Roque Ja Posted March 4 Posted March 4 Op 28/2/2024 om 16:37, cinco zei: "Eerst was er dus de film en daarna heeft Jef Nys er op vraag van zijn zoon Diederik, die in de film Jommeke speelt, een strip van gemaakt. Diederik was iemand met veel sproetjes toen hij klein was en het zijn die sproetjes die Jef Nys vanaf deel 37 op de wangen van Jommeke heeft overgenomen. Deze drie puntjes op de kaken van Jommeke, onder elk oog, is hij zo een aantal albums lang blijven tekenen, maar in de herdrukken heeft Jef ze opnieuw laten wegwerken.” Die sproetjes waren er al vanaf Knappe Mataboe, zes albums eerder. Quote
WILCO Posted March 4 Posted March 4 Inderdaad, op de cover van dit album heeft Jommeke 4 sproeten onder elk oog. Quote
WILCO Posted March 4 Posted March 4 13 minuten geleden, WILCO zei: Inderdaad, op de cover van dit album heeft Jommeke 4 sproeten onder elk oog. En die sproeten (4, soms 5 onder elk oog) vind je ook terug in de albums 32, 33, 34, ... Ik merk wel dat de sproeten vanaf album 37 toch wat verschillen. Het zijn er maar 3 onder elk oog in plaats van 4 à 5. Roque Ja 1 Quote
Roque Ja Posted March 4 Posted March 4 Ik vond de interessantste stelling dat Leo Loedts rond 1965/1966 begonnen was als assistent. Dat is vroeger dan we tot nu toe dachten, nee? Dan spreken we over de periode rond Kinderen Baas. Quote
WILCO Posted March 4 Posted March 4 Klopt, maar zijn medewerking aan Jommeke zou naar ´t schijnt zeer minimaal geweest zijn. Het was eerder op proef, de samenwerking werd ook niet verlengd en was dus heel kort. Quote
WILCO Posted March 4 Posted March 4 Daarnet zijn er weer twee originele gagpagina´s van de Jommekesclub (achterkant Ohee!) op catawiki geveild. Quote
WILCO Posted March 4 Posted March 4 De resolutie van de ingescande pagina's is zeer hoog. Het is de moeite om ze eens in te zoomen. Let bv. op Filiberke zijn vingers. Zijn wijsvinger is zo te zien langer dan zijn middenvinger. Air 1 Quote
WILCO Posted March 4 Posted March 4 Of op deze figuur op de achtergrond. Ze heeft dezelfde outfit als de Miekes. Quote
Roque Ja Posted March 4 Posted March 4 De openingspagina uit Geheime Opdracht wordt ook geveild. Een niet zo interessante pagina want bevat geen enkel 'echt' Jommekes-figuur. Quote
WILCO Posted March 4 Posted March 4 En die figuur vind ik heel onduidelijk getekend. Is dit iemand met 1 oog met een gigantisch groot linker oor en een kepie op zijn hoofd? Quote
WILCO Posted March 4 Posted March 4 9 minuten geleden, Roque Ja zei: De openingspagina uit Geheime Opdracht wordt ook geveild. Een niet zo interessante pagina want bevat geen enkel 'echt' Jommekes-figuur. https://www.catawiki.com/nl/l/80910881-nys-jef-1-original-page-jommeke-27-de-geheime-opdracht-1966 Quote
cinco Posted March 5 Posted March 5 14 uren geleden, WILCO zei: (Dat was album 173, Het geheim van de Hoefslag) Die lichte update voor de kleren van Filiberke en de Miekes hadden ze best kunnen aanhouden. En het leek erop dat Herlinde een vast terugkerend personage ging worden, maar is ze sinds de Elfenbron nog opgedoken? Quote
Madam Kito Posted March 5 Posted March 5 Die miekesbroek, maar dan in het geel zou best gekund hebben. Maar die kniebroek van Filiberke is geen verbetering. Quote
cinco Posted March 5 Posted March 5 1 minuut geleden, TDPB zei: Maar die kniebroek van Filiberke is geen verbetering. Liever die zwarte sponsen broekskes? Het zou er in ieder geval voor zorgen dat zijn onderkledij verschilt van Jommeke, wat logischer is. Quote
