Ga naar inhoud

Star Wars


niemand

Recommended Posts

Morgen Deel V op Vier en volgende week Deel VI (heb IV al opgenomen) Bespaart mij de aankoop want ik wou ze nog eens bekijken. Benieuwd of ze de prequels ook gaan uitzenden.

 

Ik heb deel 4 ook opgenomen. Als ik de tv kan veroveren op mijn vrouw en kinderen zal ik die vanavond eens bekijken. Misschien kan ik me dan de moeite besparen om deel 5 op te nemen.  :e002:

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Het was prachtig in gewoon plat 2D en ik ga zeker nog eens terug voor wat details, jammer dat er hier geen imax zaal is.

 

Ik heb ook voor 2D gekozen. 

Opvallend: 2D speelt in Gent in alle grote zalen, 3D in de kleinere zalen. Hopelijk beginnen ze het te snappen, en steken ze niet te veel geld meer in dat 3D gedoe. 

 

(of misschien was het omdat het de eerste dag is, of midden in de week, of weet ik veel...)

Link naar reactie

Ik heb ook enkele bedenkingen die ik voor later hou.  edit: niet veel later, zie hieronder

 

 

SPOILERS!!! Kom achteraf niet zagen, er staat een grote SPOILER in de verborgen tekst. Klik 'm niet open! En wie deze thread volgt, lees de mail niet verder. 

 

 

 

 

Speciaal voor Lav (en voor wie de film al zag ook, natuurlijk): 

 

De grootste spoiler werd altijd door Ford zelf gegeven. Hij wou eigenlijk al dat Han stierf in Return ot Jedi. En hij zei vroeger altijd dat hij enkel aan een vervolg ging meedoen als Han het loodje legde. In de loop van de film was ik gaan geloven dat hij ging overleven, maar nog voor hij op de brug stapte, wist ik hoe laat het was. Desalniettemin heeft de scène toch effect gehad op mij.
Voor de rest: eigenlijk is het bijna een remake van A New Hope, ergens zit de opbouw naar de climax een beetje verkeerd, en het SW universum wordt weer zeer verkleind.
Maar ik hou van deze film, ondanks deze kleine bedenkingen.

 

 

Toch: I  :hartje: SW VII

Link naar reactie

:hartje: Daisy

 

En ik overweeg voor het eerst sinds heel lang, om ook voor een tweede keer naar dezelfde film te gaan kijken in de bioscoop. 

 

En daarna nog een keer of twee als de Special Edition BR uit is. De speciale speciale versie, met héél veel extra's :)

 

 

En inderdaad Waldorf, de prequels kan je gerust overslaan. Maar die zijn niet zo slecht als overal wordt gezegd. Zeker III niet. 

Link naar reactie

Mijn kinderen hebben me de arm omgewrongen om de nieuwe SW te gaan zien. Volgende week, in het bouwverlof. Maar eerst moeten we V en VI nog zien. Kunnen we dan de nieuwe gaan bekijken, zonder I, II en III gezien te hebben?

1-2-3 moet je zeker niet gezien hebben, integendeel zou ik zelfs zeggen. Gewoon de oude 4-5-6 bekijken en vanaf nu heel de week niet op internet gaan, geen krant lezen en TV vermijden want de spoilers komen overal op je af. Gisteren op Twitch smijten ze de grootste spoilers in het ronde, ik ben blij dat ik zo vroeg geweest ben. :)

Link naar reactie

STAR WARS - THE FORCE AWAKENS

star-wars-the-force-awakens-poster.jpg

 

*deze recensie is 100% spoilervrij, de spoilerige (en eerlijk gezegd minder coherente) versie hiervan kan gevonden worden op de spoilerversie van deze draad.*

 

Ik ben geen groot fan van Star Wars. De oorspronkelijke trilogie was vermakelijk op een typische jaren 70 manier en in ieder geval The Empire Strikes Back was zeer goed gemaakt. Maar ik ban zelf nooit erg enthusiast geweest over deze films. Ik ben echter wel een heel groot fan van JJ Abrams. Fringe was de eerste serie van hem die ik zag en de eerste keer dat ik geobsedeerd raakte met een tv-serie. Lost heb ik in recordtijd gebinge-watched en Alias is voor mij nog steeds één van de meest vermakelijke series die ik gezien heb. En nu gaat een man waar ik al jarenlang groot fan van ben opeens aan de haal met een franchise die mij redelijk weinig doet...

