Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

Op 28/2/2024 om 16:37, cinco zei:

"Eerst was er dus de film en daarna heeft Jef Nys er op vraag van zijn zoon Diederik, die in de film Jommeke speelt, een strip van gemaakt. Diederik was iemand met veel sproetjes toen hij klein was en het zijn die sproetjes die Jef Nys vanaf deel 37 op de wangen van Jommeke heeft overgenomen. Deze drie puntjes op de kaken van Jommeke, onder elk oog, is hij zo een aantal albums lang blijven tekenen, maar in de herdrukken heeft Jef ze opnieuw laten wegwerken.”

 

Die sproetjes waren er al vanaf Knappe Mataboe, zes albums eerder.

Link naar reactie
13 minuten geleden, WILCO zei:

Inderdaad, op de cover van dit album heeft Jommeke 4 sproeten onder elk oog. 

En die sproeten (4, soms 5 onder elk oog) vind je ook terug in de albums 32, 33, 34, ...

 

Ik merk wel dat de sproeten vanaf album 37 toch wat verschillen. Het zijn er maar 3 onder elk oog in plaats van 4 à 5.

Link naar reactie
14 uren geleden, WILCO zei:

(Dat was album 173, Het geheim van de Hoefslag)

 

Die lichte update voor de kleren van Filiberke en de Miekes hadden ze best kunnen aanhouden.

 

afbeelding.thumb.png.09ff9445769db0f2a2421271de5d9c55.png

 

En het leek erop dat Herlinde een vast terugkerend personage ging worden, maar is ze sinds de Elfenbron nog opgedoken?

 

Link naar reactie

In 2025 bestaat Jommeke 70 jaar.

 

Op 30 oktober 1955 verscheen Jommeke voor het eerst in Kerk en Leven.

 

SU heeft nog niet gecommuniceerd welke initiatieven er voor deze bijzondere verjaardag op stapel staan. 

 

Moest ik bij SU iets in de pap te brokken hebben, dan ging ik resoluut voor

 

- een heruitgave/integrale van alle kortverhalen (want de meeste daarvan zijn destijds enkel in vakantiealbums verschenen die nooit herdrukt geweest zijn. Wie ze wil verzamelen is aangewezen op de tweedehandsmarkt).

 

- een integrale van de gagalbums, inclusief de gags die op de achterkant van de Ohee gestaan hebben en nooit in albums zijn gepubliceerd

 

- publicatie van een biografie van een Jommeke-medewerker (naar verluidt is er een in de maak over Philippe Delzenne)

 

- publicatie van een naslagwerk over Studio Nys en alle medewerkers (ideetje: een bundeling van alle interviews op de SSZ + de interviews die in BSM verschenen zijn. Daarmee zijn alle medewerkers gecoverd).

 

- de ultieme hommage is volgens mij een album waarvan alle voormalige tekenaars (De Sterk, De Rop, Wouters en Morjaeu) én de huidige tekenaars (Delzenne, Van Loock en Steenhaut) elk een aantal pagina's tekenen. Een symbolisch album dus waaraan de belangrijkste assistenten en tekenaars van de laatste 50 jaar (1972 tot nu) zouden meewerken.

Ik zou dit verhaal laten schrijven door kleindochter Sarina Nys. In het interview met de familie Nys op de SSZ liet Sarina immers weten dat ze altijd al een scenario had willen schrijven rond Jommeke en Filiberke die slaande ruzie hadden (een originele insteek, nog nooit gebeurd) maar haar ziekte heeft dat toen helaas verhinderd. Uitstel is geen afstel. 

 

 

Ik zal die voorstellen eens overmaken aan SU. Wie niet waagt, niet wint. Het zijn suggesties, volledig vrijblijvend.

 

Hebben jullie eventueel nog aanvullingen of suggesties? 

 

 

Nog 19 maanden te gaan. Moest die deadline niet gehaald worden, kunnen die initiatieven ook gebruikt worden in 2030 wanneer we 75 jaar Jommeke vieren.

 

Link naar reactie
16 minuten geleden, WILCO zei:

Moest ik bij SU iets in de pap te brokken hebben, dan ging ik resoluut voor

 

 

Ik wil vooral die eerste 8 verhalen met de originele tekst en tekeningen op degelijk papier zien heruitgebracht worden. Nu zijn die oorspronkelijke versies alleen op dat gelig bevlekt gazette-papier tweedehands terug te vinden.

 

afbeelding.thumb.png.3c2cbce6812dcce909891146da44d002.png

 

 

Link naar reactie
11 uren geleden, WILCO zei:

de ultieme hommage is volgens mij een album waarvan alle voormalige tekenaars (De Sterk, De Rop, Wouters en Morjaeu) én de huidige tekenaars (Delzenne, Van Loock en Steenhaut) elk een aantal pagina's tekenen. Een symbolisch album dus waaraan de belangrijkste assistenten en tekenaars van de laatste 50 jaar (1972 tot nu) zouden meewerken.

Ik zou dit verhaal laten schrijven door kleindochter Sarina Nys.

