstraat te Gent. Dit formulier dateert vermoedelijk van begin de jaren 1980.

 

De tekening op het formulier (hier gespiegeld) is een bewerking van een plaat uit De Plastieken Walvis.

Screenshot_20240101_190904_Photo Editor.jpg

Screenshot_20240101_091517_Chrome.jpg

Screenshot_20240101_091400_Google.jpg

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

geboorte.jpg.7ae3685f6a60660cc730a585c175db2f.jpg

De allereerste grappen met deze jonge Jommeke zijn ook veel burlesker, maar de scherpe kanten van het karakter werden snel bijgevijld. Het was een jongetje die het goed meende, maar toch vele stoten uithaalde. Arme Theofiel en Marie tijdens dat hevige begin! 😋 Gelukkig ging later een wat ouder Jommeke regelmatig op reis om schatten te zoeken bv.  Dan hadden de ouders wat meer rust. 😁

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik geef geen commissieprijzen meer op publieke sites sinds een bevriende tekenaar me dat gevraagd had, en bleek dat ik veel minder betaalde dan een ander bij hem. Maar Eric kan je vrij vlot contacteren om het te vragen. Zijn prijzen zijn heel schappelijk/goedkoop. Dat geldt overigens ook voor zijn ex-collegas bij Studio Vandersteen.

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...