Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

Albums in het vooruitzicht:

  • 319 - Bie en de superbijen (Légendre/Delzenne; 14/02/24)De voorraad honing in Zonnedorp is op. Nergens nog een druppel of een kruimel te bespeuren. Jommeke en Filiberke lopen naar boer Snor om hun voorraad aan te vullen, maar die zit in zak en as. Een zwerm gemene Aziatische hoornaars is ervandoor met de voorraad honing van zijn bijtjes. De arme diertjes zijn doodsbang en durven hun korf niet meer uit te komen. Maar zonder bijen geen honing! Wat nu? 
  • 320 - Het ongeluksbeeldje (Berte/Delzenne; 17/04/24): Wanneer Jommeke en zijn vrienden op een rommelmarkt een cadeautje willen kopen voor professor Gobelijn, worden ze opgezadeld met een zogezegd ongeluksbeeldje uit het Amazonewoud. De professor vindt het allemaal bijgeloof en wil ter plaatse gaan onderzoeken waar het beeldje vandaan komt. Hij beseft echter niet dat hij wordt gemanipuleerd door de verkoper van het beeldje, die hele andere plannen heeft, daar diep in het Amazonewoud…
  • 321 - Stoute Choco (werktitel) (Delzenne; 19/06/24): O ramp! Tijdens een zware storm is Choco verdwaald. Annemieke en Rozemieke zijn in alle staten! Het aapje wordt al snel gevonden, maar er valt plots geen land meer mee te bezeilen. Heeft de storm hem dan zo door elkaar geschud? Of is er meer aan de hand?

Zien er wel toffe insteken uit. 319 draait duidelijk rond een actueel thema. 'Het ongeluksbeeldje' doet me echt wel denken aan het opzet van oudere albums, zeker een album waar ik naar uitkijk! 'Stoute Choco' lijkt een nieuwe aanvulling op de reeks Chocoverhalen (Lieve Choco, het Choco-complot, Choco verliefd...); verhalen rond de huisdieren spreken altijd aan!

Link naar reactie
3 uren geleden, Filliberke zei:

bron?

https://www.standaardboekhandel.be/p/het-ongeluksbeeldje-9789462108769

 

Gewoon op website van standaard boekhandel iets van Jommeke zoeken en dan ietsje naar onder scrollen bij 'Andere boeken uit de reeks...'. Zeer handige manier om op de hoogte te zijn van aankomende albums, aangezien daar niet enkel de reeds verschenen nummers staan, maar ook de geplande nummers.

Link naar reactie

bedankt

                                               rood want ik wil niet dood

                                               wit want ik geef geen sikkepit 

                                              blauw omdat ik van jou  houw

 

Link naar reactie
Op 20/5/2017 om 18:24, nobody zei:

Jommeke krijgt volwassen spin-off, maar "hij wordt geen drugsverslaafde uit een ghetto"
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/kunsten/1.2984272#

 

(misschien staat het hier al ergens,maar ik vond niks met de zoekfunctie)

"Wanneer het eerste album in de rekken zal liggen, is nog niet duidelijk. "Ik kan enkel met zekerheid zeggen dat het er komt."

 

Na 7 jaar kunnen we wellicht wel met zekerheid zeggen dat die volwassen spin-off er nooit is gekomen.

Link naar reactie
21 minuten geleden, TDPB zei:

"Wanneer het eerste album in de rekken zal liggen, is nog niet duidelijk. "Ik kan enkel met zekerheid zeggen dat het er komt."

 

Na 7 jaar kunnen we wellicht wel met zekerheid zeggen dat die volwassen spin-off er nooit is gekomen.

Had Dragonetti nog geleefd, dan was het album intussen waarschijnlijk wel verschenen. 

Link naar reactie
11 uren geleden, TDPB zei:

"Wanneer het eerste album in de rekken zal liggen, is nog niet duidelijk. "Ik kan enkel met zekerheid zeggen dat het er komt."

 

Na 7 jaar kunnen we wellicht wel met zekerheid zeggen dat die volwassen spin-off er nooit is gekomen.