 

Het eerste wat ik wil zeggen is dat dit in alle opzichten een Abrams film is en niet puur een ode aan de oorspronkelijk trilogie. Van sterke vrouwelijks personages tot gigantische plot twists tot (jawel) lens flares. En één van de dingen die Abrams hierin doet is de franchise een richting opsturen waar ik stiekem op hoopte maar niet voor mogelijk had gehouden in het bekrompen Hollywood. Wie bekend is met zijn series zal dit niet heel erg verbazen maar voor een grote blockbuster en bovendien nog Star Wars is het aan ballsy move. Een ballsy move die vast wel wat mensen boos zal maken maar...dat is hun probleem. Ik vond het fantastisch.

 

Verwacht overigens ook niet de hele cast van de oorspronkelijke trilogie terug te zien in actie RED style. The Force Awakens introduceert meteen in de eerste paar minuten al zijn hoofdpersonages en houdt de focus scherp op hen. De cast van de oorspronkelijk trilogie keert terug, jazeker, maar in ondersteunende rollen en niet als hoofdpersonen. Ik moet ook wederom Abrams een applausje geven voor de manier waarop hij hen re-introduceert. Een manier die logisch voelt in het verhaal en niet alleen maar er is voor nostalgische redenen. En eerlijk gezegd is het ook niet zo erg dat zij een kleinere rol vervullen dit keer want de nieuwe hoofdpersonages: Rey en Finn zijn perfect uitgewerkt en zeer intrigerend. Zoals gewoon bij Abrams leren we lang niet alles over hen maar desondanks voelen ze aan als echte vlees en bloed mensen en zijn het personages waar ik meer over wil weten. 

 

Het enige minpunt, voor mij in ieder geval, is dat Abrams af en toe iets je teveel refereert naar de oorspronkleijke trilogie met hele scenes die er duidelijk in zijn gestopt als ode aan vergelijkbare scenes in de eerste trilogie. En The Force Awakens heeft dat niet nodig. Het verhaal is al sterk genoeg zonder. 

 

De oorspronkelijke trilogie ziet er nog steeds charmant uit maar heeft de tand des tijds niet echt goed doorstaan. De prequel trilogie (dit is de enige keer dat ik het erover zal hebben, beloofd) was al snoeilelijk om te zien toen ie uitkwam. The Force Awakens echter is een lust voor het oog (en dan heb ik m nog in 3D gezien ook) Abrams heeft een heel duidelijke eigen stijl die doorschijn in al zijn werk, zo ook hierin. Het universum van The Force Awakens voelt aan als een levend en bloeiend organisme. Zelfs in de dorre woestijn scenes. Wat ook hierbij nogal helpt is dat Abrams bijgestaan wordt door een groot gedeelte van de crew van Game of Thrones. Oftewel de crew die Westeros tot leven bracht.

 

Onderdeel van die crew is de geweldige Nina Gold en eerlijk gezegd ik denk dat zij onmogelijk het beter had kunnen doen. De standout in de film is zonder enige twijfel Daisy Ridley maar ook John Boyega, Adam Driver en Oscar Isaac zijn fantastisch in hun rol. Om nog maar te zwijgen van een paar grote namen die ik hier niet zal prijs geven.

 

De muziek is wederom van John Williams, Nuff said.

 

Star Wars - The Force Awakens is naar mijn mening een rectificatie van alles wat er voor mij schorte aan de oorspronkelijke trilogie en een toonbeeld van wat Abrams vermag als men hem enigszins de vrij hand geeft. Het is voor het eerste dat ik daadwerkelijk enthusiast ben over een Star Wars film. Het einde van deze film belooft dat de volgende nog beter zal worden. Het hopen is dat Rian Johnson de scepter (of moet dat zijn lichtzwaard?) van Abrams over kan nemen. In fieie is dit een vier sterren film maar door die de richting die Abrams de franchise opgestuurd heeft en het ongelooflijk lef dat, dat gekost moet hebben wil ik er nog een halve ster aan toevoegen.

****1/2

 

Man o man! Twee fantastische blockbusters in één jaar. Wow!

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...