WILCO Posted March 7 Posted March 7 Op 4/3/2024 om 21:36, WILCO zei: https://www.catawiki.com/nl/l/80910881-nys-jef-1-original-page-jommeke-27-de-geheime-opdracht-1966 Veiling afgelopen. Het eindbod was 226 euro. Quote
WILCO Posted March 7 Posted March 7 In 2025 bestaat Jommeke 70 jaar. Op 30 oktober 1955 verscheen Jommeke voor het eerst in Kerk en Leven. SU heeft nog niet gecommuniceerd welke initiatieven er voor deze bijzondere verjaardag op stapel staan. Moest ik bij SU iets in de pap te brokken hebben, dan ging ik resoluut voor - een heruitgave/integrale van alle kortverhalen (want de meeste daarvan zijn destijds enkel in vakantiealbums verschenen die nooit herdrukt geweest zijn. Wie ze wil verzamelen is aangewezen op de tweedehandsmarkt). - een integrale van de gagalbums, inclusief de gags die op de achterkant van de Ohee gestaan hebben en nooit in albums zijn gepubliceerd - publicatie van een biografie van een Jommeke-medewerker (naar verluidt is er een in de maak over Philippe Delzenne) - publicatie van een naslagwerk over Studio Nys en alle medewerkers (ideetje: een bundeling van alle interviews op de SSZ + de interviews die in BSM verschenen zijn. Daarmee zijn alle medewerkers gecoverd). - de ultieme hommage is volgens mij een album waarvan alle voormalige tekenaars (De Sterk, De Rop, Wouters en Morjaeu) én de huidige tekenaars (Delzenne, Van Loock en Steenhaut) elk een aantal pagina's tekenen. Een symbolisch album dus waaraan de belangrijkste assistenten en tekenaars van de laatste 50 jaar (1972 tot nu) zouden meewerken. Ik zou dit verhaal laten schrijven door kleindochter Sarina Nys. In het interview met de familie Nys op de SSZ liet Sarina immers weten dat ze altijd al een scenario had willen schrijven rond Jommeke en Filiberke die slaande ruzie hadden (een originele insteek, nog nooit gebeurd) maar haar ziekte heeft dat toen helaas verhinderd. Uitstel is geen afstel. Ik zal die voorstellen eens overmaken aan SU. Wie niet waagt, niet wint. Het zijn suggesties, volledig vrijblijvend. Hebben jullie eventueel nog aanvullingen of suggesties? Nog 19 maanden te gaan. Moest die deadline niet gehaald worden, kunnen die initiatieven ook gebruikt worden in 2030 wanneer we 75 jaar Jommeke vieren. Air and acor 1 1 Quote
cinco Posted March 7 Posted March 7 16 minuten geleden, WILCO zei: Moest ik bij SU iets in de pap te brokken hebben, dan ging ik resoluut voor Ik wil vooral die eerste 8 verhalen met de originele tekst en tekeningen op degelijk papier zien heruitgebracht worden. Nu zijn die oorspronkelijke versies alleen op dat gelig bevlekt gazette-papier tweedehands terug te vinden. Quote
WILCO Posted March 8 Posted March 8 11 uren geleden, WILCO zei: de ultieme hommage is volgens mij een album waarvan alle voormalige tekenaars (De Sterk, De Rop, Wouters en Morjaeu) én de huidige tekenaars (Delzenne, Van Loock en Steenhaut) elk een aantal pagina's tekenen. Een symbolisch album dus waaraan de belangrijkste assistenten en tekenaars van de laatste 50 jaar (1972 tot nu) zouden meewerken. Ik zou dit verhaal laten schrijven door kleindochter Sarina Nys. Colofon Tekeningen: De Sterk, De Rop, Wouters, Morjaeu, Delzenne, Van Loock en Steenhaut Scenario: Sarina Ahmad-Nys (m.m.v. Berte en Ruysberg) Inkleuring: Sarina Nys Alle Jommeke-medewerkers van de afgelopen 50 jaar verenigd in één album. Wie zou dit album niet willen lezen? Quote
