Kool Thing Posted January 18, 2018 Share Posted January 18, 2018 Iets wat mij mateloos boeit en wat mijn respect voor striptekenaars nog meer doet toenemen, is kadrering en lijnen. Ik ken er niets van maar als een tekenaar hierover loos gaat, ben ik helemaal verkocht. Onderstaande heeft Jordi Lafebre gepost. Gewoonweg de max! Waarom die moeder net dat beetje schuin staat... dat is klasse! When I read about composition it looks like it is a thing of antique greek buildings or to do things more beautiful. But it is a tool, actually. A very powerful one, in storytelling; Both in comics or movies. Here it is an example how I use it sometimes. The scene is about a 14 years old boy taking his own decisions and risks, and they parents being not very conformable with it and trying to put some pressure on him. So I tried this: The boy is the main character of the sequence, but He is also 14 and he confident and the center of ( his ) world. So first of all I put him in the center of the frame. ( close eyed helped me in that no very wise kind of confidence ). Then I wanted the parents and sisters around him useless around him, so I used a fibonacci composition – witch is very hard to sue but when it works is like magic -. The the fugue lines drives us to the father's left, eye, because is the first to speak and...I could put the fugue lines behind the boy, but I wanted something different here. Instead, I used a – grilled- window in the head of the boy, to show hi is open minded, he wants to look out the world. ( then the tree in the right helps me to close the image and put the family symbol again. It's all about family, here ) finally, I tried to not break to much the 1/3 rule; I have it always in mid. That would be all. It is not maybe the best image n the book,not the most spectacular. But I truly believe in this kind of work to tell deeply the story to the reader. I do not work like this every image of the book, obviously, it is just to the ones that speak about the cor of the story. It's pretty much for to keep connected to it. Thank you for reading! Do not forget you can also follow my work at my Instagram :-) https://www.instagram.com/jordi_lafebre/ Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
TDPB Posted January 18, 2018 Share Posted January 18, 2018 Als ik zoiets zie en lees denk ik altijd dat de analisten er meer uithalen dan dat de makers er in staken. Maar hier is het blijkbaar de tekenaar zelf die dat doet. Bij die eerste analiserende prent kan ik me nog iets inbeelden, bij twee wordt het al iets moeilijker, maar ik heb geen idee wat er met de onderste twee bedoeld worden. Quote Link to comment
Kool Thing Posted January 18, 2018 Author Share Posted January 18, 2018 Dat is de uitleg voor de derde The the fugue lines drives us to the father's left, eye, because is the first to speak and...I could put the fugue lines behind the boy, but I wanted something different here. Instead, I used a – grilled- window in the head of the boy, to show hi is open minded, he wants to look out the world. Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
Kristof Berte Posted January 18, 2018 Share Posted January 18, 2018 Die "1/3" regel wordt door de meeste tekenaars bewust of onbewust wel toegepast denk ik. Die Fibonacci, dat is er misschien toch iets teveel over nadenken Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link to comment
Kool Thing Posted January 18, 2018 Author Share Posted January 18, 2018 1 uur terug, Kristof Berte zei: Die "1/3" regel wordt door de meeste tekenaars bewust of onbewust wel toegepast denk ik. Die Fibonacci, dat is er misschien toch iets teveel over nadenken maar wel mooi! Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
SPeeDy Posted January 18, 2018 Share Posted January 18, 2018 Pure wiskunde. Dus brengt ons bij de vraag: welke tekenaars waren op school goed in wiskunde en zien we dat dan in hun werk? Quote Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day Link to comment
Yncke Posted January 18, 2018 Share Posted January 18, 2018 3 hours ago, Tom B said: Als ik zoiets zie en lees denk ik altijd dat de analisten er meer uithalen dan dat de makers er in staken. Ik denk 't omgekeerd is. Een heel mooie tekening, daarvan kun je met wiskunde uitleggen waarom dat mooi is. En goede tekenaars weten wat mooie tekeningen zijn, maar daarom nog niet per se waarom. Quote yncke.be Link to comment
Mr.EGO Posted January 18, 2018 Share Posted January 18, 2018 kijk, dit soort nieuws maakt de getekende reep nog interessanter! Tekenaar Leroy Soesman is wiskundeleraar en heeft een boek geschreven over de rummikub. Ik zal hem eens vragen of het toepast in zijn tekeningen.... Quote Link to comment
