Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

Als je titels van Jommeke vergelijkt met films die het jaar vooraf populair waren, kun je toch wel mogelijke inspiratiebronnen vinden.

 

1978 Jaws 2 -> 1979 de Haaienrots

1978 Superman -> 1979 de Supervrouw

1979 Apocalypse Now -> 1980 het Monster in de Ruïne

 

afbeelding.thumb.png.14091fa112ef6690bd48c656b7bc6613.png

 

Ik vond het al zo ongebruikelijk voor Jommeke en Filiberke om in onderlijf rond te lopen terwijl ze voorheen de jungles en oerwouden in hun standaard outfits doorkruisten.

 

afbeelding.thumb.png.b76dcfccb2ce707c925cd367b18d2f53.png

 

 

En ik kan me vergissen, maar kwamen er ook niet vergelijkbare beelden voor in het Monster in de Ruïne?

 

afbeelding.thumb.png.2565ab5d1c7936866626315818a5a4ad.png

 

 

 

Link naar reactie
11 uren geleden, cinco zei:

Als je titels van Jommeke vergelijkt met films die het jaar vooraf populair waren, kun je toch wel mogelijke inspiratiebronnen vinden.

 

1978 Jaws 2 -> 1979 de Haaienrots

1978 Superman -> 1979 de Supervrouw

1979 Apocalypse Now -> 1980 het Monster in de Ruïne

 

afbeelding.thumb.png.14091fa112ef6690bd48c656b7bc6613.png

 

Ik vond het al zo ongebruikelijk voor Jommeke en Filiberke om in onderlijf rond te lopen terwijl ze voorheen de jungles en oerwouden in hun standaard outfits doorkruisten.

 

afbeelding.thumb.png.b76dcfccb2ce707c925cd367b18d2f53.png

 

 

En ik kan me vergissen, maar kwamen er ook niet vergelijkbare beelden voor in het Monster in de Ruïne?

 

afbeelding.thumb.png.2565ab5d1c7936866626315818a5a4ad.png

 

 

 

 

Screenshot_20230624_111301_Gallery.jpg

Screenshot_20230624_111238_Gallery.jpg

Screenshot_20230624_111148_Gallery.jpg

Screenshot_20230624_111204_Gallery.jpg

Link naar reactie

De Stripspeciaalzaak heeft een interview gehad met Luc Mojaeu. 

 

Het is een leuk artikel geworden. Naar het einde toe wordt er zelfs gevraagd naar een integrale uitgave van de kortverhalen van Jommeke. Allee Standaard Uitgeverij, de goeie ideeën liggen voor het rapen, je moet ze alleen willen uitgeven. Op zoiets zit ik dus al een tijdje te hopen. Het is een ramp om die korte verhalen in huis te halen tegenwoordig. Van het format "familiestripboek" met rebussen in en andere prulletjes ben ik overigens nooit een voorstander geweest. 

 

 

Link naar reactie

Toch wel heel wat opmerkelijke info in dat interview.

 

In 2001 deed Jef Nys nog inktwerk voor de cover van album 216.

Hij was toen 74 jaar.

 

afbeelding.png.6e0d7e972febfe6d808a8650fe1d4d81.png

 

afbeelding.thumb.png.ef42dbcd1724e97c7876677ab7be0502.png

 

afbeelding.png.be95043c1824dc32ad42afa2b49d9d78.png

 

En dan die lijst van Nys waarop hij de albums heeft aangeduid waarover hij tevreden was.

Misschien wel het belangrijkste document dat door dit interview is opgedoken.

 

afbeelding.thumb.png.431cf2fc627aa56515ce3728d88e1066.png

 

https://www.stripspeciaalzaak.be/interviews-reportages/de-jommeke-jaren-van-2-luc-morjaeu

 

Link naar reactie

Tijd om een beetje te speculeren? Heeft misschien weinig zin, maar kan plezant zijn. Zouden dat allemaal scenario's zijn die Jef Nys zelf geschreven heeft, die hij daar aangeduid heeft? Waarmee ik niet wil insinueren dat hij de scenario's van anderen niet goed vond, maar misschien wou hij enkel over zijn eigen scenario's oordelen omdat hij die het best uit het hoofd kende.

Er wordt bijvoorbeeld geen enkel Edwin Wouters-album aangeduid. Van de 2 Stekkebeen-albums (200/208) was al geweten dat het de laatste (?) scenario's waren die hij zelf schreef. Het Hoofd van Samos lijkt mij ook typisch Nys (=> Flip wil de Miekes niet informeren dat Jommeke gevangen zit want hun tere hartjes kunnen dat niet aan).

Van de titels tussen 100 & 200 bevat de selectie veel albums waarin er nieuwe personages worden opgevoerd: Awelawel (140), Langneus (142), Klaxon (158), Selders (146). Alsook Filiberke die heel het album door obsessief een idioot spelletje speelt: geopereerde (140), gevecht met onzichtbare slang (138), komkommer (146), kameel (150),... Twee kenmerken die ook bij de Stekkebeen-albums terugkeren.

