Ga naar inhoud

Subsidiediscussie (split van "Geen reden tot (strip)feesten (opinie Roel Daenen)")


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

Tjah...ik kom niet in Turnhout. En al helemaal niet om te leren tekenen. Waarom zou er dan van mijn belastinggeld naar dergelijke hobbybegeleiding moeten vloeien? Wat heb ik daar aan?

Kom nu niet af met: geen subsidies = geen mogelijkheid voor jongeren, kinderen en beginnende tekenaars om strips te kunnen tekenen.

Publiceren over strips kun je ook op een blog.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

En als dat wegvalt, dan zou ik dus geen strips of illustraties of gelijk wat dan ook meer kunnen maken...?

Ik kan me nu met de beste wil van de wereld niet voorstellen indien er nul euro zou worden uitgedeeld aan subsidies, ik plots niet meer naar een winkel zou kunnen stappen, papier kopen, wat fineliners, potloden en een setje verf met wat penselen.

Zelf ontvang ik niks - waarom zou ik, ik zou niet weten waarom - maar moet nu wel meebetalen voor een ander. Een ander die misschien zich bezighoudt met krabbels op papier te zetten zoals de gezusters Staal (ja, ze mogen weeral opdraven, maar er zijn er vast nog meer die in dergelijke 'eerlijk-naïeve, open naar de wereld' stijl...euh...iets doen. ( want werken kun je dat niet noemen ) ).

Subsidies zijn doping. En oneerlijke concurrentie. Het geld dat weggenomen wordt bij iedereen komt enkel maar aan bij enkelen. Ik heb daar niet om gevraagd. En dat kun je doortrekken naar iedere sektor. We gaan toch ook niet hier en daar een bakker een zak centen geven omdat hij net iets te weinig klanten heeft? Nee. Die moet ofwel, een tandje bijsteken, ofwel iets anders gaan doen.

Dat er gratis zalen ter beschikking worden gesteld, is maar normaal. We betalen dan ook belasting voor iets.idietjs

Striptijdschrift...tjah...stel dat het nou niet zou kunnen worden gedrukt, wegens hun subsidietje dat ze plots niet meer zouden krijgen, zullen tekenaars daaronder lijden? Weeral, ik kan me met de beste wil niet voorstellen dat ik plotseling niet meer zou kunnen schetsjes op papier zetten, omdat striptijdschrift niet meer kan publiceren.

En kunnen ze niet gewoon een blogje volschrijven? Ik lees het ook zo wel hoor. Er zijn ook een boel muziektijdschriften die het zonder subsidies weten te rooien. Waarom lukt hen dat wel?

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dan is dat maar zo. Kan ik niks aan doen. Dat zou je dan ook kunnen zeggen van diverse sporttakken. Maar mijn leven zal er niet anders uitzien indien een triatleet plots geen subsidie meer krijgt. Voetbal en tennis, dat mogen ze ook per direkt droogleggen. Fans genoeg die kunnen dokken voor stadia en de randanimatie. Maar ik wil niet bijdragen voor een De Bruyne of een Ronaldo zijn villa, of de grillen van hun mokkels. Idem voor muziekfestivals en bands. En als Bloso ophoudt te bestaan zullen er nog steeds mensen zijn die een fiets kopen, een paar loopschoenen en gaan sporten. En meer hoeft dat niet te zijn.

Maar is er iemand met poen, die niet weet wat gedaan ermee en vindt dat het buurmeisje van zijn kleinkind eigenlijk wel talent heeft om sprintatleet te worden, niets dat hen tegenhoudt om daarvoor te gaan. Waarom anderen daar zouden moeten aan meebetalen is mij een raadsel.

Het is niet dat er plots geen sport meer zal bestaan of zal kunnen beoefend worden. Je kan nog steeds naar een sportwinkel stappen en daar een bal kopen. En met wat vrienden op een pleintje wat gaan shotten. Maar een ander die uw hobby zou moeten meefinancieren, da's toch wel een beetje heel pervers...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
13 minutes ago, Tom B said:

Jamaar, dat is óók subsidie, he. Ga je nu akkoord met steun van de gemeenschap of niet?

Nee, ik ga niet akkoord met het huidig subsidiebeleid. Maar wat die zalen betreft, we moeten nu toch belasting betalen, dus is het maar normaal dat ze gratis ter beschikking worden gesteld. En niet enkel voor stripgerelateerde zaken, maar ook voor anderen. Het zijn niet enkel mensen die iets met strips doen die belasting moeten betalen.

