Ga naar inhoud

Star Wars


niemand

Recommended Posts

Het is ook nooit 100% waar, maar het is wel waar.

 

Die blockbusters die je opnoemt zijn zo duur om te maken, dat ik niet denk dat ze het ook maar in hun hoofd halen om te mikken op maar de helft van hun potentieel publiek.

 

Maar ze kunnen het zich ook niet permitteren dat de film flopt.

Ik heb ook nooit gezegd dat films met vrouwen in de hoofdrol "chick flicks" of louter "chick flicks" zijn.

Je moet het niet té zwart-wit willen zien, maar de tendens is er wel.

Link naar reactie

Omdat de jeugd zich zou kunnen verplaatsen in hun leefwereld. En zich ergens in kunnen verplaatsen is niet hetzelfde als identificeren.

 

Excuseren: maar die twee termen zijn in de naratologie nu net wél synoniem.

Het zich kunnen identificeren met een personage is een dure manier om te zeggen dat men kan meeléven en meevoélen met een personage.

Hoe meer het personage op jou lijkt, hoe gemakkelijker dat lukt.

 

Wat is er dus gebeurd, de laatste twintig jaar?

Jongens lezen minder en minder. Ze gamen altijd meer, en als ze lezen, zijn het strips.

Meisjes daarentegen lezen meer dan jongens. Je moet oogkleppen hebben om niet te willen zien dat jongens zich gemakkelijker identificeren met personages als Batman, Superman en Spiderman, dan meisjes dat doen. Dat houdt meisjes meer weg van comics dan jongens.

Games hebben vaak een "mannelijk" hoofdpersonage, maar aangezien het in games gemakkelijker is om de speler de keuze te geven uit verschillende personages, kunnen ze er evengoed mannelijke als vrouwelijke personages in steken, en dat doen ze dan ook. Ik zie de tweedeling mannelijk/Vrouwelik publiek dan ook minder bij games dan bij strips.

Doordat meisjes de laatste 1 à 2 decennia meer lezen dan jongens, zijn jeugdboeken voor meisjes momenteel de beste verkopende jeugdobeken. En filmproducenten kiezen goed verkopende producten als basis van films (theater, comics, boeken...).

Dus worden er tegenwoordig heel veel meisjesboeken verfilmd.

 

Let wel: de meisjeboeken zijn ook niet meer à la Tiny, waarin het hoofdpersonage een soort geïdealiseerd huisvrouwtjesrol speelt. Catniss uit Hunger Games trapt er niet naast (nou ja, boogschiet er niet naast).

 

Je kunt die tendenzen willen ontkennen, maar dan zet je jezelf oogkleppen op uit angst te klinken als iemand met vooroordelen.

 

Filmmakers zitten soms in een moeilijke positie als ze boeken of zo verfilmen.

The Hobbit en The Lord of the Rings zijn pure jongensboeken. De vrouwenfiguren die erin voorkomen zijn zeldzaam, en soms ronduit belachelijk.

Filmmakers lossen dat op door dan wat minder uit het boek te schrappen als de vrouwen optreden, zodat hun rol in de film wat groter wordt.

Let op: Goudbezie uit The Hobbit werd volledig geschrapt. Ze was te veel het vrolijke ideale huisvrouwtje uit de 19e eeuw. Dus, hup: weg ermee.

Ze hebben er wel een konijn bijgedaan. Om de Harry Potter-fans aan te trekken.

 

Er wordt wel eens gezegd: Vertalen is verraden, maar verfilmen is véél erger.

Link naar reactie

Waarom is dit hier ineens een topic geworden over stereotypes van voor de jaren '90? 

 

Games alleen voor jongens? Ik ken dan waarschijnlijk al de uitzonderingen op die regel vermoed ik, en ik game zelf quasi nooit. 

Jeugdboeken zoals De Hongerspelen zijn alleen voor meisjes? Toevallig heb ik die boeken gelezen voor ik de films zag en ik ben al helemaal geen tiener, laat staan een vrouw... 

 

Wat manga betreft, lees eens wat anders dan alleen shonen. Japanners gebruiken heus niet alleen 15-jarigen als hoofdpersonages. 

 

Zalig zijn de vastgeroesten van geest... 