Gilles Posted March 9 Posted March 9 Op 7/3/2024 om 20:46, cinco zei: Ik wil vooral die eerste 8 verhalen met de originele tekst en tekeningen op degelijk papier zien heruitgebracht worden. Nu zijn die oorspronkelijke versies alleen op dat gelig bevlekt gazette-papier tweedehands terug te vinden. Van mij mogen ze van de eerste keer alle 91 eerste Jommekes integraal uitgeven in. Zwart-wit met heel wat infopagina's. Roque Ja 1 Quote
Suske Posted March 9 Posted March 9 On 3/7/2024 at 8:31 PM, WILCO said: Hebben jullie eventueel nog aanvullingen of suggesties? Een album met alle aankondigingen en 'tussentekeningen' (vakantie, enz...) Wellicht te vinden in het archief van Het Volk. fantasiooo, Roque Ja and WILCO 3 Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986
WILCO Posted March 9 Posted March 9 Twee gagpagina´s te koop van op de achterkant van Ohee die nooit in album zijn gepubliceeerd. https://www.catawiki.com/nl/l/80837717-nys-jef-2-original-page-de-lustige-kapoentjes-21-1973 Quote
Kristof Berte Posted March 10 Posted March 10 16 uren geleden, WILCO zei: Voor mij was dit een hommage aan de albums die ik zelf geweldig vond als kind. Ik heb zelf ook enkele pagina's van m'n eigen scenario getekend als test. Dat is uiteindelijk niks geworden, maar ik plaats ze hier nog wel eens ooit. WILCO, Air, Roque Ja and 1 other 4 Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook
WILCO Posted March 10 Posted March 10 7 uren geleden, Kristof Berte zei: hommage aan de albums die ik zelf geweldig vond als kind. @Kristof Berte Dat klinkt alsof je van plan bent om nu al je magnum opus te schrijven terwijl je nog maar pas bij Jommeke begonnen bent. Quote
WILCO Posted March 10 Posted March 10 Een zeer mooie tussentekening te koop uit De kaart van Wawa Wang (album 98). https://www.catawiki.com/nl/l/81225417-nys-jef-1-original-drawing-jommeke-98-de-kaart-van-wawa-wang De tekenaars (Nys en vermoedelijk De Sterk) hebben hier een museum getekend met een gietvloer. Op het eerste zicht lijken de voorwerpen, tentoonstellingskasten en personages op de vloer te zweven. Dit hebben de tekenaars opgelost door verticale lijntjes onder die objecten te tekenen. Quote
Air Posted March 10 Posted March 10 16 minuten geleden, WILCO zei: uit De kaart van Wawa Wang (album 98). De tekenaars (Nys en vermoedelijk De Sterk) subtiele cameo (van iconische objecten) Quote .
Kristof Berte Posted March 11 Posted March 11 16 uren geleden, WILCO zei: @Kristof Berte Dat klinkt alsof je van plan bent om nu al je magnum opus te schrijven terwijl je nog maar pas bij Jommeke begonnen bent. Nee, ik wou gewoon eens graag een jungle-verhaal schrijven. Meer moet je er niet achter zoeken WILCO 1 Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook
Madam Kito Posted March 12 Posted March 12 Op 7/3/2024 om 20:31, WILCO zei: - een integrale van de gagalbums, inclusief de gags die op de achterkant van de Ohee gestaan hebben en nooit in albums zijn gepubliceerd - publicatie van een naslagwerk over Studio Nys en alle medewerkers (ideetje: een bundeling van alle interviews op de SSZ + de interviews die in BSM verschenen zijn. Daarmee zijn alle medewerkers gecoverd). Dat Studio Nys naslagwerk-idee met (o.m.) de artikelen van BSM heb ik lang geleden, toen Jommeke nog niet bij Standaard zat, ook al eens geopperd bij de toenmalige uitgever, maar is er dus nooit gekomen. Het Edwin Wouters interview werd wel hernomen in een uitgave over zijn carrière door Bonte (waarin ook zijn laatste getekende Jommeke verhaal werd opgenomen, een verhaal dat nog steeds nooit in de reguliere reeks werd gepubliceerd). Aangezien