Maar mochten ze dat stopzetten, liefst gisteren dan morgen. En natuurlijk fiks de belastingen verlagen ( of afschaffen ) Maar da's waarschijnlijk wel wat veel gevraagd...

Link naar reactie
Op 1-9-2017 om 21:12, Kameraad Mauser zei:

Subsidies zijn doping. En oneerlijke concurrentie. Het geld dat weggenomen wordt bij iedereen komt enkel maar aan bij enkelen. Ik heb daar niet om gevraagd. En dat kun je doortrekken naar iedere sektor. We gaan toch ook niet hier en daar een bakker een zak centen geven omdat hij net iets te weinig klanten heeft? Nee. Die moet ofwel, een tandje bijsteken, ofwel iets anders gaan doen.

 

een bakker krijgt ook staatssteun in de vorm van een vaste broodprijs indertijd, kortingen op zijn rsz, subsidies als ie een eerste werknemer aanneemt, een voordelig statuut voor zijn meewerkende echtgenote, als ie verbouwingen doet krijgt ie steun voor isolatie, als er werken voor z'n deur gebeuren krijgt ie een vergoeding, hij krijgt premie's voor bepaalde broden te promoten, als ie het een tijdje slecht doet kan ie rsz-uitstel krijgen...

IEDERE sektor krijgt subsidies, die er publiekelijk het meest over klagen, krijgen het minst van allemaal...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Vandaar dat ik tegen IEDERE vorm van staatsteun ben. Een bakker heeft dat niet nodig. Maar belast hem dan ook niet.

Velen blijken het maar niet te willen begrijpen, maar dat geld dat wordt rondgestrooid, daar moeten wel anderen voor werken.

Waarom zouden bedrijven nog eens staatsteun moeten krijgen? De bedoeling van een bedrijf, gaande van een bakker tot een olieraffinaderij, is winst maken door een product te maken of dienst te leveren. Daarmee moet je het doen. Lukt het niet, dan sluit je de boeken en doe je maar iets anders. Als een bakker niet rendeert, dan sluit hij maar zijn bakkerij. Er komt wel een ander die de bakkerij overnneemt en het beter doet. Het is niet dat economie/maatschappij zal stilvallen omdat er geen staatsteun wordt gegeven. Is nog nooit gebeurd en zal ook nooit gebeuren.

Als auteurs het minder doen, dan herscholen ze maar. Of maken ze maar betere strips.

Er zijn inderdaad nog een boel andere factoren die ervoor zorgen dat praktisch iedere sektor lijdt onder hogere prijzen, maar dat is weer te wijten aan inflatie ( feitelijk is dat een van de grootste oorzaken van armoede ) en daar zal ik nu niet op ingaan voor ieders gemoedrust.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Trouwens als je subsidies krijgt voor akweg isolatie dan moet je wel zelf eerst de kost maken en de materialen aankopen, je huis isoleren en dan, pas nadat alles is uitgevoerd, dan krijg je uw subsidie. Dus als je eerst alles zelf aankoopt en de werken uitvoert, dat wil zeggen dat je genoeg verdient. Dat in in staat bent om geld te verdienen. Waarom zou je dan nog subsidies moeten krijgen? Subsidies zijn toch bedoeld voor mensen die iets zouden moeten aankopen omdat het de norm is ( opgesteld door overheid, zoals iedereen een electrische auto, zonnepanelen enz... ) maar het niet kunnen betalen in de eerste plaats.

Link naar reactie
23 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Trouwens als je subsidies krijgt voor akweg isolatie dan moet je wel zelf eerst de kost maken en de materialen aankopen, je huis isoleren en dan, pas nadat alles is uitgevoerd, dan krijg je uw subsidie. Dus als je eerst alles zelf aankoopt en de werken uitvoert, dat wil zeggen dat je genoeg verdient.

Dat wilt dat niet noodzakelijk zeggen. Het kan ook dat die mens in kwestie tijdelijk bespaart op andere dingen die misschien ook noodzakelijk zijn, of die hij misschien liever zou hebben.

Of dat ze dat bedrag ergens hebben geleend. Of tijdelijk hebben gehaald van het spaarboekje met het studiegeld voor de kinderen later.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Als je het geld niet hebt om uw woning te isoleren, dan isoleer je niet. Punt. Net zoals je misschien graag met een BMW of een of andere sportwagen zou willen rondtoeren, maar je verdient niet genoeg om dat te bekostigen. Wel, koop dan geen BMW. En ga er dan ook geen lening voor aan. Je werkt je enkel maar in de ellende met zo'n strategieën.