 

Ik dacht dat dit het project was dat tot de hommage-albums had geleid?

 

422822.jpg.24e1f810f0650142fedd11c5611ddd00.jpg

Link naar reactie
8 uren geleden, cinco zei:

 

Ik dacht dat dit het project was dat tot de hommage-albums had geleid?

 

422822.jpg.24e1f810f0650142fedd11c5611ddd00.jpg

 

Dit album heb ik wel gelezen, en ik vroeg me al snel af waarom het eigenlijk ooit was gemaakt. Buiten een wat moderner sausje werd het verhaal deels nagekauwd, maar dan zonder leuke vondsten en nu met een troepje zeer uitwisselbere kinderen (t. t. z. kinderen zonder body, de nieuwe Jommeke incluis). 

 

Het oorspronkelijk verhaal was ook maar zozo, maar je had de leuke Jef- Nyshumor die de goede rikken en slechteriken veel kleur gaven. Bijvoorbeeld die slungel van een vader die hijgend in het verhaal meeholt had een hoog komisch gehalte. Maar in de duistere, of inspiratieloze, breinen van de makers is hij ook verschwunden zonder iets evenwaardig  te verzinnen. 

 

Wat overblijft is een holpartij in een modernere omgeving in een  inspiratieloze en doordeweeks stripverhaaltje met personages die ik al snel ben vergeten. 

Link naar reactie
16 uren geleden, WILCO zei:

Nog een half uur te gaan. Zal de verkoopprijs onder de 100 euro liggen? De vorige originele pagina's van Neuzen bij de vleet (herwerkte versie uit 2004) werden voor 150, 135 en 110 euro geveild.

 

 

 

Het verbaast me dat hertekende pagina's van een album toch nog zo goed hun weg vinden naar verzamelaars.

 

------------------------------------------------------------------------

 

Iets anders... wanneer zou het eerste albumvullende verhaal door Dieter Steenhaut verschijnen?

Ik weet dat hij dat album met die one-pagers heeft getekend, maar zijn eerste volledig getekende verhaal blijft toch nog een belangrijk moment voor hem en de reeks.

 

Ondertussen heeft hij ook gewerkt aan verschillende nevenproducten van de stripreeks.

 

afbeelding.thumb.png.e59f49019723b18f749d64f114a0c6a7.png

 

afbeelding.thumb.png.5627b64e7a4730f1a27599b30b409b7a.png

 

afbeelding.png.a7a3f55fdaa2265cda2a6d13789489a6.png

https://www.instagram.com/dieter.steenhaut/p/C2IoBQatzu4/?img_index=1

Link naar reactie
4 minuten geleden, TDPB zei:

 

Goed? Die prijzen stellen niets voor.

 

Ze raken verkocht. En het zijn niet eens de tekeningen van het album zoals die in de twintigste eeuw bestond.

Ik veronderstel dat  voornamelijk mensen onder de 30 die scène herkennen uit Neuzen bij de Vleet.

Al de rest heeft een gans andere versie gekend.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Op 6/2/2024 om 11:44, cinco zei:

wanneer zou het eerste albumvullende verhaal door Dieter Steenhaut verschijnen?

Ik denk dat het niet lang meer zal duren. Misschien wel het eerstvolgende album na Bie en de superbijen?

Kristof had vorig jaar in januari een storyboard gepost van een album dat door Steenhaut zou getekend worden en waarvan hij dacht dat het in het najaar 2023 zou verschijnen. Vandaar mijn vermoeden dat dit album van Steenhaut waarschijnlijk binnenkort zal verschijnen.

 

20230125_235115.jpg.05e89b7ff27b71116b43

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Op 8/2/2024 om 21:27, WILCO zei:

Misschien wel het eerstvolgende album na Bie en de superbijen?

Kristof had vorig jaar in januari een storyboard gepost van een album dat door Steenhaut zou getekend worden en waarvan hij dacht dat het in het najaar 2023 zou verschijnen. Vandaar mijn vermoeden dat dit album van Steenhaut waarschijnlijk binnenkort zal verschijnen.