Blijkbaar waren Jan Haring en Estella Saprinetta geliefde personages: beiden komen voor in de laatste scenario's. Van Saprinetta zijn zowat alle andere albums aangeduid (89/102/122). Van Jan Haring zijn alle Plank-albums (84/105) en de eerste drie Kuip-albums (142/150/158) aangeduid. De Kuip is zowat een kopie van de Plank. In tussentijd dobberde Jan Haring rond met de Piraat, maar daar was Nys dus blijkbaar geen fan van, er is (voor zover ik mij herinner) ook nooit een verklaring gegeven waarom De Piraat plots uit beeld verdween en werd vervangen door De Kuip.

Een en ander zou kunnen betekenen dat hij rond 1990 gestopt is met (regelmatig) scenario's schrijven, en dat er dus een gat van bijna 10 jaar zit met de laatste albums. Zou zomaar kunnen, want die twee albums voelden toch behoorlijk anders aan dan de rest die toen verscheen. Het zou ook kunnen betekenen dat hij verantwoordelijk was voor enkele scenario's waarvan ik dat niet verwachtte, zoals De supervrouw en De grote knoeiboel. Raar om dat laatste aan te duiden als een goed scenario en dan toch dat einde te (laten) verknoeien.

Link naar reactie

Het was me ook opgevallen dat Nys enkel albums heeft aangeduid waarvan we met grote zekerheid weten dat hij ze zelf geschreven heeft. Inderdaad geen albums van Wouters (72, 88, 101, 107, 161, 167, ...). Ook geen albums van Jan Ruysbergh (vanaf 159 tot ca. 220, behalve 200 en 208, die Nys inderdaad dan weer zelf geschreven heeft). 

 

Is deze lijst een antwoord op de vraag welke albums hij echt goed vindt? Of is het zijn antwoord op de vraag wat de beste albums zijn die hij zelf geschreven heeft? 

Ik vermoed eerder het tweede want het zou me sterk verbazen dat Nys geen enkel album van zijn medewerkers goed vond.

 

Link naar reactie
21 uren geleden, WILCO zei:

Is deze lijst een antwoord op de vraag welke albums hij echt goed vindt? Of is het zijn antwoord op de vraag wat de beste albums zijn die hij zelf geschreven heeft? 

Ik vermoed eerder het tweede want het zou me sterk verbazen dat Nys geen enkel album van zijn medewerkers goed vond.

 

 

het zou zeker raar zijn dat hij Wouters en Ruysbergh zo lang albums liet maken moest hij ze niet goed gevonden hebben.

Link naar reactie

Zo'n advertentie vertrouw ik voor geen haar vooral wegens: niks van info. In totaal 2 woorden! Waaruit blijkt dat de verkoper niet veel moeite doet duiding en achtergrond te geven en ook niets geeft over de dimensies en het gebruikt materiaal, de staat, enz. Heel lui en nietszeggend is dat. Als je dat allemaal moet gaan vragen! Dat doe ik dus nooit. Het wekt sowieso geen vertrouwen. 

Verder 1 positieve waardering die me eigenlijk ook louche of fake lijkt.

 

Verkopen is duidelijke info geven en de geïnteresseerden willen overtuigen van de waarde van je product. 

Link naar reactie
Op 28/6/2023 om 22:07, WILCO zei:

Dat is het ook. Geen twijfel mogelijk. Ik heb de verkoper gevraagd om meer info te bezorgen (herkomst, materiaal, afmetingen). 

Het is een kopie van een tekening.

Materiaal: Inkt op papier

Afmetingen: 210 x 297 mm
Herkomst: de verkoper heeft deze tekening als verjaardagscadeau gekregen van iemand die Philippe Delzenne kende.

Link naar reactie

Van de 2 andere platen (Kaas met gaatjes en Broeder Anatolius) vermoed ik dat ze gebruikt geweest zijn voor één van de Jommekeskleurboeken. De platen zijn namelijk groter dan deze in de reguliere albums en bovendien zijn ook de tekstballonnen weggewerkt.

 

(Zie ook de kleurprenten van De schat van de zeerover, Kinderen baas en Het Kristallen eendje).

 

Heeft er iemand de kleurboeken liggen waarin deze tekeningen voorkomen?

 

 

Screenshot_20230701_202622_Gallery.jpg

Screenshot_20230701_202503_Chrome.jpg

Screenshot_20230701_222118_Chrome.jpg

Link naar reactie
Op 1/7/2023 om 20:40, WILCO zei:

Van de 2 andere platen (Kaas met gaatjes en Broeder Anatolius) vermoed ik dat ze gebruikt geweest zijn voor één van de Jommekeskleurboeken. De platen zijn namelijk groter dan deze in de reguliere albums en bovendien zijn ook de tekstballonnen weggewerkt.