esteban² Posted January 18, 2018 Share Posted January 18, 2018 Ik volg Yncke zijn bedenking toch wat in deze, denk ik. Bij de meeste tekenaars is dit gewoon een 'feeling', toch? Ik bedoel maar, mijn vader heeft er op school nooit iets van gebakken en heeft nooit of te nimmer moderne wiskunde en dergelijke gekend. Maar hij toverde vrij technische tekeningen (voornamelijk voertuig-gerelateerde dingen) en (soms echt gevoerde) design-onderdelen voor wagens tevoorschijn alsof het niets was, ook het effectief "boetseren" van het uiteindelijke definitieve prototype. En daar viel geen afwijking in te vinden. In grote bedrijven zag je daar dan mannen met allerlei meetapparaatjes, wiskundige analyses en allerlei hulpmiddelen ... Bij hem kwam er maar één kwaliteit bij kijken: Hij deed alles gewoon op het (buik)gevoel, samen met gezond boerenverstand wat logica betreft. En daar konden sommige 'wiskunde-bollen' met machinale bijstand dikwijls nog een puntje aan zuigen. Mijn vader kon ook helemaal niet uitleggen hoe hij het eigenlijk deed. "Ik begin er aan en doe het gewoon, tot het goed is." Zo klonk het dan. Neemt niet weg dat ik bovenstaande interessant vond hoor. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
TDPB Posted January 18, 2018 Share Posted January 18, 2018 21 minuten geleden, esteban² zei: Ik volg Yncke zijn bedenking toch wat in deze, denk ik. Bij de meeste tekenaars is dit gewoon een 'feeling', toch? Ja, goeie tekenaars werken vanuit de buik. Net als scenaristen overigens. Er bestaan massa's boeken over hoe je een goed (film)scenario moet schrijven. Na zoveel minuten dit en na zoveel minuten dat. En sommige scenaristen volgen dat nauwgezet. Dat levert bijna altijd goed gemaakt doch steriel doorsnee werk op. Net zoals bij de tekenaars die nauwgezet dit soort regeltjes volgen. Quote Link to comment
esteban² Posted January 18, 2018 Share Posted January 18, 2018 Daar kan ik best inkomen, absoluut. Al zullen er natuurlijk altijd wel uitzonderingen zijn. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
marioboon Posted January 19, 2018 Share Posted January 19, 2018 Ik heb mijn studenten recent nog composities leren herkennen in spaghetti westerns en de stomme film van Eisenstein. De wet van de derden is er één van die bij beginnende filmmakers erin gestampt wordt. Van zodra je de regels kent, ga je die niet meer bewust toepassen. Quote Link to comment
Kool Thing Posted January 19, 2018 Author Share Posted January 19, 2018 7 uren geleden, marioboon zei: De wet van de derden is er één van die bij beginnende filmmakers erin gestampt wordt. Van zodra je de regels kent, ga je die niet meer bewust toepassen. Idem met fotografie. In het begin let je erop. Nu doe je dat automatisch. Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
TDPB Posted January 19, 2018 Share Posted January 19, 2018 9 uren geleden, marioboon zei: Ik heb mijn studenten recent nog composities leren herkennen in spaghetti westerns en de stomme film van Eisenstein. De wet van de derden is er één van die bij beginnende filmmakers erin gestampt wordt. Van zodra je de regels kent, ga je die niet meer bewust toepassen. En wat is die wet? Quote Link to comment
Kool Thing Posted January 19, 2018 Author Share Posted January 19, 2018 https://nl.wikipedia.org/wiki/Regel_van_derden Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
Guest Kontiki Posted January 19, 2018 Share Posted January 19, 2018 Een toepassing van de gulden snede eigenlijk, waar een A4-blad nog het meest gangbare voorbeeld van is. Quote Link to comment
marioboon Posted January 22, 2018 Share Posted January 22, 2018 Op 19-1-2018 om 11:25, Tom B zei: En wat is die wet? Verdeel je beeld in 9 delen. Het element in je beeld waar je de aandacht op wilt zetten, plaats je daar waar een horizontale lijn een verticale lijn kruist. Gulden snede, Wet vd derden... het is een andere naam voor hetzelfde. MAAR! in een strip hoeft dit niet noodzakelijk de beste oplossing te zijn, want strips zijn veel meer dan een verzameling storyboards. Quote Link to comment
Aerogi Posted January 24, 2018 Share Posted January 24, 2018 die tekening is toch helemaal niet cfr de gulden snede? Het hoofd dat toch de meeste aandacht vraag, staat pal in het midden van de tekening? Of heb ik het niet begrepen? Quote Link to comment
156 Posted January 24, 2018 Share Posted January 24, 2018 o.a. de bril, het oor en het topje van de schouder van de hoofdfiguur en één oog van de andere figuur zijn volgens de gulden snede geplaatst: Quote Link to comment
TDPB Posted January 24, 2018 Share Posted January 24, 2018 Enkel maar als je de tekstballonnen niet meerekent. Wat in de andere voorbeelden wel gebeurt. Quote Link to comment
marioboon Posted January 24, 2018 Share Posted January 24, 2018 Ik vind dit prentje juist geen goeie illustratie is om het principe te illustreren. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.