Link naar reactie

Die stelling raakt kant noch wal. Subsidies kunnen ook bedoeld zijn om bepaald gedrag te stimuleren zoals bijvoorbeeld een lager verbruik van fossiele brandstoffen. Als het gaat om subsidies voor een cultureel evenement dan is het zeker niet zo dat je die pas achteraf krijgt. En hier gaat het vaak wel om dat iets dan niet zou zijn georganiseerd of in een dusdanig sobere variant dat het niet aansluit bij andere doelstellingen. 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
9 hours ago, Theoak said:

Die stelling raakt kant noch wal. Subsidies kunnen ook bedoeld zijn om bepaald gedrag te stimuleren zoals bijvoorbeeld een lager verbruik van fossiele brandstoffen. Als het gaat om subsidies voor een cultureel evenement dan is het zeker niet zo dat je die pas achteraf krijgt. En hier gaat het vaak wel om dat iets dan niet zou zijn georganiseerd of in een dusdanig sobere variant dat het niet aansluit bij andere doelstellingen. 

Tja. Als je muziek wil spelen en maken: koop instrumenten en maak muziek. Een optredentje is algauw georganiseerd. Daar hoeven anderen die wellicht nog een andere muzieksmaak hebben niet aan mee te betalen. Idem voor theater, toneel, opera, strips, alles van cultuur.

Geen subsidies =/= tegen cultuur zijn. Of kunstenaars kunnen dan geen kunst meer produceren.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
3 hours ago, Koen said:

Ik koop nu al te véél strips gezien mijn beperkte vrije tijd.

Ik vind het zeer goed dat er een deel van mijn belastingsgeld naar cultuur en sport gaat, uit solidariteit, om die cultuurbeleving meer democratisch, toegankelijker te maken.   

 

Ik vind het prima dat jij daadwerkelijk wil dat jouw geld naar de cultuursektor gaat. Ik zou het ook fijn vinden mocht iedereen dat voor zichzelf kunnen uitmaken. Opt out-regeling en zo...

Link naar reactie
2 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Ik vind het prima dat jij daadwerkelijk wil dat jouw geld naar de cultuursektor gaat. Ik zou het ook fijn vinden mocht iedereen dat voor zichzelf kunnen uitmaken. Opt out-regeling en zo...

Wel, hier zijn we het eens ... Ik zou ook graag mijn belastinggeld terugtrekken uit het financieren van een voetbalkampioenschap of het bouwen van een megalomaan stadion ...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dan zijn we al met zijn drieën. Want iets dat mij heel erg ergert zijn de bakken belastinggeld die worden verbrast aan nietsnutten die tegen een bal aan trappen en dan nog een boel capsones hebben ook. Laat de voetbalfans maar dokken voor een stadion. En anders zijn er genoeg grasveldjes waar je naar hartelust kan ballen trappen.

Link naar reactie

Voetbal is vele vele vele malen populairder dan opera strips beeldende kunst etc.

Vandaar dat er wellicht meer geld heen gaat, maar gaan we in dit topic allemaal bepalen waar ons belastinggeld heen moet gaan😅😅, dan kan ik nog duizend zaken noemen die onzinniger zijn dan voetbal en waar geen stuiver heen moet😝

 

Ik ben met Mauser eens dat iedere vorm van subsidie niet verstandig is.

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

En nationale voetbalclubs dan? Zijn die dan volledig privaat? Hun stadia, daar komt wel belasting bij te kijken. Zie maar naar die Ghelamco-affaire.

En inderdaad: voetbalsclubs moeten ook zelf opdraven voor hun beveiliging.

Link naar reactie
5 minuten geleden, marioboon zei:

Eeeh... de Belgische profclubs krijgen jaarlijks 67 miljoen euro subsidie (in de vorm van kortingen op de rsz en bedrijsvoorheffing) van de Belgische belastingdienst... 

De Belgische belastingen zijn een koterij: tax shelter, notionele belastingsaftrek, achterpoorjes.

 

Dat is een andere discussie.

Link naar reactie
2 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

En nationale voetbalclubs dan? Zijn die dan volledig privaat? Hun stadia, daar komt wel belasting bij te kijken. Zie maar naar die Ghelamco-affaire.