 

Tegenwoordig is er meer en meer plaats voor een gemengd publiek in diverse media. The Big Two in comics doen er alles aan hun materiaal aantrekkelijker te maken voor vrouwen, en met succes. Denk maar aan Mrs. Marvel, Batgirl door Babs Tarr... Dat Jessica Cruz de nieuwste Green Lantern is, is ook geen toeval. 

Link naar reactie

Wat manga betreft, lees eens wat anders dan alleen shonen. Japanners gebruiken heus niet alleen 15-jarigen als hoofdpersonages. 

 

 

Leuk dat je er manga bij haalt.

Manga's met meisjes in de hoofdrol zijn bijna altijd geschreven en getekend door vrouwen.

DIe manga's verschijnen ook in manga-tijdschriften die op meisjes gericht zijn.

 

En natuurlijk zijn er niet alleen 15-jarige hoofdpersonages in manga. Ik heb dat ook nergens beweerd.

Link naar reactie

Link? 

 

Het is moeilijk om de precieze cijfers te vinden.

De meeste internationaal uitgebrachte filmproducties worden in de VS gedraaid, en ze worden dus erg beïnvloed door Amerikaanse toestanden.

Maar ook bij ons zie je dat verschijnsel.

Ga maar eens naar een stripbeurs, en tel eens de meisjes (die niét zijn meegekomen met hun vriend!).

En uit onderzoek naar de vrietijdsbesteding bij de lammeren ... euh ... jongeren in België en Nederland is ook al gebleken dat "boeken lezen" bij de meisjes hoger scoort dan bij de jongens

 

 

Voer desnoods "vrijetijdsbesteding jeugd" in een zoekmachine in..

Link naar reactie

Gelijkaardig voorbeeld:

waarom zijn zo veel personages in manga 15-jarige scholieren? Omdat dat het doelpubliek is.

 

Niet alleen 15-jarigen, dat klopt... Maar als je dat geen stereotype uitspraak vindt dan weet ik het ook niet. 

 

Manga door en voor vrouwen zijn trouwens shojo en josei, jij laat het uitschijnen dat manga alleen (of voornamelijk) bestaat uit shonen. 

 

Op stripbeurzen ben je jong als je onder de veertig bent. Ga eens naar een convention en tel ze daar eens. 

Link naar reactie

Excuseren: maar die twee termen zijn in de naratologie nu net wél synoniem.

Het zich kunnen identificeren met een personage is een dure manier om te zeggen dat men kan meeléven en meevoélen met een personage.

Hoe meer het personage op jou lijkt, hoe gemakkelijker dat lukt.

Ik hem me dan wel vergist qua naratologie, maar dit is wat ik bedoel (dan wel heel simpel uitgelegd en waarschijnlijk foutief)

 

Met identificeren (mijn visie*) kan je je vereenzelvigen met het personage, omdat die gelijkenissen vertoont met jezelf.

Je verplaatsen (mijn visie*) beschouw ik als iets veel ruimer. Je kan inleven in personages en/of situaties, die daarom niet altijd overeenkomen met die van jou.

 

Sorry voor de slechte en onduidelijke uitleg.

 

* Het is niet zo dat ik zo vol ben van mijzelf dat ik de regels van taal herschrijf. Ik bedoel met "mijn visie" wat ik vooraf dacht wat de woorden betekende, die ik blijkbaar foutief gebruik. Dus alhoewel ik de slechte woorden gebruik, is het punt dat ik wil maken over doelgroepen nog altijd hetzelfde.

Link naar reactie

 

Wat is er dus gebeurd, de laatste twintig jaar?

Jongens lezen minder en minder. Ze gamen altijd meer, en als ze lezen, zijn het strips.

Meisjes daarentegen lezen meer dan jongens. Je moet oogkleppen hebben om niet te willen zien dat jongens zich gemakkelijker identificeren met personages als Batman, Superman en Spiderman, dan meisjes dat doen. Dat houdt meisjes meer weg van comics dan jongens.

Games hebben vaak een "mannelijk" hoofdpersonage, maar aangezien het in games gemakkelijker is om de speler de keuze te geven uit verschillende personages, kunnen ze er evengoed mannelijke als vrouwelijke personages in steken, en dat doen ze dan ook. Ik zie de tweedeling mannelijk/Vrouwelik publiek dan ook minder bij games dan bij strips.