Colofon

Tekeningen: 

De Sterk, De Rop, Wouters, Morjaeu, Delzenne, Van Loock en Steenhaut

 

Scenario:

Sarina Ahmad-Nys (m.m.v. Berte en Ruysberg)

 

Inkleuring:

Sarina Nys

 

Alle Jommeke-medewerkers van de afgelopen 50 jaar verenigd in één album. Wie zou dit album niet willen lezen?

 

Link naar reactie
Op 7/3/2024 om 20:46, cinco zei:

 

Ik wil vooral die eerste 8 verhalen met de originele tekst en tekeningen op degelijk papier zien heruitgebracht worden. Nu zijn die oorspronkelijke versies alleen op dat gelig bevlekt gazette-papier tweedehands terug te vinden.

 

afbeelding.thumb.png.3c2cbce6812dcce909891146da44d002.png

 

 

 

Van mij mogen ze van de eerste keer alle 91 eerste Jommekes integraal uitgeven in. Zwart-wit met heel wat infopagina's. 

 

 

Link naar reactie
16 uren geleden, WILCO zei:

 

Screenshot_20240309_183330_Stripmunk.jpg

 

Voor mij was dit een hommage aan de albums die ik zelf geweldig vond als kind. Ik heb zelf ook enkele pagina's van m'n eigen scenario getekend als test. Dat is uiteindelijk niks geworden, maar ik plaats ze hier nog wel eens ooit.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Een zeer mooie tussentekening te koop uit De kaart van Wawa Wang (album 98).

 

https://www.catawiki.com/nl/l/81225417-nys-jef-1-original-drawing-jommeke-98-de-kaart-van-wawa-wang

 

De tekenaars (Nys en vermoedelijk De Sterk) hebben hier een museum getekend met een gietvloer. Op het eerste zicht lijken de voorwerpen, tentoonstellingskasten en personages op de vloer te zweven. Dit hebben de tekenaars opgelost door verticale lijntjes onder die objecten te tekenen.

 

Screenshot_20240310_210513_Chrome.jpg

 

Screenshot_20240310_210736_Chrome.jpg

 

Screenshot_20240310_210951_Gallery.jpg

Link naar reactie

 

16 minuten geleden, WILCO zei:

uit De kaart van Wawa Wang (album 98).

 

 

De tekenaars (Nys en vermoedelijk De Sterk) 

 

 

Screenshot_20240310_210951_Gallery.jpg
😉 subtiele cameo (van iconische objecten) 

IMG_0942.jpeg

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
Op 7/3/2024 om 20:31, WILCO zei:

- een integrale van de gagalbums, inclusief de gags die op de achterkant van de Ohee gestaan hebben en nooit in albums zijn gepubliceerd

 

- publicatie van een naslagwerk over Studio Nys en alle medewerkers (ideetje: een bundeling van alle interviews op de SSZ + de interviews die in BSM verschenen zijn. Daarmee zijn alle medewerkers gecoverd).

 

Dat Studio Nys naslagwerk-idee met (o.m.) de artikelen van BSM heb ik lang geleden, toen Jommeke nog niet bij Standaard zat, ook al eens geopperd bij de toenmalige uitgever, maar is er dus nooit gekomen. Het Edwin Wouters interview werd wel hernomen in een uitgave over zijn carrière door Bonte (waarin ook zijn laatste getekende Jommeke verhaal werd opgenomen, een verhaal dat nog steeds nooit in de reguliere reeks werd gepubliceerd).

 

Aangezien de gagalbums traditioneel gezien nooit de best verkopende albums waren (ook bij bvb Kiekeboe was dat zo) vermoed ik dat SU niet zal staan springen om een bundeling te maken van die gagalbums (welke versie zouden ze overigens moeten kiezen, aangezien die recent nog allemaal herschreven en hertekend werden), maar een bundeling van de nooit eerder in album verschenen gags zou misschien wel een mooi project kunnen zijn voor een van de kleinere integrale uitgevers of uitgevers van ouder Vlaams stripwerk, zoals bvb Fenix of Bonte.

Link naar reactie
14 uren geleden, WILCO zei:

Nog een mooie openingsprent te koop, deze keer van een herdruk van Met Fifi op reis (album 18)

 

https://www.catawiki.com/nl/l/81268817-nys-jef-1-original-drawing-jommeke-18-fifi-op-reis

 

Screenshot_20240315_191548_Chrome.jpg

weet u wie de tekenaar is?

                                               rood want ik wil niet dood

                                               wit want ik geef geen sikkepit 

                                              blauw omdat ik van jou  houw

 

Link naar reactie

Moeilijk te zeggen. Het is alleszins van vóór 2009. Ik gok op de herdruk van 2005 of 1997, waarschijnlijk dus Delzenne, maar een kleine kans dat het ook Van Loock was. 

 

Interessant om te zien dat Fifi in de oorspronkelijke versie zijn tong in zijn bek heeft.

Screenshot_20240316_104538_Google.jpg

Screenshot_20240316_105300_Chrome.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...