Ga naar inhoud

Mort Walker overleden


Suske

Recommended Posts

Na Jan Steeman eerder deze week, is nu ook tekenaar Mort Walker overleden.

Zijn bekendste creatie was Beetle Baily, bij ons gekend als Flippie Flink.

Hij werd 94.

https://www.washingtonpost.com/local/obituaries/mort-walker-whose-beetle-bailey-was-a-comic-page-staple-for-decades-dies-at-94/2018/01/27/bcd374ec-039e-11e8-bb03-722769454f82_story.html?utm_term=.c02d17cfac5e

image.thumb.png.b5041980a59e33cd40883254725d47d1.png

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Mort Walker was een van mijn favoriete Amerikaanse stripmakers. Heeft, al dan niet met anderen, hele leuke strips gemaakt.

 

Behalve Beetle Bailey / Flippie Flink (uit Pep, Eppo en als ik me niet vergis ook Robbedoes/Spirou)

 

Beetle-Bailey-1961-11-19.jpg

 

Hi and Lois / De familie Achterop (de familie Klepkes vroeger in de Vlaamse Libelle) (met Dik Browne)

 

Hi-and-Lois-1957-12-08-V1.jpg

 

Boner's Ark / De ark van Zoo (ken ik uit Mickey's maandblad)

 

Boner%2527s-Ark-1970-03-08.jpg

 

Sam & Silo (uit Mickey's maandblad) (met Jerry Dumas)

 

Sam-%2526-Silo-1977-03-05.jpg

 

Meer strips van Mort Walker te ontdekken of herontdekken op de fantastische blog van Ger Apeldoorn :

 

http://allthingsger.blogspot.nl/search/label/Mort Walker

 

 

 

Link naar reactie

Ik heb Flippie nooit echt haha-grappig gevonden, maar wel vermakelijk genoeg om die graag te lezen. Het leger als microkosmos met al die uiteenlopende personages was en bleef een goeie gimmick. Toen Eppo met het besluit kwam om te willen stoppen met de reeks, vond ik dat jammer. Die vier strookjes in een gevarieerd blad waar humorstrips ofwel heel slecht ofwel heel goed bevonden worden (meer extreme reacties dan de vervolgverhalen eigenlijk) vond ik niet misstaan.

Link naar reactie

Wat ik aan de familie Klepkes/Achterop/Hi & Lois altijd zo vreemd vond was dat de tekenaar van Hagar dat tekende, maar dan wel niet in zijn eigen tekenstijl maar in de tekenstijl van Walker, de scenarist.

 

Sam's Strip is overigens geweldig. Heel veel ideeën uit bijvoorbeeld Merho's Album 26 (of Paniek in Stripland) zaten daar al in. Flippie Flink was ook een reeksje waarvan ik af en toe eens een albumpje kocht. Altijd met veel plezier gelezen. Ik herinner me dat ik in mijn jeugdjaren ooit een strip heb gemaakt waarin ik gewoon een hele hoop gags van FF aan elkaar had geplakt tot een lang scenario.

Ik heb het album 'Miss Buxley, sexism in Beelte Bailey' liggen, met daarin alle grappen rond de sexy secretaresse. Er staan ook een aantal niet gebruikte scenario's in die te extreem werden bevonden. Zoals deze twee:

 

ff.jpg

Link naar reactie
4 hours ago, cartoonesk said:

Mort Walker was een van mijn favoriete Amerikaanse stripmakers. Heeft, al dan niet met anderen, hele leuke strips gemaakt.

 

Behalve Beetle Bailey / Flippie Flink (uit Pep, Eppo en als ik me niet vergis ook Robbedoes/Spirou)

 

Beetle-Bailey-1961-11-19.jpg

 

Hi and Lois / De familie Achterop (de familie Klepkes vroeger in de Vlaamse Libelle) (met Dik Browne)

 

Hi-and-Lois-1957-12-08-V1.jpg

 

Boner's Ark / De ark van Zoo (ken ik uit Mickey's maandblad)

 

Boner%2527s-Ark-1970-03-08.jpg

 

Sam & Silo (uit Mickey's maandblad) (met Jerry Dumas)

 

Sam-%2526-Silo-1977-03-05.jpg

 

Meer strips van Mort Walker te ontdekken of herontdekken op de fantastische blog van Ger Apeldoorn :

 

http://allthingsger.blogspot.nl/search/label/Mort Walker

 

 

 

hahaha super allemaal! :e007:

Link naar reactie
8 uren geleden, Tom B zei:

Sam's Strip is overigens geweldig. Heel veel ideeën uit bijvoorbeeld Merho's Album 26 (of Paniek in Stripland) zaten daar al in.

 

In 2009 verscheen van "Sam's Strip" een integrale uitgave (in één volume) bij Fantagraphics.  Drie stroken per pagina op 170 pagina's maakt in totaal 510 afleveringen.  Voorin en achterin het boek staat telkens nog een extra katern met achtergrondinformatie.

5a6f89427cd4b_SamsStrip.png.d5c650b54b13d0ba83d87e02f8fcf5ee.png

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
Op 29-1-2018 om 12:44, Tom B zei:

Wat ik aan de familie Klepkes/Achterop/Hi & Lois altijd zo vreemd vond was dat de tekenaar van Hagar dat tekende, maar dan wel niet in zijn eigen tekenstijl maar in de tekenstijl van Walker, de scenarist.

 

Ik heb het album 'Miss Buxley, sexism in Beelte Bailey' liggen, met daarin alle grappen rond de sexy secretaresse. Er staan ook een aantal niet gebruikte scenario's in die te extreem werden bevonden. Zoals deze twee:

 

ff.jpg

Ik begrijp wat je bedoelt. Dik Browne's stijl is iets grover, minder gepolijst.

 

Die laatste geschetste grap met de generaal is erg grappig. Toevallig staat over die niet gebruikte ideeën iets in het artikel van de link in het bovenste bericht van Suske.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...