de gagalbums traditioneel gezien nooit de best verkopende albums waren (ook bij bvb Kiekeboe was dat zo) vermoed ik dat SU niet zal staan springen om een bundeling te maken van die gagalbums (welke versie zouden ze overigens moeten kiezen, aangezien die recent nog allemaal herschreven en hertekend werden), maar een bundeling van de nooit eerder in album verschenen gags zou misschien wel een mooi project kunnen zijn voor een van de kleinere integrale uitgevers of uitgevers van ouder Vlaams stripwerk, zoals bvb Fenix of Bonte. Quote
WILCO Posted March 12 Posted March 12 Nu te koop op catawiki: De openingsprent van Zoete Mosterd (album 106). https://www.catawiki.com/nl/l/81225709-nys-jef-1-original-drawing-jommeke-106-titelpagina-zoete-mosterd-1981 Quote
WILCO Posted March 15 Posted March 15 Nog een mooie openingsprent te koop, deze keer van een herdruk van Met Fifi op reis (album 18) https://www.catawiki.com/nl/l/81268817-nys-jef-1-original-drawing-jommeke-18-fifi-op-reis Quote
Filliberke Posted March 16 Posted March 16 14 uren geleden, WILCO zei: Nog een mooie openingsprent te koop, deze keer van een herdruk van Met Fifi op reis (album 18) https://www.catawiki.com/nl/l/81268817-nys-jef-1-original-drawing-jommeke-18-fifi-op-reis weet u wie de tekenaar is? Quote rood want ik wil niet dood wit want ik geef geen sikkepit blauw omdat ik van jou houw
WILCO Posted March 16 Posted March 16 Moeilijk te zeggen. Het is alleszins van vóór 2009. Ik gok op de herdruk van 2005 of 1997, waarschijnlijk dus Delzenne, maar een kleine kans dat het ook Van Loock was. Interessant om te zien dat Fifi in de oorspronkelijke versie zijn tong in zijn bek heeft. Quote
WILCO Posted March 16 Posted March 16 Op 2/4/2023 om 18:35, WILCO zei: In dit interview worden een aantal schetsen getoond. Hieronder zie je waarvoor ze bedoeld waren: Quote
WILCO Posted March 19 Posted March 19 Van alle Jommekeplaten die dit jaar al geveild zijn geweest, is deze in mijn ogen veruit de mooiste: een tussentekening uit de herdruk van Wie zoekt, die vindt (album 19). https://www.catawiki.com/nl/l/81814867-nys-jef-1-original-drawing-jommeke-19-wie-zoekt-die-vindt Air 1 Quote
Werner Posted March 19 Posted March 19 Mooi, de zes belangrijkste personages op één tekening! Quote http://www.wernerpeeters.behttp://www.dvdinfo.be
WILCO Posted March 19 Posted March 19 Een schat. Een exotische locatie, .... Had Filiberke aan de andere kant van die kist gezeten en had Flip zijn kop niet in de kist gestoken zodat hun gezichten zichtbaar waren, dan was dit voor mij de perfecte tekening geweest. Quote
ovócito Posted March 19 Posted March 19 3 uren geleden, Werner zei: Mooi, de zes belangrijkste personages op één tekening! Ik tel er vijf (eentje met de Oekraïense vlag) en een stuk pluimvee. Quote
Air Posted March 19 Posted March 19 1 uur terug, sporoi zei: en een stuk pluimvee. Shake your tail feather Quote .
WILCO Posted March 20 Posted March 20 Op 19/3/2024 om 15:48, Werner zei: Mooi, de zes belangrijkste personages op één tekening! Deze pagina uit het zelfde album staat nu ook te koop op Bobbedoes. Dezelfde 6 personages, maar nu nauwelijks herkenbaar. https://www.bobbedoes.nl/item/detail/296eda65-735e-40b7-b8ce-e3bfaf1583e2 Air 1 Quote
WILCO Posted March 22 Posted March 22 De cover van Drie in een slag (125). Album getekend door Eric De Rop met een cover van Nys. https://www.catawiki.com/nl/l/81815407-nys-jef-1-original-cover-jommeke-125-drie-in-een-slag-1984 acor 1 Quote
Recommended Posts