En inderdaad: voetbalsclubs moeten ook zelf opdraven voor hun beveiliging.

Eigenlijk het enige wat gesubsidieerd wordt is jeugdwerking. En dat is een goede zaak, vooral in steden zoals Brussel.

Link naar reactie
Op Friday, September 01, 2017 om 11:53, Aeaipejdziasm zei:

 

Die overheden moeten met hun fikken van onze hobby afblijven.

Kijk naar opera: daar wordt tonnen geld tegenaan gegooid, maar bijna niemand wil het zien.

Lees de biografie van Edgar Jacobs, en je ontdekt dat toen opera geen subsidies kreeg, het er goed mee ging.

Nu krijgt het subsidies zonder dat het nog gewenst is.

Onzin. Operavoorstellingen zijn steeds uitverkocht. Dankzij subsidies kunnen ook minder begoede mensen een voorstelling meepikken.

Link naar reactie
25 minuten geleden, Zwendel zei:

Eigenlijk het enige wat gesubsidieerd wordt is jeugdwerking. En dat is een goede zaak, vooral in steden zoals Brussel.

En de beveiliging, tax kortingen en veel grote voetbalstadia zijn geheel of gedeeltelijk betaald met belastingsgeld.

 

"Voetbalstadion AA Gent komt voor 79 procent in handen van stadsbestuur"

https://www.demorgen.be/sport/een-tweetje-tussen-ghelamco-en-stad-gent-roept-vragen-op-ba3dea30/

Link naar reactie
11 minuten geleden, Bonte zei:

En de beveiliging, tax kortingen en veel grote voetbalstadia zijn geheel of gedeeltelijk betaald met belastingsgeld.

 

"Voetbalstadion AA Gent komt voor 79 procent in handen van stadsbestuur"

https://www.demorgen.be/sport/een-tweetje-tussen-ghelamco-en-stad-gent-roept-vragen-op-ba3dea30/

En dat is eigenlijk competitievervalsing. Ik ben daar als voetbalsupporter 100% tegen. Dat zijn lokale besturen die met bouwpromotoren vieze afspraakjes maken. Lokale sjoemelpolitiek.

Link naar reactie
Op Friday, September 01, 2017 om 13:46, Kameraad Mauser zei:

Tjah...ik kom niet in Turnhout. En al helemaal niet om te leren tekenen. Waarom zou er dan van mijn belastinggeld naar dergelijke hobbybegeleiding moeten vloeien? Wat heb ik daar aan?

Kom nu niet af met: geen subsidies = geen mogelijkheid voor jongeren, kinderen en beginnende tekenaars om strips te kunnen tekenen.

Publiceren over strips kun je ook op een blog.

Ik zou niet graag in een wereld leven waarin alles verloopt volgens jouw principes.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
16 minutes ago, Lefranc said:

Onzin. Operavoorstellingen zijn steeds uitverkocht. Dankzij subsidies kunnen ook minder begoede mensen een voorstelling meepikken.

Bullshit. Als je naar de opera wil dan betaal je daar zelf maar je ticket voor. Opera is geen basisvoorziening. Cultuur is economie zoals al de rest. Ook in kunst gelden de economiche wetmatigheden zoals vraag en aanbod. Een illustratie, muziekstuk, theatervoorstelling zijn hetzelfde als een bedrijf dat laptops produeert, taxibedrijven die vervoer aanbieden, bakkers die brood bakken enz...

Ikzelf hoor graag naast andere genres metal en harde aanverwanten. Maar dergelijke muziek gaan subsidieren: geen denken aan. Want ik ben niet altijd op dergelijke concerten aanwezig. Maar mijn belastinggeld vloeit wel altijd naar die organisatoren en alles wat ermee te maken heeft. DWZ als ik niet ga naar concerten, dan heb ik er toch wel voor betaald. Zelfs als je wel gaat, dan betaal je er een tweede keer voor.

Zelfde als met kranten. Waarom zouden die subsidies moeten vangen? Ik betaal nooit voor wat gelul achter een betaalmuur. ( trouwens, als je diverse fake mailadressen aanmaakt, met gratis mailservices, dan registreer je je iedere keer voor een maand kranten en infomagazine-lezen. Ik doe het bij De Morgen, De Standaard, Knack. ) Anders betaal ik 2 maal voor hetzelfde artikel. Die krankzinnige mallemolen met geldverbrassen mag dan eens stoppen.