Doordat meisjes de laatste 1 à 2 decennia meer lezen dan jongens, zijn jeugdboeken voor meisjes momenteel de beste verkopende jeugdobeken. En filmproducenten kiezen goed verkopende producten als basis van films (theater, comics, boeken...).

Dus worden er tegenwoordig heel veel meisjesboeken verfilmd.

Maar die boeken die zo populair zijn dat ze er films van maken, worden ook door superveel jongens gelezen.

En ja, ik weet dat je al hebt gezegd dat die films door zowel jongens als meisjes bekeken worden, maar om even terug te komen waarmee deze discussie is begonnen:

Jij die zei dat Star Wars: The Force Awakens en Rogue One alle twee een vrouwelijk hoofdrolpersonage, waaruit jij opmaakt dat de makers op het publiek mikken van The Hunger Games en consoorten.

Daarin heb je deels gelijk. Ze mikken inderdaad op hetzelfde publiek, namelijk het lucratieve, al dan niet jonge, blockbusterpubliek die naar een film gaat kijken voor het spektakel (en al dan niet de buzz die er om heen hangt) en dus niet omdat er een vrouwelijk hoofdrolpersonage in zit.

Link naar reactie
Een eerst vaststelling die we maken is dat meisjes vaker dan jongens een boek of strip lezen, naar de bibliotheek gaan, en tevens frequenter creatieve (tekenen, knutselen, schilderen) of meer artistiek getinte activiteiten doen (schrijven, muziek spelen, toneel spelen, zingen, dansen). Jongens doen dan weer vaker sport (naar een sportclub gaan). Deze verbanden gelden zowel voor vrijetijdsbesteding tijdens de schooldagen als tijdens het weekend.

 

 

Uit:

Vrijetijdsbesteding en -beleving van leerlingen uit het Nederlandstalig Onderwijs in het Brussels hoofdstedelijk gewest

 

Dat is een onderzoek uit 2014, dus recent genoeg en van voor de bomaanslag in Zaventem.

 

Spijtig genoeg staat er net over het verschil jongens/meisjes geen tabel in het rapport.

Link naar reactie

Niet alleen 15-jarigen, dat klopt... Maar als je dat geen stereotype uitspraak vindt dan weet ik het ook niet. 

 

Manga door en voor vrouwen zijn trouwens shojo en josei, jij laat het uitschijnen dat manga alleen (of voornamelijk) bestaat uit shonen. 

 

 

 

Ik heb dat nergens geschreven. In wat ik schrijf, lees jij wat je wilt lezen.

Link naar reactie

Jij die zei dat Star Wars: The Force Awakens en Rogue One alle twee een vrouwelijk hoofdrolpersonage, waaruit jij opmaakt dat de makers op het publiek mikken van The Hunger Games en consoorten.

.

 

Precies. Terwijl ze er vroeger de meisjes eigenlijk buiten lieten.

Ze maalden er gewoon niet om.

Link naar reactie

Niet alleen 15-jarigen, dat klopt... Maar als je dat geen stereotype uitspraak vindt dan weet ik het ook niet. 

 

Ik zeg alleen maar dat dat de producenten het zo bedenken. Nou ja, de meerderheid dan. Het zijn toevallig wel de grootste successen.

Het staat het publiek vrij anders te reageren dan de producenten willen.

Link naar reactie

Waarschuwing!!! Hier volgt de nutteloze bedenkingen van een nerd die niks beters te doen heeft!

 

Ik heb zojuist de Brainfreeze Star Wars Podcast beluisterd (proficiat trouwens aan Gojira, Lav en Makyousei) en het valt me op dat iedereen zijn eigen visie en theorieën heeft over de films en zijn personages.

 

Volgens mij schuilt daarin ook (deels) de populariteit van die films. Die films kunnen zo diep en zo ver gaan als je zelf wilt. En zeker tussen Episode 6 en

7, waar er zoveel geschiedenis is die je zelf kunt aanvullen en bedenken. Elke Star Wars-fan heeft wel zijn eigen invulling en je kunt er zoveel over discussiëren als je zelf wilt, wat de films voor fanboys natuurlijk nog aantrekkelijker maakt. De films zijn vrij voor interpretatie en prikkelen je fantasie, wat imo weinig voorkomt in de meeste andere populaire franchises, zoals Marvel, Harry Potter, en vul maar in. In die films wordt alles getoond en dan valt er eigenlijk niet veel meer te zeggen.