Lijkt me niet te kloppen. Op de Facebookpagina van Delzenne postte hij reeds foto's van zijn tekeningen voor Het Ongeluksbeeldje (320) en Stoute Choco (321), het eerstvolgende album met tekeningen van Steenhaut is dus op zijn minst 322 of 323. Het zal dus pas voor in de zomer of de nazomer zijn dat we weer tekeningen van Steenhaut in een album zullen zien. Ik gok dat één van deze 2 albums (322 of 323) ook nog van Van Loock zal zijn.

Link naar reactie

Ik zag ook op FB dat Delzenne momenteel bezig is met de laatste pagina's van Stoute Choco (321), een album waarvan de publicatie voorzien is in juni. 

 

Voor mij als leek, lijkt dat een comfortabele voorsprong. Ik dacht eigenlijk dat de huidige Jommeke-tekenaars met strakkere deadlines moesten werken. Akkoord, het album moet nog ingekleurd en geletterd worden, maar dit is niet meer voor de tekenaar zelf. 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
42 minuten geleden, WILCO zei:

Voor mij als leek, lijkt dat een comfortabele voorsprong. Ik dacht eigenlijk dat de huidige Jommeke-tekenaars met strakkere deadlines moesten werken. Akkoord, het album moet nog ingekleurd en geletterd worden, maar dit is niet meer voor de tekenaar zelf. 

Op dit moment lijken ze inderdaad een comfortabele voorsprong te hebben. Bie en de superbijen (319) werd ook reeds getekend voor De drie geesten van kerst (318), vandaar dat Delzenne al op tijd is kunnen beginnen aan 320 en 321. Het lijkt er wel op dat ze met de aanwinst van Steenhaut en het reduceren van het aantal pagina's (voorlopig) 6 albums per jaar publiceren.

 

Steenhaut zelf is momenteel bezig met het illustreren van Duupje 4, vandaar dat een nieuw Jommekesalbum met tekeningen van zijn hand misschien nog even op zich laat wachten na Rare Vogels (315). Dat is slechts een gokje natuurlijk.

Gerd van Loock lijkt het de laatste tijd wat rustiger aan te doen, al kan ik daar helemaal fout in zijn. Boven nummer 300 illustreerde hij enkel 304, 305, 310, 312 en 316 (en van 4 van deze 5 albums verzorgde hij ook het scenario). Jammer, had persoonlijk gerust wat meer albums van zijn hand willen zien! 

Link naar reactie
Op 17/3/2021 om 11:04, Ambreville zei:

Die chauffeur zag er in de Schat van de Zeerover altijd te realistisch uit tov de rest. Was dat een echte persoon die een Cameo deed?

 

Het raadsel is opgelost.

 

"De man van wie Jommeke en Filiberke in De Schat van de Zeerover (deel 37) een lift krijgen naar de heide, is trouwens zijn buurman van vroeger.”

 

afbeelding.png.502010ad9591c3ebe0ef07777e7aa962.png

 

bron: https://www.stripspeciaalzaak.be/interviews-reportages/de-familie-van-jef-nys

 

Link naar reactie
Op 3/12/2023 om 15:47, TDPB zei:

En misschien begon Loedts met die stipjes, en nam Nys dat (tijdelijk) over. Of omgekeerd.

 

 

"Eerst was er dus de film en daarna heeft Jef Nys er op vraag van zijn zoon Diederik, die in de film Jommeke speelt, een strip van gemaakt. Diederik was iemand met veel sproetjes toen hij klein was en het zijn die sproetjes die Jef Nys vanaf deel 37 op de wangen van Jommeke heeft overgenomen. Deze drie puntjes op de kaken van Jommeke, onder elk oog, is hij zo een aantal albums lang blijven tekenen, maar in de herdrukken heeft Jef ze opnieuw laten wegwerken.”

 

afbeelding.png.e297379ddaeead6bf3ff6510e82ba0ae.png

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...