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
21 minutes ago, Lefranc said:

Ik zou niet graag in een wereld leven waarin alles verloopt volgens jouw principes.

Jij vindt het prima dat je kan leven met anderen hun geld? Al eens stil gestaan bij het feit dat dit geld ergens vandaan komt? Iemand heeft daar wel iets moeten voor doen.

Trouwens jij en de voorstanders van rondjes geld rondstrooien, hebben nu op dit moment al jullie ideale wereld. Volgens mij heb je eigenlijk helemaal geen reden tot klagen. Ik en anderen die niets ontvangen, daarentegen...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
1 minute ago, Bonte said:

Metal bands worden ook gesubsidieerd, punk ook trouwens wat wel grappig is.

Ja, ik weet het. Heb daar al wat kritiek over geleverd. Meestal zwijgen ze dan in alle talen.

Dat staat daar van die liederen en cd's te produceren die oproepen tegen het systeem enz...maar wel in de eerste rij staan om via dat zelfde systeem centen te mogen ontvangen.

Link naar reactie
12 minuten geleden, Tweetie zei:

Wat mij betreft mag dit topic naar de chocolate bar. Over strips gaat dit nauwelijks meer.

 

Perfect voorbeeld van de Wet van Mausert (de Reep variant van de Wet van Godwin).

Ja en neen Tweetie. Het ging over subsidies voor strips. En dan mag je volgens mij gerust het ganse plaatje bespreken.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Roel Daenen moet maar gaan werken. Die kerel heeft nog nooit een lijn op een blad gezet en eist geld van iedereen om dan wat over strips te lullen en een "stripbeleid" uit te stippelen.

Straks moeten we op onze knieën kruipen en oneindig dankbaar zijn dat er lui zijn zoals Roel Daenen en zijn departement of wat dan ook, omdat er zonder hun geen strips zouden kunnen bestaan.

Een beetje zoals Herman Schueremans zou komen orakelen: "Zonder mij bestond er geen muziek in de vlaanders."

Link naar reactie
16 hours ago, The Alderwood said:

Ik vind al die subsidies aan voetbal echt degoutant. (....)r voetbal nog subsidiëren, daar moet ik van overgeven.

2

 

Het juiste woord is KOTSEN.

 

Ik heb ooit eens een bankdirecteur de huid volgescholden omdat ze een voetbalploeg sponsorden, terwijl ze mij 15 euro aanrekenden voor een rekeninguittreksel.

Er zit veel te veel corruptie in het voetbal.

En als ze die subsidies niet meer geven, en de Belgische ploegen niet meer Europees kunnen spelen, so what? Denk je dat de mensen er minder plezier aan zullen beleven?

 

Wat die kunstsubsidies betreft, of in dit specifieke geval stripsubsidies: er zijn altijd mensen die denken dat je een probleem kunt oplossen door ergens een bak geld tegenaan te gooien. Maar wat zal het resultaat zijn? Overproductie? En nog meer strips voor evenveel lezers? Dat werkt toch niet.

 

De opera is misschien altijd uitverkocht, maar er zijn ook niet erg veel zitjes, nietwaar? Als je opera subsidieert betaal je alleen maar de hobby van een kleine groep die per se opera wilt zien. Ik vind dat ze het maar zelf moeten betalen. Opera is een fosiel. Lees eens een biografie van Edgar P. Jacobs: voor 1940 was opera erg populair. Toen waren er geen subsidies nodig. Nu willen ze het subsidiëren, omdat ze luisteren naar mensen die niet mee willen met hun tijd. Opera is een gepasseerd station.

 

Quote

Een beetje zoals Herman Schueremans zou komen orakelen: "Zonder mij bestond er geen muziek in de vlaanders."

 

Schueremans is een dikke nek.

 

Verder ben ik het met Kameraad Mauser eens wat Roel Daenen betreft. Dat soort mensen amuseert zich met hun hobby's, en wij moeten ervoor betalen.

 

Ik heb het inderdaad niet voor cultuursubsidies, omdat het niet werkt. Het betekent altijd dat je geld aan een clubje geeft, dat zich er wat mee kan amuseren. Dat is niet van dezelfde aard als werkloosheidsuitkeringen, ziekteverzekeringen, pensioenen, onderwijs, wegen, havens etc.

 

Cultuursubsidies maken van cultuur KUL-tuur.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...