Link naar reactie

Erg ver en diep gaat die Star Wars niet. Het gaat over beren die in een bos vechten tegen robots. Mijn visie is dat die films geschreven zijn op maat van mijn zoon van 9: ruimteschepen, robots, vechtende beren in een bos. 

Daar ben ik het deels mee eens. De eerste (en enige) keer dat ik Star Wars keek, vond ik het ook allemaal leeg. Maar je kunt er zoveel diepgang in vinden als je zelf wilt. Als je die Brainfreeze Podcast beluistert, merk je dat iedereen allemaal zijn eigen opvattingen heeft en die ook graag vertelt en discussies over voert.

 

Volgens mij is dat 1 van de redenen waarom Star Wars fanboys zo aanspreekt. Dat is hoe ik het opvat en grote kans dat ik er compleet naast zit, je moet dus niet te veel aandacht besteden aan mijn posts :)

Link naar reactie

Dat is hoe ik het opvat en grote kans dat ik er compleet naast zit, je moet dus niet te veel aandacht besteden aan mijn posts :)

 

Ja maar, zo niet he. Een beetje geloven in wat je hier komt vertellen. Ik doe altijd als ik het evangelie verkondig. Veel leuker.  :e012:

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Er is maar 1 mentaliteit die je mag hebben hier, ik heb gelijk en al de rest zijn leugenaars

 

Helemaal niet. Maar je moet een beetje durven uitkomen voor je mening. Chichimanga zat zich in zijn eerdere post een beetje te verontschuldigen voor zijn opinie, en ik vind dat jammer. Zijn mening mag met voldoende enthousiasme gebracht worden, dan zal ik met evenveel enthousiasme mijn totaal tegenovergestelde mening geven. Ik kan er zeer goed mee leven dat mensen het oneens zijn met mij. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Helemaal niet. Maar je moet een beetje durven uitkomen voor je mening. Chichimanga zat zich in zijn eerdere post een beetje te verontschuldigen voor zijn opinie, en ik vind dat jammer. Zijn mening mag met voldoende enthousiasme gebracht worden, dan zal ik met evenveel enthousiasme mijn totaal tegenovergestelde mening geven. Ik kan er zeer goed mee leven dat mensen het oneens zijn met mij. 

Het was niet de bedoeling om mij te verontschuldigen voor mijn opinie, eerder om mijzelf een beetje te relativeren.

 

Het was ook niet echt een mening waar ik rotsvast van overtuigd ben, gewoon een kleine opmerking.

Link naar reactie

Als het gaat over het beoordelen van strips, films, boeken, voetbal dan is dat gewoon een kwestie van eigen smaak. Er bestaat niet zoiets als een universele standaard. Dus als iemand FC De Kampioenen goed vindt dan is dat een perfect verdedigbare stelling.

 

Als iemand niet akkoord is met je mening dan is dat ook perfect verdedigbaar.

 

De fout is om dat persoonlijk op te nemen. Zo vind ik Dolly Parton de beste vrouwelijke singer songwriter ooit en honi soit qui mal y pense.

 

Dit alles neemt niet weg dat ik altijd gelijk heb ;)

Link naar reactie

Sorry, maar FC De Kampioenen goed vinden is zelfs in parallelle universa of in galaxies far far away geen perfect verdedigbare stelling.

Ik heb de eerste drie seizoenen met veel plezier bekeken. Dat was voor die tijd heel goed en ging bovendien over voetbal.

 

Daarna begon het gewoon herhaling van dezelfde one liners te worden.

Link naar reactie

Ik heb de eerste drie seizoenen met veel plezier bekeken. Dat was voor die tijd heel goed en ging bovendien over voetbal.

 

Daarna begon het gewoon herhaling van dezelfde one liners te worden.

 

Ik heb anderhalve aflevering gekeken om te zien waar men in Vlaanderen zo al naar kijkt. Het was gruwelijk. Maar goed, dat is mijn mening

Link naar reactie

Ik heb anderhalve aflevering gekeken om te zien waar men in Vlaanderen zo al naar kijkt. Het was gruwelijk. Maar goed, dat is mijn mening

Ja maar wanneer heb je dat gezien? Ik spreek van 1990. Toen waren McGyver, Beverly Hills, Friends, the Bold and the Beautifull populair. In vergelijking daarmee was FC de Kampioenen toen goed.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...