 

(Zie ook de kleurprenten van De schat van de zeerover, Kinderen baas en Het Kristallen eendje).

 

Heeft er iemand de kleurboeken liggen waarin deze tekeningen voorkomen?

 

je moet eventueel ook kijken naar de Zomerpretboeken etc. Die hadden ook kleurplaatjes. Ik heb even gekeken in degene die ik heb, maar daarin kwamen deze niet voor.

Link naar reactie
On 5/30/2023 at 7:38 PM, cinco said:

Ze doen eens activiteiten die eigen zijn aan hun leeftijd.

 

afbeelding.thumb.png.7c5d547604d33e366a956bfea0c4c578.png

afbeelding.thumb.png.0525c30038543490e132730687279c2d.png

zwart krijt? wij hadden alle kleuren, maar dit deden we toch altijd met wit krijt op een donkere ondergrond. En waar zijn de nummers? in principe tot 10. En je moest met een houten blok shuiven en op dat veld mocht je niet springen. 

 

enfin, tis muggeziften maar toch

Link naar reactie
Op 3/7/2023 om 12:13, Aerogi zei:

zwart krijt? wij hadden alle kleuren, maar dit deden we toch altijd met wit krijt op een donkere ondergrond. En waar zijn de nummers? in principe tot 10. En je moest met een houten blok shuiven en op dat veld mocht je niet springen. 

 

enfin, tis muggeziften maar toch

Dat zwarte krijt had ik ook al opgemerkt. Was wellicht duidelijker dan wit.

 

Link naar reactie
31 minuten geleden, Jommeke3216 zei:

Ik heb vandaag een Zweedse jommeke ontvangen😀image.thumb.jpg.9ff76e493a377704d3908ef127fc5621.jpgimage.thumb.jpg.c133bd9d6544328509c749748da6e63c.jpg

Leuke tekening! 😊

 

Die ton haalt toch een grote snelheid, want ze geraakten er tot in Schotland. En op op de voorkaft lijkt de ton ook wel van katoen te geven. Maar toch beent Flip het evengoed bij!  Een papegaai met straaljageraandrijving? 😏

Link naar reactie
39 minuten geleden, sporoi zei:

Leuke tekening! 😊

 

Die ton haalt toch een grote snelheid, want ze geraakten er tot in Schotland. En op op de voorkaft lijkt de ton ook wel van katoen te geven. Maar toch beent Flip het evengoed bij!  Een papegaai met straaljageraandrijving? 😏

Met een trage snelheid kan je er ook tot in Schotland mee geraken. Jommeke en co draaien hun hand niet om voor reizen die een paar weken duren.

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Jommeke en co draaien hun hand niet om voor reizen die een paar weken duren.

 

Ik heb die berekening enkele jaren geleden eens gemaakt voor de Gelukzoekers.

Jommeke en aanhang waren in totaal 4 maanden van huis in dat album.

 

afbeelding.png.02579b9728111caadeed000e8091909c.png

 

pagina 3: dag 1 (Jommeke en co gaan naar Jan Haring om een piratenschip op te knappen)

pagina 6: enkele weken later: in totaal 15 dagen verstreken

pagina 8 eerste helft: enkele weken later: in totaal 29 dagen verstreken

pagina 8 tweede helft: 3 dagen later: in totaal 32 dagen verstreken (het schip is zeevaardig en ze varen uit)

pagina 10: enkele dagen later: in totaal 34 dagen verstreken

pagina 14: een maand later: in totaal 64 dagen verstreken (aankomst in New Orleans)

pagina 15: nog een maand later: in totaal 94 dagen verstreken (aankomst in de omgeving van de Black Hills)

pagina 16: de volgende dag: in totaal 95 dagen verstreken

pagina 25 eerste helft: enkele dagen later: in totaal 97 dagen verstreken

pagina 25 tweede helft: enkele dagen later: in totaal 99 dagen verstreken

pagina 28: 's morgens: in totaal 100 dagen verstreken

pagina 29: enkele weken later: in totaal 114 dagen verstreken (Jommeke komt eindelijk thuis om dan weer in allerijl te vertrekken met de vliegende bol, opnieuw naar de Black Hills)

pagina 42: 's morgens: in totaal 115 dagen verstreken

pagina 47: een week nadien: in totaal 122 dagen verstreken = 30 + 31 + 30 + 31 = exact 4 maanden verstreken

 

Link naar reactie

Zeer mooie originele tekening te koop op tweedehands.be.

 

https://link.2dehands.be/m1996368980?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

 

Het is de tekening van een soort kwartetkaart die in 1997 uitgebracht werd met het kortverhaal Avontuur op Exploria. Door de kaart te kantelen worden beide tekeningen zichtbaar. Deze tekening is hoogstwaarschijnlijk van Van Loock aangezien hij dit kortverhaal heeft getekend.

 

 

 

Screenshot_20230717_191454_2dehands.jpg

Screenshot_20230717_191515_2dehands.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...